پخش زنده
امروز: -
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی در ششمین جلسه شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی روسای ۷ کارگروه کشوری این برنامه به تشریح عملکرد خود پرداختند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وبدا؛ رئیس کارگروه کشوری اخلاق پزشکی، سلامت معنوی و تعهد حرفهای ضمن تاکید بر تغییر شاخصهای این کارگروه در سال ۱۴۰۲ گفت: باید شاخصها به شاخصهای محتوایی تغییر یابد.
دکتر شهریاری به ارائه گزارش عملکرد کارگروه کشوری مرجعیت علمی و آینده نگاری پرداخت و خاطرنشان کرد برنامههای مرجعیت علمی در ۴حوزه راهبردها و برنامههای عملیاتی، پروژههای مرجعیت علمی در دانشگاهها، هماهنگی با مرکز نصر جهت پیاده سازی برنامهها و برگزاری همایش مرجعیت علمی و توانمندسازیونحوهپیادهسازیمرجعیتعلمیدرکشوردرحالپیگیریاست.
وی به بررسی اشکالات و ابهامات پیش رو در ۳ لایه دانشگاهی، وزارتی و کلان کشوری پرداخت و دکتر حسن زاده نایب رئیس کشوری برنامه جامع عدالت تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد این برنامه بنا دارد در راستای تحقق بهره وری، با توجه به منابع موجود به اهداف تعیین شده دست یابد.
در ادامه دکتر کوهپایه زاده رئیس کارگروه کشوری نظام اعتباربخشی و تدوین استانداردهای آموزشی یادآور شد با توجه به افزایش ظرفیتها و شرایط روانی و فرهنگی موجود در دانشگاهها باید از اعتبار بخشی به نحو احسناستفادهکرد.
وی گفت: در راستای افزایش بهره وری و با کمک مرکز نصر و با ساماندهی ارزیابان، طرح اعتباربخشی با کیفیت بهتری ارائه خواهد شد و با همکاری دانشگاهها شبکه اعتباربخشی کشوری راه اندازی میشود.
دکتر کوهپایه زاده خاطرنشان کرد اعتبار بخشی آموزشی و درمانی در بیمارستانها به صورت پایلوت در حال انجام است و مزیت آن پاسخگویی بیمارستانها در زمینه افت آموزشی دانشجویان است.
سپس دکتر رضایت رئیس کارگروه کشوری همگرایی در تعالی علوم و فناوریهای پیشرفته از راه حل درهمتنیدگی علوم و فنون در راستای حل مشکلات و همگرایی علوم سخن گفت و یادآور شد در حوزه علوم و فنون، همگرایی یک حوزه مستقل نیست و نیاز است تا با تربیت نیروی انسانی با کیفیت به حل مشکلات کشورپرداخت.
وی گفت: همگرایی باید زمینه ساز ایجاد زنجیرههای ارزش شود و در همین راستا سیاستهای کارگروه کشوری همگرایی، رهبریوراهبریبانگاهبهافقهاییهمچونمسئلهمحوریاست.
دکتر رضایت گفت شاخصهای برنامه ۱۴۰۲ تعریف و ماموریتهای کلان مناطق در حال تهیه است لذا نیاز به تعیین نقاط تمرکز همگرایی و نیاز به هیئت علمی در حوزههای فناورانه احساس میشود.
دکتر متوسلی رئیس کارگروه مدیریت جامع کیفیت در آموزش علوم پزشکی با تقسیم کیفیت به "کنترل" و" تضمین" گفت: تضمین کیفیت بر فرایند تمرکز دارد، اما کنترل کیفیت بر محصول، متمرکز است.
وی گفت: مدیریت کیفیت در آموزش پزشکی یک چرخه مستمر و پیشرونده است و از این رو در کارگروه مدیریت، کیفیت نقشه راه از بالا به پایین طراحی شده است.
دکتر نیلوفر پیکری دبیر کارگروه بینالمللیسازی نیزضمن ارائه اهداف کلان سال ۱۴۰۱ به تشریح کارهای انجام شده در رابطه با توسعه برنامه Education Iran پرداخت و از توانمندسازی اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان با برگزاری کارگاههایی در کلان مناطق ۷ و ۱۰ خبر داد و افزود: توسعه شبکه تبادلات علمی کشور و درخواست برای ارائه چالشهای موجود در کلان مناطق به کارگروه کشوری انجام شده و بناست تا با برگزاری کارگاههای توانمندسازی، بهینه سازی برنامه ducation IranE، پیگیری اعتبار بخشی بین المللی، تدوین برنامه عملیاتی و ایجاد برنامههای آموزشی مشترک با دانشگاههای دنیا در آینده به اهداف بهره ورا نه در این کارگروه دست یابیم.
سپس دکتر اصغری دبیر پیشین شورای آموزش داروسازی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی را برنامه کل وزارت بهداشت معرفی کرد که اجرای آن به معاونت آموزشی سپرده شده و خاطرنشان کرد لازم است تمام بخشهای مختلف دانشگاهها از جمله اعضای هیات علمی، تمامی معاونتها و کل دانشگاهها در این طرح فعال باشند.
دکتر سلام زاده از معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز با بیان تعاریف و مفاهیم مرتبط با بهرهوری به بیان روشها و مدلهای مرتبط با انجام و چگونگی افزایش بهره وری در دانشگاهها پرداخت.
در ادامه دکتر الوندی مشاور معاونت آموزشی تصریح کرد تلاش شده با تدوین برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ازدوگانگیموجوددر ۲ برنامه HOP وبرنامهعدالت، تعالیوبهرهوریپیشگیریشود.
وی افزود: تدوین برنامه ۱۴۰۲ با نگاهی به اسناد بالادستی است و تدوین برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش به گونهای انجام شده که از مشکلات کشور پیشگیری نماید.
دکتر خواجه آزاد نیز با اعلام سال ۱۴۰۱ به عنوان سال پایش عملکرد و معرفی سال ۱۴۰۲ به عنوان سال پایش بهره وری گفت:کارگروههای کشوری، شاخصهای برنامه در راستای نشانگرهای ارتقاء بهرهوری اعم از کاهش ظرفیت خالی آموزش، افزایش بهرهوری منابع انسانی موجود در ارتقای کیفیت آموزش و خدمات سلامت، افزایش بهرهوری سرمایه گذاری و کاهش بهای تمام شده آموزش و خدمات سلامت را تدوین خواهند کرد و کارگروههای کلان منطقه به تدوین برنامه عملیاتی دارای شناسنامه بهره وری خواهند پرداخت.
در پایان این جلسه دکتر قنبری از کلان منطقه ۱۰، دکتر خاکساری حداد از کلان منطقه ۸ و دکتر جلالی از کلان منطقه ۳، گزارش عملکرد خود در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی را ارائه نمودند و دکتر نیکو یمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد ارائه شاخص به تنهایی برای پیشرفت برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش کافی نیست و بهتر است که تجارب موفق دانشگاهها جهت الگوبرداریبهدانشگاههایدیگرانتقالیابد.