پخش زنده
امروز: -
شکل گیری صف طولانی کامیونها در مرز آستارا و معطلی بعضاً ۱۵ تا ۲۰ روزه کامیونهای حمل کالاهای صادراتی در این مرز بار دیگر در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شکل گیری صف طولانی کامیونها در مرز آستارا و معطلی بعضاً ۱۵ تا ۲۰ روزه کامیونهای حمل کالاهای صادراتی در این مرز بار دیگر در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.
مجری: حدود یک ماه پیش بود که گزارشهای مردمی مبنی بر شکل گیری صف طولانی کامیونها در مرز آستارا و معطلی بعضاً ۱۵ تا ۲۰ روزه کامیونهای حمل کالاهای صادراتی در این مرز رسانهای شد خب طی این مدت اقدامات مختلف، پیگیریهای مختلف از سوی مسئولان و البته رسانهای انجام شد تا به امروز که رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی از نهادهای مسئول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست در زمینه برطرف کردن مشکلات تردد کامیونها از مرز آستارا اقدامات لازم را انجام دهد به همین بهانه گفتگوی ویژه خبری را به این موضوع اختصاص دادیم. در گفتگوی ویژه خبری با مشکل تردد کامیونها از مرز آستارا در خدمت شما هستیم در استودیو در خدمت آقای دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و همچنین آقای دکتر علی جعفری مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور هستیم و تعدادی از مرتبطین با این موضوع از مسئولین هم به صورت تلفنی یا اینترنتی به جمع ما اضافه خواهند شد.
سؤال: آقای سلیمان زاده از مشاهداتتان در ۱۰ روز گذشته بگویید و اینکه وقتی که داشتیم میآمدید وضعیت صف کامیونها چطور بود کمتر شده بود اوضاع چطور بود؟
آقای پوریا سلیمان زاده خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما به آستارا در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: هنوز صف وجود دارد و همچنان معطلیهای یک هفته تا دو هفتهای وجود دارد ما شمارش کردیم خیلی خلاصه بخواهم خدمتتان بگویم شمارش کردیم حدود هزار، هزار و ۲۰۰ تا کامیون در صف هستند تا از مرز خارج بشوند و با توجه به اینکه گمرک آمار میدهد میگوید روزانه تقریباً ۲۵۰ تا خودرو خارج میشوند یعنی باید کامیون هزارم یا هزار و دویستم بعد از نهایتاً پنج، شش روز همه کامیونها شامل یخچالی و غیریخچالی و ... باید ظرف پنج، شش روز طبق آن فرمولی که خود گمرک گفته روزانه ۲۰۰ ـ ۲۵۰ تا خارج بشوند نهایتاً یک هفته همه این هزارتا باید خارج بشوند و از مرز بروند بیرون، اما دیدیم که ما صحبت میکردیم با کارشناسها بحث شروع شد میگویند اگر یک سامانه جامعی نوبت دهی وجود داشته باشد در کوتاه مدت این قابل حل است و همه این هزار کامیون میتوانند به همین شکل بروند مثل کشور گرجستان، کشور گرجستان هم این سامانه نوبت دهی جامع دارد و در واقع کامیونها چهار ـ پنج روز بیشتر معطل نمیشوند و نهایتاً میآیند و خارج میشوند البته در کنار این فقط ظرفیتهایی مثل بندر آستارا که مغفول واقع شده هم است یعنی نباید فقط به این نگاه بکنیم و همچنین در واقع رایزنیها با کشور آذربایجان برای اینکه بتواند بیشتر در واقع کامیون پذیرش بکند از طرف ایران، اما تا این لحظه و تا این که آن زیرساختها فراهم بشود باید این سامانه باشد تا در واقع بسیاری از مشکلات حل بشود این صف هزار، هزار و دویستها اگر سامانه نباشد چه اتفاقی میافتد؟ باعث میشود که یک صف الآن مثلاً برای بومیها تشکیل شده میدانند در صف میروند در بعضی مثلاً دلالها طبیعتاً به وجود میآید دلالی نوبت فروشی و اینها، اینها میزنند در صف باعث میشود مثلاً یک ماشین دو هفته بماند، ماشینهای یخچالی یک هفته میمانند همه اینها در واقع به خاطر شفاف نبودن نوبت دهی است اینها اگر درست بشود بسیاری از این مسائلی که فعلاً هست در کوتاه مدت حل میشود.
سؤال: آقای صفری اصلاً چی شد که به اینجا رسید قبلاً این مشکلات وجود نداشت این صف طویل کامیونها علت آن چیست؟ و اینکه خب امروز هم رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت با خطاب قرار دادن دستگاههای مسئول از جمله دستگاه دیپلماسی دستور دادند که به هر حال این موضوع هرچه سریعتر برطرف بشود الآن مهمترین مشکلاتی که از طرف کشور آذربایجان در این قضیه وجود دارد چه مواردی است؟
آقای مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه میهمان حضوری برنامه گفت: حالا آقای دکتر هستند توضیح میدهند، اما سابقه این است که این پل یک پلی است که مال ۷۰ تا ۸۰ سال پیش از جنگ جهانی دوم، پل، پل فلزی است ماکسیمم ظرفیتی که دارد روزانه ۲۲۰ تا ۲۵۰ تا میتواند از خودش عبور بدهد با شرایطی که دارد البته ما خیلی خوشحال هستیم که صادرات کشاورزی ما افزایش پیدا کرده من نمونه بگویم فقط در سه ماه در مازندران حدود ۱۱۰ درصد مرکباتش، صادراتش افزایش پیدا کرد، اما نکته این است که الآن فصل صادرات محصولات کشاورزی است و با یک ظرفیت محدود این پل، ما از یک ماه پیش ستاد پیگیری را شکل دادیم هم در سفارتمان در باکو هم در وزارت خارجه خود سفیر ما دو بار از محل از آستارا و بیله سوار بازدید کرده ما معاون سفیر، رایزن اقتصادی، رایزن بازرگانی ملاقاتهایی داشتیم در آنجا سفیر ما با مشاور رئیس جمهور آذربایجان دو بار با وزیر خارجه و همین امروز بار سوم سفیر ما بعد از اینکه جناب آقای رئیس جمهور تأکید فرمودند روی این قضیه، ملاقات سوم را داشت نکتهای که آنجا مطرح شد و مدیرکل گمرک آنجا هم در جلسه حضور داشته گفتند که ما به یک، ما حاضرین تا ۳۵۰ تا کامیون در روز بپذیریم به شرط اینکه آن طرف ساماندهی نوبت بشود و بارهای یخچالدار و بارهای عادی جدا بشود که ما خواهشمان این است که این کار شکل بگیرد و یک نکته مهم این هست حالا شما هم فرمودید پاسخ سؤالات را کوتاه جواب بدهیم، اما نکتهای که این نوبت که داده نمیشود در سایت طرف ایران دلالهای زیادی هستند که برای همین نوبت مشکلات زیادی ایجاد میکنند به هر صورت با رایزنیهایی که ما کردیم تا به حال روزی ۲۵۰ تا کامیون میرفت با این مطلب آخر قبول کردند تا ۳۰۰ ــ ۳۵۰ تا به شرطی که یخچالدار از عادی جدا بشود و ترانزیت هم به چه صورتی راه حلش است.
سؤال: بله یک بحث مهمی است بحث ترانزیت خب آقای جعفری شما بفرمایید سابقه را گفتند آقای صفری، اما خب الآن مهمترین بحث هم در گزارش همکارم هم صحبتهای آقای صفری بحث سامانه است خب الآن سازمان راهداری در این خصوص هم در خصوص اینکه باید به هر حال بتواند این مشکل را حل کند هم در قضیه سامانه چه اقداماتی را انجام داد؟
آقای علی جعفری قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دیگر میهمان حضور برنامه گفت: اولا تشکر میکنم بابت حساسیتی که صدا و سیما راجع به این موضوع داشت و باعث شد که بالاخره دستگاه مسئول هم یک تحرک بیشتری پیدا کنند ببینید همان جور که آقای صفری فرمودند این فرصتی که برای کشور پیش آمده با توجه به سیاستهای جناب آقای دکتر رئیسی در خصوص توسعه روابط با همسایگان و تفاهماتی که با زحمات وزارت امور خارجه و دستگاه مسئول شکل گرفته خب حجم صادرات افزایش پیدا کرده این برای ما اولاً یک فرصت است برای کشور ما و این فرصت باید بالاخره همراه با توسعه زیرساختها باشد که تداوم پیدا کند و خدای نکرده تبدیل به یک تهدید نشود و اگر این تفاهمات شکل بگیرد و بحث صادرات و ترانزیت اتفاق بیفتد، اما این زیرساختها همپا با آنها جلو نرود خب اینها باعث آسیب میشوند الآن ما در خصوص سامانه که فرمودید ببینید ما الآن سامانه نوبت دهی و سامانه که در گمرک فعال است توسط دو تا نهاد دارد صورت میگیرد یکی خود گمرک در خصوص پذیرش و تشریفات کالا و بار و یکی هم وزارت راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بحث نوبت دهی را دارند انجام میدهند.
سؤال: یعنی در واقع ما الآن چند مدیریتی داریم؟
آقای جعفری: بله، ما یک مشکل اساسی که در مرزها داریم و قبلاً هم مطرح شده بود امروز هم آقای رئیس جمهور تأکید کردند با بحثی که مطرح شد این است که ما در مرزهایمان و پایانههای مرزی مان برای اینکه تردد آسان و سریع انجام بشود و اساساً ما معتقدیم که مرز محل عبور است نه توقف، مهمترین مشکلمان این است که مدیریت واحد در پایانههای مرزی ما وجود ندارد ببینید هر دستگاهی که بخواهد این مسئله را پاسخگو باشد باید اختیار هم داشته باشد، ولی وقتی که قاعدتاً مسئولیت را میخواهند باید اختیار هم بدهند ما الآن این چند گانگی را در مدیریت پایانه مرزی مان داریم و یکی از مهمترین آسیبهای ماست خب دوستان زحمت کشیدند تبادلات ترانزیتی و صادرات دارد اتفاق میافتد مثلاً من یک آمار خدمت شما عرض کنم؛ ما در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان ترانزیت عبوری مان از ۹۳ هزار و ۳۴۸ تن رسیده به ۳۰۱ هزار و ۴۵۳ تن، یعنی رشد ۲۳۰ و ۲۴ درصدی داشته خب این یک اتفاق خیلی بزرگ است حالا این اتفاق وقتی که افتاده، ما باید سعی کنیم که استفاده کنیم و مرزهایمان تردد روان باشد. ما الآن مشکلی که داریم این است که عزیزان ما در گمرک دارند زحمت میکشند، اما توقف در گمرک زیاد است؛ از آن طرف زیرساختهای گمرک مثل همین ایکس ـ ری که آقای دکتر فرمودند بالاخره نیاز به تقویت دارد، اما قبل از آن ببینید ما الآن ماشین هایمان از هر جای کشور یا از بندر گرفته تا محلهای بالاخره صادرات میخواهند وارد مرزهایمان بشوند خب این ماشینها همه دارند میآیند در مرز میمانند ما الآن نیاز داریم که یک سامانه نوبت دهی فعال داشته باشیم که نوبت دهی الکترونیکی دهد یعنی وقتی که کامیون راننده ما میخواهد حرکت کند یا شرکت حمل و نقلی میخواهد بارش را ترانزیت کند بداند که آقای چه روزی باید در مرز، امروز اگر میآید در مرز نماند سریع کارهایش انجام بشود.
سؤال: آقای دکتر ما الآن تقریباً فکر میکنیم بیش از ۲۰ روز، یک ماهی میشود که این بحث سامانه دارد مطرح میشود، وظیفه اش با کیست کدام نهاد باید این را راه اندازی بکند؟
آقای جعفری: ببینید ما الآن وظیفه نوبت دهی الآن با سازمان راه داری و حمل و نقل جاده است ما هم بالاخره در مرز بیله سوار، در مرز بازرگان این سامانه را راه انداختیم تا ۱۵ روز، ۲۰ روز دیگر این سامانه را در مرز آستارا هم راه میاندازیم، اما یک نکته اساسی وجود ندارد ما نمیخواهیم خدای نکرده از خودمان سلب مسئولیت کنیم یا پاسخگو نباشیم، اما نکته اصلی این است این سامانه باید با سامانه گمرک لینک بشود اولاً، دوماً آیا این کار درست است؟ اگر قرار است یک دستگاه پذیرش را انجام بدهد و تشریفات بار را انجام بدهد خب همان دستگاه هم نوبت دهی را انجام بدهد مثل این است که ما الآن مثلاً میرویم دکتر، بخواهیم مثلاً یک نوبت برای دکتر بگیریم یک منشی دکتر دارد ما بگوییم برویم، قاعده اش این است که ما میرویم پیش منشی دکتر نوبت میگیریم میرویم پیش دکتر، ولی میگویند نه قبل از اینکه شما بروید مطب دکتر یک جای دیگر به شما نوبت بدهد بعد یک جای دیگر شما را پذیرش کند خب این معلوم است که دوگانگی پیش میآید همان دستگاهی که دارد.
مجری: اصلاً مهمتر اینکه این مشکل برای خود رانندگان کامیون ایجاد میکند فرآیند را هم طولانیتر میکند.
آقای جعفری: حالا اگر قرار است نوبت دهی دست ما باشد خب در آن فرآیند پذیرش و بعد فرآیندهای تشریفات هم یک دستگاه انجام بدهد یا نه همه را اصلاً گمرک انجام بدهد ما میخواهیم که این روان سازی، هدف ما این است که در جهت این توسعه ترانزیت و صادراتی که دوستان زحمت میکشیدند روان سازی شکل بگیرد این را حالا آقای دکتر هم توضیح میفرمایند این به نظرم باید یک دستگاه متولی آن باشد.
آقای صفری: ببینید آقای دکتر ما یک سالی است که میگوییم باید مرزهای ما یک فرمانده داشته باشد ۷ ـ ۸ سازمان در آنجا هستند هر کسی هم به طور مستقل میخواهد تصمیم گیری بشود خب ما خواهش کردیم که این کار شکل بگیرد حالا ایشان فرمودند جناب آقای رئیس جمهور امروز در دولت دستور دادند که مثل اینکه وزارت راه مسئولیت این کار را داشته باشند از امروز که خب این یک خبر بسیار خوبی است، اما حالا ان شاء الله این نوبت دهی و اینها شکل بگیرد این دو تا به قول معروف سامانه گمرک و راه داری باید با هم تطبیق پیدا بکند مدتی است که ما پیگیری میکنیم روی این مسئله است، اما فعلا ًچاره چیست ما علاوه بر نوبت دهی ببینید جمهوری اسلامی ایران به خصوص در این دولت یک سال پیش کلنگ پل دوم آستارا را زد و تا ۱۰ روز دیگر این پل آماده میشود. طرف آذری یعنی از دو طرف یک پیمانکار هم داشته این کار شکل گرفته امیدواریم که تا هفت ـ هشت روز دیگر که خبر دقیق داریم این پل کامل میشود بتونی هم است و ظرفیت بین ۸۰۰ تا هزار کامیون را دارد که عبور کند نکته مهم این است که ما جاده دسترسی از این ور را نداریم که الحمدلله دوستان اقدام کردند که ان شاء الله به زودی تمام میشود، اما این به زودی دو سه ماه دیگر است ما میگوییم اگر یک کار جهادی بشود هزار و ۴۰۰ متر است یک جاده دسترسی به این پل بدهند دیگه کامیونها اصلا ًوارد نمیشوند میآیند از این مسیر، طی میکنند، اما یک نکته اجازه بدهید، متأسفانه همه تمرکز روی کامیون کردند، ما الآن راه آهن آستارا ظرفیت خالی دارد یعنی همه میخواهند با کامیون عمل کنند در صورتی که راه آهن ما از آستارا مستقیم به سن پترزبورگ و از آنجا به مسکو و به هر نقطهای از روسیه وصل خواهد شد. ما باید از این ظرفیت هم استفاده کنیم، مطلب سوم؛ بندر انزلی هم همان جور که خبرنگار شما گفتند ما باید از دریای خزر استفاده کنیم یک کار بسیار خوبی که استان مازندران کرد حدود چند روز پیش به خاطر همین ترافیک آمد بارهای خودش را به صورت کانتینری از بندر امیرآباد شروع به صادر کردن نمود. بعد از دو روز میرسد به مخاچ قلعه و بعد از چهار روز میرسد به آستاراخان، یعنی این راههای مختلف هم باید دوستان در جهت صادرات در نظر بگیرند، چون میدانید ترافیک ما خوشبختانه، الحمدلله ترانزیت ما بالا رفته، ظرفیت میخواهد به ۳۰ میلیون و میخواهد به ۷۰ میلیون تن برسد، خب یک عدد بزرگی است؛ با این افزایش باید روشهای مختلفی که ایجاد شده از مسیرهای مختلف ترانزیتی هم نیز استفاده بشود.
مجری: ارتباطمان برقرار است با آقای فرود عسکری معاون فنی گمرک ایران، آقای عسکری درباره بحث دلایل شکل گیری این مشکل میهمانان توضیحات کافی را دادند، اما الآن یک سؤال وجود دارد حالا درباره بحث سامانه هم صحبت میکنیم، اما وقتی که خب همه ما میدانیم دولت سیزدهم اقدامات خوبی را برای توسعه روابط با همسایگان انجام داده از طرف دیگر ما میدانستیم که الآن دارد بحث فصل صادرات محصولات کشاورزی ماست از آن طرف محدودیتهای مرز آستارا را هم میدانستیم؛ این سؤال پیش میآید که چرا گمرک یک برنامه ریزی نکرده یک آینده نگری نکرده برای اینکه این مشکل پیش نیاید؟
آقای فرود عسکری معاون فنی گمرک در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: من اولاً فرمایشات جناب آقای دکتر صفری که واقعاً همیشه همراه ما بود در این مسائل را تأیید میکنم و دقیقاً ببیندی ما در مرز آستارا ظرفیتهای بسیار خوبی داریم هم در مرز زمینی و هم در حوزه دریایی؛ که حالا مغفول مانده. الآن ما با ۱۵۰ تا نیرو که در گمرک آستارا داریم، هم در مرز زمینی، هم دریایی و هم ریلی، هم در منطقه ویژه اقتصادی ۲۴ ساعته فعالیت میکنیم کار را انجام میدهیم، ولی همان طوری که فرمودند ببینید اولین و مهمترین مشکل در این حوزه بحث محدوده پذیرش تعداد کامیون هاست یعنی شما میانگین کامیونهایی که الآن طرف آذری از ما قبول میکند به صورت ۲۲۰ دستگاه است. من آمار کامیونهایی را که الآن از همکارمان از گمرک آستارا گرفتم در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه ما کامل ورودی و خروجی داشتیم که ۵۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از ایران به جمهوری آذربایجان رفت یعنی روزانه ۱۷۸ دستگاه، یعنی بیش از این هم اجازه نمیدهند. ورودی از آذربایجان هم ۴۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه، بنابراین اولین محدودیت این است که خب باید حتماً با دیپلماسی رفع بشه.
سؤال: آقای عسکری این موارد که خب شما قبلاً هم اطلاع داشتید دیگه درست
است؟
آقای عسکری: بله.
سؤال: من سؤالم همین است چرا برنامه ریزی نشده که ما برسیم به یک همچنین روزی، شما به هر حال میدانستید که دستگاه ایکس ـ ری تان با توجه به افزایش حالا تردد و این افزایش صادرات محصولات کشاورزی برنامههای دولت سیزدهم برای افزایش روابط با همسایگان خب همه اینها این پیام را میدهد که ما در مثلاً چند ماه آینده با این مشکل روبرو میشویم فکر میکنم حداقل این توقع از گمرک میرفت که اینها را برایش برنامه ریزی بکند.
آقای عسکری: دقیقاً گمرک به صورت ۲۴ ساعته در سه شیفت دارد کار انجام میدهد.
سؤال: آقای عسکری ۲۴ ساعته را من تا حالا از زبان هیچ کدام از مسئولین و خبرنگارمان هم حتی نشنیدم که گمرک الآن دارد ۲۴ ساعته آنجا اتفاقاً یکی از مشکلاتی که عنوان میشد این بود که گمرک ۲۴ ساعته فعالیت نمیکند.
آقای عسکری: الآن گمرک به صورت ۲۴ ساعته در سه شیفت ۸ ساعته دارد کار میکند و حالا فرض هم کنیم که الآن ما هم الآن داریم تشریفات کامیونها را به طور کامل انجام دادیم ۵۰۰ دستگاه کامیون فرض کنید که در گمرک مرز آستاراست وقتی شما اجازه ورود حداکثر ۲۲۰ دستگاه کامیون به شما میدهند این محدودیت را کی باید برطرف کند، دو، همان طور که جناب آقای دکتر صفری فرمودند پلی که الآن وجود دارد خودش یک محدودیت عمده است یعنی ما اگر همه تشریفات همه کامیونهای وارد به آستارا را انجام بدهیم.
مجری: آقای عسکری ما اینها را قبول داریم دوستان هم اینجا همه را گفتند ما میگوییم با علم به این مسائل و با اطلاع از این مسائل چرا برنامه ریزی نشده؟ شما میدانستید که الآن افزایش صادرات دارید، اما هیچ توجهی الآن ما دستگاه ایکس ـ ری را خب چرا باید الآن اضافه کنیم آیا نمیشد قبل از آن این اقدامات انجام بشود.
آقای عسکری: مثلاً همین .. شما الآن یک کامیون باید خارج بشود منتظر بماند تا کامیون بعدی بیاید خب این ایستایی ایجاد میکند چرا نمیخواهیم اینها را قبول بکنیم ضمن اینکه همکاران ما در این مدت در تمام بخشها شاهد رشد عملیات بودند مثلاً در حوزه صادرات، ما رشد ۷ درصدی با ۶۹۵ هزار تن داشتیم در واردات با رشد ۲۲ درصدی داشتیم ورود کامیون همین طور، در حوزه کشاورزی حالا دوستان عرض کردند این عملیات را همکاران من دارند انجام میدهند.
مجری: درست است، اما خب ببینید حداقل الآن این سؤال پیش میآید خب اگر گمرک ۲۴ ساعته داشت فعالیت میکرد که اصلاً این اتفاق نمیافتاد یعنی ما این قدر دیگه تعدد کامیون نداشتیم آقای عسکری.
آقای عسکری: که گمرک ۲۴ ساعته است سه شیفت دارد کار میکند در منطقه ویژه فعالیت میکند در گمرک ریلی الآن دارد این واگنهایی که الآن دارد وارد میشود همکاران ما باید بروند تا تشریفاتش را انجام بدهند در مرز زمینی با آستارا برای کالاهای مبدأ آستارا باید تشریفات را انجام بدهند ما علی رغم همه محدودیتهایی که در حوزه منابع انسانی داشتیم برای همین بحث باز اعزام ارزیابی کارشناس داشتیم به گمرک آستارا دومین دستگاه ایکس ـ ری مان را ان شاء الله با پیگیریهایی که جناب آقای رئیس کل داشتند ما تا ۲۵ اسفند ان شاء الله تا ۲۰ اسفند زیر بار خواهیم برد.
مجری: آقای عسکری تا ۲۵ اسفند تازه دستگاه ایکس ـ ری دوم میآید خب این یعنی باز مشکلات همچنان این محدودیتها اضافه، ببینید بعضی از کارها اینکه فقط شما سقف کامیونهای یخچال دار و غیر یخچال دار را جدا میکردید یا مدیریت انبارهای عمومی را تقویت میکردید اینها که دیگر در دست خود شما و همکارانتان بوده.
آقای عسکری: من که دارم یکی یکی توضیح میدهم ببینید ما به یکی از وظایفمان این است که فعالیت هایمان را افزایش بدهیم انجام دادیم اعزام ارزیاب و کارشناس باید داشته باشیم انجام دادیم همین ایکس ـ ری که حالا از خیلی وقت بحثش بود با پیگیریهای جدی که رئیس کل محترم داشتند ما تا ۲۰ اسفند ان شاء الله افتتاح میکنیم که باز کمک میکند.
سؤال: آیا امکانش نبود که زودتر انجام میشد؟
آقای عسکری: حالا ایکس ـ ری و بحث ایکس ـ ری و بحث پیمانکارها را حالا بحث تأمین اعتبار همه موارد است کل کشور هم الآن همه متقاضی ایکس ـ ری هستند شما ۱۴۰ تا گمرک داری که هر ۱۴۰ گمرک الآن مقامات استانی، نماینده محترم مجلس میگویند گمرک ما را متصل کنید به ایکس ـ ری اتفاقا ً آستارا یکی از جاهایی بود که مورد توجه بود و اولویت ما بود برای همین دستگاه دوم را ما مستقر کردیم.
مجری: آقای عسکری بحث این است که حالا که دولت دارد این دو ارتباط با همسایگان این طور دارد خوب عمل میکند دارد توسعه روابط خارجی میدهد روابط اقتصادی دارد توسعه پیدا میکند الآن صادرات محصولات کشاورزی ما اینقدر رشد کرده و از آن ور ما مشکلاتی زیرساختی و محدودیتهای خودمان را میدانستیم اینکه هیچ کاری نکنیم بگذاریم مشکل ایجاد بشود و بعد تازه به فکر بیفتیم واقعا ً قابل پذیرش نیست.
آقای عسکری: ببینید شما این رشدهایی که الآن عرض کردم خدمت شما ۵۳۳ هزار تن ترانزیت خارجی با رشد ۲۲۵ درصد را اگر با همین محدودیت منابع انسانی کیها دارند انجام میدهند همکاران من دارند انجام میدهند حضور در گمرک ریلی را با ۳ هزار و ۹۵۰ واگن با رشد ۹۹ درصدی همکاران ما دارند انجام میدهند.
مجری:، اما اگر ۲۴ ساعته بود دیگه کامیون ترخیصش نباید یک روز، دو روز طول بکشد.
آقای عسکری: اینکه ۲۴ ساعته را من با زِرس قاطع خدمت شما میگویم تأکید هم میکنم که هستید حالا اجازه بدهید که ما تدابیر دیگری که الآن اندیشیده ایم برای برون رفت.
مجری:، ولی اما گزارشهای حتی گزارش همکاران ما را که بگذریم گزارش مسئولان هم ۲۴ ساعت فعالی گمرک را نشان نمیدهد آقای دکتر، حالا حداقل میتوانیم از شما و همکارانتان تقاضا بکنیم قدری در این خصوص هم به هر حال تلاش بکنید که به هر حال بشود این مشکل هر چه سریعتر حل بشود دیگه حداقلش این است.
آقای عسکری: من این اطمینان را الآن دارم میدهم به شما هم دارم عرض میکنم که همکاران من ۲۴ ساعته هستند الآن سال اولم نیست حضور دارم همین الآن هم دوستان میتوانند بروند امتحان کنند ببینند که دوستان ما هستند یا خیر، ما راجع به استفاده از سایر موارد که الآن خدمتتان عرض کنم به استحضار بینندگان عزیز برسانیم برای استفاده از منطقه ویژه، ما مذاکرات داشتیم که از فضای منطقه ویژه هم استفاده کنیم گمرک این اعلام آمادگی کرده که در منطقه ویژه آستارا که سازمان مسئول سازمان بنادر هستش برود خدمات گمرکی ارائه بدهد حتی آنجا هم ما با همین محدودیت منابع.
مجری: آقای صفری توضیحاتی داشتید شما؟
آقای صفری: بله من یک نکته خدمت شما عرض کنم از زمانی که آقای رضوانی فر تشریف آوردند به عنوان مسئول گمرک خب من با موبایل و اینها دائم ۲۴ ساعت خدا وکیلی ایشان و تلاششان را دارند میکنند در این جهت که رفع بشود، اما ببینید این راه حل دارد این کارها یک ماه میگوییم نوبتی کنید میتوانند هدایت کنند از آستارا به بیله سوار تا بار گمرک آستارا کم شود. همین جور که ایشان فرمودند به بنادر، منطقه آزاد هدایت کنند از مسیرهای دیگه این ترافیک هم حدود سه ماه، چهار ماه بیشتر برای ما نیست با این حجم البته البته این جای خوشحالی دارد که ما توانستیم عدد و رقمهایی که میگویند در مورد ترانزیت واقعاً داستان ترانزیت نه از این بخش، بخش اینچه برون، بخش سرخس ما، بخش خود، شما الآن به بندر امیرآباد تشریف ببریم اصلاً ۲۴ ساعته دارد کار میشود اینها، این نکته این است که ما بیاییم یک این راه موقت را بیاییم زود نوبت بدهیم، دو، تا ۱۰ روز دیگه ۸ روز دیگه این پل دوم را راه اندازی کنیم همانجور که خدمت شما عرض کردم بین ۸۰۰ تا هزار تا ما مسئولیم هزار تا آن ور برود ما این را میپذیریم اگر اینجا ما با آذریها هماهنگ میکنیم که تا هزار تا پذیرا باشند پس آقای دکتر باید یک تمرکز روی این قضیه داده بشود به خصوص در نوبت کار انجام بشود.
مجری: ارتباطمان با آقای مرحبا برقرار است نماینده مردم آستارا در مجلس، آخرین گزارش را از شما به عنوان نماینده مردم این منطقه بشنویم.
آقای غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: خب البته زمان بسیار کم است و حرف برای گفتن بسیار، ببینید مشکلی که در آستارا وجود دارد حداقل ۳ متولی و ۳ بخش دارد پایانه، انبارهای عمومی و گمرک، اینکه گفتند گمرک ۲۴ ساعته است بله ۲۴ ساعته است، اما همه رویهها در همه ساعات انجام نمیشود عمده تمرکز کامیونها داخل پایانه است ما برای حل سریع و عاجل مشکل نیاز به سامانهای داریم که بدون دخالت انسان یا با دخالت حداقل انسان نوبت دهی بکند هم در خروجی پایانه و هم در درب ورود گمرک به وسیله انبارهای عمومی مدیریت میشود این یک کاری است که باید به طور سریع انجام بشود هم بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و هم انبارهای عمومی، سامانههایی برای این موضوع دارند، اما فقط جمله آخر با توجه به فرصت موردی که جناب آقای صفری اشاره کردند در مورد پل مشاهدات ما نشان میدهد که این پل نمیتواند در حد ۸ روز یا ۱۰ روز آینده افتتاح بشود هنوز جاده دسترسی کشیده نشده .. درست نشده، برای انجام تشریفات گمرکی زیرساختها ایجاد نشده من فکر میکنم زمان بسیار بسیار بیشتری میطلبد این پل تکمیل بشود، اما راه حل نهایی خواهد بود برای اینکه ما مشکل کامیونها را از داخل شهر حل بکنیم همچنین ما نیاز به پارکی را داریم که کامیونها در آنجا ساماندهی بشوند و. رها نباشند.
مجری: خب پس هم آن بحث زیرساخت است بله واقعاً گمرک شاید ۲۴ ساعته باشد، اما آن اقدامات لازمش ۲۴ ساعته انجام نمیشود.
آقای جعفری: طبق تأکید و دستوری که وزیر محترم راه و شهرسازی داشتند سفری داشتیم به آستارا و این مواردی هم که مطرح است در خصوص وزارت راه و شهرسازی حالا این فرصت نشد در یک فرصت دیگر عرض میکنیم ما آنچه که مربوط به زیرساخت هاست و بحث پایانه است ان شاء الله سعی میکنیم به سرعت انجام بدهیم.