پخش زنده
امروز: -
اگر شما زنی شاغل و صاحب فرزند هستید، احتمالا همیشه سرتان شلوغ است. با این حال دستیابی به یک زندگی تمام و کمال امکان پذیر است. شما میتوانید بدون اینکه از خواب خود بزنید، زندگی خانوادگی رضایت بخش و شغلی عالی داشته باشید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ در دنیای امروز، روز به روز تعداد بیشتری از زنان وارد بازرگانی میشوند. در حال حاضر میلیونها زن در جهان در مشاغل گوناگون فعال هستند و میلیونها زن که در بیرون کار نمیکنند در خانه به حرفههای دستی و تولیدی میپردازند و این رقم مدام بیشتر میشود.
در رابطه با کار حرفهای زنان در هر جامعه مسائلی هست که مختص آنهاست. زنان، اغلب اوقات ناگزیر هستند حجم وسیعی از مسوولیتهای مربوط به خانه و شغلشان را با تردستی شگفت انگیزی انجام دهند. برای همین زنان شاغل بیش از مردان، محتاج انعطاف پذیری هستند.
به علاوه خصوصیات روحی و روانی زنان، نگرش متفاوت آنان به مسائل و تفاوت شیوه مدیریت زنان با مردان باعث میشود تا در تمام حوزهها شاهد تفاوتهایی در رابطه با کار زنان شاغل باشیم.
در اینجا چند نکته مهم برای راهنمایی زنان شاغل ارائه میشود. توجه به این نکات و تعمق و عمل کردن به آنها میتواند برگ برندهای برای زنان شاغل در محیطهای کاری بسیار رقابتی امروز باشد:
اولویتهای خود را مشخص کنید
هیچ کس نمیتواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمانها در اختیار داشته باشد. اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان از جمله نقشهای زنان است، اما در حقیقت هیچ گاه نمیتوان این نقشهای متفاوت را به طور همزمان به خوبی ایفا کرد. پس باید اولویت بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام دهید.
۱- سه اولویت اول زندگی تان را تعیین کنید. آیا برنامه روزمره شما بازتاب دقیق این اولویتها است؟
۲- کمال طلبی را کنار بگذارید. اشکالی ندارد که خانه تان برق نزند، ولی در عوض با همسرتان بیشتر صحبت کنید و یا وقت بیشتری به دخترتان اختصاص دهید. یادتان باشد که روابط از همه چیز مهمتر است.
۳- این هفته با گفتگو و مشورت خانوادگی کارهای خانه را تقسیم بندی کنید.
کارها را عادلانه تقسیم کنید
بیشتر زنان شاغل با فشار مضاعف مسوولیتهای خانه و بچه هم روبرو هستند و این به طور بالقوه یکی از بزرگترین منابع استرس و خشم و آزردگی در خانوادههایی است که زن و شوهر هر دو بیرون خانه کار میکنند.
خوب است برخی از کارهای خانه بین همه تقسیم شود. حتی میتوان قواعد اختیاری و سودمندی تعیین کرد که باعث شود تا همه بارها روی دوش یک نفر نباشد، مثلا: «کسی که غذا میپزد، مسوول شستن ظرفها نیست.» یا اینکه کار نوبتی انجام شود.
۱- از همه مسوولیتهای خود و شریک زندگی تان فهرستی تهیه کنید.
۲- برای تقسیم عادلانه کارها از چه روشی استفاده میکنید؟
اگر تا به حال این کار را نکرده اید، فکر کنید، خلاق باشید و به بچهها هم کارهایی را که دوست دارند واگذار کنید.
۳- با موافقت همسر و فرزندانتان بگذارید بعضی از کارهای خانه را به طور منظم آنها انجام بدهند. اشکالی ندارد اگر طبق روش شما انجام ندهند.
زمانی را به خودتان اختصاص دهید
در خانه و انجام انواع وظایف پرفشار، زمانی را به رفع نیازهای جسمی و روحی خودتان اختصاص دهید، ورزش کنید، پیاده روی کنید، مطالعه کنید یا فقط دراز بکشیدو هیچ کاری نکنید.
۱- آخرین باری که اوقات فراغت خوب و مفید داشتید کجا بود؟
۲- تا چه اندازه به بهداشت و سلامت فردی خود اهمیت میدهید؟ آیا ناهار را ایستاده یا پشت کامپیوتر میخورید؟
۳- این هفته دست کم دو ساعت کامل را به خودتان اختصاص دهید. میتوانید بروید استخر، یا در خانه فیلم مورد علاقه تان را ببینید یا غذایی را که خودتان بیشتر از همه دوست دارید بپزید و سر فرصت و بدون عجله برای انجام کار دیگری، آن را با لذت نوش جان کنید.
از دیگران کمک بگیرید
کمک گرفتن از افراد مورد اعتماد برای انجام دادن برخی کارها باعث کارآیی بیشتر شما میشود. شما میتوانید برای انجام بعضی از کارهای خانه مثل نظافت کلی، رسیدگی به باغچه یا مواظبت از بچه به کسی پول بدهید تا آنها را انجام دهد. البته توان مالی این کار بیشتر به زنان شاغل در ردههای بالایی مدیریت مربوط میشود.
پژوهشهای به عمل آمده نشان میدهد که بیشتر مدیران مرد مجرد لباسهای خودر ا به خشکشویی میبرند، برای نظافت خانه کسی را میآورند و سه بار در هفته در رستوران غذا میخورند، در حالی که مدیران زن همه این کارها را خودشان انجام میدهند، چون مثلا آوردن نظافتچی را نوعی پول دور ریختن میدانند یا فکر میکنند خودشان کارها را بهتر انجام میدهند، در حالی که اینطور نیست. شما با این کار وقت و تمرکز بیشتری برای انجام کارهای خودتان خواهید داشت.
۱- آیا در ماه گذشته مجبور شدید محل کارتان را برای انجام کارهای مربوط به خانه ترک کنید؟
۲- اگر برای انجام دادن بعضی کارها به کسی حق الزحمه میپرداختید چقدر در وقت تان صرفه جویی میشد؟
۳- این هفته امتحان کنید و یکی از کارهای وقت گیر خانه را به عهده فرد واجد شرایطی بگذارید و به او حق الزحمه بدهید.
با تکیه بر نقاط قوتتان کار کنید
همان کاری را انجام دهید که به خوبی از عهده اش برمی آیید. کار کردن با توجه به تواناییها و استعدادهای خود بهترین کار ممکن است. همه ما نقاط قوتی داریم که به آنها میبالیم و نقاط ضعفی داریم که دوست داریم هیچ کس به آنها پی نبرد. در دنیای کار، ما برخی کارها را به بهترین نحو انجام میدهیم. پس چرا روی آنها تمرکز نکنیم؟
۱- آیا شغل فعلی شما نقاط قوتتان را به خدمت میگیرد یا نقاط ضعفتان را آشکار میکند؟
۲- چگونه میتوانید از نقاط قوتتان به بهترین نحو ممکن در محیط کارتان استفاده کنید؟
۳- این هفته کاری را که بیش از همه دوست دارید و بیشترین نقاط قوت شما در آن است، انجام دهید. اگر محیط شغلی تان امکان چنین کاری را فراهم نمیکند چه چیزی مانع شماست تا به شغل دیگری بپردازید؟ در این باره فکر کرده و امکانات را بررسی کنید. قدم اول را بردارید.
یادگیری هرگز متوقف نمیشود
در هر زمینهای که کار میکنید اجازه دهید که فاصله حرفه شما از سطح دانش و مهارتتان زیاد شود. یادتان باشد که یادگیری با فارغ التحصیلی متوقف نمیشود. همواره چیزهایی برای یاد گرفتن وجود دارد که به شما در شغلتان کمک میکند. به خصوص در دنیای پرشتاب امروزی با فناوریهای جدیدی که از راه میرسد، آموزش مدام، شرط اصلی موفقیت حرفهای است. آموزش مداوم و افزایش مهارتهایی که دارید در دراز مدت بسیار به سودتان خواهد بود. در حقیقت همگام شدن با تحولاتس ریع فناوری یک راه قطعی برای تضمین موفقیت شغلی است.
۱- آخرین باری که نشریات تخصصی را واقعا مطالعه کردید، کجا بود؟
۲- آیا سعی میکنید اطلاعات و مهارتهای تان را به روز نگه دارید؟
۳- این هفته یک قدم در راه افزایش دانش و مهارتتان بردارید.
مجله یا کتاب تخصصی بگیرید و خوب بخوانید، در کلاس کامپیوتر ثبت نام کنید، در سمینار آموزشی مربوط به شغلتان شرکت کنید، با کسی که میدانید اطلاعات بیشتری در حوزه کار شما دارد صحبت کنید. سپس قدم دیگری بردارید. این قدمها را ادامه دهید و هرگز از یادگیری بیشتر دست نکشید.
خود را باور کنید
گامهای خود را چنان کوچک بردارید که بتوانید با کمترین فشار و خستگی به اهدافتان دست یابید. به درازای راهی که باید طی شود فکر نکنید. بسیاری از زنان مهارتها و قابلیتهای حقیقی خود را نادیده میگیرند و به آنها کم بها میدهند. زنانی که استعدادهای شان را باور ندارند، مسوولیت کمتری قبول کرده و کمتر از فرصتها استفاده میکنند.
موفقیتهای خود را نادیده نگیرید. روی نقاط ضعفتان متمرکز نشوید. در یک کلام خودتان را باور کنید. شما کارهای بسیاری را به خوبی انجام داده اید و باز هم میتوانید کارهای بیشتر و مهمتری را به همان خوبی انجام دهید. فقط باید خودتان را باور داشته باشید و هر روز یک گام کوچک در جهت بهتر شدن کارتان بردارید.
۱- آیا احساس میکنید شایسته موقعیت کنونی تان هستید؟
۲- فهرستی از تمام کارهایی که خوب انجام داده اید تهیه کنید. گاهی این فهرست را مرور کنید و از احساس خوبی که پیدا میکنید لذت ببرید.
۳- این هفته مسوولیتی بزرگتر از کاری که به طور معمول انجام میدهید قبول کنید.
توانایی هایتان را محک بزنید و تمام تلاشتان را بکنید تا این مسوولیت را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
به خودتان جایزه بدهید
تایید خودتان و موقعیت هایتان، بهترین ضامن تداوم موفقیت هاست. برای کارهایی که انجام داده اید از خودتان قدردانی کنید. حتی برای کوچکترین کارها جایزهای در نظر بگیرید.
پژوهشها نشان میدهد که زنان، بسیار مستعد این هستند که نسبت به خودشان شک کرده و از خود انتقاد کنند. پس به جای اینکه منتظر شوید تا دیگران تشویقتان کنند، خودتان بعد از انجام موفقیت آمیز هر کاری به خودتان جایزه بدهید. آیا اخیرا به هدف مهمی دست یافتید؟ آیا پروژهای را هدایت یا اجرا کردید؟ آیا توانستید گزارش یا مقاله تان را به موقع آماده کنید؟
اگر جوابتان بله است همه اینها مستحق جایزه است.
۱- آخرین باری که به خاطر انجام موفق کاری به خودتان جایزه دادید کی بود؟
۲- فهرستی از انواع جوایزی که میتوانید به خودتان بدهید تهیه کنید.
۳- این هفته یکی از آنها را در نظر بگیرید و به خودتان جایزه بدهید.