پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی : ما باید تلاش کنیم تولید خودرو را افزایش دهیم، اما تولید زمان بر است بنابراین راهکار این است که با ترکیب واردات خودرو و تولید ، بازار را تنظیم کنیم.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما: رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با آقای دکتر سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد:
سوال: راجع به خودروهای فرسوده صحبت میکنیم، قرار است برای این که بشود کمی این موضوع و التهاب را مهار کرد و به نیازهای جامعه پاسخ داد براساس مصوبهای که در مجلس از آن صحبت میشود خودروهای دست دوم تا پنج سال کارکرده وارد شود، پیشتر هم این مطرح شده بود و کسی گوش نکرد، آقای دکتر در این خصوص بیشتر توضیح میدهید؟ این قضیه جزو قضایای عجیب ما شد، مسئله خودرو به یک موضوع لاینحل جهانی تبدیل شده است.
سیاهکلی: مسئله خودرو، مسئله پیچیدهای نیست، اما افراد پیچیدهای روی این موضوع کار میکنند و ما را وادار میکنند که درمسیر غلط کار را پیش ببریم وگرنه در هیچ جای دنیا چه آنهایی که خودروسازی دارند و چه آنهایی که ندارند، ببینید شما در کشورهای عراق و افغانستان و کشورهایی که خودروسازی ندارند وضعیت خودروهایشان چگونه است و در کشورهایی که خودروسازی دارند ببینید وضعیتشان چگونه است، ما نه مثل کشورهایی که خودروسازی دارند زندگی میکنیم و نه جزو کشورهایی که خودرو ندارند، دلیلش این است که این جا ثروت زیادی جا به جا میشود در موضوع خودرو آن قدر ما بحث کردیم مردم حفظ شدند و الان همه مردم میتوانند نسخه خودرو را بنویسند، هر بازاری بر عرضه و تقاضا تنظیم میشود وقتی که عرضه کم است تقاضا زیاد است یا تولید را بالا میبرند یا ترکیبی از تولید و واردات انجام میدهند یا واردات خالص انجام میدهند، اینها مکانیزم تنظیم بازار خودرو است حالا چرا ما از این استفاده نمیکنیم واقعا سوالی است که باید از وزیر صنعت، رئیس بانک مرکزی بپرسیم که چرا واقعا ما از این مکانیسمی که دنیا استفاده میکند، استفاده نمیکنیم؟
سوال: اتفاقا این سوال عامه مردم است، ولی میدانید که ما براساس سلسله مراتب میآییم و این را موکول میکنیم به نمایندگانمان در مجلس که آنها بتوانند خواست ملی ما را دنبال کنند، ولی با این حال الان رسیدیم به نقطهای که خودروهای دست دوم بخواهد به کشور وارد شود، این هم شده محل مناقشه یعنی هر روز از جنبهای در این موضوع میشنویم قرار است بیاید در بورس؟ عرضه اش چگونه است؟ هر کسی میتواند وارد کند؟ میآید در مناطق آزاد؟ یعنی هزار شرط از همه جا برایش توصیف میشود، اصل ماجرا چیست؟ میتواند مسئله را حل کند و واقعا شدنی است؟
سیاهکلی: هر وقت در بازار ناترازی باشد، هر بازاری ، میخواهد نان باشد، کود باشد، خودرو باشد هر موضوعی در بازار وقتی عرضه و تقاضا نمی خواند دلال وجود دارد و کسی بگوید من میتوانم دلالی را حذف کنم حتما آدم نادانی است.
سوال: این که شما میگویید درصورتی است که من شهروند الان بتوانم در یکی از مناطق مرزی یک خودرو بیاورم، ولی این اختیار را که ما نداریم و اختیار دست دولت است.
سیاهکلی: عرض میکنم، این که هر زمان قانون میگذاریم و قانون روی قانون میگذاریم و روی نحوه عرضه کار میکنیم میگوییم اگر قرعه کشی را برداریم ببریم در بورس، شفاف میشود یا دلالی حذف میشود این معلوم است که موضوع را متوجه نشده ایم، چون دلال را نمیتوانیم حذف کنیم، زمانی دلال حذف میشود که به قول شما برویم به بازار و یک سری خرید انجام دهیم وقتی شما نمیتوانید در بازار خرید کنید عرضه و تقاضا نمیخواند، دلالی است، پس راهکار نحوه عرضه نیست که ما بگوییم قرعه کشی بهتر است یا بورس بهتر است، این حرف ها، حرفهای ناصوابی است که مردم را آزار میدهد و ما باید تلاش کنیم که تولید را افزایش دهیم، تولید هم زمان بر است بنابراین فعلا راهکار این است که با ترکیب واردات و تولید بازار را تنظیم کنیم، حالا میرویم سراغ واردات، در واردات یا باید ماشین نو وارد کنیم یا دست دوم یا ترکیبی از اینها که در ایران پیش بینی ما این است که ترکیبی از ماشینهای نو و دست دوم، حالا چرا میگوییم که دست دوم وارد شود به دلیل این که درکشور ما با توجه به تحریمهایی که وجود دارد، میزان ارزی که ما داریم آن قدری نیست که بتوانیم خودرو را به حد کافی وارد کنیم و خودروهای دست دوم زیر پنج سال کارکرده، شما هر خودروی خارجی از تویوتا بگیر تا بنز و بی ام و و .... هر کدام از ماشینها، ماشینهای کرهای، هر کدام که زیر پنج ساله بیاید ایران، دست ایرانی بالای بیست، سی سال کار میکند ایرانی ها آن قدر دقیق و مرتب به ماشین هایشان رسیدگی میکنند میزان هزینهها کاهش مییابد و میزان مصرف بنزین و آلودگی هوا کاهش مییابد.
سوال: ما الان حجم زیادی خودروی فرسوده داریم، مقدار زیادی نیاز داریم که به خاطر انتظارات عمومی جامعه است.
سیاهکلی: بله، ما حداقل بالای بیست میلیون خودرو نیاز داریم، اما یک شبه که نمیخواهیم، اگر ما سالی یک و نیم تا دومیلیون خودرو ترکیبی از تولید و واردات داشتیم بازار خودروی ما تنظیم میشد.
سوال: البته خودروی وارداتی هم میدانید که فقط الان تابلویش در شهر است در جامعه ما فقط داریم تابلوی تبلیغاتی گران قیمتش را میبینیم اجاره اینها هم که میدانید چگونه است، قرار بود هفته آخر دی ماه بیاید و به دست مردم برسد که تا الان هیچ نیامده است.
سیاهکلی: این را باید از وزیر صمت بپرسید.
سوال: پرسیدیم، اما به نتیجه نرسید حتی وقت گذاشتیم و سخنگویشان را هم دعوت کردیم نتیجه نگرفتیم.
سیاهکلی: بله، چون آنها مسیر را غلط میروند، ببینید ما در مجلس تلاش کردیم دیدید شما ما با چه مصیبتی این قانون را تصویب کردیم و بعد در اجرا میبینیم که آقایون نمیتوانند اجرایش کنند.
سوال: ممکن است به خاطر همین یک وزیر را استیضاح کنید؟
سیاهکلی: الان استیضاح آقای وزیر چند هفته است که به هیات رئیسه رفته
سوال: شما ببینید جامعه همین طور در یک سطح انتظاری مانده و موضوع هم غیرشفاف است. به اضافه این که جهت گیریها هم باز هنوز زیرسوال است مثلا برای ناوگان حمل و نقل عمومی شاید اگر مرتبطش میکردیم و دست صادرکنندهها میدادیم شاید یک شهری میتوانست از طریق واردات خودروی دست دوم تاکسی خوب پیدا کند باز آن طور شاید نفعش بیشتر به مردم میرسید، اما شاید اینها خیلی سطحی باشد که داریم نگاه میکنیم، ولی داریم نگاه میکنیم چگونه میتوانیم مسئله را به نفع مردم حل کنیم با این مقتضیات و بضاعتی که داریم.
سیاهکلی: از نظر بنده که الان بیش از سه سال است که در مورد خودرو دارم مطالعه میکنم از وقتی که مجلس رفتم، چون یکی از مطالبات اصلی مردم بوده من روی این موضوع مطالعه دقیق کردم، راهکار هم داریم راهکارش هم ساده است برای واردات خودرو آئین نامهای مینویسند که این آئین نامه غیرقابل اجرا است و مکانیزمی را در پیش میگیرند که مردم نتوانند به خودروی خارجی دست پیدا کنند بنابراین اینها مباحثی است که من واقعا همان جریان چرخش پول در حوزه خودرو محور است همین الان ما خوشحالیم از این که مثلا بیاییم به خانوادههایی که فرزندآوری دارند خودرو بدهیم واقعا ببینیم چند تا از این خانوادهها به خودرو رسیدند، در همین استان ما دلال از شیراز میآید در شهر اقبالیه قزوین خودروی خانواری که فرزندآوری کردند را میخرد. خانوادهای که فقیر است و بچه دار شده که نمیتواند پول این خودرو را بدهد.
سوال: البته اینها موضوع را خیلی ساده نگاه کردن است و این خروجیها را هم مردم میپرسند که بالاخره مجمعی در مملکت به نام مجمع متفکرین و مسئولین که از آنها ما به عنوان عصاره فضائل ملت میشناسیم در مجلس آنها باید آن جا حک و اصلاح شود، باور کنید آقای دکتر این حرفها را روزنامه نگارها و همکاران رسانهای گفتند، ولی خوب چه بگوییم.
سیاهکلی: من معتقدم که باید کسانی که سیاست گذاری میکنند، فرضا الان بنده در مجلس با جمعی از همکاران قانون گذاشتیم اگر این قانون غلط است پاسخ دهیم، اگر آقای وزیر میگوید من خودرو را در سال ۱۴۰۱ مثلا یک و نیم میلیون تولید میکنم و نکرد باید محاکمه شود بنده هم باید محاکمه شوم، همه کسانی که سیاست گذاری میکنند، اما پاسخگوی عواقب سیاستشان نیستند.
مجری : این جملات آخر شما وجه مهمی از مردم سالاری است که میدانید جامعه ایران در این مسیر هم است و بهترین و برجستهترین کیفیت حضور باشکوه مردم را ۲۲ بهمن دیدیم، حالا باید در عمل هم آن طور که شما اشاره کردید شاهد باشیم. ممنون از شما منتظر میشویم که خروجی این تصمیمات را انشاالله ببینیم.
و خودروهای تولید داخل و وارداتی تا پنج سال غیرقابل انتقال بهغیر بشوند.