پخش زنده
امروز: -
سیدتیمور حسینی، جانشین محترم پلیس راهور فراجا گفت:از بیستم آذرطرح زمستانی سال ۱۴۰۱ شروع شد و هم پلیس و هم سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس در ۱۱۱ گردنه برفگیر مستقر شده ایم
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با حضورسردار سیدتیمور حسینی، جانشین محترم پلیس راهور فراجا به موضوع شرایط و وضعیت راهها در روزهای برفی پرداخت.
سؤال: در این شرایط با وضعیت راهها چه باید کرد؟ وضعیت راهها چگونه است؟
سیدتیمور حسینی: به هر حال در این چند روزه خیلی گفته شده است از طریق رسانهها تلویزیون رادیو که شرایط راهها محورهای مواصلاتی به واسطه بارش برف، باران، یخبندان خیلی شدید، شرایط مناسبی نیست. هرچند که ما از بیستم آذرکه طرح زمستانی سال ۱۴۰۱ شروع شد در ۱۱۱ گردنه برفگیر مستقر شده ایم یعنی هم پلیس و هم سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس و همه دستگاههایی که متولی این حوزه هستند، ولی به هر شکل وسعت زیاد محورهای مواصلاتی و اینکه به هر شکل وقتی که نمیدانم هموطنان عزیز یا خود شما آیا در کولاکی گیر افتاده اید. شرایط خیلی عجیب و غریب میشود.
سؤال: واقعاً ترسناک است.
سیدتیمور حسینی: واقعاً ترسناک است. شرایطی پیش میآید که واقعاً آدم مرگ را جلوی چشم خودش میبیند. من بارها به واسطه مأموریتهایی که در این چندین و چند ساله داشته ام در شرایط کولاک رفته ایم و دیده ایم که واقعاً خانوادههایی بودند که شاید میتوانم به جرأت بگویم که یک قدم با مرگ فاصله داشته اند. جالب این است که وقتی که در این شرایط تصمیم میگیرند سفر بروند با نامناسبترین وسیله و با هیچگونه و امکانات و تجهیزاتی.
سؤال: من بارها در گزارشها دیده ام که حتی بنزین شان هم کافی نبوده است.
سیدتیمور حسینی: سوخت ناکافی، بلد نبودن بستن زنجیر چرخ، یعنی بعضیها که اصلاً ندارند آن تعدادی هم که دارند شاید ۹۰ درصدشان نحوه بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند. واقعاً هموطنان عزیز در این روزها حتی سفر ضروری، من نمیدانم چیزی ضروریتر از جان انسان مگر وجود دارد، اجتناب کنند، حتماً به روزها و هفتههای بعد مؤکول کنند که این شرایط تعدیل شود. ما میبایستی هم و غم مان را بگذاریم و حمل و نقل تجاری مان یعنی ناوگان عمومی بار و مسافر که اجتناب ناپذیر است و ما نمیتوانیم بگوییم..
سؤال: سوخت وکالاهای فاسدشدنی باید بروند.
سیدتیمور حسینی: همه چیز کالاهای اساسی از اسکلههای جنوبی کشور از اسکلههای شمالی کشور باید به اقصی نقاط کشور منتقل شود جابجا شود ما باید هم توان مان بگذاریم در این راستا و به هر حال هر وسیلهای حتی آن وسیلههای آفرودی که شاید خودشان تصور میکنند برای این روزها هستند، ولی واقعاً این اتفاق نمیافتد و خودشان را در آن شرایط گرفتار میکنند هم برای خودشان و هم برای دیگران و هم اینکه یک گردنه را تصور کنید کافی است یک وسیله بماند همه را زمین گیر میکند. راه را میبندد. ما یک عرض محدود داریم که در زمان برفی هر دو طرف هم انباشته شده است این گریدری که برف را میروبد به اطراف به سمت چپ و راست میفرستد یک دالان باریکی از راه وجود دارد که ما باید بگذاریم این شریان قطع شود و انشاالله که مردم توصیه جدی را گوش کنندو این چند روز را بتوانیم خوب مدیریت کنیم.
سؤال: میشود این روزهای برفی را تبدیل کنیم به یک روز خاطره انگیز و با خاطره خوش درکنار خانواده حتی درکنار خانه ماندن و دیدن این برف شاید خیلی برایمان مطلوبتر باشد تا اینکه تبدیل کنیم به یک کولاک و در بوران ماندنی که به یک کابوسی تبدیل شود که تا عمر داریم از برف خودمان و خانواده مان بترسیم. میخواهیم یک کم اطلاعات به مردم بدهیم و ببینیم که کدامیک از محورها در چهارگوشه ایران عزیزمان این روزها باید بیشتر مراقبت کنند حتی برای ترددهای بین شهری شان.
سیدتیمور حسینی: محورهای کوهستانی ما شرایط خاصی دارند اقلیم کشور ما هم به گونهای است که تقریباً در هر استان ما یک راه کوهستانی را داریم که در شرایط برف و سرما مشکلاتی را از لحاظ تردد برای ما ایجاد کند. قاعدتاً استانهای شمال غرب مثل کردستان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجانهای شرقی و غربی، اردبیل اینها شرایط شان خیلی خاص است یعنی شک نکنید برای نقطه به نقطه این استانهایی که عرض کردم نیاز به امکانات و تجهیزات زمستانی است. استانهای شمالی ما هم به همین ترتیب، گیلان و مازندران، گلستان، البرز، تهران و حتی استانی مثل سمنان و خراسان رضوی این روزها با شرایط خیلی خیلی خاص و ویژهای سروکار دارند لذا توصیه اکید ما این است که همه استانهای کشور امروز متأثر از این وضعیت نیازمند دقت و توجه هستند و به دلیل اقلیم کشور ما ما تقریباً در همه استانها حتی استانهای جنوبی مان هم همچنین راههایی را داریم مثلاً در استان خوزستان یکی از راههایی که معمولاً بخاطر برف مسدود میشود در استان خوزستان گردنه اندیکا است که میرود به سمت چارمحال و بختیاری، حتی ما یک استان مثل استان خوزستان هم بخشی از این استان متأثر از شرایط زمستانی
سؤال: حتی خرم آباد هم واقعاً شرایط اش سخت میشود.
سیدتیمور حسینی: آنجا که بله ما در آزادراههای مان هم همین است یکی از راههایی که معمولاً دچار یخ زدگی میشود مثلاً جاده قم به اراک است. شرایطی را در این جاده گاهاً با آن مواجه هستیم که در استانهای سردسیر هم ما وضعیت را نمیبینیم لذا باید همه استانها و مناطق کشور را ما این روزها بعنوان شرایط سخت زمستانه درنظر بگیریم و تمهیدات مان را داشته باشیم.
سؤال: هشدارنارنجی که اعلام میشود یکسری بندها دارد در حوزه تردد بین شهری و حتی شهری گاهی شریانهای اصلی یک شهر مثل تهران از شرق بخواهید به غرب بروید به اندازه یک سفر طول میکشد من دیشب از یک نقطهای از شهر میخواستم به نقطه دیگر شهر بروم ۸۲ دقیقه طول کشیده است تازه در یک روزی که راهها باز بوده است ممکن است یک روز برفی این رقم خیلی افزایش پیدا کند، وقتی میگوییم هشدار نارنجی در حوزه تردد خودرو چه کار ویژههایی را باید داشته باشیم و به کار ببندیم؟
سیدتیمور حسینی: ببینید هشدارها برای این است که ما شرایط مان را بر آن اساس برنامه ریزی کنیم. اساساً هشدارهای نارنجی به بالا برای این است که ما حتی الامکان از منزل خارج نشویم در زمینه آلودگی هوا، در زمینه شرایط جوی است. بهترین کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که حتی الامکان از منزل خارج نشویم و اگر قرار است یک سفری را داشته باشیم ترجیحاً با وسیله نقلیه عمومی این کار را انجام دهیم رانندگان حرفهای با این وضعیت کاملاً میتوانند خودشان را وقف بدهند شرایط خودرو شرایطی است که میتواند از جان سرنشینان محافظت کند و میبایستی اگر هم قرار است برنامهای برای هر نوع ترددی داشته باشیم از وضعیت راه چه از طریق سامانه ۱۲۰ پلیس، چه ۱۴۱ سازمان راهداری کاملاً شرایط را بسنجیم و نهایتاً اگر خیلی مجبور بودیم که یک برنامه سفری را داشته باشیم حتماً آن را در روز انجام دهیم و به هیچ عنوان به صلاح نیست که سفر شبانه داشته باشیم.
سؤال: شب میگویند مسیر خلوتتر است.
سیدتیمور حسینی: توصیه میکنم که حتماً از سفر این روزها در ساعات شب و در ساعتهایی که برودت خیلی بیشتر است اجتناب کنند.
سؤال: یکی دو هفته گذشته هم دیدیم که خیلی حضور داشتید و سردار هادیانفر تشریف داشتند رفتند و آمدند و خیلی نکات را گفتند آن چیزی که در بین این سفرهایی که رفته اید به منظور مأموریت کاری و به ویژه اتفاقهایی که امسال در برخی از نکات افتاد برای شما خیلی تلخ بود چه بوده است؟
سیدتیمور حسینی: قاعدتاً تلخترین صحنههایی که ما با آن مواجه میشویم تصادفات است و طی چند روز گذشته هم ما ۴ یا ۵ مورد تصادف خیلی شدید داشته ایم در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳ روز پیش متأسفانه کل اعضای خانواده در سواری پراید دچار حادثه شدند و در دم در صحنه متأسفانه همه اعضای این خانواده جانشان را از دست دادند یک سانحه اتوبوس را داشتیم در استان مرکزی و خیلی آدم را خستگی را به تن آدم میگذارد. از دیروز که رفتیم بازدید کنیم الان در این ساعت راه به راه از جاده خدمت شما آمده ام. خستگی آدم با احساس اینکه مؤثر بوده است و توانسته از یک تصادفی از یک حادثهای پیشگیری کند و جلوگیری کند از تن آدم درمی رود، ولی وقتی که میبینیم که ما هستیم باز شاهد یک سانحه دلخراش یک تصادف خیلی بد میشویم واقعاً خستگی به تن آدم میماند و در این سه چهار روز گذشته هم داشته ایم تصادفاتی که تعدادی از هموطنان مان را از دست دادیم خیلی صحبت شده است راجب به این موضوع. به هر حال خطای انسان و عامل انسانی در همه دنیا جزء یکی از عوامل مهم معرفی میشود، ولی موضوع این است که ما در مکاتب حقوقی برای هرگونه عمل یعنی از خطا از تخلف از جرم از جنایت قانونگذار یک مجازاتی را درنظر گرفته است و این مکاتبی که در دنیا شناخته شده است. من یک سؤال دارم، آیا مجازات یک خطا باید مرگ باشد؟ قطعاً خیر. امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا این را درنظر گرفته اند که ما باید خطای انسان را بپذیریم یعنی انسان امکان دارد خطا کند پس یک چیزی باید این خطا را بتواند جبران کند و خطای من اولین و آخرین خطا نباشد در رانندگی. چه عواملی و چه مؤلفههایی میتواند این خطا را جبران کند، جاده که اساساً باید بخشنده باشد خودرو که میبایستی در صورت خطای من بتواند پوشش بدهد و به هر حال این خطا به قیمت جان من تمام نشود. علی رغم اینکه عامل انسانی یکی از مهمترین عوامل در ایجاد یک تصادف است، ولی نباید از نقش راه و وسیله نقلیه که خطای ما را یک چیزی هم میگذارد رویش ضریب میدهد به آن و اگر قرار است این خطای من مثلاً به قیمت خسارت وسیله نقلیه من تمام شود آن را تبدیل میکند به جرح و صدمات و حتی جان باختن کل سرنشین ها. این بحثها خیلی تکرار شده است و با کمال تأسف باید بگوییم که گوش شنوایی هم وجود ندارد که این وضعیت را یک مقداری سامان بدهد ما کماکان شاهد این هستیم که خودرو به تنها چیزی که اهمیت داده نمیشود کیفیت و ایمنی است و فقط این روزها هم خوشحال هستیم یک کشف دیگر به عالم کشفیات دنیا اضافه شده است مثلاً گالیله و پاستور و ادیسون چیزهای دیگری را کشف کردند ما هم کشف قیمت خودرو را توانسته ایم به آن دست پیدا کنیم و کاشف قیمت خودرو شویم این در نوع خودش خیلی جالب استای کاش ایمنی خودرو دست پیدا میکردیم یک کشفی میکردیم چگونگی خودروی ایمن ساختن را.
سؤال: در این مورد بحث زیاد است.
سیدتیمور حسینی: گوش شنوایی وجود ندارد و ما واقعاً خسته شده ایم اینقدر گفته ایم.
سؤال: یک پیشنهادی که این جور مواقع میدهند این است که برخی از مسیرهایی که به تجربه ثابت شده است در روزهای یخبندان و برفگیر، مشکل ایجاد میکند بسته شوند. این عملیاتی شدنی است یا نه؟
سیدتیمور حسینی: واقعاً در این چند روزه ما سعی کرده ایم این کار را انجام دهیم اولاً تریلرها و ۱۸ چرخهایی که مفصل دار هستند اینها خیلی سریع اگر جادهای لغزنده باشد پتانسیل این را دارند که سریع قیچی کنند هم برای خودشان و هم برای بقیه وسیلههایی که در آن محور هستند مشکلاتی را ایجاد میکنند ابلاغ کرده ایم به همه همکاران مان در سطح کشور در شرایط برف و باران از تردد تریلرهای ۱۸ چرخ جلوگیری کنند در مورد انسداد هم هرچند انسداد محور مواصلاتی مخصوصاً محورهای اصلی خیلی کار سختی است و شرایط را سخت میکند، ولی ما به همکاران مان گفته ایم که مرتبط باشند با بقیه سازمانهایی که میتوانند به ما اطلاعات دقیق بدهند اگر شرایط خیلی سخت است، مثلاً جاده چالوس ما حدس میزنیم که مستعد بهمن است ما تا زمانی که تکلیف این بهمن روشن نشود حتماً جاده چالوس را میبندیم اگر در بقیه محورها احتمال بدهیم که میتواند شرایط جوی ریزش کوه برف شدید سیلابی که با خودش گل و لای و سنگ و این شرایط را میآورد سطح راه حتماً ما میبایستی راه را ببندیم جزء یکی از مواردی است که در دستور کار قرار دارد، ولی خیلی شرایط سختتر از این چیزی است که ما فکر میکنیم یعنی اگر قرار باشد ما راه را ببندیم اولاً ناوگان عمومی بار و مسافر ما دچار اخلال جدی میشود و بعد هم در گستره و پهنه این کشور به این سادگی هم نیست که اراده کنیم یک محور را ببندیم اعلام میکنیم بسته تا فلان ساعت و فلان زمان بعد هم خیلی روتین و خیلی بدون مشکل باز کنیم و .. خیلی شرایط سخت است، ولی در دستور کار پلیس بعنوان یک الزام جدی قرار دارد.