پخش زنده
امروز: -
مردم در مراجعه به واحدهای قضایی با مشکلاتی مواجهند که از جمله آن، طولانی شدن رسیدگی به پروندهها، اعتراض به رفتار قضات یا کارکنان قضایی و اجرا نشدن حکم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه میگوید: مراجعه کننده به دستگاه قضایی، مشکل دارد و راههای مختلفی را برای پیگیری مشکل خود گذرانده و چون به نتیجه نرسیده است، به ما مراجعه کرده است.
صارمی میافزاید: نه اینکه هر کسی به دستگاه قضایی مراجعه کرد، حتما حق دارد بلکه باید مشکل و درخواست او بررسی شود.
رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه نیز میگوید: یکی از مشکلاتی که امروز قضات با آن مواجه هستند، تراکم پرونده هاست، اما حجم زیاد پروندهها نباید باعث شود که ما نسبت به خواستههای مردم بی تفاوت باشیم.
اکنون قوه قضائیه سامانهای به نام سامانه ارتباط مردمی عدلیه (سامع) ایجاد کرده که هدف از آن، هوشمند سازی ارتباطات مردمی با مراجع قضایی و صرفه جویی در هزینه و زمان است.
رفاهی مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در اینباره میگوید: به محض اینکه متقاضی درخواست خود را در این سامانه ثبت کرد، کارشناسی میشود و بعد از تایید کارشناس، در کارتابل مسئول مربوطه در استان قرار میگیرد.
این سامانه برای ثبت درخواستهای مردم، هدفمندی اقدامات قضایی در طرح تحول و تعالی قوه قضائیه و جلوگیری از تحمیل هزینههای اضافی ایجاد شده است.
صاحبکار معاون راهبردی قوه قضائیه میگوید: این سامانه یک ابزار نظارتی برای رئیس کل دادگستری و رئیس قوه قضائیه است که امکان رصد همه موارد را میدهد.
این سامانه برای ثبت مواردی چون طولانی شدن رسیدگی، انتقاد از فرایند دادرسی، انتقاد از نحوه اجرای آراء، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ یعنی رسیدگی رئیس قوه قضائیه، درخواست ارفاقات قانونی و تقاضای ملاقات حضوری طراحی شده است.
مدیر کل ارتباط مردمی قوه قضائیه میگوید: متقاضی، نتیجه بررسی درخواست خود را در این سامانه میبیند و ما نیز از باب نظارت آن را میبینیم که سرعت و دقت را بالا میبرد و در داده کاوی به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم آسیب شناسی کنیم.
سامانه سامع به آدرس www.same.eadl.ir است و مردم میتوانند درخواست های حقوقی - قضایی خود را با این سامانه ثبت کنند.