پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای عالی استانها گفت: تمام اقداماتی که باید در مدیریت شهری در مقابله با آلودگی هوا انجام میشد، در دوره قبل به بدترین شکل ممکن صورت گرفت و با چنین روندی طبیعیست که دچار مشکل میشویم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، پرویز سروری با تأکید بر اینکه در حوزه تقویت حمل و نقل و سازندگی، دوره پنجم مدیریت شهری فرصت را از دست داد، گفت: حمل و نقل که نقش موثری در مقابله با آلودگی هوا دارد، تقریباً تعطیل شده بود و امروز توقع دارند که شورای ششم مجازات شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: روش و مدلی که اصلاح طلبان در موقعیتهای مختلف دارند، همین مساله است؛ سوال ما این است که آیا آلودگی هوا در همین یک سال اخیر به وجود آمده است؟ این آلودگی در سالهای مختلف بوده و باید ببینیم در چه زمانی به یک موضوع و پدیده قابل مهار تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه تمام اقداماتی که باید در مدیریت شهری و مدیریت کشور انجام میشد، در دوره قبل به بدترین شکل انجام شده است، تصریح کرد: با چنین روندی طبیعی است که ما دچار مشکل میشویم.
سروری همچنین خاطرنشان کرد: وقتی ۶ هزار دستگاه اتوبوس تحویلی در سال ۹۶ را هزار و ۷۰۰ دستگاه کاهش میدهند، طبیعیست که دومینوی معکوس را ببینیم؛ وقتی کاری در مترو انجام نمیشود، ظرفیت فعلی نیز تار و مار میشود و اقدامی برای اورهال صورت نمیگیرد، مشخص است که آلودگی هوا سرعت بیشتری میگیرد.
رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه بدیهیترین مسئولیت در زمینه آلودگی هوا بر عهده خانم ابتکار از دولت گذشته بوده است، یادآور شد: ایشان بگویند که چه اقدامی برای مقابله با معضل آلودگی هوا انجام دادند؟
وی با طرح این پرسش که مدیریت شهری سابق در ماموریتهای مشخص شهرداری در قانون هوای پاک که تامین حمل و نقل عمومی بوده چه عملکردی داشته است؟، اظهار کرد: ما در زمینه توسعه فضای سبز، پارسال هزار و ۲۵۰ هکتار ایجاد کردیم و امسال هزار و ۵۰۰ هکتار به فضای سبز پیرامونی شهر اضافه میکنیم، اما آنها چه اقدامی کردند؟
سروری افزود: شهرداری مکلف به مدیریت پسماند و تولید انرژی و کمپوست از پسماند بوده و مدیران سابق مدیریت شهری گزارش دهند که چه اقدامی انجام دادند؟ امروز شاهد راه اندازی مراکز MRF در پایتخت هستیم که یک مرکز تاکنون فعال شده و میتواند نقش موثری در مقابله با آلودگی هوا ایفا کند.
نایب رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه منابع متحرک همچون اتوبوس ها، تاکسی ها، ونها و موتور سیکلتها ۸۳ درصد آلودگی موجود را رقم میزنند، خاطرنشان کرد: در مدیریت اخیر تعداد قابل توجهی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شده و تا پایان امسال نیز تکرار خواهد شد؛ قرارداد تولید ۲۰ هزار دستگاه ون به نتیجه رسیده و میتواند حلقه ناوگان را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه تأمین ۳۰۰ هزار موتور پیک در تهران هدف گذاری و با بانک عامل هماهنگ شده است، یادآور شد: در برابر این اقدامات که در طول یک سال فعالیت مدیریت شهری ششم انجام شده، گزارش دهند که در چهار سال قبل چه کردند؟
سروری اظهار داشت: نامهای که ما در شورا به سران قوا ارسال کردیم، به این معنی است که موضوع آلودگی هوا منحصر به شهرداری نیست و شهرداری یکی از دستگاههای موظف برای رفع آلودگی است و تقریبا به تمام وظایف خود عمل کرده و حالا دیگر دستگاهها باید گزارش ارائه دهند، البته دولت اقدامات خوبی انجام داده و ۸۲ درصد سهم دولت برای تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی که متوقف شده بود، در دوره فعلی محقق و در اتوبوسهایی که واگذار شد، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از منابع دولتی تأمین شده که اقدام خوبی است.
رئیس شورای عالی استانها در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم با ارسال نامه به سران قوا، این پیام را دادیم که آلودگی مساله ملی است و باید در یک تعامل هم افزا، اقدامات موثری را برای رفع آلودگی هوا انجام داد.