پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حدود دو سال پیش برنامه ریزیها برای برداشتن پل حافظ انجام شد و برای تاثیر آن بر کاهش ترافیک، احداث یک زیرگذر ضرورت دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو با آقای اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره برداشتن پل حافظ گفتگو کرد، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل می باشد:
سؤال: شما سابقه حضور در شورای شهر تهران را دارید و علاوه بر کمیسیون عمران، اطلاعات ارزشمند و سابقه و تخصص هم در حوزه تهران دارید، دیدگاه جنابعالی را در این زمینه بشنویم.
اقبال شاکری: علاوه بر اینکه در کمیسیون عمران هستم در مجلس و شورای شهر نیز فعالیت می کنم، یک نسبت خیلی نزدیکی هم با این پل دارم. من، چون عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر هستم، این پل دقیقاً از مقابل دانشگاه امیرکبیر میگذرد و تقریباً ورودی امیرکبیر را یک مقداری با مشکل روبرو کرده و چشم انداز امیرکبیر را تحت تأثیر قرار داده است. اگر اشتباه نکنم ۵ دستگاه از این پلها در تهران نصب شده که عمر مفیدشان تمام شده است و آخرین موردی که از این پلها برداشته شد پل گیشا بود که دو سه سال پیش برداشته و تبدیل به یک زیرگذر شد و تا آنجایی که من اطلاع دارم دیگر استفاده مجدد هم از این پل نشد، استفاده کردند برای تولید میلگرد و بردند برای دستگاههای دیگر.
سؤال: وضعیت ترافیکی آنجا بهتر شد.
اقبال شاکری: بله، پل کریم خان که پل فلزی است، بهبود باربری به آن داده شد یعنی ظرفیت باربری آن افزایش پیدا کرد و با الحاق سازههای بتنی ظرفیت آن را بهبود بخشیدند. برداشتن پل حافظ دو تا تقاطع که پوشش دهنده ی تقاطع طالقانی و حافظ است حدود دو سه سال است که برای برچیدن آن برنامه ریزی شده و برچیدن آن قطعی است، ما هم منتظر هستیم که برداشته شود، دیگر نتوانستند ظرفیت باربری آن را حساب کنند و بهبود ببخشند بنابراین اگر این کار هم انجام شود تنها نکته مهمی که برای این برچیدن پل وجود دارد، مطمئن شدن که چرخه ترافیکی اطراف این پل به هم نمیخورد و مردم دچار مشکل نمیشوند و به احتمال قریب به یقین تا آنجایی که من در ذهن دارم و مطالعات اولیه نشان داده است حتماً باید یک زیرگذر طالقانی هم اجرا شود وگرنه این ترافیک آنجا دچار گره خواهد شد و زمان سفر مردم در این چهارراه اضافه خواهد شد.
سؤال: آن منطقه این قابلیت را دارد؟
اقبال شاکری: بله.
سؤال: شرایط منطقهای همان محدوده.
اقبال شاکری: مطالعات اولیه مشاوران نشان میداد که باید این زیرگذر طالقانی حافظ زده شود انشاالله که این کار صورت بگیرد.
سؤال: راه اندازی چنین زیرگذری چقدر زمان میبرد؟
اقبال شاکری: خیلی کار پیچیدهای نیست، میدانید که یکی دیگر از پلها در مسیر گیشا هست، مطالعات نشان داده است که باید آن هم جمع آوری و تبدیل به زیرگذر شود. تنها نکته مهم آن اطمینان خاطر پیدا کردن که در جریان عبور و مرور و ترافیک وسایل نقلیه دچار اختلال نمیشود. بعضی وقتها یک کار خوب انجام میشود، ولی یک مشکلاتی به آن اضافه میشود، امیدواریم که بررسی معاون عمرانی و فنی شهر تهران که این موضوع را در شهرداری تهران انجام می دهد مطمئن شود که جریان ترافیک دچار اختلال نخواهد شد. من فکر میکنم در مطالعات اولیه مشاور هم طرح زیرگذر طالقانی دیده شده است.
سؤال: سه پل فلزی دیگر را مطلع هستید کدامها هستند که باید جمع شوند؟
اقبال شاکری: یکی دیگرش ادامه حافظ و دیگری ادامه گیشا است.
سؤال: یعنی حافظ به جمهوری؟
اقبال شاکری: بله.
سؤال: همین الان خیلی ترافیک دارد.
اقبال شاکری: باید این مطالعه خوب بررسی شود مثل اتفاقی که برای تقاطع مجمع کوروش در بزرگراه ستاری پیش نیاید، میدانید که تا مدتها به علت ترافیک سنگین ورودی به مجتمع کوروش بزرگراه ستاری بسته میشد، بنابراین مطالعه دقیق آنها و یک مقدار تعجیل نکردن و انشاالله با درایت کامل این را انجام دهند، اگر این اتفاق بیفتد خیلی توسعه خواهد داشت، یعنی کار بسیار مثبتی است از حیث توسعه آن منطقه، برداشتن پل به نفع منطقه است. انشاالله که این کار با جایگزینی خوب ترافیکی انجام شود، من خاطرم است که احداث این پل من دانشجوی همین دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی قبول شده بودم، اگر اشتباه نکنم سال ۵۵ بود، این پل زده شد. یک نکته بگویم جای خوشحالی دارد که من آن موقعی که آمدم دانشگاه امیرکبیر پل حافظ زده میشد حتی کارگرهای ساده این پل هم خارجی بودند یعنی حتی از نیروهای داخلی ایران هم برای این پل استفاده نمیشد. الان با پیشرفتی که ما در فناوری کرده ایم، بسیاری از سازههای فضایی هم میسازیم این جزء کارهای دست صدم حساب میشود. الحمدلله به همین دلیل است که میگویم با فناوری خوبی که ما داریم و مطالعات خوبی که مشاورین ترافیک ما میتوانند انجام دهند همان زیرگذر انجام میشود. امیدوارم که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران انجام دهند. پیشنهاد میکنم از این برداشتن پل بهترین استفاده هم بشود. مثلاً راههای مختلفی از این سازه پل به صورت یکپارچه در جای دیگر هم استفاده کرد، برای کارهای گردشگری میشود استفاده کرد و این ظرفیت باربری ترافیکی سنگین ندارد برای مثلاً پیاده رویها برای جاهایی که میخواهد یک اتصالی را قرار دهند در آن استفاده کنند یعنی از خود این پل هم استفاده شود.