پخش زنده
امروز: -
باشگاه دانش پژوهان جوان،کیفیت هوا و فعالیت مدارس را بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)و مرکز کنترل بیماریهای آمریکا ( CDC ) تشریح کرد.
به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، براساس گزارش باشگاه دانش پژوهان جوان، واحد سلامت باشگاه دانش پژوهان جوان در بررسی ابعاد مختلف آلودگی هوا در ایران و دیگر کشورهای دنیا، پس از مقدمه ای کوتاه به بررسی دقیق معنای شاخص آلودگی هوا پرداخته و در انتها گزارشی معتبر در زمینه کیفیت هوا و فعالیت مدارس که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)و مرکز کنترل بیماریهای آمریکا ( CDC ) منتشرشده را شرح خواهیم داد.
مقدمه
"آلودگی هوا " یکی از پرتکرارترین عبارات در روزهای سرد و خاکستری زمستان ماست. یکی از بزرگترین دغدغه های اولیا و مسئولین در این روزها حفظ سلامتی دانش آموزان در عین اطمینان از کیفیت آموزش میباشد. یکی از ابتداییترین تصمیماتی که پیشتر در این شرایط گرفته میشد، تعطیلی مدارس بود که آموزش کشور و سطح علمی دانش آموزان را مستقیماً تحت تاثیر قرار میداد. با بررسی کشورهای دیگر به این نتیجه میرسیم که تعطیلی مدارس در شاخصهای زیر ۲۰۰ در دنیا رایج نیست. برای مثال همین روزها شاخص آلودگی کشورهای هند، پاکستان و چین حتی بالاتر از عدد ۲۰۰ بوده ولی هیچ یک دچار تعطیلی گسترده مدارس در حد کشوری نشدهاند. عدد دقیقی برای شاخص کیفیت هوا به منظور تعطیلی مدارس در دنیا رایج نیست ولی در سنگاپور شاخصِ ۳۱۴ ، در هند شاخص بیش از ۵۰۰ ، در مالزی شاخصِ ۲۶۷ ، در پاکستان شاخصِ ۴۵۰ و در چین شاخصِ ۵۰۰ منجر به تعطیلی مدارس شده اند.لازم به ذکر است که همین امسال در دهلی نو با شاخص آلودگی ۴۴۷ تنها مدارس ابتدایی این شهر تعطیل شدند. در برخی از مناطق ایالات متحده عدد ۲۷۵ به عنوان آستانه تعطیلی مدارس مشخص شدهاند. در ادامه به بررسی شاخص آلودگی هوا و استانداردهای این حوزه میپردازیم.
شاخص کیفیت هوا
شاخص کیفیت هوا (AQI )که یک ابزار کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا و تعیین میزان آلودگی آن است برای پنج آلاینده اصلی هوا شامل ذرات معلق، دیاکسید نیتروژن (NO۲)، اُزُن سطح زمین (O۳) ، مونوکسید کربن (CO ) و دی اکسید گوگرد (SO۲ ) محاسبه میشود. ابتدا «غلظت» هر کدام از آلایندههای مذکور توسط ایستگاههای سنجش در سطح شهر اندازه گیری میشود. سپس با استفاده از یک فرمول مشخص، مقدار AQI برای هر آلاینده محاسبه میشود. بیشترین مقدار AQI در هر ایستگاه بهعنوان مقدار AQI آن ایستگاه گزارش میشود. به طور مشابه، بیشترین AQI گزارش شده در بین تمامی ایستگاهها به عنوانAQI «شهر» گزارش میشود. با افزایش عددی شاخص کیفیت هوا، درصد بیشتری از مردم احتمالا دچار پیامدهای بهداشتی ناشی از آلودگی هوا میشوند. مقادیر شاخص آلودگی هوا معموال به صورت طیفهایی گروه بندی میشوند. هر طیف با یک نام توصیف کننده، یک کد رنگی و توصیههایی برای بهداشت عمومی مشخص میشود که در جدول ۱ مشاهده میکنید.
جدول
راهنما کیفیت هوا و فعالیت مدارس
موسسات متعدد و معتبری در زمینههای درمان و محیط زیست در دنیا وجود دارند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) و مرکز کنترل بیماریهای آمر یکا (CDC)از همین موسساتاند که راهنمای کیفیت هوا و فعالیت مدارس را منتشر کردهاند. مطابق این راهنما هنگامی که کیفیت هوا در شرا یط ناسالم (قرمز) قرار میگیرد، فعالیت بدنی دانش آموزان در فضای آزاد باید محدود شود به طوری که زمان استراحت دانش آموزان افزا یش پیدا کرده و میزان فعالیت شدید بدنی آنها کمتر شود. همچنین فعالیتهای بدنی طولانی یا شدید دانش آموزان در فضای بسته (داخل سالن) انجام شود یا به زمان دیگری موکول شود. کودکانی که بیماری آسم دارند، در مقایسه با سایر دانش آموزان حساسیت بیشتری در مقابل آلودگی هوا دارند و باید بیشتر مراقب آنها بود. در صورت بروز علائمی مثل سرفه، خسخس سینه، تنگی نفس یا درد سینه در دانش آموزان باید فعالیت بدنی آنها متوقف شود، از فضای باز به داخل سالن هدایت شوند و استراحت کنند. در صورتی که علائم تنفسی بهبود نیابد باید با پزشک مشاوره شود یا به مرکز درمانی انتقال یابند. طبق راهنمای مذکور، وقتی کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) قرار میگیرد، دانش آموزان نباید در فضای باز فعالیتهای بدنی داشته باشند و این فعالیتها باید در فضای بسته (داخل سالن) انجام شود. بنابراین میتوان گفت در بسیاری از کشورها هنگامی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم یا بسیارناسالم قرار میگیرد مدارس تعطیل نمیشوند و فعالیت آموزشی برقرار است اما برای فعالیتهای فیزیکی دانش آموزان محدودیتهایی درنظر گرفته میشود.
در شرایط آلودگی هوا و زمانی که دانش آموزان در فضای بستة مدرسه حاضر هستند باید از بسته بودن درها و پنجرهها اطمینان حاصل کرد وتبادل هوای داخل و خارج اتاق به حداقل برسد. همچنین تهویة مناسب هوای داخل اتاق (به ویژه تهویة با فشار مثبت از طریق ممانعت از ورود هوای خارج به داخل اتاق)، میتواند باعث بهبود کیفیت هوای داخل اتاق شود.
حرف آخر
سلامت دانش آموزان کشور در اولویت اول وزارت آموزش و پرورش قرار داشته، و اگر شرایطی این اولویت را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد قطعا انتظار داریم که برای تعطیلی مدارس اقدام شود. اما در شرایط فعلی که میتوان با استفاده از تجارب دیگرکشورها سیستم تعلیم و تربیت دانش آموزان را بدون آسیبی پیش برد، از دستگاههای مربوطه و استانها انتظار داریم که مدارس و محیطهای آموزشی که آینده سازان نظام جمهوری اسلامی هستند آخرین جایی باشند که برای تعطیلی آن اقدام میشود. این گزارش را با سخنی از امام خمینی به پایان میرسانیم.
مسامحه و سهل انگاری در تعلیم و تربیت، خیانت به اسلام و جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی یک ملت و کشور است.
ممنونم