پخش زنده
امروز: -
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم میشوند منشا هیچ خدمتی نیستند و مورد بازخواست قرار میگیرند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما احمد رحمانیان پیش از ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه بازرس کل استان یزد گفت: امروز امنیت، عزت، استقلال و شرف ایران اسلامی را مدیون خون شهدا هستیم و امیدواریم امانت دار خوبی برای دستاوردهای شهدا باشیم.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ویژگی حکمرانی خوب اظهار کرد: یکی از مصادیق حکمرانی خوب، مدیریت و قانون خوب است.
وی گفت: اگر چه در حوزه برخی قوانین و مقررات دارای خلا و نواقصی هستیم، ولی مجموعه قوانین و مقررات فاخر و برجستهای داریم که خوب اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است که اگر خوب اجرا میشد وضع کشور در حوزههای مختلف بهتر از وضع موجود بود.
رحمانیان با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: علی رغم گذشت سالها از تصویب این قانون، به ویژه در بخشی که مربوط به پیشگیری است، هنوز سامانه اصلی و پایهای که در این قانون پیش بینی شده بود و ارتباط بین سامانهای که بایستی در کشور محقق میشد، محقق نشده است و این موضوع باعث شده است معظل قاچاق کالا و ارز رفع نشود.
وی گفت: با گذشت قریب به یک دهه از تصویب این قانون، ولی همچنان برخی بخشهای آن اجرایی نشده است. ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به درگاههای الکترونیکی اختصاص دارد و یکی از مصادیق پیشگیری حوزه سلامت اداری، بحث شفافیت است، هنوز اجرایی نشده است.
رحمانیان ادامه داد: همچنین ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به ترک فعل مدیران و کارکنان اشاره دارد یا ماده ۱۵ این قانون که مدیران را مکلف به ارائه برنامه پیشگیری از فساد در بدو انتصاب میکند یا بحث حمایت از گزارشگران فساد است که در این قانون به آن اشاره شده، ولی مغفول واقع گردیده است.
وی تاکید کرد: اگر قانون ارتقای سلامت نظام اداری در کشور به خوبی اجرا میشد، تا حدود زیادی جلوی ساختارهای فسادزا گرفته میشد.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدیریت ترکیبی از علم، حرفه و هنر است، افزود: اگرچه در حوزه مدیریتی کار شبانه روز خوب است، ولی کفایت نمیکند و باید کنار کار شبانه روزی اقدام عالمانه و آگاهانه صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه عرصه مدیریتی عرصه آزمون و خطا نیست، گفت: در شرایط حساس و خاص کنونی کشور به مدیرانی آزموده و باتجربه نیاز دارد.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور راهکار حل مشکلات کشور را مدیریت جهادی دانست و افزود: اولین ویژگی یک مدیر جهادی، مردمی بودن است. مدیران باید در میان مردم باشند و مشکلات مردم در بخشهای مختلف را درک کنند.
وی افزود: مدیر جهادی، خستگی ناپذیر و عملگرا، قانونمند و قانونمدار است. چنین مدیری فسادستیز بوده و به جای پشت میز نشینی، به صورت میدانی دنبال حل مشکلات مردم است.
رحمانیان با بیان اینکه از ویژگیهای مدیران مطلوب، بحث کارآمدی مدیر است، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای مدیریت کارآمد، بصیرت در حوزههای سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی است. چنین مدیری قدرت پیش بینی کنندگی وقایع آینده و فهم درست روابط علت و معلولی در خصوص وقایع گذشته را دارد. این مدیر میتواند به خوبی پیش بینی کند که در آینده با چه موضوعاتی روبرو خواهد شد.
وی افزود: ویژگی دیگر مدیر موفق، اشراف بر قوانین و مقررات حوزه مدیریتی و عمل به آن قوانین است. همچنین یکی دیگر از ویژگی مدیر مطلوب، خلاقیت است. امروز به مدیرانی نیاز داریم که دنبال خلاقیت و تحول بوده و دچار روزمره گی نباشند.
بر اساس گفتههای وی داشتن روحیه مبارزه با فساد و شناسایی ساختار و بسترهای فسادزا و پیگیری در جهت رفع آن، بهره گیری از نظر صاحب نظران و پذیرش نقدهای سازنده، قاطعیت در تصمیم گیری، داشتن استقلال فکری و بهره گیری از آمارهای صحیح و تجزیه و تحلیل این آمارها در راستای اهداف مدیریتی و همچنین تصمیم گیری صحیح و به موقع از ویژگیهای دیگر مدیر مطلوب است.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان بازرسی از مدیران کارآمد و جهادی حمایت میکند، افزود: سازمان بازرسی نه تنها جرات مدیران را نمیگیرد بلکه از مدیران شجاع که عالمانه و آگاهانه عمل میکنند، حمایت میکند.
وی در ادامه با تشریح اقدامات و برنامههای سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه و دوره مدیریت جدید سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید از نظارت و بازرسی محیط محور به نظارت و بازرسی مسئله محور حرکت کرده است.
رحمانیان تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور از توجه صرف به محیطهای بازرسی به سمت رسیدگی به موضوعات کلان و مشکلات اساسی کشور متمرکز شده است و در همین راستا ۱۳۲ مسئله و موضوع کلان کشوری و ۲۱۱ گلوگاه فساد احصاء شده که در دستور کار سازمان است.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل شناسنامه دستگاههای اداری و اجرایی، تقویت نظارت الکترونیک، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران، رسیدگی ویژه به ترک فعل مدیران و از اقدامات سازمان بازرسی در دوره جدید مدیریت سازمان بازرسی کل کشور است.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم از دستگاهها و تکریم ارباب رجوع تاکید کرد: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم میشوند و منشاء هیچ خدمت و اثری نیستند مورد بازخواست سازمان بازرسی کل کشور قرار میگیرند.
وی در پایان ضمن تقدیر از خدمات ۹ ساله حجت الاسلام طالبی، رضا مختاری را به عنوان بازرس کل استان یزد معرفی کرد.
کنترل قاطع میخواهد