پخش زنده
امروز: -
آلودگی هوای اهواز در هفتههای اخیر به حدی بوده که بارها در وضعیت قرمز قرار گرفته است، ولی تصمیمهای به موقع برای تعطیلی مدارس گرفته نمیشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، اهواز از جمله کلانشهرهای کشور است که در هفتههای اخیر شاهد افزایش آلایندهها در آن به دلیل وارونگی هوا و فعالیت صنایع در آن هستیم.
سایر کلانشهرها از جمله؛ اصفهان، آذربایجان شرقی، مشهد، تهران و... در این شرایط اقدام به کاهش ساعت اداری و تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن کلاسهای درس میکنند، اما گویی اینگونه تصمیمها شامل اهواز نمیشود و باوجود آلودگی زیاد، چنین تصمیمی گرفته نمیشود و دانش آموزان در کلاس درس حاضر میشوند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای تصمیم گیری درخصوص نحوه مواجهه با آلودگی هوا و تعطیلی یا غیرحضوری شدن آن، براساس قانون، کارگروهی در استان وجود دارد که رریاست آن بر عهده استاندار و دبیری آن بر عهده اداره کل محیط زیست خوزستان است.
محمدجواد اشرفی افزود: روند تصمیم گیری به این صورت است که سازمان هواشناسی از ۹۶ ساعت قبل باید شرایط پایداری هوا را اعلام کند و متعاقب آن معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخواست تشکیل جلسه را باتوجه به شرایط آلودگی از سازمان محیط زیست داشته باشد و به همین ترتیب اداره کل محیط زیست براساس دادههای ایستگاههای سنجش تشکیل جلسه را در برنامه کاری خود قرار میدهد و متناسب با شرایط موجود، درخواست جلسه برای اعضای کارگروه ارسال میشود و براساس شرایط جلسهها به صورت برخط یا حضوری برگزار میشوند.
وی درخصوص علت اعلام دیرهنگام تصمیمهای کارگروه اضطرار آلودگی هوا میگوید: در استانی قرار داریم که به شدت از آلایندههای محیطی اعم از؛ انسان ساخت یا طبیعی تاثیر میگیرد و تعداد روزهایی که خوزستان و به ویژه اهواز درگیر آلودگی است، بسیار زیاد است، بنابراین ما باتوجه به همه عوامل نسبت به تصمیم گیری برای شرایط روز بعد و تعطیلی مراکز آموزشی یا فعالیت اقتصادی اقدام میشود.
تغییرات زیاد آلودگی هوا در اهواز نسبت به سایر کلانشهرها
اشرفی ادامه داد: باتوجه به شرایط جغرافیایی خوزستان که دشت است، تغییرات جوی و روند آلودگی به صورت ساعتی ایجاد میشود، بنابراین سعی میکنیم بیشترین پایش را با دقت بالا انجام دهیم تا در تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس و مراکز اقتصادی دچار اشتباه نشویم.
این مقام مسئول درخصوص مقایسه استان خوزستان و استان تهران از نظر میزان آلودگی و شاخص کیفی هوا گفت: شرایط جغرافیایی یا ریخت شناسی استان ما با تهران متفاوت است و پایداری آلودگی در تهران بسیار زیاد است، این در حالی است که روند تغییرات آلودگی در اهواز نیز زیاد است.
لزوم بازنگری شرایط محیطی با شاخص آلودگی هوا
وی سلامتی و بهداشت مردم را خط قرمز مسئولان عنوان کرد و افزود:، اما ما باید متناسب با شرایط محیطی با شاخصهای آلودگی هوا یک بازنگری داشته باشیم و این موضوع در دستور کار ما خاصه در ارتباط با استانداردهای گرد و غبار در حال انجام و شیوه نامهها در حال تدوین است و این ضرورت برای خوزستان درخصوص شاخصهای آلودگی هوا وجود دارد و الزاما باید این تغییرات انجام شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: ما باید این اعداد را تحلیل کنیم و صرف اینکه شاخص کیفی هوا رقم بالایی اعلام میشود، نباید به منزله تعطیلی همه مراکز آموزشی باشد، بلکه باید ماندگاری شرایط تحلیل شود.
وی ملاک اعلام شاخص کیفی هوا را ساعت ۱۱ روز قبل تا ساعت ۱۱ روز بعد عنوان و اضافه کرد: برای مثال ساعت ۱۲ ظهر امروز، شاخص کیفی ۲۴ ساعت قبل اعلام میشود که ین عدد به تنهایی گویای تصمیم گیری برای تعطیلی امروز نیست و وضعی بررسی میشود، بطوریکه در برخی مواقع در یک روز غلظت آلایندهها در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۴ بالا بوده، ولی به لحاظ تغییراتی که در شرایط پایداری و باد ایجاد میشود، غلظت آلایندهها به زیر ۳۵ که وضعیت قابل قبول را نشان میدهد، تغییر میکند، بنابراین متناسب با این شرایط تصمیم گیری صورت میگیرد.
تجربه ۸۴ روز هوای ناسالم در اهواز
محمدجواد اشرفی بر تعریف استانداردها و شاخصهای متناسب با شرایط بومی و منطقهای خوزستان تاکید کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۴ روز در شرایط ناسالم بودیم و اگر بخواهیم منتاسب با این تعداد روز تصمیم گیری کنیم، به همین تعداد روز باید مدارس تعطیل شوند.
وی میگوید: در روزهایی که واقعا کیفیت هوا برای سلامت دانش آموزان مضر باشد، تعطیل اعلام میشود، ضمن اینکه مولفههای دیگری هم برای تعطیل نشدن مدارس دخیل هستند و آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد که در پیک امتحانهای سراسری و منطقه قرار دارد و تعطیلی مستمر کلاسهای درس و لغو آزمونها به دانش آموزان آسیب میرساند.
به گفته اشرفی؛ در کمیته اضطرار آلودگی هوا مولفههای مختلفی بر روند تصمیم گیری و فعالیت مراکز آموزشی و اقتصادی-صنعتی با تاکید بر حفظ سلامت و بهداشت مردم تاثیر میگذارند.
تعطیلی مدارس و ادارهها راهکار مناسبی هنگام آلودگی هوا نیست
وی با تاکید بر اینکه تعطیلی مراکز آموزشی و ادارهها راهکار مناسبی هنگام آلودگیها نیست، گفت: باتوجه به شرایط حاکم بر خوزستان، باید به سمت رعایت توصیههای بهداشتی خودمراقبتی حرکت کنیم.
اشرفی بر رفع ریشهای مشکل تاکید کرد و افزود: تا زمانیکه به شرایط نرمال و استاندارد برسیم، باید گاهی به صورت اقتضایی تصمیم گیری کنیم.
خوزستان صنعتیترین استان کشور
وی درخصوص دلایل آلودگی هوای خوزستان و به ویژه اهواز گفت: استان ما صنعتیترین استان کشور است و فعالیتهای گسترده شرکتهای نفت و گاز از عوامل اصلی آلایندههای محیطی هستند، بطوریکه بیش از ۷۰ درصد فعالیتهای اقتصادی در خوزستان، مربوط به حوزه نفت است.
توزیع بنزین یورو ۴ کمتر از یک درصد در سال ۱۴۰۱
اشرفی فعالیتهای ناشی از حمل و نقل و ترددهای درون شهری و برون شهری را از دیگر عوامل آلاینده هوا برشمرد و ادامه داد: توزیع بنزین استاندارد ملی و یورو ۴ در کلانشهرها، تکلیف وزارت نفت از سال ۱۴۰۰ است، ولی این کار در خوزستان و اهواز در سال ۱۴۰۱ انجام نشد، بطوریکه امسال کمتر از یک درصد از این نوع بنزین توزیع شده است.
وی با بیان اینکه پارسال حدود ۲۰ درصد بنزین استاندارد توزیع شده است، گفت: این مسئله خود یکی از عوامل و فاکتورهای اصلی ایجاد آلودگی محسوب میشود.
اشرفی توزیع سوخت را یکی از چالشهای اساسی در خوزستان عنوان کرد و افزود: باید مسئولان پخش فرآوردههای نفتی در استان این موضوع را با حساسیت بیشتری دنبال و نسبت به تامین و توزیع سوخت بنزین یورو ۴ اقدام کنند، البته این مسئله حسب درخواست ما در روزهای اخیر از سوی دادستانی خوزستان در جلسه حقوق عامه مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه از مدیر پخش فرآوردههای نفتی خوزستان قولهایی برای پیگیری تامین و توزیع بنزین استاندارد یورو ۴ گرفته شد، ادامه داد: امیدواریم به زودی شاهد توزیع این نوع بنزین باشیم.
سهم ۹۷ درصدی حمل و نقل و صنایع در آلودگی هوای اهواز
وی سهم حمل و نقل در آلودگی هوا را ۴۰ درصد، صنایع را ۵۷ درصد و فعالیت منابع خانگی را ۳ درصد اعلام و اضافه کرد: صنایع نفتی نقش زیادی در افزایش آلایندهها در اهواز دارند، ضمن اینکه کارخانه کربن بلک و صنایع فولاد نیز نقش موثری ایفا میکنند، این درحالی است که کارخانه کربن بلک به اقتضای تولید دوده کربنیک و نوع سوخت مصرفی باعث آلودگی میشود و برنامههای زیادی برای انتقال و جابجایی این کارخانه به محدوده خارج شهر در دستور کار داریم.