پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره برداری از آن در حوزههای مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره توسعه اقتصاد صنعت هوایی ، توانایی صنعت هوایی کشور و نحوه غلبه بر تحریمهایی که در این سالها روی این صنعت بوده است صحبت کرد.
سؤال: یک نکتهای که وجود دارد به نظر میرسد که عرضه و تقاضا در صنعت هوایی ما فعلاً به آن مرحله تعادلی خودش نرسیده است. طبیعتاً به نظر میرسد که تحریمها منجر به این شده است که ما نتوانیم این توازون را برقرار کنیم. چه دستاوردی شما داشته اید در حوزهای که بتوانید فائق بیایید به این تحریمهایی که در این چند سال اخیر تشدید هم شده است؟
محمدی بخش: استحضار دارید صنعت هوانوردی جزء صنایع پیشرو و پیشران در دنیا است و جزء صنایعی است که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است و طبیعتاً بایستی خودش را همراه و همگام کند با نرخ رشد علمی در دنیا. به دلایل مختلف که مهمترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سالها یا بی بهره بوده ایم یا کم بهره بوده ایم از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلی کوپترسازی دنیا و این مهمترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده ایم. نه تنها درخصوص انتقال تکنولوژی، حتی در حوزه فروش قطعات، نشریات و پشتیبانیهایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام میدهند و جزء وظایف اصلی شان است براساس قوانینای کا او eko، آن را هم تحریم و محروم کرده اند و ما را تحریم کرده اند و نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم. طبیعتاً کشور ما در حوزه هوایی مواجه شده بود با یک چالش بسیار بزرگ برای صنعت هوانوردی. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ تلاش کرده اند همت کرده اند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام داده اند که امروز علی رغم همه این فشارها و تحریمها صنعت ما روی پایش ایستاده است و مأموریت خودش را دارد انجام میدهد.
سؤال: ما به طور کلی چند هواپیما داریم و چقدر آنها فعال هستند؟
محمدی بخش: ما امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم که درحال حاضر ۱۷۵ فقره هواپیمای فعال داریم.
سؤال: این آمار که میفرمایید مثلاً سال گذشته چقدر بوده است؟
محمدی بخش: نمودار این عدد و ارقام بستگی به میزان توانمندی تعمیراتی و استفاده از آن خدمات قطعاتی که تهیه میشد بود. ما در دو سالی که منجر به اواخر سال ۱۴۰۰ شد که کرونا آمد، اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدیای دید و طبیعتاً ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفرها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی داشت، این به کمترین میزان خودش رسید و عدد نزدیک به عدد ۱۰۰ فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و یک گشایشی که حاصل شد در حوزه کارهایی که انجام شد مثل حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکتهای دانش بنیان و راهبردهای چندگانهای که برای صنعت گذاشته شد همچنین حوزههای اقتصادی، خدا را شکر امروز ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است.
سؤال: نیاز ما چقدر است؟
محمدی بخش: براساس کار علمی متناسب با ۹۰ فرودگاه ما و ۸۰ میلیون جمعیتی که داریم، ما ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپها و کلاسهای مختلف مورد نیازمان است که بایستی در کشور فعالیت کنند.
سؤال: این روزها قبل از اینکه برویم وارد نکاتی که فرمودید درخصوص نهضت ساخت داخل و استفاده از ظرفیت دانش بنیانها در تعمیر قطعات و قطعات جدید، عرض کنم خبرهایی از تعداد هواپیماهای جدیدی که دارند به ناوگان ما اضافه میشوند. چه تعداد برنامه شما است تا پایان سال، سال آینده و اگر به طور کلی بخواهیم بفرمایید در برنامه هفتم چطور تدارک دیده اید که برسیم به این ظرفیت ۵۵۰ فروندی که به آن اشاره کردید؟
محمدی بخش: ابلاغ دکتر رئیسی بعنوان رئیس دولت سیزدهم برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ ۸ مادهای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است. ما برای این راهبرد چند تا محور تهیه کرده ایم محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات بود و بازگرداندن هواپیماهای زمین گیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیتهای تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکتهای دانش بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد، یک بخش اول ما در این حوزه بود. بخش دوم خرید هواپیماهای دست دوم بود که توسط شرکتهای مختلف درحال انجام است و دارد اتفاق میافتد. بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور حضرت آقا بوده است در سالیان گذشته و با پیگیریهایی که رئیس جمهور محترم انجام داده اند، این کارگروه شکل گرفته است، وزارت دفاع متولی آن شده است، سازمان هواپیمایی کشور بعنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است و الحمدلله فاز اول که نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ است و بهره برداری از آن در حوزههای مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال ما فکر میکنیم که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را با هم داشته باشیم.
سؤال: موتور آن ایرانی است؟
محمدی بخش: خیر موتور ایرانی نیست، اما هواپیمایی که ما امروز داریم طراحی میکنیم با همین کارگروه موضوع بسیار مهمی است که شکل گرفته است و بنا داریم که در یک بازه زمانی کوتاه مدت هواپیمای ۷۵ نفره را روی پلتفرم آن کار کنیم و انشاالله بومی سازی اش کنیم.
سؤال: آن ۷۵ نفرهای که دستور رئیس جمهور را هم دارد تا چه زمانی به اولین پرواز خودش خواهد رسید؟
محمدی بخش: پیش بینی کارگروه فکر میکنم ما اوایل سال آینده بتوانیم یک زمان دقیقی را خدمت شما و مردم عزیزمان انجام دهیم. طراحیهای مفهومی، طراحیهای اولیه، سازه ها، ما اساساً دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم این مهمترین موضوعی است که در این دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساختهای بسیار بسیار خوبی دارد و شرکتهایی که به صورت دانش بنیان به صورت زنجیره تأمین دارند کار میکنند، شناسایی شده اند که شرکتهای بسیار معتبری هستند. فکر میکنیم با این کارگروه ما اوایل سال آینده میتوانیم یک جدول زمانبندی دقیق برای شروع عملیات پروازی این خدمت شما ارائه کنیم. البته راهبرد چهارم را هم عرض کنم و آن این است که اگر احیاناً بحث موضوعات گفتگوهای برجامی احیاناً اگر باز شود، ما با یک دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته ایم یعنی آن فضا هم برای خودمان است این چهار راهبرد..
سؤال: هوشمندی منظورتان از جهت خرید نوع هواپیما است؟
محمدی بخش: بله حتماً بایستی خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان داشته باشیم ما نباید هر چیزی که آنها میگویند بخریم هر چه نیاز ما است باید تهیه کنیم.
سؤال: مثلاً از آن ۱۳ فروندی کهای تی آ خریده ایم چقدر دارد کار میکند؟
محمدی بخش: ۱۰ فروند الان زمین گیر است به دلایل بدعهدی که اروپایی کرده اند هم نشریات و هم قطعات را واگذار نکرده اند و این حتماً باید در حوزههای مختلف که ما الان هم یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما علیه امریکا و شرکت کارخانههای سازنده مطرح کرده ایم و داریم پیگیری میکنیم. این ۴ راهبرد، ۴ راهبردی است که همزمان دارد اتفاق میافتد یا نیست و همه و است و بایستی به صورت موازی با هم حرکت کند.
سؤال: در بحث ساخت یک تصاویری داشتیم در این نمایشگاه توانمندیهایی که ارائه میشد، یک تصویر داشتیم که فکر میکنم ماکت موتور هواپیما بود؟
محمدی بخش: بله مجموعه مپنا که یک مجموعه بسیار عظیم است مأموریت پیدا کرده است که در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کنند و بسیار هم پیشرفتهای قابل چشمگیری داشتند در حوزه تعمیر، نگهداری و اورحال، امروز با گواهینامهای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اهداء کرده است دارند کارهایشان را انجام میدهند در حوزه طراحی هم گامهای بسیار خوبی برداشته اند و ما امیدواریم که در آینده نزدیک موتور بومی خودمان را از مجموعه مپنا به صورت تولید شده ارائه دهیم. البته آن چیزی که در نمایشگاه ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل موتور هواپیما میخواهیم تولید کنیم.
سؤال:، چون نمونه کوچکی بود و به نظر ...
محمدی بخش: بله نمونه کوچک بود.
سؤال: این آینده نزدیکی که میفرمایید چه زمانی است؟
محمدی بخش: حتماً دوستان من در مپنا ارائه خواهند کرد. آنجا میدانید یک مجموعه کاملاً علمی است و جزء ترازهای یک دنیا است دارند کارهای بسیار بزرگی در کشور انجام میدهند. کارنامه شان کارنامه بسیار موفقی است به همین دلیل هم است که این مأموریت را ما به مجموعه مپنا سپرده ایم و امیدواریم که با هماهنگی با هم داریم انشاالله در آینده نزدیک ما اولین این حوزه را در اولین تولیدات آن شاهد باشیم.
سؤال: پس خیلی زمانبندی دقیقی فعلاً نمیتوانیم داشته باشیم؟
محمدی بخش: بنا داریم که خیلی علمی و دقیق بگوییم یعنی همان جدولی که ما در حوزه ساخت داریم در حوزه موتور هم است. دقیقاً به شما اعلام خواهیم کرد یک کارگروه بسیار بزرگ علمی دارند کار میکنند و دستاوردهای آن را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.
سؤال: ما الان به لحاظ دانش فنی به آن سطحی رسیده ایم که بتوانیم یک موتور هواپیمما، چون اول برنامه هم اشاره کردید به لحاظ تکنولوژی و به لحاظ اینکه لبه تکنولوژی هستند تجهیزات هواپیمایی رسیده اید به آنجا یا هنوز راه داریم تا برسیم؟
محمدی بخش: حتماً رسیده ایم امروز ما مجموعههای مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما دارند کار میکنند. امروز ما ریخته گریهای متناسب با این کار را داریم کارگاههای متناسب داریم، دفاتر طراحی متناسب با این را داریم، از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی من فکر میکنم هیچ کم و کسری نداریم و انشاالله با همت جوانان عزیزمان آن کاری که شروع کرده ایم مثل همه پروژههایی که برای خیلیها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزههای مختلف عملیاتی خواهد شد.
سؤال: یک نکتهای که وجود دارد و مطرح میشود این است که در این صنعت ما چرا رفته ایم به دنبال ساخت چیزی که برای اولین بار است دراختیار چند کشور است چرا در این مسیر شما قدم گذاشته اید؟
محمدی بخش: حتماً کشوری با ۹۰ فرودگاه و ۸۰ میلیون جمعیت نیاز جدی اش کارخانه هواپیما نیست، اما ملاحظه بفرمایید ما با توجه به اینکه شرایط خاصی را داریم از ابتدای انقلاب، شاید از آبان ۱۳۵۸ که تحریمهای امریکا شروع شد در حوزه هوایی، نشان داد که واقعاً هیچ ارادهای حتی در حوزههای کمکهای بشردوستانهای که اتفاق میافتد مثل آمبولانس هوایی، مثل امداد هوایی یا اطفاء حریق هوایی، واقعاً هیچ کمکی دنیا به جمهوری اسلامی ایران نکرد. هواپیمای مسافربری هواپیمایی است که ما داریم برای حمل و نقل مردم مان استفاده میکنیم چرا بایستی تحریم باشد؟ آنها نشان دادند که به هیچ اصولی پایبند نیستند و جلوی این پیشرفت را خواهند گرفت؛ بنابراین نظام اراده اش به این شده است که برای خودش هواپیما بسازد طبیعتاً این الگو و این مدل میتواند به سایر کشورها هم تعمیم داده شود. ما بعنوان ام القرای جهان اسلامی میتوانیم بازار جهان اسلام را تأمین کنیم. صرفنظر از موضوع نیاز، بحث محدودیتهایی است که برای ما تعیین کرده اند و اینکه ما امروز ناچاراً بایستی هواپیما تولید کنیم و برای مردم مان قابل دسترس و قابل بهره برداری باشد ضمن اینکه به لطف خدا توان و دانش تخصصی اش هم در این کشور بومی و نهادینه است.
سؤال: همکاری با کشوری خواهیم داشت در این مجموعه فرآیندهایی که به آن اشاره کردید در ساخت موتور، در ساخت پلتفرمهای هواپیمایی و سازههای آن و یا نه؟
محمدی بخش: حتماً جزء دستورات است که ما اگر بتوانیم مشارکتی داشته باشیم حتماً موضوع مشارکت هم جزء دستورات کار است.
سؤال: در حوزه قطعات و خدمات فرودگاهی، رادارهایی که این روزها هم یک خبرهایی داشتیم که رادارهای بومی را داریم راه اندازی میکنیم و استفاده میکنیم به چه مرحلهای رسیده ایم در تجهیزات فرودگاهی؟
محمدی بخش: ما با استفاده از مراکز دانشگاهی مان مراکز دانش بنیان مان و مراکزی که امروز دارند کار میکنند در این حوزه بخصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاههای ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفتهای قابل چشمگیری کرده ایم. ضمن اینکه ما استانداردهای لازم را هم براساس قوانینای کا او داریم به صورت مستمر کنترل میکنیم. با این دو فرآیندی که هم استانداردسازی میکنیم و هم تولیدات داخل را داریم بهره برداری میکنیم به لطف خدا به این دست پیدا کرده ایم و در فاز اول مان بحث رادار بومی مان را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهره برداری خواهیم کرد در حوزه روشنایی باند و دستگاههای مخابراتی هم که در سال گذشته و امسال استفاده کرده ایم و عملیاتی کرده ایم.
سؤال: و این قطعاتی که دارد ساخته میشود تجهیزاتی که داریم استفاده میکنیم مطابق با استانداردهای جهانی است یا خیر؟
محمدی بخش: حتماً مطابق با استانداردهای جهانی است ما در حوزه هوانوردی خط قرمزمان استانداردسازی با اصول قوانین هوانوردی است و اصولی است کهای کا او برای ما مدنظر قرار میدهد.
سؤال: یک نکتهای را که گزارش آن را هم دیدیم بحث بلیتهای هواپیما است. هر از چند گاهی یک اختلاف نظرهایی به وجود میآید استنادهای مختلفی صورت میگیرد قیمتها به یکباره تغییر میکند گروهی از تعزیرات در بعضی از دفاتر مستقر میشوند دوباره قیمتها کاهش پیدا میکند مجدداً یک اتفاقات دیگری میافتد یک ثبات خیلی به نظر میرسد خوبی در این زمینه نداریم چرا این اتفاق میافتد و چه زمانی قرار است حل شود یکبار برای همیشه که ما بتوانیم یک ثباتی داشته باشیم و به بازار سپرده باشیم؟
محمدی بخش: خب اولین موضوع این است که بازار بخش هوایی عرضه و تقاضا است و متناسب با این است. ابتدا اشاره کنم که ما همیشه در این حوزه شرمنده مردم عزیزمان هستیم تا به آن عدد ۵۵۰ فروند برسیم، حتماً این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است ما مقدار پروازمان تکافوی نیازمان را نمیکند، بنابراین بحث کمبود در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود. اما اینکه درخصوص قیمت، ما در قانون پنجم توسعه مادهای را گذراندند و ابلاغ کردند که متنوع سازی نرخ انجام شود و انجام هم شد از سال ۹۵ به مرور این اتفاق افتاد. با توجه به شرایطی که در کرونا پیش آمد و شرایط خاصی بود ما در دیماه پارسال یک ۱۵ درصدی را با هماهنگی شرکتهای هواپیمایی کاهش داده ایم نسبت به قیمت قبل و اینها هم پذیرفتند انجام دادند. اما به دلیل نوسات ارز درخواست متعددی که انجام شد، شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش نرخ را داشتند. طبیعتاً مطابق با روال بایستی این اتفاق میافتد، اما با دستوری که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کردند و بعنوان قانون مؤخر هم تلقی شد، مراحل دیگری را سپری کردیم در شورای عالی هواپیمایی و در شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار مطرح شد و آن درخواست شرکتهای هواپیمایی با یک جدول استانداردی خدمت دوستان هم ارائه شد و منتظر هستیم تعیین تکلیف قیمت را ستاد تنظیم بازار انجام کند.
سؤال: در میز اقتصاد ما به این موضوع پرداخته بودیم، ولی در یک برههای قیمتها بدون همان مجوزی که شما میگویید افزایش پیدا کرد.
محمدی بخش: این به دلیل برداشتی بود که بین شرکتهای هواپیمایی و بحث ستاد تنظیم بازار اتفاق افتاد. استفساریای هم که از مجلس گرفته شد این بود که قانون پنجم به قوت خودش باقی است به نظر من ما بایستی منتظر باشیم با توجه به دستوری که است برای ستاد تنظیم بازار، تا ستاد تنظیم بازار برای این موضوع تصمیم گیری کند هرگونه افزایش نرخی بایستی فعلاً با نظر ستاد تنظیم بازار باشد. البته من به نظرم فرصت خوبی است در قانون هفتم این موضوع را یکبار برای همیشه روشن کنیم و تکلیف آن برای مردم عزیز روشن باشد از همین جا از مجلس شورای اسلامی درخواست میکنم که این بند را تعیین تکلیف کنند و همه نقش آفرینان و بازارگردانان تکلیف خودش را در حوزه نرخ مشخصاً بدانند چه کار میکنند.
سؤال: یک نکتهای وجود دارد این است که در ایامی که تعطیلات زیاد داریم مثل همین بهمن امسال که ۳ تا شنبه تعطیلی داریم، خیلی ظرفیت پروازها کم شده است و یا ظرفیتها خیلی زودتر از چیزی که باید از مدتها قبل پر شده است مراجعه میکنند ظرفیتها در سایتها تکمیل است ما پروازهای مان کاهش داشته است؟
محمدی بخش: خیر ما هم تعداد هواپیماهایمان بیشتر شده است ما نسبت به پارسال ۲۰ درصد پروازهای داخلی مان افزایش پیدا کرده است در فرودگاههای غیر از فرودگاه حضرت امام که ۲۰ فرودگاه است فرودگاه بین المللی مان ۱۰۰ درصد پرواز خارجی داشته ایم و فرودگاه امام ۲۰۰ درصد افزایش پروازهای بین المللی داشته ایم نسبت به سال گذشته، و این افزایش درخواست پروازهای بین المللی و پروازهای داخلی طبیعتاً نشان میدهد که ما جامعه هدف مان جامعه بزرگتری شده است درخواست به پرواز به مراتب بیشتر است و ما بایستی متناسب با این برنامه ریزی کنیم. نه پروازی کاهش پیدا نکرده است و برای ایرلاینها هم مقرون به صرفه نیست. کما اینکه در اوج کرونا که ۶۰ درصد هم بود کسی کم کاری نبود و کم فروشی نکرد. به نظر میآید آن استدلالی که مطرح کرده اند صحیح نیست، اما توزیع این پروازها بین فروگاههای مختلف که عرض کردم قریب به ۹۰ فرودگاه در کشور امروز چراغ شان روشن است و فعال هستند امروز شاید این کمبود را ما داشته باشیم. ما حتماً باید توجه داشته باشیم امروز تعداد فرودگاه هایمان با تعداد هواپیماهایمان با درخواست مان همخوانی ندارد؛ بنابراین اولویت ما در توسعه بخش هوایی ورود هواپیما و تزریق هواپیما و سرخط آوردن هواپیما برای جوابگویی به نیاز مردم است.
سؤال: تا پایان سال آینده ما چه تعداد هواپیمای دیگر اضافه خواهیم کرد به ناوگان هواپیمایی مان؟
محمدی بخش: بنا داریم تا پایان ۱۴۰۲ عددمان را به ۲۵۰ فروند برسانیم.
سؤال: زمین گیرها را بیاورید در کار یا خیر؟
محمدی بخش: هر آن ۴ راهبرد را عرض کردم اینها را ترکیبی ما بتوانیم با یک جهشی انجام دهیم علی رغم اینکه استحضار دارید واقعاً یک جنگ تمام عیاری را غربیها برای این موضوع راه انداخته اند، اما تلاش میکنیم که شرمنده مردم نباشیم.
سؤال: یک مشکل دیگر هم که وجود دارد کنسلی پرواز یا لغو پروازها افزایش پیدا کرده است آمار این را دارید و اینکه میانگین تأخیرهای ما چقدر کاهش یا افزایش پیدا کرده است؟
محمدی بخش: طبیعتاً تأخیرها یا لغو پروازها دلایل متعددی دارد. مهمترین موضوعی که برای ما خط قرمز است، بحث ایمنی است ما واقعاً اجازه نمیدهیم هیچ پروازی با نقص یا با اشکال پرواز کند بنابراین ترجیح ما و نظر ما اینکه آن پرواز انجام نشود تا اینکه بخواهد پرواز با نقص فنی باشد.
سؤال: الان آماری از تأخیرها میتوانید به ما بدهید؟
محمدی بخش: ما نسبت مان شرایط آب و هوایی را داریم که بخصوص در این شرایطی که دید کم است یا شرایط مختلفی را ما تجربه میکنیم، دلایل متعدد دیگری هم است، بحثهای امنیتی است و دلایل دیگری هم است که مجموع اینها نشان میدهد که ما در یک دورههایی تأخیرات مان افزایش پیدا کرد، با ورودی که سازمان هواپیمایی کشوری و دستگاههای نظارتی کردند، ما در سه ماهه سوم ۱۴۰۱ تأخیرات ما به میزان ۱۵ درصد کاهش داشت نسبت به سه ماهه دوم یعنی نسبت به تابستان ما در پاییز تأخیرات ما تا حدودی.
سؤال: چقدر شد؟
محمدی بخش: عددش را باید عرض کنم خدمت شما، چون میانگین آن را خیلی دقیق نمیتوانیم به شما عرض کنم.
سؤال: یکی از بحثهایی که داریم بحث پروازهای حج است برای حج پیشرو شما برنامه تان چه خواهد بود؟
محمدی بخش: حج سالجاری که انجام شد، ۱۴۰۱ ما ۴۰ هزار نفر را جابجا کردیم و با رضایتمندی ۹۸ درصدی، و به لطف خدا ما به نظرم یک کار بسیار بزرگی انجام شد در عملیات حج و پیش بینی این است که ما با توجه به اینکه ۹۰ هزار نفر را برای سال بعد باید ببریم فقط هم باید از ناوگان ایرانی استفاده کنیم، محدودیتهایی داریم حتماً با استفاده از هواپیماهای پهن پیکر ما میتوانیم این کار و زمان را کاهش پیدا کنیم و ما با حج و زیارت داریم تلاش میکنیم که این کار را با هم انجام دهیم.
سؤال: یعنی بنا است که ما هواپیماهای پهن پیکر اجاره کنیم؟
محمدی بخش: بعید میدانم به اجاره برسیم، اما از ظرفیتهای داخلی فکر میکنیم میتوانیم هواپیماهای بزرگتری استفاده کنیم و خدمات بهتری را به حجاج ارائه دهیم.
سؤال: برنامه تان این است که چقدر افزایش پیدا کند میزان سفرها، تعداد سفرها؟
محمدی بخش: ما طبیعتاً از عدد ۴۰ هزار میخواهد ۹۰ هزار شود عدد دوبرابری یا شاید بیشتر را داریم تجربه میکنیم. استفاده از ظرفیت ناوگان داخلی است که با حداکثر توان مان باید برویم این کار را انجام دهیم. درخصوص اربعین هم استحضار دارید که ما سال قبل نزدیک به ۴۰ هزار نفر زائر اعزام شدند امسال با رفت و برگشت ۲۵۷ هزار نفر و یکی از شاهکارهای خدمات رسانی بود همین جا از همه همکاران خودم، همه خلبان ها، عوامل پروازی، کنترلرها، نفرات فنی و همه مدیران بخش هوایی که در این شرایط سخت دارند کار میکنند و این صنعت را سرپا نگه داشته اند دست آنها را میبوسم و تشکر ویژه از همه آنها دارم.