پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش: طی دو سه سال آینده ۲۵ درصد مدارس، هیات امنایی میشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با شبکه دوم سیما در برنامه صبحانه ایرانی درخصوص موضوع مدارس هیات امنایی گفتگو کرده است.
سوال: هدف از هیات امنایی کردن یک تعداد دیگری از مدارس چه هست؟
محمودزاده: این کار یک مقدمهای نیاز دارد، چون اولا که ۲۵ درصد برای سال بعد نیست.
سوال: تا کی قرار است آن ۲۵ درصد?
محمودزاده: طی سالهای آینده، مسیری که پیش بینی شده طی سه سال و دو سال آینده باید این کار اتفاق بیفتد
سوال: الان سهم مدارس غیر دولتی از میزان مدارس چند درصد است؟
محمودزاده: فعلا در حال حاضر حدود ۷ درصد از مدارس ما در کشور به صورت هیات امنایی مدیریت میشوند، البته با یک نگاه و رویکرد شاید غلط، موضوعی که الان مطرح هست و خوشبختانه تاریخ آموزش و پرورش ایران اسلامی هم یک تجربه خوب هم از این موضوع طی سالهای گذشته داشته، در سال ۱۲۷۹ اولین مدرسه مردمی در ایران احداث گردیده، هم احداث و هم اداره مدرسه هم توسط خود مردم اتفاق افتاده است، نگاهها و رویکردها همین است.
با توجه به این که هم این موضوع مبنای دینی و اتحادی دارد و هم مبنای ملی دارد، وجود مکتب خانهها، مساجد، واقفین، خیرین، که کمک حال آموزش و پرورش طی سالهای قبل بوده، حالا این قبل که میگویم نه فقط موضوع بحث انقلاب اسلامی است.
سوال: پس آموزش رایگانی که در قانون آمده کجاست؟
محمودزاده: همین است، اصلا بحث همین است، بحث این است که ما یک کم این دو تا را تفکیکش را خیلی خوب نتوانستیم هنوز متاسفانه انجام بدهیم. هر زمان حرف از مشارکت میآید، حرف از هیات امنایی شدن در آموزش و پرورش میآید، نوعا نگاه صرفا مالی است، یعنی مشارکت، مشارکت مالی است. چه کسانی که میخواهند این کار را انجام بدهند، نوعا به این موضوع فکر کردند، چه کسانی که از بیرون دارند به موضوع نگاه میکنند، همین امروزها که این موضوع مطرح شده تمامی سوالهای مجموعه اصحاب رسانه و مطبوعات از ما این است که چرا میخواهید آموزش و پرورش را پولی کنید؟ یک بخشی از آموزش و پرورش پولی است، فوائد و شاید بعضی مواقع هم نقصانهایی هم دارد، بحث مدرسه غیردولتی است. البته آنجا هم خیلی نگاه، نگاه مالی نیست، آنجا غیرانتفاعی باید میشد.
در آن بخش کارهای مشارکتهای مالی و صرفا اقتصادی را شاید بخشی را داریم انجام میدهیم. نگاهی که در این موضوع هست این نیست. مشارکت چند وجهی است، که در سند دولت برای آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
سوال: اولین قدمی که یک مدرسه میخواهد هیات امنایی شود، الان فرضا مدرسه دولتی است فردایش به والدین زنگ میزنند که مدرسه شد هیات امنایی، الان چند میلیون پول بیاورید.
محمودزاده: همین موضوع را میخواهم بگویم که موضوع مربوط به نگاهها و رویکردهای غلط سالهای گذشته است. در این دولت نگاه نیست و منع هم شده است.
سوال: نگاه این نیست، ولی پول را دارند میگیرند.
محمودزاده: سندی که الان دست من است سند دولت است.
سوال قرار نیست پول بگیرند؟
محمودزاده: قرار شده، من میخوانم، البته در راستای این موضوع، چون بحث مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است. حدود ۲۲ محور به آموزش و پرورش ابلاغ شده است دو تا محورش مربوط به این دو تا موضوع است که من الان عرض میکنم، دقیقا از روی خود سند میخوانم که در جریان موضوع باشید.
در راستای مردمی سازی و به منظور افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریت محلی و نمایندگان نهادهای انقلابی در اداره مدرسه، وزارت آموزش و پرورش نسبت به توسعه مدارس هیات امنایی بدون سودبری شخصی و بدون بحث موضوع فقط مشارکت، مشارکت مالی و رتبه بندی این مدارس و اعلام عمومی آن به مردم اقدام نماید طی سالهای آتی که این سند در اختیار است یا در بخش دیگری گفته وزارت آموزش و پرورش در راستای مردمی سازی الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی به گروههای مردمی واجد شرایط، بدون اخذ هرگونه شهریه و تامین منابع مالی آن از طریق ظرفیتهای وقف و اختصاص سرانه دانش آموزی طراحی و ارائه نماید.
سوال: خرج مدرسه از کجا باید در بیاید؟
محمودزاده: از طریق ظرفیتهای وقف، خیرین ...
سوال: وقف مکانش را وقف کرده است حقوق معلمان و ...
محمودزاده: نه حقوق معلمان که پرداخت میشود، ما الان در آموزش و پرورش بخش اعظمی از سخت افزار کار که موضوع معلم است، موضوع مدرسه است، موضوع امکانات و کمک آموزشی و آموزشی است، اینها که در مدرسه دولتی وجود دارد.
سوال با یک مثال جلو برویم. مثلا مدرسه هیات امنایی مثلا ۵ میلیون شهریه میگیرد، ۵ میلیون را چه کار میکند؟ پول را چه کار میکند؟
محمودزاده: آن برای فوق برنامه است
سوال : فقط برای فوق برنامه است؟
محمودزاده: آن که فقط برای فوق برنامه است، ما به ازای هر دانش آموز در مدرسه دولتی.
سوال: نه ببینید این طور نیست، من الان یک مثال، اجازه بدهید یک طوری باید بگوییم که مردم پیام برای ما فرستادند و همکاران ما و همین طور پسر من، یکی از پسران من میرود مدرسه هیات امنایی، فوق برنامه یک چیز است، پولش جداست.
محمودزاده: چقدر از شما پول میگیرد؟
سوال: شهریه هیات امنایی یک چیز دیگر است، این رقم را من درست نمیدانم
محمودزاده: بالاترینش احتمال دارد به ۷۰۰ تومان برسد.
سوال: اصلا شما بگویید هزار تومان، یک زمانی است که اولا که مدرسه دولتی نباید پول بگیرد، حالا میگوییم داوطلبانه یک اولیایی میخواهد کمک کند، مثلا نیمکت مدرسه میبیند ایراد دارد یک پولی میآورد و میگوید این برای شما و چند تا نیمکت نو بخرید، یک زمانی کمک کردن است، هیات امنایی ثبت نامش حتما با شهریه است، اما گفته نمیشود این شهریه فقط برای فوق برنامه است. من فوق برنامهای الان در مدرسه نمیبینم.
محمودزاده: به ازای هر دانش آموز ما سالانه ۱۴ میلیون تومان داریم هزینه میکنیم منحای فضا.
سوال: چون آموزش برای مردم باید رایگان در بیاید.
محمودزاده: حالا یک بخشی از مدارس که قرار است هیات امنا کمک کند، نه مالی، عرض کردم، این قانونش هم همین نیست. صرفا مالی نیست. بخشی احتمال دارد ...
سوال: از ظرفیت انجمن اولیا مربیان استفاده بشود مشارکتهای فکری
محمودزاده: از انجمنها رد بحث اداره مدرسه، ارتباط مدرسه با محله، ارتباط محله با مسجد، ارتباط مدرسه استفاده از ظرفیت اولیای دانش اموز در همین مدرسه، مدرسهای هست اولیاءش پزشک است، مدرسهای هست که اولیاءش درکارخانه حضور دارد، همین پیشرفت بحث اردوهای پیشرفت که بود خیلیها کمک کردند.
سوال: متوجه حرف شما شدم، هدف این نیست که حتما پول بخواهیم بگیریم، ولی بهرحال با اهداف دیگر منوط به این میشود که پول را بگیریم دیگر؟
محمودزاده: میخواهم بگویم این در سند دولت ابلاغ شده به آموزش و پرورش، همین که من دستم هست سند دولت است با امضای آقای رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است، ما قرار است از نقش مردم در اداره و تاسیس مدرسه استفاده کنیم. این مردم بخشی بر میگردد به خیرین مدرسه، الان ما در بخش ساخت و ساز انصافا از این ظرفیت خوب استفاده کردیم حدود هشت هزار میلیارد تومان همین امسال تعهد خیرین برای مدرسه سازی است. خیلی از اینها علاقمند هستند به مدرسه داری، میخواهند و علاقمندند که کمک کنند و میخواهند خودشان در هیات امنا حضور داشته باشند و در اداره مدرسه نقش داشته باشند که این ظرفیت در حال احیاست همین ظرفیت را داریم احیا میکنیم احساس میکنیم اگر احیا هم بشود، ما دیروز با همین خیرین مدرسه ساز صحبت میکردیم علاقمندند از این تعداد افرادی که ما الان حدود ۴۰ هزار تا از این خیرین دارین علاقمندند که بعد از این که مدرسه را تاسیس کردند در ادامه به مدرسه کمک کنند، به دانش آموزی که احتمال دارد در آنجا به دلایلی مشکلات مالی برای ادامه تحصیلش حتی در زندگی اش دارد. از طریق پوشاک، زندگی ... علاقمندند کمک کنند. ما باید این فضا را در آموزش و پرورش باز کنیم این کار به این سمت حرکت میکند نه این که بعضی کج سلیقگیها و بعضا عدم مدیریتها و این که مثلا در روزی که میخواهد امتحان بگیرد و در روزی که کارنامه داده میشود یک فیشی به اولیای دانش آموز ارسال بشود و آنهم از همه دانش آموزان، احتما دارد مدرسه ما یک ظرفیت مثلا یک اولیایی مثلا جوشکار است، یک وقتش را میگذارد برای جوشکاری و چند تا مشکلی که در مدرسه وجود دارد.
سوال: با همان اسم مدرسه دولتی نمیشود از ظرفیت والدین استفاده کرد؟
محمودزاده: همین دیگر، مدرسه دولتی است دیگر
سوال:، ولی اسمش میشود مدرسه هیات امنایی
محمودزاده: دولتی است، هیات امنایی یعنی این که اجازه میدهیم خیر در آنجا حضور داشته باشد، هیات امنایی این است که میخواهیم اولیای دانش آموز، نمایندگانی از آنها در آنجا حضور دارند.
سوال: مگر مدرسه دولتی انجمن اولیا و مربیان ندارد؟
محمودزاده: یعنی این که اختیارات وزارت آموزش و پرورش را میخواهیم بدهیم به مدرسه، یک جمعی باید باشند آنجا که تصمیم بگیرند ما میخواهیم بخشی از اختیارات آموزش و پرورش در سطح وزارتخانه را بخشی از اختیارات در سطح اداره کل را، بخشی از وظایف و اختیارات منطقه را میخواهیم مدرسه محوری شکل بگیرد.
سوال: این همان خصوصی سازی مدرسه نیست؟
محمودزاده: نه این نگاه، نگاه فکری است، نگاه تربیتی است، بحث مشارکت، مشارکت چند وجهی است، اصلا مشارکت مالی نیست، اصلا نگاه این نیست، اگر ما بحث خصوصی سازی را بگوییم.
سوال: به نگاه کاری ندارم بالاخره پول را میگیرید یا نمیگیرید؟
محمودزاده: نه میخواهیم پول نگیریم اگر ما بخواهیم پول بگیریم الان در مدرسه غیردولتی همین اتفاق میافتد.
سوال: پس باشد، مدرسه هیات امنایی پول قرار نیست بگیرد
محمودزاده: مدرسه هیات امنایی نقش مردم در مدرسه داری، نقش مردم در تربیت، نقش مردم در اداره مدرسه، این مردمی که عرض کردم تعریف کردم از مردم، مردم میشود هم اولیای دانش آموز، مردم میشود خیر، مردم میشود واقف، مردم میشود گروههای جهادی و همه اینها، کمک میکنند مدرسه در اداره خود و این که نقشهای تربیتی و این که مدرسه بعنوان کانون تربیتی محله است خوب شکل بپذیرد. داریم یک مدل و الگوی جدید از این موضوع را ارائه میدهیم با همین هدفی هم که هدفگذاری شده برای سالهای آتی، کمک شود این کار. ولی خب این که صدا و سیما و اصحاب مطبوعات رسانه این بحث ذهنیت خودشان بیایند ورود کنند به موضوع و موضوع را خراب کنند به نظرم این کار پسندیدهای نیست، چون عرض کردم اگر صرفا مشارکت، مشارکت مالی بود این در مدرسه غیردولتی الان هم در حال انجام است، هر چند که ما خیلی علاقمند در این حوزه هم، باید این تعدیل شود، صرفا، صرف اقتصادی نیست، آنجا هم صرف اقتصادی نیست و نگاه بنگاهی به مدرسه نباید داشته باشیم.
سوال: پیامکهای ارسال شده را دارم میبینم همه را خیال همه راحت باشد، مردم پیام فرستادند اغلب ا زوالدین محترم هستند و همه شان هم یک جورایی ناراضی اند و میگویند که مدارس دولتی بچه هایشان را ثبت نام کردند و واقعا توانی ندارند که بخواهند شهریهای پرداخت کنند هر چند که شما میگویید که هدف مشارکت مالی نیست و البته یک جا هم گفتید که اصلا نمیخواهید دیگر از هیات امنایی دیگر پول هم بگیرید.
محمودزاده: عرض کردم، نه هدف، بحث موضوع مشارکت در ادبیات آموزش و پرورش مطرح هست، با نگاههایی که به موضوع تعلیم و تربیت هست یکی دولت محور است، تمامی اقداماتی که باید در مجموعه کشور اتفاق بیفتد دولت باید ... در اینجا نقش مردم خیلی دیده نشده است البته در موضوع تربیت و آموزش ...
یکی بحث مشارکت محور از طریق مدل جامعه محور است که همین مدارس غیردولتی که ما داریم بیشتر واگذاری اتفاق افتاده البته آنجا باز هم حاکمیت، حاکمیت دولت است، ولی اجرا به توسط خود مردم و به صورت غیردولتی دارد شکل میگیرد. مدلی که ما الان در حال حاضر داریم جلو میبریم تلاش مشترک است. این تلاش مشترک قالبهای مختلف خودش را هم دارد هم دولت حاکمیتش را انجام میدهد امکانات را در اختیار مدرسه در نظر میگیرد مثل فضا، امکانات آموزشی، کمک آموزشی، معلم، مدیر و بحث عوامل اجرایی
سوال: ظرفیت دانش آموزان هر کلاس کم نخواهد شد اگر اسمش بشود هیات امنایی؟ و دوباره به بار دانش آموزان کلاس در دولتی اضافه شود؟
محمودزاده: نه، ما البته در کل کشور دنبال کاهش تراکم هستیم که به کیفیت آموزشی کمک کند این فرق هم نمیکند چه در مدرسه دولتی باشد و چه مدرسه غیردولتی باشد، اصلا این موضوع رنج دارد، تراکم باید پایین بیاید.
سوال: الان هر کلاس دولتی چند دانش آموز میتواند جا بدهد؟
محمودزاده: نه اصولا اگر بر اساس استاندارد ورود پیدا کنیم تا حدود ۳۰ نفر
سوال: چند تا مدرسه داریم که بر اساس استاندارد ورود میکند؟
محمودزاده: خیلی الان ما از حدود ...
سوال: تهران را حداقل مثال بزنید
محمودزاده: ما الان کل مدارس بالای ۵۰ نفرمان ۵ هزارتاست.
سوال: چند تای آن در تهران است
محمودزاده: ۱۱۰ هزار تا مدرسه داریم
سوال: چند تا از این مدارسی که بالای ۴۰ نفرند در تهرانند؟
محمودزاده: الان آمار برای تهران ندارم کشوری دستم هست پس عدد، عدد خیلی بالایی نیست. از مجموع ۱۱۰ هزار تا مدرسه بالای ۵ هزار تا مدرسه بالای ۵۰ نفر داریم. بالای ۴۰ تا ۲۰ هزار تا مدرسه بالای ۴۰ نفر دانش آموز داریم. میخواهم بگویم که عددها درست است باید هم پایین بیاید و ما هم امسال خود آقای وزیر آموزش و پرورش هم اصلا ممنوع کرد، ولی بعضی جاها دیگر امکان پذیر نشد. اصلا یک دفعه ما در شهری مثل کرج دیدیم که اگر دانش آموز ثبت نام نشود دیگر امکان ثبت نام مدرسه برای دانش آموز وجود ندارد، مجبور شدیم آن ممنوعیتمان را در برخی از جاها هم برداریم بخاطر همین است که ۵ هزار تا اتفاق افتاد.
سوال: چرا از ظرفیت خیرینی که میخواهند کمک کنند چرا مدرسه جدیدی ایجاد نمیکنید در مناطق مختلف که تراکم دانش آموز پایین بیاید؟
محمودزاده: دارد اتفاق میافتد. انصافا مدرسه سازی در آموزش و پرورش هم دولتی و هم خیرین، خیلی اتفاق میافتد و با شتاب بالا این موضوع دارد حرکت میکند، این روزها، روزهای ایام دهه فجر هم هست، دستاوردهای انقلاب هم گفته میشود در این روزها، ما از زمانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و با محوریت انقلاب اسلامی شکل گرفت بحث یک و نیم متر مربع به ازای هر دانش آموز بود، الان جمعیت افزایش پیدا کرده و عدد رسیده به ۵/۵ متر مربع، آمار خیلی خوبی است یا بحث سوادآموزی تا به امروز یادم هست در اول انقلاب ۲۹ درصد مردم حق حضور در کلاس درس داشتند الان رسیده به بالای ۹۷ درصد. این از اقدامات این انقلاب و این دولتها طی سالهای گذشته بوده است.
سوال: این بر کسی پوشیده است و کسی هم قرار نیست اینها را کتمان کند.
محمودزاده: پس نباید بگوییم جاهایی هم ایراد هست نمیگوییم که ایراد نیست انصافا انقلاب اسلامی اهداف بسیار بلندی هم دارد
سوال: این هم باز بر کسی پوشیده نیست، بحث چیز دیگری است
محمودزاده: ما از ظرفیت خیرین استفاده میکنیم از ظرفیت دولت هم استفاده میشود داریم شتاب میدهیم به موضوع، خیرین و مردم و واقفین وگروههای جهادی در یک موضوعی دیگری هم داریم مشارکت میدهیم انتظار ما از صدا و سیما و انتظارمان از اصحاب مطبوعات این است که این همراهی شکل بپذیرد ابعاد مختلف این موضوع شکافته شود، چه کارهایی میخواهیم انجام بدهیم، این مشارکت یک جایی، یک مدیری یک اشتباهی میکند و در یک جایی در مدرسه ثبت نام میکند یک پول خاصی را از یک دانش آموز میگیرد این نیست، بحث این است که ...
سوال: چند تا از این مدیرها اشتباه میکنند و وزارت آموزش و پرورش متوجه نمیشود؟
محمودزاده: آموزش و پرورش در کلاس و مدرسهای که ۴۰۰ تا دانش آموز دارد با ۴۰۰ تا اولیا اگر هر خانواده را یکی در نظر بگیریم از این ۴۰۰ تا ظرفیت این ۴۰۰ تا اولیا میخواهیم استفاده کنیم، احتمال دارد در آنجا ده تایش هم مشارکت مالی بتواند برای مدرسه بکند.
سوال: بخش قبلی گفتم، بتواند فرق میکند، داوطلب فرق میکند، هیات امنایی ثبت نامش با شهریه است.
محمودزاده: نه، نیست.
سوال: شهریه است دیگر
محمودزاده: مدل ما میگوییم نیست
سوال: یعنی سال دیگر بخواهیم ثبت نام کنیم هیات امنایی شهریه نمیدهیم؟
محمودزاده: نه، مدارسی که الان داریم اولا سالهای گذشته یک اتفاقاتی افتاده، مدرسه خوب، دانش آموز خوب، معلم با تجربه، آوردیم جمع کردیم در یک مدرسه و اسمش را هم گذاشتیم مدرسه هیات امنایی و یک پولی هم گرفتیم و داریم رقابت هم میکنیم با جای دیگر، این نیست؛ الان تعریفی که شده در مناطق محروم.
سوال: یعنی الان از کیفیت آموزشی مدارسی که اسمش همچنان میماند دولتی با هیات امنایی حتی در این هم هیچ فرقی نخواهد بود؟
محمودزاده: این قرار خواهد شد که ما با این هدفی که در این طرح هست ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مدارس دولتی است، با این طرح دنبال این موضوع میرویم. اگر امروز صحبت از این است که عدالت تربیتی، عدالت آموزشی در آموزش و پرورش مشکل پیدا کرده است ما با این طرح دنبال ارتقای عدالت تربیتی، عدالت آموزشی هستیم. ما با این طرح دنبال کیفیت آموزشی و پرورشی هستیم.
سوال: کیفیت آموزشی مگر نباید با معلمان تامین کرد؟
محمودزاده: فقط معلمین نیست خیلی عناصر به هم ربط دارد تا کیفیت شکل بپذیرد. خود خانواده یکی از آن است، خود دانش آموز یکی از آن است، امکانات و تجهیزات آموزشی یکی از آن است، کتابهای درسی یکی از آن است، محتوای ارائه شده به غیر کتاب یکی از آن است، روشهای تدریس یکی از آن است، خیلی از این عوامل دخالت دارند. ما الان آمدیم در آموزش و پرورش ضعفهایی داریم، ضعف حکمرانی داریم، چالشهایی داریم در سند دولت به همه این چالشها و به همه این بحث ضعفها اشاره شده است و برایش هم راهکار ارائه شده است، من میتوانم چند تایش را اگر اجازه بدهید و وقت هست بخوانم.
چالش اول، ضعف در نظام حکمرانی آموزش و پرورش عاملش بخشی نگری در آموزش و پرورش، راهبردی که ما داریم، ارتقای آموزش و پرورش به مثابه امر ملی با حضور همه بازیگران و ارکان تربیت و هم اقداماتی که میخواهیم انجام بدهیم.
عامل دوم: تمرکز گرایی شدید وزارت آموزش و پرورش، راهبردش چیست؟ مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، اقداماتش چه میخواهد بشود؟ فعال سازی ظرفیتهای مردمی با راهبری و نظارت دولت. همه اینها مطرح شده، درست است یک اتفاقاتی در سالهای گذشته در مدارس هیات امنایی شکل گرفته این ذهنیت منفی نسبت به مدارس هیات امنایی اتفاق افتاده است
سوال: شما الان دارید به نقش پررنگ مردم در مدارس هیات امنایی اشاره میکنید همین مردم الان کلی برای من پیامک زدند گفتند که پسرهای من مدرسه دولتی میروند و هیات امنایی نه، تا هزینه مدرسه را ندادم کارنامه ترم اول را ندادند. دوست دیگری پیام دادند که دختر من کلاس هشتم است منطقه سه تهران هیات امنایی است ۶ میلیون پول گرفتند یعنی آن ۷۰۰ هزار تومانی که شما گفتید هم نه و همین طور پیامهای بسیار زیادی داریم که یک نفر هم نیست از این مردم بگوید که ما دوست داریم مشارکتی بکنیم، اما به شرطی که مشارکت غیرمالی باشد.
محمودزاده: شما از حدود ۱۶ میلیون جمعیت دانش آموزی ۴ تا اس ام اس هم به شما امروز در اول صبح آمده
سوال: ۴ تا نیست البته بیشتر است
محمودزاده: ۱۶ میلیون جمعیت دانش آموز میدانید میشود چند تا؟
سوال: یعنی شما حرف من را که میشناسید را قبول ندارید که میگویم هیات امنایی پول میگیرد؟
محمودزاده: میگیرد من عرض کردم
سوال: یعنی میگویید تا آن ۱۶ میلیون نفر حرف نزنند حتی حرف منم که الان جلوی شما نشستم را قبول ندارید؟
محمودزاده: همین هفته گذشته از مدرسه هیات امنایی در شهر قم من بازدید کردم، دیروز در تهران از مدرسه هیات امنایی بازدید کردم.
سوال: به چه رسیدید؟
محمودزاده: به این رسیدیم که از لحاظ کیفیت کار خیلی کارهای خوبی دارند انجام میدهند یک بخشی از موضوع که نگرانی هست و ما هم نمیخواهیم اجازه نمیخواهیم بدهیم که این کار اتفاق بیفتد، چون عرض میکنم اگر قرار بر این بود که کسانی که پول میتوانند بدهند در یک مدرسه خوب تحصیل کنند، این در مدرسه غیردولتی اصلا شکل گرفته است؛ قرارمان بر این است که کسانی که نمیتوانند از یک کیفیت آموزش و پرورش خوب باید برخوردار باشند که وظیفه دولت هم است که این کار را باید فراهم کند، دنبال این هستیم که این کار در مدرسه هیات امنایی با نقش خود مردم، با نقش خیرین و واقفین گروههای جهادی، شکل بپذیرد. دنبال این موضوع هستیم. این جا هم یک اتفاقاتی در سالهای گذشته با نام مدرسه هیات امنایی انجام پذیرفته آن موضوع را ما میخواهیم در این بحث رویکرد جدیدمان حل و فصلش کنیم. شما هم من انتظارم این است که باید برویم به ارائه الگو و این مدل و شما هم در همراهی این مدل و این الگو به ما آموزش و پرورش کمک کنید رسانه چه نقشی میتواند در این موضوع داشته باشد.
سوال: این که اشاره میکنید رسانه چه نقشی میتواند داشته باشد، یک روز به ما وقت میدهید که با شما بخواهیم برویم جلوی یکی از همین مدارس هم دولتی و هم مدارس هیات امنایی دوربین همراه ما باشد که هموطنان عزیز ببینند که آن ۱۶ میلیون نفری که اشاره میکنید بیننده ما باشند برویم هم از والدین بپرسیم که چی دیدند از هیات امنایی و چه دیدند از دولتی و هم از کادر مدرسه حاضرید؟
محمودزاده: بله ما همین کار را الان داریم انجام میدهیم
سوال: دوربین بیاید همراه شما؟
محمودزاده: بیاید خیلی هم خوب است، الان داریم ضعفها و مشکلاتی که الان در حال حاضر داریم احصا میکنیم، همین هفته آینده انشاالله یک جلسهای را با مدیران مدارس هیات امنایی در سراسر کشور که داریم دعوتشان میکنیم اینجا و در فضای مجازی این ارتباط را برقرار کردیم داریم امکان سنجی میکنیم و ظرفیت سازی داریم انجام میدهیم دعوت کردیم که ضعفهایی که الان داریم از نگاه مردم، با خود مردم هم داریم صحبت میکنیم که مشکلی که الان داریم چیست؟ آیا به آن هدفی که مدنظرمان هست رسیدیم؟ یا به این هدفی که ما داریم تعریف میکنیم میرسیم؟ خب در این نگاه شما این نگاه ما هم مورد سوال قرار بدهید از مردم که دولت، وزارت آموزش و پرورش یک نگاه جدید و رویکرد جدیدی به موضوع دارد علاقمند است با حضور اولیا در مدرسه تصمیم سازیها و تصمیم گیریهایی که باز هم در چرخشهای دولت، من دو تا از چرخشهای دولت را هم من بخوانم. از تصمیم گیری متمرکز دولت به افزایش تصمیم سازی و تصمیم گیریهای اجتماعی مردمی، از یکسان نگری مدیریت آموزشی به تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامههای آموزشی و پرورشی،
از مشارکت صرفا مالی خانوادهها به مشارکت چند وجهی اجتماعی، تربیتی خانوادهها، مردم، نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی ،میخواهم بگویم که این نشانگرهای وضعیت مطلوب هست که در سند دولت ترسیم شده، سند انتظار به آموزش و پرورش ارسال شده ما هم در حال تهیه الگو و مدل هستیم از خود مردم هم کمک میخواهیم از اصحاب و مطبوعات و رسانه هم کمک میخواهیم این مدل را با نگاهی که در دولت هست انشاالله ترسیم کنیم این ضعفها و چالشهایی هم که در سالهای گذشته با این عنوان مردم داشته و ما هم بخشی را میپذیریم، چون خود ما هم در مدرسه هستیم و حضور داریم و بچههای خود ما هم در مدرسه حضور دارند با همین نگاه بتوانیم انشاالله مشکلات فراروی آموزش و پرورش را حل و فصل کنیم.
سوال: شما فرزند دانش آموز دارید؟
محمودزاده: بله
سوال: چه مدل مدرسهای میروند؟
محمودزاده: مدرسه شاهد
سوال: آن طور که آقای محمودزاده تاکید دارند روی این که قرار هست در سالهای آینده تا حد ۲۵ درصد مدارس دولتی تبدیل به هیات امنایی شود، هدف و رویکرد آموزش و پرورش و دولت در این هست که اختیارات بیشتری به سمت مدارس داده شود و با مشارکتهای خیرین و مردم آن اختیارات و آن رویکرد فکری و کمکی که خواهد بود در زمینه توسعه کیفیت آموزشی بر عهده خود مردم و اولیا باشد. امیدواریم البته این نگاه به رعایت نشدن عدالت آموزشی منجر نشود و البته امروز به تاریخ ۸:۱۷ روز سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ آقای محمودزاده اینجا اشاره کردند که مدارس هیات امنایی قرار نیست که پول شهریه بگیرند. پس از این به بعد مدارس هیات امنایی شهریه هم نمیتوانند بگیرند.