پخش زنده
امروز: -
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات: عدم درج قیمت روی کالا تخلفاتی است که در قانون نظام صنفی تخلف تلقی شده و اگر درج نکنند به اندازه دو برابر، بسته به دفعات تخلفات ۴ برابر و بعد ۸ برابر قیمت آن ممکن است که جریمه بشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد علی اسفنانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات، در رادیو اقتصاد، برنامه روزی نو درباره قیمت گذاری بر روی کالاها صحبت کردند که مشروح گفتگو در ذیل آمده است؛
سوال : ما یک تاریخچه مختصری از درج قیمت بگیریم که خب در استانداردهای کشورمان از سالهای دور بوده که بر روی مواد غذایی باید درج قیمت انجام میشده ضمن اینکه تاریخ تولید و انقضاء را هم درج می کردند یک کار خیلی خوبی که در دولت سیزدهم انجام دادند که این درج قیمت را متحول کردند درج قیمت تولید کننده بود که قرار بود این کالاها به قیمت تولید کننده در بازار عرضه بشود، ولی متاسفانه یک اتفاق بدی که افتاد حالا تقصیر دولت هم نیست هر جای دیگر دنیا هم بود همین اتفاق می افتاد. در تصمیم گیری این قضیه آمدند اصناف و تولید کنندگان را درگیر کردند و به شدت مخالفت کردند و گفتند شما باید یک بند دیگر هم اضافه کنید به عنوان قیمت مصرف کننده و این اقدام ارزشمند دولت سیزدهم یک کمی کمرنگ شد. الان هم داریم می بینیم در بعضی از کالاها، بعضی از تولید کننده ها و عرضه کننده های بزرگ دارند شیطنت میکنند این قیمت تمام شده تولید کننده را دارند حذف می کنند راجع به این مسئله یک کمی توضیح بدهید. حالا نگاه دولت و سازمان تعزیرات نسبت به درج این دو قیمت چیست و اینکه مرحله بعدی چه خواهد بود قرار بود که یک قیمت تمام شده منطقه ای در نظر بگیرند در استانهای مختلف با توجه به شرایط اقلیمی و دور بودن و نزدیک بودن به درب کارخانه این به کجا رسید ؟
اسفنانی : بسم الله الرحمن الرحیم دو تا موضوع را اشاره فرمودید من یک توضیح مختصری می دهم اصل مطلب این است که درج قیمت روی کالا چه در تولیداتی که به سود کارخانه ای و بسته بندی تولید می شود و چه آنهایی که به صورت فله عرضه می شود و چه آنهایی که در بسته بندی های معمولی توسط شرکتهای خرد انجام می شود این یک تکلیف قانونی است برای فروشنده نهایی یعنی آن واحد صنفی که قیمت را روی کالا درج بکند یا روی قفسه ای که دارد کالا را عرضه می کند، حتماً قیمت کالا را درج بکند. عدم درج قیمت روی کالا تخلفاتی است که در قانون نظام صنفی تخلف تلقی شده و اگر درج نکنند به اندازه دو برابر تا بسته به دفعات تخلفات 4 برابر و بعد 8 برابر قیمت آن ممکن است که جریمه بشوند. البته این را هم اضافه بکنم که براساس مصوبه ای که شورای اقتصادی سران قوا امسال تصویب کردند عدم درج قیمت مثل گران فروشی و کم فروشی و مثل احتکار از جمله تخلفاتی محسوب شد که تا 5 برابر مجازاتش افزایش پیدا می کند. در واقع در مرحله اول که تخلف تا دو برابر قیمت جریمه اش است با اعمال این مقررات می تواند تا 10 برابر مجازات بشود فردی که عدم درج قیمت کرده پس عدم درج قیمت تخلف است و اگر کسی مرتکب این تخلف بشود حتماً جریمه می شود و مجازات می شود.
سوال : آقای مهندس کدام درج قیمت تولید کننده یا قیمت مصرف کننده ؟
اسفنانی : عرض کردم در واحد صنفی آنجایی که کالا به مصرف کننده نهایی عرضه می شود.
سوال : مثلاً در واحدهای پوشاک من تا حالا ندیدم واحد پوشاک قیمت را درج کنند اصلاً الزامی ندارند یا فروشگاههای لوازم خانگی بیشتر ما در مواد خوراکی یا آشامیدنی داریم.
اسفنانی : چرا یک الزام قانونی است که انجام ندهند حتماً تخلف محسوب می شود هر موردی که گزارش داده شود اتفاقاً ما یک نکته ای عرض می کنم در فراوانی تخلفات
سوال : الان مثلاً پیام آمده کتابفروش ها من دیدم لیبل را عوض می کنند 10 تا لیبل می چسبانند کتابی که 10 هزار تومان بوده الان با 100 هزار تومان می فروشند و پیام برای ما اومده چند دقیقه بیشتر نمی دانم برنامه ما را شنیدید یا نه فروشنده مواد غذایی گفتند روی کالا قیمت خورده 40 هزار تومان وشرکت پخش به من داده 45 هزار تومان مردم هم هیچ اعتراضی ندارند واقعاً باید چه کار کنند ؟
اسفنانی : ببینید عرض کردم در تمام کالاهایی که به مردم عرضه می شود درج قیمت جزء تکالیف فروشنده است فرق نمی کند که کالا لوازم خانگی باشد پوشاک باشد یا مواد خوراکی آشامیدنی اگر کسی درج قیمت نکند حتماً باید با آن برخورد بکنند .
سوال : به چه شماره ای باید تماس بگیرند ؟
اسفنانی : با شماره 135 سازمان تعزیزات یا 124 سازمان صنعت و معدن و تجارت
سوال : در تمامی شهرهای ایران است ؟
اسفنانی : بله تکمیل می کنم عرضم را در مورد درج قیمت مصرف کننده و تولید کننده بله همانطور که اشاره فرمودید یک تمهیدی را سازمان حمایت از مصرف کنندگان اندیشیده بود که به جای درج قیمت مصرف کننده درج قیمت تولید کننده یعنی آن قیمتی که تمام شده است را برای تولید یک کالا درج می شود که مشخص می شود این کالا وقتی که از محل تولید چه کارخانه باشد چه غیر کارخانه، وقتی که تولید می شود میزان هزینه ای تمام شده به اضافه سود قانونی چه مقدار است، این را بهش قیمت تولید کننده گفتند که یک مدتی هم اعمال شد منتهی یک اشکالی ایجاد کرد آن هم این بود که چون قیمت سود فروشنده نهایی هم باید محاسبه می شد پیش بینی کرده بود که حداکثر 30 درصد آن قیمتی که روی کالا درج شده به عنوان قیمت تولید کننده می تواند هزینه سود فروشنده در نظر گرفته بشود و به مردم عرضه بشود این توسط فروشنده نهایی باید این قیمت روی کالا و روی قفسه ها درج می شد و ارائه می شد به مردم به خاطر همین اختلاف نظرهایی بین مردم و فروشندگان پیش آمد چون روی کالا را می دیدند یک قیمتی نوشته و بعد عرضه آن با یک قیمت دیگری بود این موجب اختلاف شده بود. بعد نهایتاً به این نتیجه رسیدند که هم قیمت تولید کننده و هم قیمت مصرف کننده روی کالا درج بشود الان طبق روال معمولی که فقط قیمت مصرف کننده بود روی آن درج شد و مردم در هر حال باید قیمتی که پرداخت می کنند باید قیمت مصرف کننده باشد قیمت تولید کننده قیمتی است که برای تولید کننده تمام شده ولی سود فروشنده نهایی و هزینه های حمل و نقل و هزینه های پخش و اینها روی آن درج نشده .
سوال : آقای مهندس یک قولی از شما می گیریم راجع به این قیمت تولید کننده اصلاً کوتاه نیایید تمامی رسانه ها تمام قد کنار شما هستند و هر کاری ما از دستمان بربیاد برای این اقدام خوب دولت سیزدهم انجام می دهیم .