پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور: علاقهمندان خرید محصولات صنایعدستی میتوانند با ارائه کارت ملی و دسته چک معتبر از تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان برخوردار شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما خانم دکتر جلالی معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور با شبکه رادیو فرهنگ در برنامه پویش در خصوص شانزدهمين نمایشگاه بینالمللی گردشگری و سیوششمین نمایشگاه ملی صنایعدستی در تهران گفتگو کرده است.
سوال:خیلی خبر منتشر شده است از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی چهل و هفت و هشت کشور جهان شرکت دارند درست است خانم دکتر؟
جلالی: بله کشورهای مختلفی در حوزههای گردشگری برای فرصتهای سرمایه گذاری حاضر شدند و خودشان حتی غرفه دارند برای تبادل فرهنگی مناسب مبتنی بر روح گردشگری و صنایع دستی که ریشه در فرهنگ دارد و الان فرهنگ جذابترین عنصر حتی برای اقتصاد
سوال: تا فردا برگزار میشود نمایشگاه؟
جلالی: روز سه شنبه افتتاح شده و تا جمعه بعدازظهر ادامه دارد
سوال: در خبرها آمده بود که وام خرید صنایع دستی هم ارائه میشود به مردم این وام چگونه است توضیح میفرمایید؟
جلالی:ما، چون همیشه وامها را برای تولید کنندگان درنظر گرفته بودیم و تولید کنندگان صنایع دستی میتوانستند از تسهیلات برخوردار بشوند کما اینکه الان هم هست، اما فقط تولید به تنهایی کافی نیست ما باید بتوانیم تحریک تقاضا بکنیم و با توجه به مولفههای اقتصادی کنونی تقاضا را هم بالا ببریم به همین خاطر طبق ابتکاری که همکاران من در اداره کل حمایت از تولید و با همکاری صندوق کارآفرینی امید زدند این ابتکار باعث شد که ما بتوانیم یک وام (تحریک؟) تقاضا تعریف کنیم چه به شکل کلان و چه به شکل جزئی و در نمایشگاهها و بازارچههای صنایع دستی تمام مراجعه کنندگان با یک کارت ملی و یک چک ضمانت میتوانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای خرید صنایع دستی وام بگیرند بروند خریدشان را بکنند هر مقداری که خرید کردند آن مقدار در واقع وام یک ساله با اقساط بلند مدت به آنها تعلق میگیرد تا ما محروم نباشیم از استفاده از صنایع دستی که اقتصاد هویت بنیان ما را رقم میزند گردش تولیدش هویت محور است و تولید کنندگان ما هم خوشنود میشوند در واقع زنجیره ارزش کامل میشود.
سوال:سود این وام هم طبق چیزی که شما اعلام کرده بودید ۸ تا ۱۲ درصد است
جلالی: بستگی به میزان مبلغی که خرید میکنند بین ۸ تا ۱۲ درصد
سوال:چرا این نمایشگاه در تهران برگزار میشود چرا مثلا نمیرود در شیراز یا اصفهان یا بندرعباس چرا این شرایط فراهم نمیشود؟
جلالی: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با دو تا کارکرد متفاوت است نمایشگاه صنایع دستی که من افتخار حضور را دارم من در سطح کشور بازارچهها و نمایشگاههای ملی را در طی سال داریم یعنی تقویم ما پر است از نمایشگاههای ملی که در سراسر کشور در مراکز استان وحتی در شهرستانها برگزار میشود، چون هدف از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی هم فروش هست هم معرفی، اما نمایشگاه گردشگری بیشتر هدفش تجلی و نمایش فرصتهای سرمایه گزاری و مقاصد سفر و شهرهایی است که میتوانند مقاصد گردشگری باشند و در واقع با دو تا کارکرد متفاوت است و اتفاقا با یک سیاست انسجام سازمانی که آقای مهندس ضرغامی در پیش گرفتند حوزه صنایع دستی، حوزه گردشگری و حوزه میراث فرهنگی دارند به یک قوام و دوامی برای هم افزایی میرسند یعنی ما هر جایی که گردشگری داریم حتما صنایع دستی داریم و میراث فرهنگی هم مقوم و حتی میتواند جایگاهی باشد برای جذب گردشگر و فروش صنایع دستی به همین خاطر نمایشگاهی که در تهران برگزار میشود در واقع یک شکل نمادین برای تجمیع همه اتفاقاتی است که در طول سال میافتد
سوال: مثلا آموزش، به هر حال آموزش در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مساله مهمی است الان دانشجویان زیادی داریم در حوزه صنایع دستی که نیازمند تجربه عینی در حوزه صنایع دستی هستند آیا این نمایشگاه فکری برای این دانشجویان کرده است
جلالی: ما در سالن ۲۷ یک اتفاق تازه را رقم زدیم و آن تجمیع نوآوران و نام آوران است پیشکستوتان صنایع دستی این جا کار تولید زنده انجام میدهند یک وورک شاپهای زندهای است که پیشکستوتان ما انجام میدهند در کنارش نوآوران هستند کسانی که ابتکار و خلاقیت دارند ضلع سوم این نوآوران و نام آوران را دانشجویان صنایع دستی تشکیل میدهند ما با همکاری دانشگاه سوره و الزهرا و تربیت مدرس، دانشجویان صنایع دستی در حوزههای مختلف به کمک ما آمدند و قرار است که ما بتوانیم این همکاری را از این نمایشگاه رقم بزنیم نمایشگاه فرصت خوبی است برای پیدا کردن خلاهای آموزشی بیشترین نیازهای آموزشی ما در صنایع دستی خیلی معطوف به صنایع دستی نمیشود، چون صنعت دستی یک ذوق و قریحهای میخواهد شاید بعضی وقتها در روستاهای ما خانوادگی و سینه به سینه منتقل میشود آموزشش آن چه که نیاز آموزشی جامعه صنایع دستی امروز ماست مولفههای بازاریابی است مولفههای مارکتینگ و برندینگ و دیجیتال مارکتینگ است جالب است که بدانید ما نشستهایی برگزار کردیم برای آموزش شاغلین صنایع دستی در این حوزهها ما فقدان دانش بسته بندی داریم و ما احصاء کردیم نیازهای آموزشی مان را هم در سطح اولش که آموزش صنایع دستی باشد و عمومی کردن یک هنر یک مهارت که اشتغال آفرین هم هست و خلق ثروت میکند و از طرف دیگر آموزش علوم مرتبط با صنایع دستی که منجر به ارتقا بازار و رونق بازار صنایع دستی میشود.