پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت: رویکردی که این سازمان در این زمان دارد، رویکردهای تبیینی است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان در سی و پنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سراسر کشور با بیان اینکه رویکردی که سازمان دارالقرآن الکریم در این زمان دارد، رویکردهای تبیینی است افزود: تلاوت و حفظ قرآن بسیار مهم و مورد توصیه است و باید برای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که عدد قابل توجهی است هم برنامهای انجام شود، اما همه اینها مقدمه و به نوعی وضو گرفتن برای نماز است؛ اگر کسی وضو بگیرد، اما نماز نخواند چه حکمی دارد؟ پس اگر مفاهیم قرآن در جامعه تبیین و به گفتمان تبدیل نشود اثر نخواهد داشت.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت: این معارفی است که امروز ۹۵ درصد از جامعه ما از فهم آن محروم هستند. این معارفی است که حلقههای میانی باید این معارف را تبیین کند.
وی افزود: خدای متعال زمانی که در آیات سوره آل عمران از «رِبِّیُّونَ» سخن میگوید اینها کسانی هستند که مبتنی بر قرآن هستند، یعنی اینها هستند که قرآن و پروژه آن را میفهمند و لذا باید به واسطه درس و کتاب ربانی و ربی باشید. این یعنی حلقه میانی که در معیت انبیا ولی پیکار میکند به واسطه همین هم اسوه و الگو میشود، یعنی اگر، ولی و نبی حلقههای میانی نداشته باشند، موفق نمیشوند.
وی گفت : در قرآن کریم آمده است که حضرت عیسی (ع) وقتی که احساس کفر به او دست میدهد، حواریون را صدا میزد. هر زمان که حضرت احساس میکرد ملت به کفر گرفتار شدهاند، حلقههای میانی خود را صدا میزد؛ لذا اگر این حلقههای میانی وجود نداشته باشند، اساسا کار نبی هم جلو نمیرود.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: این حلقههای میانی چه کسانی هستند و بر چه مبنایی باید بیایند و قواعد را بگویند؟ پاسخ بر مبنای قرآن کریم است. باید بر مبنای قرآن حرف بزنند، چراکه مبانی ما اینها هستند و اگر ما بخواهیم بر مبنای دیگری عمل کنیم، مسیر را گم میکنیم.
وی گفت : امروزه وقتی معارف قرآن کریم را در جامعه بیان میکنیم، میگویند اینها معارف غیر واقعی است و حرفهای آرمانی است و بعد میپرسند که آیا اینها قابل اجرا است؟ بعد مشاهده میکنیم که بعضاً خود روحانیت هم این موارد را باور نمیکنند. پس خدای متعال قواعدش را چگونه باید بیان کند که اگر روی این قواعد و سنن حرکت کنید، نتیجه میگیرد. سوال میکنند آیا با عقلانیت جور در میآید؟ پاسخ این است که با کدام عقلانیت؟ آیا با عقلانیت قرآنی یا با عقلانیتی که فرد بیش از چیزی که میبینید، باور نمیکند؟ لذا اینها دقیقاً همان رویکردی است که باید به خانههای مردم برود و به جایی برسیم که این مبانی را بفهمیم و بازگو کنیم.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: این رویکردی است که سازمان دارالقرآن الکریم بایستی به خودش بگیرد و تبیان را تبیین کند. یعنی قرآن را «تبیین» کند و آنقدر این کار را انجام دهد که به «تبیّن» تبدیل شود؛ لذا ما باید تا مرز تبیّن برویم تا به آزادی فکری برسیم.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم گفت : باید برای مردم تبیین کنیم که خاصیت شرک، رعب است. «سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَکُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِینَ» یعنی به زودى در دلهاى کسانى که کفر ورزیدهاند بیم خواهیم افکند، زیرا چیزى را با خدا شریک گردانیدهاند که بر [حقانیت]آن [خدا]دلیلى نازل نکرده است و جایگاهشان آتش است و جایگاه ستمگران چه بد است. اینها همان وظایفی است که در قرآن به آنها اشاره شده و از سیاست خارجی گرفته تا داخلی در آن آمده است.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: تبیان یعنی اینکه درست تبیین کنید و جبهه را اشتباهی نگیرید و درست بفهمید. قرآن تبیان است، اما متاسفانه ما به دنبال آن نرفتهایم. نه استخراج کردهایم و نه میگوییم. منبر میرویم در حالی که در آن یک آیه قرآن نیست.
وی خطاب به مدیران و رؤسای ادارات امور قرآنی سراسر کشور گفت: از شما این توقع وجود دارد که وقتی زبان باز میکنید مترنم به آیات قرآن باشد. اگر شما منبرهای قرآنی میروید با قرآن کلامتان را زیبا کنید و اینگونه است که دیگران را به قرآنی شدن تشویق میکنید. بارها دیدهام که وقتی آیه قرآن را در منبر میخوانم افراد متحیر میشوند و به حرف اطمینان پیدا میکنند آن موقع در امتداد و ادامه سخن روایت میگویم و آن را توضیح میدهم.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم افزود: اگر ما برنامه، انسان ربی و حزباللهی میخواهیم، همهاش در تبیین قرآن است. سایر موارد هم مقدمه است و اگر اینها تبیین شود، اصلاح میشویم.