پخش زنده
امروز: -
رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری و شورای شهر تهران گفت: تلاش کردیم با رویکرد مسئله محوری و عملیاتی محوری، برنامه چهارم شهرداری تدوین شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، مهدی چمران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه برنامههای توسعه شهری آنگونه که باید اجرایی نشدهاند، افزود: علت اجرایی نشدن برنامهها این است که بطور اجرایی تدوین نشده بودند.
وی ادامه داد: پایشی در شورای شهر تهران انجام شد که نشان میدهد بیش از ۲۳ درصد برنامه توسعه قبلی پیش نرفته است.
ورود ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در ناوگان حمل و نقل تا پایان برنامه چهارم
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش ما این است به ایدههای خود دست یابیم گفت: صرف دوست داشتن برنامه نیست وما علاقهمند هستیم ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم، اما حداکثر ۲ هزار دستگاه اتوبوس درحال کار هستند.
چمران افزود: با میزان بودجه و اعتبارات شهرداری تهران و وزارت کشور میتوان متوجه شد انجام این کار عملیاتی نیست مگر اینکه شرایط خاص ایجاد شود همچنین حداقل هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز است، اما اگر همین اکنون هم پول واگنها را بدهیم باز هم به این زودیها ساخته نمیشود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه با تاسی بر بیان مقام معظم رهبری بصورت برنامه محور و عملیاتی تدوین شده است تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه بصورت مسئله محور و بر بستر عملیاتی شدن تدوین شده است و اگر خوشبینانه نگاه کنیم تا پایان برنامه ۷ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه میشود.
مهدی چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعداد احکام تصویب شده در این لایحه گفت : ما تلاش کردیم تعداد احکام فشرده تر، کوتاه تر، اما عملیاتیتر باشد. در آخرین لایحهای روز گذشته تدوین شد ۱۴۶ حکم بررسی و تصویب شد که بخش اعظم آن مربوط به حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا بوده است.
ورود نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه به ناوگان حمل و نقل شهری
وی در خصوص تعداد اتوبوسهایی که قرار است به ناوگان حمل و نقل وارد شود، بیان کرد: در ارتباط با اتوبوس پیش بینی دقیقی نمیتوان داشت یعنی هر اندازه که تولید شود، خریداری میشود، اما پیش بینی ما کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس است.
چمران گفت: در مجلس هم این موضوع بررسی شد که به یک جمع بندی تقریبی در این باره رسیدیم، این خطوط به دلیل آنکه بیش از ۱۰ سال تولید و فروش اتوبوس نداشته تعطیل بوده است، بنابراین زمان میبرد تا دوباره راه اندازی شود؛ تخمین زده میشود تا ۱۴ ماه آینده اتوبوسها تحویل داده شوند.
فرد خاطی در خصوص حواشی اخیر لغو قرارداد شد
رئیس شورا در ادامه با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص فرزند یکی از اعضای شورا گفت: متاسفانه هجمه و حمله بسیاری علیه شورا صورت میگیرد که ناشی از بغض و کینه برخی نسبت شوراست، در خصوص حواشی پیش آمده ما واکنش نشان داده و با فرد خاطی قطع همکاری و لغو قرارداد کردیم، اما ما بی اعتنا به این غرض ورزیها کار خود را انجام میدهیم.
اختصاص امکانات یکسان برای بافتهای فرسوده
رییس شورا در ادامه درباره چاره اندیشی در خصوص بافتهای فرسوده افزود: تلاش کردیم برای محلات کم برخوردار نیز امکانات یکسانی اختصاص دهیم، تلاش شد برای انجام اقداماتی مانند احیا و نوسازی و نیز اختصاص وام و ... در بافتهای فرسوده، همکاری و مشارکتهایی با نهادها و سازمانهای دیگر انجام شود.
چمران افزود: خوشبختانه در قانون جدید امکان تحقق این اهداف وجود دارد، در خصوص منطقه کن هم مسائلی وجود دارد که روند کار را پیچیده میکند از جمله اینکه در محدوده میراث فرهنگی قرار دارد که ساخت و ساز را در آن با مشکل مواجه کرده است، پیش بینی شده تا پایان دوره ۵ بلوک شهری در این منطقه احداث شود.
چیزی تحت عنوان شهرفروشی نداریم
چمران در پاسخ به این سوال که در برنامه سال آینده چه پیش بینی برای درآمدزایی مناطق شهرداری پیش بینی شده، بیان کرد: نه تنها برنامه چهارم بلکه به طور کلی در تمام برنامهها در خصوص تعیین درآمدزایی و تامین بودجه چیزی درج نمیشود بلکه این به عهده شهرداری است، وظیفه شورا تدوین و تعیین بودجه کلی شهرداری است، بنابراین هر شهرداری ممکن است به روش خاص خود درآمدهایش را تامین کند، اخیرا با تحرکی که ایجاد شده است مناطقی که عموما مصرف کننده بودند، توانستهاند با تلاشهای خود برخی املاک و اموال شهرداری را زنده کنند.
رئیس شورا با تاکید بر اینکه ما در شورا و شهررای هرگز برنامه شهرفروشی نداریم و نباید داشته باشیم، چرا که خلاف مقررات است، اظهار کرد: شهرفروشی و یا تراکم فروشی اقداماتی است که در گذشته انجام میشده است، اما پس از تدوین طرح جامع شهر تهران چنین چیزی منتفی شد، عوارض ساختمان سازی با شهر فروشی متفاوت است، بر اساس قانون شورای عالی معماری شهرسازی در طرح جامع و تفضیلی اگر در منطقه خاصی که اجازه ساخت بیش از سه طبقه ساختمان وجود ندارد، فردی اقدام به ساخت مثلا ۵ طبقه کند باید عوارض پرداخت کند که میزان این عوارض را شورا تعیین میکند.
پس از تکمیل خطوط فعلی، خطوط جدید ایجاد خواهد شد
چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سنگ بزرگ شعار شهردار تهران و سرنوشت وعده زاکانی در خصوص تکمیل خطوط مترو تا پایان سال ۱۴۰۵ و ضربه سنگین چنین شعارهایی به مدیریت شهری در صورت عدم تحقق این اظهارات بیان کرد: در برنامه چهارساله چنین وعدههایی عنوان نشده است ضمن اینکه شهردار تهران بنا به برنامه ریزیهایی که داشتند شاید راهها و پیش بینیهایی دیده اند که این شعارها عملیاتی شود و ما اگر موارد اعلامی بیش از درصدی باشد که در برنامه ذکر شده مایه مسرت و موفقیت شهر است.
وی اظهار کرد: در برنامه چهارم در خصوص ناوگان مترو آمده که هزار و ۵۰۰ واگن موجود داریم و ۲۷۳ واگن از محل قراردادهای وزارت کشور و ۱۱۳ واگن داخلی در برنامه چهار ساله تأمین خواهد شد و رسیدن به این برنامه طبق برنامه ریزیها امری شدنی خواهد بود.
وی افزود: توسعه خطوط مترو باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد؛ دوبار به شورا ارسال شده و باید مصوبه آن تصویب شود، با این وجود پس از تکمیل خطوط فعلی، خطوط جدید ایجاد خواهد شد.
در کشور بحران خیزی مانند ایران نمیتوان ضمانتی برای اجرای احکام داد
وی درباره ضمانت اجرایی احکام این برنامه اظهار داشت: بدون شک تمام تلاش ما این است که این احکام اجرا شود، اما ممکن است که در این مسیر مشکلاتی ایجاد شود آن هم در کشور بحران خیزی مانند کشور ما که در طول تاریخ به ویژه بعد از انقلاب مصائب مختلفی وجود داشته است، اما امیدواریم در این زمینه مسئله حادی مانند کرونا پیش نیاید که دیدیم چطور همه چیز را به هم ریخت و باعث تعویق در اجرای برنامهها شد.
طرح «مسکن متری» در دست بررسی است و هنوز نهایی نشده است
چمران در خصوص مسکن متری نیز گفت: اینها پیش بینیهایی است که در حال حاضر انجام شده است، اما هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نرسیده است، این موضوع در شورا مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن اعلام خواهد شد، تلاش ما این است که از تجربه ناموفق ایجاد مسکن متری استفاده کرده و نقاط ضعف را بسنجیم تا از تکرار دوباره آنها جلوگیری شود.
مهدی چمران در پایان این نشست افزود: هرچقدر بتوانیم عوارض را ارزانتر کنیم تعداد افرادی که برای دریافت صدور پروانه مراجعه کنند، افزایش خواهد یافت.