پخش زنده
امروز: -
همایش «حکمت اسلامی و علوم طبیعی» با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ، همایش «حکمت اسلامی و علوم طبیعی» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سالن ابن سینا واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
دکتر بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه به ارائه سخنانی با موضوع «ترمودینامیک و حیات» پرداخت و گفت: در موضوع چگونگی شکل گیری و فلسفه پیدایش حیات نظریههای مختلفی ارائه شده است، نکتهای که در بررسی این نظریهها باید در نظر داشته باشیم این است که این نظریات، مدلهای علمی هستند و مدلهای علمی همیشه ناقص بوده اند.
وی با بیان اینکه مدلهای علمی در محدوده عالم واقعیت و براساس پارامترهای قابل اندازه گیری شکل میگیرند و ادعایی در زمینه درک حقیقت مطلق یک پدیده ندارند، افزود: با توجه به ماهیت مدلهای علمی در حوزه پیچیدهای همچون شکل گیری و فلسفه حیات، نمیتوان به حقیقت مطلق دست یافت. با این حال هر مدلی نسبت به مدل قبلی در حالت حدی به حقیقت نزدیکتر میشود.
دکتر رنجبر خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که مدلهای علمی در پدیدههای پیچیده، توانایی عبور از خط مرزی بین واقعیت و حقیقت را نخواهند داشت و مدلهای علمی در حوزه حیات نیز صرفاً در محدوده عالم واقعیت قدرت مانور دارند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این همایش به پیوند حکمت اسلامی و طبیعت شناسی اشاره کرد و گفت: حکمت یک واژه ایرانی اسلامی است و در هیچ فرهنگ و سنت دیگری وجود ندارد، لذا هیچ معادلی ندارد. حکمت یک مفهوم قرآنی و اسلامی است و در ادبیات ایرانی شکل گرفته است. حکمت از سنخ علم و عمل است و دارای ساحت بینشی، منشی و کنشی دارد.
وی ادامه داد: حکمت در ساحت دانش و بینش، علم نافع مبتنی بر خرد ناب است. حکمت در ساحت منش، عبارت از فضائل اخلاقی است و حکمت در ساحت کنش شامل رفتارهایی از جمله خدمت به خلق، مردمداری، دستگیری، گره گشایی و ... است.
دکتر خسروپناه با تأکید بر اینکه آیات متعددی در قرآن کریم درباره طبیعت وجود دارد، افزود: پارادایم (چارچوب معرفتی) طبیعت شناسی قرآن با پارادایم طبیعت شناسی علم متفاوت است و جایگزین آن نمیشود. طبیعت شناسی باید خدا محورانه باشد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن طبیعت شناسی دارد، اما جایگزین طبیعت شناسی مدرن نمیشود، گفت: در این زمینه در نظر گرفتن دو نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه باید طبیعت شناسی را با خلقت شناسی، خداشناسی و معاد پیوند بزنیم و اجازه ندهیم این علم ماتریالیستی شود. نکته مهم دیگر این است که باید در نظر داشته باشیم قطعاً علوم طبیعی مدرن مبتنی بر مسائل فلسفی است.
وی در پایان تأکید کرد: باید با قدرت و جدیت طبیعت شناسی مدرن را در کشور دنبال کنیم و از علم زمانه عقب نمانیم و در تولید و کشف علم هم مشارکت داشته باشیم.
دکتر جمشید صباغزاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات همچنین در این همایش، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و گرامیداشت روز زن و مقام مادر گفت: قریب به یکسال از شروع فعالیت همایش حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی میگذرد.
وی به تبیین جایگاه فیزیک و لیزر و تقارن آن با مباحث فلسفی پرداخت و افزود: ورود غیر تخصصی یک فیزیکدان به مباحث فلسفی، جز خسران، عایدی نداشته است.
قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: نیازمند تقارن و پیوند بیش از پیش فیزیک و فلسفه هستیم و یکی از متغیرها که فلسفه و فیزیک به آن مبتلابه است؛ زمان است. جهان خلقت به دنبال شکیبایی است و نگاه عجولانهای در تبیین مباحث ندارد.
در ادامه این مراسم دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف درباره «دریافتی از پیوندگاههای طبیعیات و الهیات در حکمت اسلامی» و دکتر فهمیه مخبر دزفولی درخصوص «رنسانس علمی در تمدن اسلامی؛ علل رشد و شکوفایی علوم طبیعی در تمدن اسلامی» به ارائه سخنرانی پرداختند.