پخش زنده
امروز: -
معاون مقررات کسب و کار فرهنگی وزارت ارشادگفت:آشنا شدن نسل جدید با زیست بوم فرهنگی کشور در فضای مجازی از اهداف برپایی این نمایشگاه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما معاون کسب و کار معاونت مقررات کسب و کار فرهنگی وزارت ارشاد در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما گفتگو کرد.
سئوال: امروز میخواهیم درباره موضوع صحبت کنیم که علاقهمندان دیجیتال و بازیهای رایانهای شاید دنبال بکنند آن را. دو تا نمایشگاه برگزار میشد در کشور؛ یکی نمایشگاه رسانههای دیجیتال؛ یکی هم نمایشگاه بازیهای رایانهای که هرکدام هم اتفاقاً مخاطبهای خاص خودشان را داشتند. امسال قرار است که این نمایشگاه برای اولین بار ادغام بشود و یک نمایشگاه فناوری محتوای فضای مجازی برگزار بشود در دهه فجر در مصلی امام خمینی (ره).
به همین منظور دعوت کرده ایم از آقای ابوالفضل قناعت پیشه معاون مقررات کسب و کار فرهنگی وزارت ارشاد.
در اینباره توضیح بفرمایید.
قناعت پیشه: این نمایشگاه سیزدهمین دوره نمایشگاه رسانههای دیجیتال است که ۱۲ دوره قبل دقیقا با همین نام رسانههای دیجیتال برگزار میشد و این دوره انشاالله عنوان نمایشگاه شده سیتکس یا نمایشگاه فناوریهای محتوایی فضای مجازی.
در واقع ما داریم هم حوزه فرهنگ را پوشش میدهیم؛ هم حوزه کسب و کارهای خلاق را و هم حوزه فضای مجازی سایبر را؛ بنابراین سی حرف اول این کلمات است تی تی تکنولوژی است و ایکس هم.
سوال: حالا من یک انتقاد بکنم. وزارت ارشاد باید پیشرو باشد در استفاده از کلمات فارسی.
هم بازیهای رایانهای جا افتاده بود؛ هم رسانه دیجیتال. یعنی ادغام این دو که این است نمایشگاه فناوری محتواهای فضای مجازی؛ باز قابل درک است.. منتها وقتی میگوییم سیتکس؛ این سیتکس میماند روش؛ و حالا باید ۱۰ سال بدویم که این چرا این اتفاق افتاده؟
قناعت پیشه: در واقع من نمیخواهم انگلیسی صحبت کنم. یک برندینگ شکل گرفته یعنی در واقع ما سعی کرده ایم یک رویکرد نمایشگاه را با توجه به تحولات فضای مجازی رویکرد نمایشگاه را هم یک تغییر بدهیم. نمایشگاههای ما همیشه بی تو سی بود، یعنی مردم میآمدند منتها امسال سعی کرده ایم
رویکرد ما بی تو سی بی تو بی و بی تو جی است. هم در واقع نگاه حکمرانی داریم به کسب و کارها و در واقع کمکی که دستگاههای حکمرانی و نهادهای حکومتی نمیتوانند به کسب و کار بکنند، ما بتوانیم ارتباط موثری بین کسب و کارها برقرار کنیم و بتوانیم فضای کسب و کار را یک رونقی بهش بدهیم و متحول بکنیم و آنجا بتوانند استارت بزنند با کسب و کارهای کوچکتر و بنگاههای اقتصادی بزرگتر ارتباط بگیرند و آن اکوسیستم یا زیست بوم در واقع فضای مجازی کشور بتواند یک تحولی در آن ایجاد بشود. در واقع رویکرد کسب و کاری ما به نمایشگاه در واقع ایجاد تحول در بخش کسب و کارهای مجازی است.
این نگاه که فرمودید چرا با بازی ادغام شده، در واقع همین نگاه است. یعنی همه این فضاها را همه یک زیست بوم میبینیم. فقط هم بازیها نیستند، مثلاً الان پلتفرمها سکوهای عرضه کتابهای الکترونیک هم در واقع در نمایشگاه حضور دارند.
سوال: این حوزهها خیلی متفاوت است.
قناعت پیشه: به همین خاطر در واقع عرض کردم سعی کردیم عنوان را یک تغییراتی در ش بدهیم و سعی کردیم همه اجزای اکوسیستم یا زیست بوم فضای مجازی کشور، خصوصاً در حوزه فرهنگ، یعنی کسب و کارهایی که در حوزه سینما، در حوزه کتاب، در حوزه موسیقی، در حوزه مطبوعات.
همه اینها و در حوزه بازی هم. در واقع معنی تمام حوزه فرهنگ را سعی کردیم در این نمایشگاه ببینیم و کنار هم باشند و از ظرفیتهای هم بتوانند استفاده کنند. یک مرکز، یک فضای نوآوری، یک مرکز نوآوری کوتاه هم هست۳ تا ۴ روزه است.
سوال: خیلی نسبت به آنچه که ما قبلاً در نمایشگاه رسانه دیجیتال مثلا سالهای ۸۸ و ۸۹ بود، تغییر کرده . آن زمان خیلی چیز دندان گیری نبود. قبلاً نمایشگاه کتاب اگر خاطرتان باشد، مطبوعات داشت کنارش، بعد سایتها هم اضافه شد و بعد جدا شد، شد نمایشگاه مطبوعات و رسانه و بعدها رسانه دیجیتال هم جدا شد. برای مردم به خصوص این نمایشگاه فکر میکنم قابل استفاده باشد.
قناعت پیشه: اینطوری در واقع دیدیم که زمانی که یک نفر وارد نمایشگاه میشود از لحظه ورودش تا لحظه خروج، در واقع از کسب و کارهای حاضر در نمایشگاه خواستیم فرایند ایده تا اجرا تا تجاری سازی پدیده فرهنگی را آنجا ببیند. یعنی وقتی که مردم یا کودکان و نوجوانان که بیشتر علاقه دارند به فضای مجازی، وقتی وارد نمایشگاه میشوند از لحظه ورود تا خروجشان، از فضاهای سرگرمی و تفریحی استفاده کنند. آنجا هم بازیهای سرگرمی و هم بازیهای جدید دیده شده. در آنجا حتی هم بازیهای فیزیکی را داریم برنامه ریزی میکنیم تا بتوانند در واقع بچهها یک چیزی یاد بگیرند. یعنی اگر کسی ۴ تا ۵ ساعت وقتش را میگذارد در نمایشگاه و از نمایشگاه خارج میشود، یک چیزی در آن چهار تا ۵ ساعت آموزش ببیند. این یک نگاه است برای مردم و مخاطب و آشنا شدن با زیست بوم فرهنگی کشور در فضای مجازی.
سوال: پس مخاطب هم از کودکان و نوجوانان میتوانند باشند و هم بزرگسالان دیگر؟
قناعت پیشه: احسنت. رویکرد وزارت ارشاد در این دوره خصوصاً با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و تاکیدات آقای رئیس جمهور، توجه به حوزه کودک که سند صیانت از کودک و نوجوان که شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده از اهداف ماست. یکی از رویکردهای ما توجه به حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی است. برنامه ریزیهای خیلی خوبی شده در حوزه تدوین سند رده بندی محتوا و خدمات حوزه کودک در فضای مجازی. نگاه ما این است که ما آنجا بخش ویژه کودک و نوجوانان داریم، بخش زنان و خانواده داریم. یعنی سعی کرده ایم با توجه به اینکه فضای مجازی همه شئون زندگی مردم را در بر میگیرد و همه مردم رو درگیر کرده ما بتوانیم هم برای کودکان و نوجوانان آنجا برنامه داشته باشیم و هم برای خانوادهها برنامه داشته باشیم. همه این موارد را خدا را شکر دوستان دیده اند و برنامهریزی شده برایشان
سوال: فرمودید در حوزههای مثلاً فیلم، موسیقی، کتاب، هر حوزهای که مربوط به فرهنگ است، همه عرضه دیجیتالی دارند آنجا. این مستلزم این است که اینها باید ثبت نام میکردند در نمایشگاه.
وضعیت ثبت نام و نشانهها و کسانی که دارند کسب و کارها را انجام میدهند چطور بوده و روند
برگزاری اش به چه شکل است؟ درباره غرفهها هم یک توضیح برای ما بفرمایید؟
قناعت پیشه: خدا را شکر تا الان وضعیت ثبت نام خوب بوده. ما سعی کردیم دستگاههای مختلفی که دستگاههای حکمرانی حوزه فرهنگ و کسب و کار بوده اند شرکت دارند. مثلا معاونت علمی ریاست جمهوری که در حوزه کسب و کارهای خلاق و دانش بنیان فعالیت دارند. وزارت صنعت معدن و تجارت و دستگاههای دیگهای که در حوزه کسب و کار فعالیت داشتند، سعی کردیم از ظرفیت این دستگاهها هم استفاده کنیم. با این نگاه که در واقع ما بتوانیم استارتآپها را بیاریم. زیست بوم را تکمیل کنیم. با توجه به اینکه ما سعی داریم همه فعالان این حوزه را در نمایشگاه انشاالله داشته باشیم. یعنی استارتاپها بیایند، بنگاههای اقتصادی کوچکتر بیایند، بنگاههای اقتصادی بزرگ هم بیاید و ما بتوانیم آنها را با هم مرتبط کنیم؛ بنابراین برای همه دسته بندیهایی که عرض کردم ما فضا را دیدیم. یعنی از غرفههای کوچک برای کسب و کارهای کوچک تا غرفههای بزرگی که کسب و کارهای بزرگ را پوشش میدهد. آنجا خودشان طراحیهای خاص خودشان را دارند و آنجا ارائه خدمت میکنند.
سوال: سرمایهگذاران فقط بازدید کننده هستند یا نه؟
قناعت پیشه: موضوع در واقع شد شتاب دهنده ها، صندوقهای سرمایه گذاری خطر پذیر هم دیده شده در نمایشگاه. از یکی دوتا در واقع شتاب دهندهها خواسته ایم که قبول زحمت کنند و موضوع مشاوره کسب و کارهای کوچکتر را داشته باشند و هم در حوزه تبلیغات و هم در حوزه شروع به کار و سرمایه گذاری فعال باشند. نکته دیگر اینکه تلاش ما این است که با حضور دستگاههای حکمرانی در این حوزه، دستگاههای حکمرانی که بیشتر مرتبط با فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی هستند، بتوانیم نشستهای حکمرانی هم داشته باشیم و چالشها و مشکلاتی که کسب و کارهای فضای مجازی امروز باهاش مواجه هستند مطرح کنند و راهکارهایی را دستگاههای حکمران در اینباره ارائه کنند تا با رونق این حوزه مواجه شویم.
سوال: صرفاً این نمایشگاه است یا بحث داوری و جایزه و اینها هم هست؟
قناعت پیشه: ما چند تا رویداد را هم در این فضا در واقع در نظر گرفته ایم. هم رویداد دانش آموزی داریم که بتوانیم از همین الانف کودکان و نوجوان با فضای کسب و کار فضای مجازی و فضای دیجیتال آشنا بشوند و هم رویدادهای استارتاپی که ان شاء الله برگزار خواهد شد.
سوال: کاملاً ملی است یا بخش بین المللی هم دارد؟
قناعت پیشه: نمایشگاه را ما این دوره در واقع ملی دیدیم و سعی کردیم که از ظرفیتهای داخلی خودمان استفاده کنیم.