هدف پاسخگو کردن نظام سلامت است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون اسبق وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت ما در عین اینکه در حوزه آموزش و پژوهش کار میکند، پاسخگوی چالشهای حوزه سلامت نیز هست، در واقع تلاش ما این است که نظام سلامت را پاسخگو کنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر باقر لاریجانی، در هفتمین همایش مرجعیت علمی با محوریت ادغام و با عنوان "ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران"، تاکید کرد: عدالت در آموزش عالی مبحث مهمی است، چراکه یکی از اهداف آموزش عالی این است که بتواند عدالت آموزش عالی را بسط و گسترش داده و آموزش را به صورت عادلانه در دسترس همه قرار دهد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: باید دسترسی آسانتر برای دانشجویان و دانش آموختگان فراهم شود، زیرا عدالت اجتماعی در تمام ابعاد باید تجلی پیدا کند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه عدالت از منظر آموزش عالی، سه ویژگی دارد، این ویژگیها را قابلیت دستیابی، قابلیت دسترسی و اثری که در کیفیت مداوم آموزش عالی دارد، برشمرد و گفت: در بحث نظام ادغام یافته آموزش عالی، این سه اصل، بسیار مهم و قابل تحقق هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص ادامه داد: در مورد قابلیت دستیابی، باید بگویم که از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۶، پنج برابر سرعت جمعیت کشور، جمعیت دانشجویی را گسترش دادیم، بنابراین به دلیل اینکه نظام آموزشی ادغام یافتهای داشتیم، قابلیت دسترسی به خدمات آموزشی ارتقا یافته و در نتیجه توانستیم عدالت در آموزش عالی را در کشور تحقق ببخشیم. همچنین اعضای هیات علمی که یکی از دستاوردهای افزایش ظرفیتهای دانشگاهی در کشور بودند، هفت برابر افزایش پیدا کرد.
دکتر لاریجانی افزود: دستیابی به تحصیلات تکمیلی در طول یک دهه با توسعه رشتهها در مقاطع مختلف گسترش پیدا کرد و علت آن این بود که بسیاری از بیمارستانها و مراکز ارائه خدمات در اختیار آموزش قرار گرفتند؛ ما نمیتوانستیم با چند بیمارستان آموزشی به این اهداف برسیم. در دنیا نیز چنین است مثلا اینگونه نیست که چند دانشگاه بزرگ دستیار تربیت کنند بلکه بسیاری از خدمات را در بیمارستانها و مراکزی ارائه میدهند که سطح علمی شان از مراکز آموزشی ما بالاتر نیست.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره قابلیت دسترسی گفت: در طول سه دهه گذشته تسهیل دسترسی به آموزش عالی، پنج برابر افزایش پیدا کرده است.
دکتر لاریجانی سند آمایش سرزمینی را چارچوبی برای گسترش آموزش عالی متناسب با جمعیت هر منطقه، عنوان و اظهار کرد: یکی از مواردی که نشان میدهد دانش آموخته ما چگونه تربیت میشود این است که دانش آموخته شغل دارد یا ندارد؟ حوزه آموزش پزشکی از جمله حوزههایی است که کمترین بیکار دانشگاهی را دارد و در مقایسه با رشتههای دیگر، در رشتههای علوم پزشکی بیکاری کمتر دیده میشود.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: حوزه اعتباربخشی پزشکی عمومی ما برای ۱۰ سال توسط نهادهای بین المللی مورد تایید قرار گرفت. این رویداد نشانهای از کیفیت است، یعنی آموزش پزشکی ما درجاتی از کیفیت را دارا بوده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درخصوص روشهای ادغام در سایر کشورهای جهان گفت: ادغام آموزش پزشکی به این شکلی که در کشور ما به وجود آمده تا حدودی منحصر بفرد است، اما شاید بتوان دهها نمونه پیدا کرد که در کشورهای مختلف به درجات مختلف روی مبحث ادغام کار میکنند.
دکتر لاریجانی افزود: ادغام در هر کشوری متناسب با شرایط آن کشور شکل میگیرد در کشور ما متناسب با نظام ارائه خدماتمان اینگونه شکل گرفته، اما به این معنی نیست که در دنیا تجربه ادغام وجود ندارد.
دکتر لاریجانی یادآور شد: مساله ادغام بر تبلور پاسخگویی بحثی است که به آسانی نمیتوانیم به آن برسیم. امروز در حوزه پزشکی کسی که فارغ التحصیل میشود همان روز میتواند خدمات ارائه دهد و نظام سلامت ما در عین اینکه در حوزه آموزش و پژوهش کار میکند، پاسخگوی چالشهای حوزه سلامت است. درواقع تلاش ما این است که نظام سلامت را پاسخگو کنیم.