برنامهریزی برای صادرات پی ۹۰ و شاهین به روسیه
مدیرعامل سایپا گفت: این گروه خودروسازی صادرات محصولات پی ۹۰ و شاهین به روسیه را در دستور کار دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا سیما؛ آقای محمدعلی تیموری در نشست «رفع موانع و بررسی راههای توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» با بیان اینکه بازار این کشور برای ما بسیار مهم است، افزود: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور، تولید خودروی ال۹۰ است که این طرح هم در ایران و هم روسیه قابل احیا است.
وی گفت: امروز زنجیره تامین قطعه سازی که زمانی در طرح ال۹۰ فعال بود، قرارداد آن با طرح پی۹۰ نهایی شده است.
تیموری افزود: مشکل تولید ال۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو۴ داشت و امروز به یورو۵ ارتقا یافته است که میتواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد و مقرر است در مدرنترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.
وی با اشاره به تولید ۵۰ دستگاه پی ۹۰، از رونمایی از نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس خودرو خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.
مدیرعامل سایپا گفت: اکنون قراردادهای تریم داخلی، تریم بیرونی، موتورسازی، اکسل و گیربکس این طرح با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است.
وی ادامه داد: اکنون محصولات کوئیک و ساینا روی بن سازه (پلتفرم) ایکس ۲۰۰ سایپا تولید میشود و خرداد، تیر و شهریورماه ۱۴۰۲ به ترتیب خودروهای اطلس، سهند و وانت جدید سایپا که روی این پلتفرم توسعه یافته اند، وارد بازار خواهند شد، اما پس از آن دیگر برنامه توسعهای روی این پلتفرم نخواهیم داشت.
تیموری گفت: پلتفرمی که جایگزین پلتفرم ایکس ۲۰۰ میشود، پی ۹۰ خواهد بود که استاندارد سه ستاره اروپا و استانداردهای ۸۵ گانه کشورمان را پاس خواهد کرد.
وی به نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو و عرضه خودروی شاهین در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: شاهین با استقبال خوبی از سوی روسها مواجه شد و با توجه به اینکه تولید این خودرو با موتور پی۹۰ را در دستور کار داریم، حتی میتوانیم آن را در روسیه با همین موتور روی خط مونتاژ بیاوریم.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: در نمایشگاه اتومبیلیتی ذهنیتی مثبت نسبت به صنعت خودرو و قطعه سازی کشورمان شکل گرفت و در گام دوم نیاز است تا هیئتی از روسیه به بازدید از امکانات و ظرفیتهای صنعت کشورمان بپردازد.
وی در ادامه به صادرات پارت نخست یک هزار دستگاهی خودروهای کوئیک و ساینا به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: این مهم پس از بازدید مسئولان ونزوئلایی از خطوط تولید، رنگ، بدنه سازی و مونتاژ سایپا که تماما اتوماتیک است محقق شد.
تیموری افزود: با همین محموله، همه لوازم یدکی و خدمات پس از فروش مورد نیاز به همراه ۱۰ دستگاه خودروی اضافه نیز ارسال شد و پارت دوم به تعداد سه هزار دستگاه از این خودروها آماده ارسال است.
وی تصریح کرد: در صورتی که مسئولان و خودروسازان روسی زیرساختهای تولیدی ما را از نزدیک ببینند، به طور قطع فرآیند صادرات خودرو و قطعه به این کشور تسریع خواهد شد.
مدیرعامل سایپا همچنین به انجام تست کرش (تصادف) خودرو در روسیه اشاره کرد و گفت: این موضوع هم میتواند در ارتباطات و همکاریهای فیمابین خودروسازان دو کشور مورد تاکید قرار بگیرد و از این قابلیت استفاده کنیم، زیرا ایران خودرو و سایپا سالیانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای تست تصادفات و ارسال خودرو به چین یا اسپانیا به این منظور هزینه میکنند.
وی ادامه داد: پس از تحریم روسیه از سوی غرب، روسها استانداردهای خودرویی شان را به سال ۱۹۸۶ بازگرداندند که حداکثر استانداردهای ۵۵ گانه خواهد بود؛ بنابراین فضای بسیار خوبی برای کار خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در این کشور موجود است.
۴۵ هزار دستگاه خودرو به بلاروس صادر میشود
مدیرعامل سایپا از انعقاد قرارداد صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودروهای کوئیک، شاهین و ساینا به بلاروس خبر داد که در مدت سه سال به انجام خواهد رسید.
تیموری همچنین افزود: در زمینه تولید خودروی مشترک در بلاروس نیز برنامه داریم.