پخش زنده
امروز: -
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت:طولانی شدن روند تولید بعضی از فیلمهازمان بندی جشنواره را تغییر داد
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما درباره اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفتگو کرد.
سوال: اختتامیه را چگونه دیدید؟ همه بودند خدا روشکر؟
نجفی: خوشبختانه اختتامیه خوبی بود چه علاقمندان به سینما و چه هنرمندان حضور خوبی داشتند و در کنارش برگزیدگان هم اکثرا حاضر بودند و جوایزشان را هم دریافت کردند. من یادم نمیآید در این سالها که من مسئولیت داشتم و چه سالهایی که به عنوان خبرنگار حضور پیدا میکردم، اختتامیهای برگزار نشده باشد که فردا پس فردایش حرف وحدیث نداشته باشد. امسال هم مستثنی نبود و حرفهای مختلفی مطرح شد، اما در مجموع با پیش بینیهایی که میشد فکر میکنم که جشنواره خروجی خوبی داشت.
سوال: به داغ ترینش اول اشاره کنیم لوح تقدیری که برای آقای برق نورد بود منتشر شد و بعد هم برای آقای پژمان جمشیدی. قضیه اش چه بوده؟ بیانیهای دادید که ظاهرا اشاره به یک سهل انگاری داشت.
نجفی: من پاسخ رسمی دادم و منتشر شد، امسال ما جلسه جمع بندی را به خاطر اتفاقی که پارسال افتاد روی لو رفتن اسامی و حواشی که از اختتامیه شروع شد و ادامه داشت به خاطر آن اتفاق، جلسه جمع بندی امسال به ساعاتی قبل از اختتامیه موکول شد، معمولا در این سالها جلسه جمع بندی یک روز قبل از اختتامیه برگزار میشد و سر فرصت لوحها آماده میشد و برگزیدگان جوایزشان آماده میشد، امسال با توجه به این که به چند ساعت قبل از اختتامیه آمد و جلسه طولانی شد و میتوانم بگویم تا دقایقی قبل از شروع مراسم ادامه داشت و شاید یکی از دلایل تاخیر در شروع مراسم هم، همین طولانی شدن جلسه جمع بندی هیات داوران بود به سرعت لوحها آماده شد و چند لوح در اشتباه سهوی آن برگه چک نویسش که در لوح قرار گرفت که در نهایت روز گذشته لوحهای اصلی ارسال شد برای آن چند نفر و از آنها عذرخواهی شد و اتفاق خوبی نبود، اما به لحاظ زمان بندی که صورت گرفت، اتفاق افتاد.
سوال: بیشتر توقع میرفت که خود دبیرجشنواره نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهد البته روابط عمومی که طبیعتا پاسخ میدهد، ولی آن لوحهایی که دیدیم امضای دبیر را نداشت.
نجفی: اصلا قرار نبود که آنها اهدا شود.
سوال: اگر هم بیشتر بود الان تعداد بیشتری رسانهای شده بود و فکر میکنم همان دوتا سهوی بوده.
نجفی: چند مورد بود که اصلاح شد و از آنها هم عذرخواهی شد و خاتمه پیدا کرد.
سوال: ما عملا با هیات داوران هم یک روز قبل از اختتامیه آشنا شدیم.
نجفی: بله درشب اعلام نامزدها توسط دبیر رسما معرفی شدند.
سوال: داوریها چطور بود؟ داوریها دیرهنگام شروع شد یا نه فقط داوران دیرهنگام اعلام شدند؟
نجفی: یک مقدار هم دیر آغاز شد به خاطر این که برخی از فیلمها دیرتر به جشنواره رسید، نمایشش هم برای روزهای آخر گذاشته شده بود و داوریها هم بله دیرتر شروع شد، هرسال داوریها حرف و حدیثهایی داشته و کسانی توقع دارند جوایز بیشتری بگیرند و همیشه روی جوایز نکته است و همیشه هم این جمله تکراری گفته شده سلیقه هفت نفر از اعضای هیات داوران است و شاید اگر به جای آن هفت نفر تعداد دیگری باشند سلیقه شان فرق کند و انتخابهای دیگری داشته باشند، اما خروجی، خروجی است که تصمیم هیات داوران بوده و باید به تصویبشان احترام گذاشت.
سوال: در جمع هیات داوران خانم نداشتیم، در سالهای قبل داشتیم.
نجفی: معمولا سالهای قبل بوده و امسال در نهایت به این ترکیب رسیدند.
سوال: با هماهنگی گروه خاصی بوده است؟
نجفی: نه طبیعتا تلاش شده بود که در جمع هیات داوران یک خانم هم باشد یا بیشتر، اما در نهایت این ترکیب نهایی شد.
سوال: بله یک سری فیلمها در طول جشنواره داشتیم که سازندگانشان خیلی با عجله رسانده بودند، اینها چطور بود؟ مثلا خود سینما متروپل گفته بودند که همچنان نسخه نهایی اش نیست این که ما دیدیم.
نجفی: امسال طولانی شدن روند تولید بعضی از فیلمها، زمان بندی جشنواره را تغییر داد در اعلام اسامی این اتفاق افتاد و در ادامه هم در بخشهای دیگر هم این زمان بندی تغییر پیدا کرد حتی فیلم برگزیده تماشاگران را ما امسال به خاطر این که برخی از فیلمها روزهای آخر به جشنواره میرسیدند امکان برپایی اش را نداشتیم و از برنامه خارج کردیم. اینها جلوههای ویژه سنگینی داشتند و در لحظات پایانی به جشنواره رسیدند مثلا فیلم گلهای باوارده که یک شب هم نمایشش به تعویق افتاد نسخه رسید و نقص فنی داشت و حتی متروپل واقعا آخرین لحظات به جشنواره رسید و خود کارگردانانشان عقیده داشتند که اگر زمان بیشتری داشتند طبیعتا خروجی کامل تری را میدادند که به احترام اهالی رسانه که در پردیس ملت حضور داشتند آن نسخه آمد و نمایش داده شد و خوشبختانه ما از ۲۴ فیلم، همه را توانستیم نمایش دهیم و اثری جا به جا نشد.
سوال: در پردیس ملت که سالن رسانهها بود داوری میشد یا خانه جشنواره؟
نجفی: خانه جشنواره برج میلاد بود که هنرمندان، میهمانان و میهمانان خارجی حضور داشتند و خانه رسانه پردیس ملت بود.
سوال: همیشه این گلایه نسبت به کیفیت صدای برج میلاد وجود داشت، ولی الحمدلله در پردیس ملت فیلمها با کیفیت خوبی نمایش داده شد.
نجفی: برج میلاد سالنش برای سینما طراحی نشده و این ایرادی که به صدا گرفته میشود معمولا به خاطر نوع معماری و نوع هندسی سالن است که پردیس ملت سینما است و در طول سال هم فیلم اکران میکند.
سوال: بین الملل ما چطور برگزار شد؟
نجفی: بین الملل ما خیلی خوب شروع کرد با فراخوانی که داد بیش از ۵۰۰ اثر به جشنواره رسید از ۷۲ کشور، شروع خوبی داشت و زود هم کارش را آغاز کرد. رفته رفته با شرایطی که تحمیل شد به جشنواره خصوصا این بخش، اطلاع رسانی این بخش کمرنگ شد چرا که هر خبری اعلام میشد فشار زیادی به آن افراد وارد میشد برای این که یا کارشان را بیرون بکشند یا تغییری در تصمیمشان ایجاد کنند به خاطر همین بین الملل را ما خیلی در کمترین اطلاع رسانی پیش بردیم و حتی داورهایش را تا روز آخر جشنواره اعلام نکردیم، کاتالوگ جشنواره هم به تبع این حتی ما دیرتر منتشر کردیم به خاطر این که اسامی و فیلمها داخلشان بود نوع اطلاع رسانی ما را تغییر دارد، اما یک مقدار این بخش مغفول واقع شد به خاطر این که هم آثار خوبی حضور داشت ۲۶ فیلم ما داشتیم در سه بخش بین الملل شامل سینمای سعادت، جلوه گاه شب و جشنواره جشنوارهها، ۲۶ فیلمی که محصول ۲۵ کشور بودند و آثار خوبی بودند که به نمایش درآمدند و همه هم اولین نمایشهای منطقه شان را داشتند چندتایشان اولین نمایشهای جهانی شان را داشتند، بازار فیلم ما امسال بیست و سومین دوره اش برگزار شد هم به صورت فیزیکی وهم به صورت مجازی که آن جا هم شرکت کنندههای زیادی حضور داشتند از کشورهای مختلف و ما در مجموع بیش از صد میهمان خارجی در جشنواره داشتیم که شب آخر نمایش هایمان در پردیس ملت یک نشست هم برای ۷ نفر از عوامل فیلمهایی که حضور داشتند شامل تهیه کننده، کارگردان، مدیرفیلمبرداری در پردیس ملت گذاشتیم که نشست خوبی بود علیرغم این که در شب آخر بود و شاید استقبال زیادی نشد، اما نشست خوبی بود از حال و هوای بین الملل صحبت شد و فیلمهایی که در این بخش حاضر بودند.
سوال: نظر شخصی خودم را به عنوان مخاطب جشنواره میگویم، در طول همه سالهایی که جشنواره برگزار شده به نظر میآمد جداشدن بخش ملی و بین الملل اتفاق خیلی خوبی بود مخصوصا سالهایی که یک دبیرثابت داشت آقای میرکریمی دبیرش بودند، یک مقدار به یک ساز و کاری رسیده بود که دوباره این ادغام برگرداند به همان مدلی که سالهای قبل تجربه اش را داشتیم یعنی برگزاری همزمان اینها و حتی به نظرم کمتر دیده شدن بخش بین الملل، کارگاه هایش و همه اتفاقاتی که وقتی اردیبهشت ماه برگزار شد بهتر بود.
نجفی: کارگاهها را اشاره کردید ما کارگاههای خوبی چند روز در موزه سینما داشتیم که اساتید خوبی در این کارگاهها حضور داشتند و با ثبت نامی که از قبل شده بود کارگاههای پرباری بود، اما همیشه در دورههایی که بخش بین الملل با ملی برگزار میشده همیشه این بخش زیر سایه بخش ملی قرار میگرفت.
سوال: در داخل این اتفاق میافتد و حتی این پراکندگی ایجاد میشود، زمانی که در چارسو برگزار میشد همه اینها در یک جا متمرکز بود، علاقمندبه جشنواره کسی که آمده در کارگاهها شرکت کند همه میآمدند در یک جا و یک میهمانی سینمایی خیلی خوبی شکل میگرفت، چقدر احتمالش است که سال آینده ملی وبین المللی ما جدا باشد؟
نجفی: ارزیابیها باید بشود و در سطح ریاست سازمان سینمایی تصمیم گیری شود، اما به هر حال امسال هم نمیشود ملاک قرار داد با توجه به شرایطی که بوده
سوال: به خاطر حاشیه گریزی جشنواره فجر؟
نجفی: بله معیار مناسبی برای این که موفق بوده یا نبوده به نظر من امسال نیست، اما در مجموع این اتفاق محاسنی و معایبی دارد که باید دقیقا بررسی شود. یکی از محاسنش حضور میهمانان خارجی در کنار میهمانان و علاقمندان سینما در داخل کشورمان است. همان روزی که ما عوامل فیلمهای خارجی را در پردیس ملت آورده بودیم همین جنب و جوش و شلوغی آن جا را میدیدند برایشان خیلی جالب بود آن یک ساعتی که قبل از نشست آمده بودند و در فضای آن جا حضور داشتند این جنب و جوش و تعداد برایشان قابل توجه بود یا در سطح شهر که به هر حال تهران را بخواهیم بگوییم سینماهای تهران عمده شان درگیر جشنواره میشود یا در کنارش شهرهای دیگر همه درگیر جشنواره میشود این گستردگی شاید یکی از امتیازهای برپایی بخش بین الملل در بهمن ماه همزمان با بخش ملی باشد. اما نقصی که بوده از دورههایی که همیشه بین الملل را با ملی داشتیم این کمرنگ بودن حضور مخاطبان در بخش بین الملل بوده که با توجه به این که رونمایی فیلمهای سینمای ایران است علاقهها بیشتر سمت دیدن فیلمهای ایرانی معطوف بود.
سوال: نمایش فیلمها در شهرستانها همچنان ادامه دارد؟
نجفی: امروز روز آخر است و آماری که قبل از برنامه گرفتم خراسان رضوی، اصفهان و قم بیشترین استقبال را داشته و مخاطبان زیادی را جذب سینماها کرده است.
سوال: فکر میکنم استانها هم خودشان برگزیدگان خودشان را معمولا سالهای قبل اعلام میکردند.
نجفی: سالهایی بوده که خودشان مراسم اختتامیه جدا داشتند و برگزیدگانشان را معرفی میکردند که بنا به تصمیم خود استان است.
سوال: بخش تجلی اراده ملی معمولا در خود اختتامیه جایزه اش داده میشد درست یادم است؟
نجفی: نه سالها مراسم جدایی داشته حتی یک سال ما در آبادان برگزار کردیم امسال هم ۲۵ بهمن یعنی فردا در هتل آزادی برگزار میشود و نهادهایی که حضور پیدا کردند برگزیدگان خودشان را از بین ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ معرفی میکنند.
سوال: قاعدتا باید بدانیم که از الان یک سالهایی این طور بود که دبیر جشنواره سال بعد از الان مشخص میشد، امسال که چیزی اعلام نشده است؟
نجفی: فکر میکنم یک سال بود دوره آقای حیدری بود که در اختتامیه اعلام شد و بقیه دورهها حکمی بوده که در طول سال داده میشده و دبیر معرفی میشده است.
سوال: گاهی دقیقه نود و گاهی زودتر و به موقع، اما الان چیزی اعلام نشده است؟
نجفی: یکی از اتفاقات مثبت در جشنواره چهل و یکم این بود که دبیر زود معرفی شد و فراخوان هم زود اعلام شد حتی زمانی فراخوان اعلام شد که میشد تولید یک فیلم را شروع کرد و برای جشنواره به پایان رساند که این اتفاقات خوبی بود که هرچه دبیر جشنواره فرصت بیشتری داشته باشد میتواند برنامه ریزی بهتری برای جشنواره داشته باشد.