پخش زنده
امروز: -
ندافیان گفت: در حوزه مدارس غیر از فضاسازی در مدارس بحث دستاوردهای انقلاب است که دانش آموزان با دستاوردهای نظام و انقلاب به صورت نمایشگاهی و به صورت اردوی راهیان پیشرفت با آن مواجه میشوند.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما : رادیو انقلاب در برنامه فجرآفرینان با آقای ندافیان، معاون فرهنگی سازمان بسیج دانش آموزی کشور گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد:
سوال: در سازمان بسیج دانش آموزی چه برنامههایی در بهمن ماه برای دانش آموزان به عنوان نسل پنجمیها برای تبیین انقلاب که ندیدند و درک درستی از آن ندارند را اجرایی کردید؟
ندافیان: همان طور که اطلاع دارید ما بعد از دو سال که بحث کرونا بود و مدارس به نوعی تعطیل بودند امسال اولین سالی است که میخواهیم به صورت حضوری جشن انقلاب را انشالله پرشور در مدارس پیاده سازی کنیم. برای این کار یک سری برنامههایی را تدارک دیدیم که این برنامهها هم دانش آموزان را درگیر یک سری از موضوعات و مباحث انقلاب میکند و هم این که برنامههایی به جهت این که این ایام هم ایام شادی است و ایام ولادت حضرت علی (ع) هم است و مصادف شده با دهه فجر، انشاالله برنامههای بانشاطی را در مدارس برگزار میکنیم، برنامههایی که در حوزه مدارس داریم برنامههایی است که به غیر از فضاسازی که در مدارس اتفاق میافتد بحث دستاوردهای انقلاب است که دانش آموزان با دستاوردهای نظام و انقلاب به صورت نمایشگاهی و به صورت اردوی راهیان پیشرفت با آن مواجه میشوند و برنامه ریزیهای خوبی در این حوزه انجام شده، بحث قرائت میثاق نامه دانش آموزان را داریم که دانش آموزان با گامهای بلند انقلاب و امامین انقلاب میثاق میبندند و درتهران روز ۱۲ بهمن است که دانش آموزان با حضور خودشان در مرقد امام و اهدای تاج گل انشاالله دانش آموزان منتخب که برنامه ریزی شده که در ۱۲ بهمن خدمت دانش آموزان هستیم در مرقد مطهر امام و بحث مسابقات ورزشی داریم، پویشهایی انجام شده در بحث فضای مجازی، پویش سلام ایران را داریم که دانش آموزان کلیپ سه دقیقهای را از حضور خودشان در بحث راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهند داشت و کلیپهایی را میفرستند و یک سری جلسات روسنگری داخل مدرسه داریم و حلقههای گفتگو داریم که دانش آموزان با هم صحبت میکنند با حضور یک مربی، برگزاری کارناوالهای شادی که داخل خود مدرسه است. یک برنامهای است مسجد، مدرسه و خانواده در این حوزه بچهها دسته جات شادی را داریم برنامه ریزی شده برایشان، در این ایام ایام خیلی خوبی است که بچهها بتوانند درحوزه معنویت هم بهره ببرند اعتکافهای دانش آموزی هم پیش بینی شده که در مساجدی که هدف است و دانش آموزانی که میخواهند در آن بحث اعتکاف شرکت کنند برنامههای خیلی خوب و فرهنگی را در حوزه اعتکاف هم برنامه ریزی شده است. راهیان نور دانش آموزی هم در این ایام برنامه ریزی شده و انجام میشود و بچهها در اردوی راهیان نور هم حضور پیدا میکنند، تمرکز ما انشاالله در بحث راهپیمایی ۲۲ بهمن هر دانش اموز با خانواده اش انشاالله حضور پرشور داشته باشد برای این منظور مسابقات ویژهای داخل استانها و شهرهای مختلف پیش بینی شده و دانش آموزان حضور پیدا میکنند با پرچمهای کوچک دستی و پرچمهای ۵۰ متری بزرگ را پیش بینی شده که دانش آموزان حمل کنند در راهپیمایی و سلسله برنامههایی که از آنها فاکتور میگیریم همه آنها حاکی از این است که دانش آموزان با بهره گیری از مفاهیم انقلاب انشالله با روشنگری که خودشان دارند و به همسالانشان ارتباط قرار میدهند بتوانند در مدرسه شان اثرگذار باشند و در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم حضور پرشور داشته باشند. همین جا از عزیزان دانش آموز و خانوادههای محترم دعوت میکنم که در راهپیمایی ۲۲ بهمن با برنامه ریزی خوب و عالی حضور پرشور داشته باشند.
سوال: لزوم دشمن شناسی و نحوه مواجهه و مقابله با دشمنان انقلاب برای جوانها به ویژه نسل پنجمیهایی که شما با آنها در مدارس سر و کار دارید چطور تبیین شده است؟
ندافیان: جلسات روسنگری داخل مدرسه خدمتتان دارم، ما درس آمادگی دفاعی که داخل مدارس در پایه نهم و دهم است مربیان عزیز و معلمان عزیز درس آمادگی دفاعی هم برای تبیین مباحث انقلاب و آن رشادتهایی که رزمندگان داشتند در حوزه دفاع مقدس و بحث انقلاب و آن جنایات رژیم پهلوی را عزیزان در درس آمادگی دفاعی در این ایام به صورت خیلی متمرکز کار میکنند و در مدارس سرکلاس هایشان با استفاده از کلیدها و محتواهای تصویری انشالله این مباحث را برای دانش آموزان تبیین میکنند.
سوال: الان عصری است که عصر ارتباطات است دانش آموزان ما همه با فضای مجازی سروکار دارند خصوصا این که الان یک دوره تقریبا دوساله هم در فضای مجازی آموزش هایشان را دریافت کردند. هر آن چه از فضای مجازی نمیدانستند ورود پیدا کردند و آنها را میدانند، عملا هم دشمن در فضای مجازی بسیار فعال است و کار میکند میخواهد روی جوانان و نوجوانان ما فعالیتهای متعددی را داشته باشد، در این حوزه برای این که آنها بتوانند بشناسند که چه چیزهایی درست است و چه چیزهایی اشتباه و بتوانند چطور با اطلاعاتی که دارند دریافت کنند مواجهه کنند به ویژه بحث نسل پنجمیهای ما، برای اینها چطور این را تبیین میکنید؟ چون در قالب یک کار کلاسی دفاعی که شما فرمودید جزو درسهای مدارس است غالبا نمیگنجد، در این حوزه چه برنامههایی دارید و چه فعالیتهایی انجام شده است؟
ندافیان: همه دانش آموزان در پیام رسان شاد حضور دارند و یک سری از کلاس هایشان که بعضا با تاخیر یا با تعطیلی مواجه میشود معلمان عزیز در پیام رسان شاد مباحث آموزشی را ادامه میدهند. در این بحث هم در پیام رسان شاد کانال سازمان بسیج دانش آموزی فعال است. بستههای محتوایی را آماده کردیم که به مرور در این کانال پخش میشود در حوزه تولیدات تصویری، کلیپ، انیمیشن و حوزه تولیدات محتوایی و سیر نمایشگاهی که پیش بینی شده برای هم دستاوردهای انقلاب و هم حالت مقایسهای است در بعضی از سرفصلهایی که در رژیم شاه و حکومت جمهوری اسلامی ایران بتواند کارش را انجام دهد یک سری تولیدات بسته نرم افزاری مشخص شده که اینها در کانال شاد بارگذاری میشود، بچهها میتوانند هم در مدرسه استفاده کنند و هم از آنها بهره گیری کنند و بتوانند برای کانالهای خودشان در مدارس هم استفاده کنند.
سوال: در بحث گفتمان سازی انقلاب هم کاری انجام شده است؟ چون بالاخره گفتمان انقلاب اسلامی مثل مردم سالاری دینی و استقلال، آزادی تا چه حد برای نسل جوان ما به ویژه نسل پنجمیهای ما معنی شده است؟
ندافیان: در این حوزه در قالب خواست مدرسه نمیگنجد این که بچهها حضور پیدا میکنند در اردوی راهیان پیشرفت و آشنا میشوند با دستاوردهای نظام اسلامی و آن پیشرفتهایی که اتفاق افتاده است و اردوی راهیان نور هم به همین صورت، چون اردوی راهیان نور هم ترکیبی از اردوی دفاع مقدس و اردوی پیشرفت است و بچهها میروند یادمان فتح المبین را در شوش میبینند و از آن طرف هم سد کرخه را میبینند که بزرگترین سد خاکی خاورمیانه است و جزئی از دستاوردهای انقلاب است، وقتی بچهها این مباحث را مشاهده میکنند راحتتر میتوانند با آن گفتمان انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کنند. از آن طرف هم کتاب سقوط چهل ساله که هم بصورت نموداری کار شده پیشرفتهای انقلاب اسلامی و دستاوردهایش و هم به صورت پاورپوینت کار شده در اختیار بچهها در پیام رسان شاد قرار میگیرد که بچهها بتوانند به صورت متنی هم مباحث را دنبال کنند.