پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: شفاف سازی اسامی ابربدهکاران بانکی نخستین گام این کمیسیون است و در گامهای بعدی با بانکهای متخلف و بدهکاران بانکی برخورد خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول به عملکرد این کمیسیون و برنامههای نظارتی آن در حوزههای مختلف توضیح داد.
سوال: بیشترین شکایاتی که به کمیسیون واصل شده، مربوط به کدام حوزه میباشد؟
پژمان فر : در اصل نودم قانون اساسی تکلیف فراقوهای را بر دوش مجلس قرار داده که بر اساس آن این کمیسیون شکل گرفته که به شکایاتی بپردازد که به سه قوه مربوط میشود، البته نه همه شکایت ها، شکایتی که از طرز کار سه قوه است، ما ۵ کمیته داریم و بیشترین شکایتی میشود در حوزه مسائل اقتصادی است طبیعتاً شاید بیشتر از حد ما به این مسائل میپردازیم و مسائلی که در حوزههای مختلف وجود دارد شکایت میآید و ما بررسی میکنیم، گاهی گزارش در صحن قرائت میشود و گاهی معرفی به دستگاه قضایی میشوند، اقدامات متعددی در رابطه با اصلاح آن فرایند ما انجام میدهیم، البته مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و حتی از مجلس و قوه قضاییه شکایاتی به ما میرسد ما همه اینها را رسیدگی میکنیم.
سوال: تفاوت کمیسیون اصل ۹۰ با دیگر دستگاههای نظارتی در چیست، ضمانت اجرایی که بررسیهای شما در کمیسیون دارد چیست و چگونه رسیدگی میشود؟
پژمان فر: همانطور که عرض کردم کمیسیون اصل ۹۰ یک مرجعی برای تظلم خواهی مردم است که نسبت به کوتاهیها و اقدامات نامناسبی که هر یک از قوای سه گانه در طرز کارشان داشته باشد اینها را بررسی میکند و برای این موضوع پیش بینی شده که هم گزارشهایی را کمیسیون اصل ۹۰ تهیه میکند که این گزارشها خارج از نوبت در صحن علنی در اولین جلسه قرائت میشود که خود این موضوع بسیار مهم است و معرفی شدن به دستگاه قضایی است که باید خارج از نوبت پروندههایی که از طریق کمیسیون مطرح میشود باید در دستگاه قضایی رسیدگی شود و گزارشش به مجلس ارائه شود، ما قانون مکاتبه، احضار داریم، مکاتباتمان را همه دستگاهها موظف هستند به سرعت پاسخ دهند و خود عدم پاسخگویی را در قانون جرم انگاری کرده، پشتیبانیهای متعددی دراین موضوع وجود دارد که کمیسیون اصل ۹۰ بتواند در راستای ماموریت خودش با قدرت جلو رود و ظرفیتش برای حل مسائل استفاده کند.
سوال: همپوشانی یا موازی کاری با دیگر دستگاههای نظارتی دارد؟
پژمان فر: خیر ما همپوشانی نداریم البته گاهی مصداقی را ممکن است دستگاههای مختلف نظارتی با آن زاویه خودشان ورود پیدا کنند یعنی ممکن است به یک موضوع دیوان محاسبات از نگاه مسائل مالی و محاسباتی ورود پیدا میکند وهمان مسئله را سازمان بازرسی نسبت به تخلفاتش نگاه میکند، ما نسبت به طرز کاری که در ارتباط با این موضوع وجود دارد مثلا موضوع قراردادی که در موضوع فوتبال بود موضوع ویلموتس که یکی از پروندهها بود، بعضیها گلایه میکردند که چطور شد همه دستگاهها با یکدیگر ورود پیدا کردند، من در آنجا توضیح دادم ما ورودمان این است که طرز کار مثلا وزارت ورزش و جوانان در بستن قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی، آیا این طرز کار دست است که یک نفری میرود و با یک عددی قرارداد میبندد و بدون نگاه به مسئله که بر اساس همین هم ما ورود پیدا کردیم و طرز کار وزارت ورزش و جوانان در بستن قرار دادها اصلاح شد که حتماً باید نظارتهای پیشینی و پسینی نسبت به این موضوع ایجاد شود، دیوان محاسبات نسبت به عددی که قرارداد بسته شده بود سازمان بازرسی نسبت به تخلفات ورود پیدا کرد و جمعاً گاهی ممکن است ما در یک شورایی به نام شورای دستگاه نظارتی گاهی نسبت به این مسائل تبادل نظری هم صورت گیرد.
سوال: پرونده ویلموتس، نتیجهای که قابل ارائه باشد و افکار عمومی را اقناع کند حاصل نشده است؟
پژمان فر: بله نسبت به این قضیه واقعاً ما انتظارمان این بود که نسبت به تخلف صورت گرفته اقدام شود و کسانی مسبب این موضوع بودند با مقداری فاصله انداختند و وعدههای وقت وزیر وقت ورزش، اعلام کردند که اگر این مسئله ورود پیدا کنیم ممکن است در فیفا دچار مشکل شویم و لذا ما اعتماد کردیم نسبت به این موضوع، حس ما این است که این اعتماد مناسب نبوده، این پرونده را انشاءالله داریم و کسانی که در ارتباط با این موضوع قرارداد را داشتند، الان هم مسئولیت داشته باشند حتماً در حال پیگیری بودیم، نگرانی در ارتباط با بازیهای جام جهانی بود که ممکن است ورود ما و دستگاههای نظارتی ممکن است خدشهای به بازیها داشته باشد، الان هم انتظار بجایی است که از ما داشته باشند در مجلس هم این موضوع مطرح شده، نامهای جدیداً کمیسیون فرهنگی به ما دادند در ارتباط با اینکه ما رسیدگی کنیم و حتماً این پرونده را با جدیت پیگیری میکنیم.
سوال: یکی از تکالیف بودجه قانون سال ۱۴۰۱ درباره تسهیلات کلان نظارت بر این تسهیلات بوده که به چه کسانی داده شده، کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کرده و پروندههایی مطرح شده، امروز شما بحث ابر بدهکاران را اشاره داشتید که بالغ بر دو هزار هزار میلیارد تومان بدهی آنهاست، آخرین رسیدگیها دراین زمینه چگونه بوده و به کجا رسیده است؟
پژمان فر:بانکها موظف هستند تسهیلاتی را اشخاص متعدد، حقیقی و حقوقی ارائه کنند، و طبیعتاً تسهیلات کلان هم عموما برای فعالیتهای اقتصادی است که بتواند در جامعه نقش مثبتی را داشته باشد منتهی متاسفانه گاهی در این فضاهای تاریک رد و بدل میشود این تسهیلات و در اختیاربرخی از افراد حقیقی و حقوقی قرار میگیرد و نه تنها در مسیر تولید قرار نگرفتند بلکه در مسیر سفته بازی و فسادهایی که در این قالب شکل میگیرد سر از بازار سکه، دلار، خرید و مسکن در میآورد که طبیعتاً آثار بدی را در جامعه ایجاد میکند ما بر اساس این قضیه آمدیم رفتیم در سال گذشته سراغ کسانی که بدهکار بانکی بودند و دیدیم که به راحتی نمیتوانیم این کار را انجام دهیم به همین دلیل رفتیم در قانون بودجه امسال تبصره ۱۶ بند د یک مصوبهای را قرار دادیم که بانکها موظف باشند بدهکاران بانکی خود را اعلام کنند، منتهی رفت در شورای پول و اعتبار مصوب شد و گفتند ما در ارتباط با ابربدهکاران بانکی که نوساناتی دارد کسانی که از صد میلیارد به بالا تسهیلات گرفتند را بانکها موظف هستند اعلام کنند قاعده آن هم این است که هر سه ماه یکبار یعنی خرداد، شهریورو انتهاب آذرماه و انتهای اسفند ماه باید این کار را انجام دهند، دو فصل آن را متاسفانه مقداری بانکها همراهی نکردند، پیگیریهای کمیسیون بود اصرار کمیسیون نسبت به این قضایا بهانه جوییهای داشتند به هرحال نهایتاً با همکاری بانک مرکزی و جدیتی که از ناحیه کمیسیون این را حس کردند نتیجه این بود که این اعلام را داشتند.
سوال: چه بهانههایی مطرح میشد؟
پژمان فر: بهانهها این بود که ممکن است اختلافی به تولید بزند، ممکن است ما نتوانیم فعالیت اقتصادیمان را در بحث مخصوصاً مسائلی که در ارتباط با تجارت خارجی داشتند، دور زدن تحریمها و مسائل این شکلی، که به نظرم هم هیچ کدام قابل دفاع نبود به همین دلیل هم گفتیم باید حتماً اعلام شود و موارد خاصی اگر وجود داشته باشد طبیعتاً ما هم نسبت به این موضوع مراقبت داریم، امروز عرض میکنم که در تاریخ جمهوری اسلامی این اتفاق نیفتاده بود که رونمایی شود از ابربدهکاران بانکی و این کاررا ما الحمدالله انجام دادیم، اشخاص حقیقی و حقوقی امروز روشن است کسانی که از صد میلیارد به بالا تسهیلاتی را گرفته اند اسامی اعلام شده، مقدار اعتبارات و چه مقدار را برگردانده اند و چه مقدار باقی مانده است، از این به بعد کار ما تازه شروع میشود.
سوال: در چه پایگاهی قابل دسترسی به مردم است؟
پژمان فر: در تمامی بانکها یعنی هر بانکی موظف بوده که بدهکاران خود را اعلام کند، دو بانک و دو مجموعه قرض الحسنه واجد شرایط نداشتند، اما باقی بانکها جسته و گریخته اعلام کردند و ما حتما با جدیت تلاش میکنیم یکی اینکه اعلام شود، خود شفافیت خودش مسیر را باز میکند برای اینکه در جامعه، هم برای مردم اعلام میشود و هم برای ما.
سوال: در کدام سامانه هاست؟
پژمان فر: درخود بانکها که مراجعه میکنند اینها قابل دسترسی است ما هم بر اساس این قضیه تازه کار ما شروع میشود، که این تسهیلاتی که این بانک برای این موضوع گرفته آیا در این مسیر قرار گرفته یا خیر، اگر تسهیلات در این مسیر قرار نگرفته باشد حتما برخورد با هم خود بانک که نظارت درستی نداشته و هم با کسی که تسهیلات را گرفته طبیعتاً محرومیتها و اینکه ادامه مسیر نداشته باشد، تلاشمان این است که با شفاف سازی نورافکنها را نقاط کور و تاریک قرار دهیم و کسی ویژه خواری و این فضاهایی که ممکن است در جامعه فساد ایجاد کند را جلوگیری کنیم، ما پولشوییهایی متاسفانه حتما شکل میگیرد و فسادهایی شکل میگیرد که حتماً بر اساس این اقدام امیدواریم این کار انجام شود، ما ۵۰ درصد تسهیلات را توانستیم رونمایی کنیم، یعنی امروز تسهیلاتی که رونمایی نشده زیر صد میلیارد تومان است، اما ما تسهیلات بالای صد میلیارد رونمایی شده است.
سوال: اینکه دو هزار هزار میلیارد تومان تا چه زمانی تعیین تکلیف میشود؟
پژمان فر: خود افشا شدن این مسائل خود تاثیرات اجتماعی، روانی، جدی دارد برای خود مسئولین دستگاههای نظارتی که الان از مردم سوال میکنند سوال بجایی هم است یعنی ما خودمان زمینه ایجاد کردیم که مردم به سراغ ما بیایند که اگر این مجموعه آمده هزار یا دو هزار و ... تسهیلاتی را گرفته و ما الان در فضا و کارگرانی که در آن فضا هستند این را مشاهده نمیکنند یعنی آثاری از گرفتن تسهیلات در اینجا وجود ندارد یا مسائل و ابهامات طیبیعتاً خود چرخه به حرکت در میآ ید ما هم ورود و نظارت میکنیم، یعنی در واقع بر اساس مقاومتی که بانکها نسبت به معرفی بدهکارانشان داشتند این کار را میکنیم کما اینکه ما سراغ ابربدهکاران مالیاتی یعنی ما الان کسانی را داریم که مالیات بدهکار هستند و فرار مالیاتی انجام میدهند، ما تلاشمان این است که ابربدهکاران مانند کسانی که بدهکاری بانکی دارند اینها رونمایی شود و ما بتوانیم به سراغ آنها برویم در واقع پیگیری کنیم و نسبت به آنها برخورد صورت گیرد.
سوال: بحث مالیات و تسهیلات، دستگاههای ولتی هم داخل اینها هستند، بزرگترین بدهکاران بانکی مالیاتی دولتی هستند یا خصوصی؟
پژمان فر: هم افراد حقیقی متاسفانه اینها را گرفته اند ما موسسه دولتی هم داشتیم که تسهیلاتی را گرفته اند، اما این تسهیلات ممکن است در مسیر خودش قرار نگرفته باشد به هر حا ل اینها بر اساس یک تصمیمی و بر اساس مجوزی اعتباری را گرفته اند و ما حتماً باید از این مسئله رونمایی کنیم و این عدد را اگر دقیق بگویم ۱/۹۶ هزار هزار میلیارد است که عدد بسیار نزدیک به دو هزار هزار میلیارد است، تلاش میکنیم قطعاً در برگشت این اعتبارات خود این رونمایی موثر است، قطعاً شفاف سازی میکنیم که همه بدانند اگر من به یکی از مسئولین بانکی گفتم که مقداری مقاومت میکرد و بهانه جویی میآورد که این کار را نمیکنیم، به او گفتم یک بنده خدایی میآید میخواهد پنج، ۱۰ میلیون تومان بگیرد، بانکها و شعب شما چه بازی سر این بنده خدا در میآورند با دو سه ضامن، ما این مسئله را پیگیری میکنیم، اتفاقا از همین در جهت حمایت از مردم حتماً برخورد با اینها میکنیم، کسانی که کارشکنی میکنند و مردم را در ارائه تسهیلات اذیت میکنند و بعد یک نفر بدون گرفتن بعضی از ضمانتهای لازم تسهیلات بی مورد داده اند اینهارا ما شفاف سازی و برخورد میکنیم.
سوال: آیا میتوانیم بگوییم ظرف ۶ ماه آینده یا سه ماه آینده به یک عدد قابل توجهی از بازپرداختها و تعیین تکلیف پروندهها میرسیم؟
پژمان فر: ما الان اینکه اعلام شده انقدر اینها بدهکار هستند، بدهکاریها همه معوق است، من تسهیلاتی گرفتم باید برجی مثلا فلان مبلغ را پرداخت کنم، اما رونمایی شده، رونمایی شدن، خوش حساب، بد حساب کسی که در مسیر درست هزینه کرده و کسی که در مسیر نادرست هزینه کرده کاملاً شفاف میشود.
سوال: طبق قانون همه دستگاهها باید حساب هایشان را نزد بانک مرکزی متمرکز کنند، بنا بر اعلام وزارت اقتصاد ۹۷ درصد این قانون اجرایی شده، اما بعضی از دانشگاههای علوم پزشکی و برخی از شرکتهای ذیل وزارت نفت هنوز این کار را انجام نداده اند، شما به این بحث ورود پیدا کرده اید؟
پژمان فر: بله این هم یکی از مسائلی است که ما پرونده داریم و تذکر داده ایم و جدی در حال پیگیری هستیم که این اتفاق اصلاح شود و این کار بهانههایی که برای حسابهای مستقل مطرح میکنند، چون میگویند در واقع ما در آمد هزینه انجام میدهیم، در بیمارستانها میگویند ما بخشی را حساب هایمان اگر بخواهیم متمرکز داشته باشیم در برداشت اینها مسیر خاصی وجود دارد ما همانجا احتیاج داریم هزینه کنیم گاهی مواد دارویی تهیه کنیم، حتماً برای این موضوع مراقبت میکنیم که این حسابها ذیل حسابهای اصلی باشد و مراقبتهای لازم در این موضوع صورت گیرد.
سوال: بانکها در راستای کاهش چکهای برگشتی و افزایش اعتبار حسابهای جاری اقداماتی را انجام میدهند اقدامات خوبی است و دستاوردهای خوبی هم حاصل شده، ولی بعضی از تصمیمات هم است که در قانون نمیبینیم مثل اینکه برای رفع سوء اثر چک برگشتی دو برابر مبلغی که چک برگشت خورده باید صاحب حساب مسدود کند این در قانون ما جایی به آن برخورد نکرده ایم، شما به این موضوع ورود کرده اید؟
پژمانفر: بله در هفتهای که گذشت قرار بود خدمت رئیس سابق بانک مرکزی باشیم که جا به شدن به همین دلیل جلسه به موقعیت دیگری افتاد، ما اصلا موضوع چک یکی از مسائلی بود که کمیسیون اصل ۹۰ در آن ورود پیدا کرد و خیلی مقاومت بود مثلا بانکها تمکین به راحتی نداشتند، با افتخار عرض میکنم به لطف خدا ما موضوع چک را که یکی از بیشترین پروندههای قضایی که تشکیل میشد امروز انقدر کاهش پیدا کرده که واقعاً نمودش خیلی روشن است و زندانیهایی که داشتیم به یک سیزدهم تقلیل پیدا کرده یعنی با همین مقداری که ما ۵۰، ۶۰ درصد قانون چک را اجرا کردیم کار توانسته برکات بسیار خوبی داشته باشد که انشاءالله این قانون را با کمک بانک مرکزی و با دقت جلو میبریم، متاسفانه کار به اینجا رسیده که دوستان ما تلقی شان این است که اگر یک عددی بلوکه شد، چون مستحضر هستید که به محض اینکه چک من مثلا چک دادم صد میلیون تومان و بعد در حساب من ۹۰ میلیون تومان است در تمامی حسابها پول من بلوکه میشود، وقتی پول بلوکه شد من برای اینکه این چک را آزاد کنم و بدحساب نباشم و مشکل برطرف شود من باید این عدد را برگردانم بانکها میگویند این بلوکه شده و حالا که بلوکه شده کاری نمیشود انجام داد شما برو صد میلیون تومان دیگری را بیاور صد میلیون تومان که پرداخت شد و چک پاس شد بعد آن ۹۰ میلیون تومان آزاد میشود، ما برداشتما ن این نیست یکی از مسائلی که با دوستان بانک مرکزی مطرح کردیم همین موضوع است که مانعی برای مردم ایجاد نکنیم، من گزارشی داشتم که کسی به من شکایتی کرد و من چکی دادم به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان چکی را کشیده بودند که متاسفانه حدود ۵۰، ۶۰ میلیون تومان این حساب کم داشت، حالا شما حساب کنید، به او بگوییم ۴۷ میلیارد دیگر بیاورید چک پاس شود و بعد ۴۶ میلیارد را بردارید.
سوال: در مورد سامانهای که قرار بود متمرکز اطلاعات را وارد کند و به اعتبار سنجی کمک کند یک نقایصی هم در آن زمان بود، چک الکترونیک در چه وضعیتی است؟
پژمان فر: چک الکترونیک را پیگیری میکنیم، مقداری بانکها جرات و جسارت بیشتری در ارتباط با این موضوع داشته باشند، تنها بانک صادرات است که به میدان آمده و این کار را انجام میدهد. نسبت به آن مسئله هم اعتبار سنجی باید واقعاً همین مسئله باشد، یعنی الان چکی را که به من میدهند باید چکهای بین راهی و چکهایی که الان صادر شده را آن را هم در حسابش داشته باشد، یعنی ممکن است امروز که چکی میگیرم چک امروز است مثلا جنابعالی چک دهم است که به دست من میآید و در حسابتان ممکن است این حساب نباشد، این یکی از مسائلی است که حتما در سامانه پیگیری میکنیم این یکی از مسائلی است که حتما در سامانه پیگیری میکنیم که بانکها این کار را انجام دهند.
سوال: بحث ثبات بازار ارز، طلا روشن است و برای همه مردم به ویژه فعالان اقتصادی میتواند پیوند بزند در این زمنیه آیا شکایتی شده است و چه رسیدگیهایی داشتید؟
پژمان فر: موضوع ارز طبیعتاً طلا که تقریبا یکدیگر نوسانات همپایی دارند نسبت به این موضوع هم شکایتی شده و ما ورود کردیم و پرونده تشکیل شده بعضی از رفت و آمدها را نسبت به یک موضوع داشتیم و این یکی از پروندههای جاری ماست که الحمدالله خودش اعتبار سازی خواهیم کرد.
سوال: قیمت اقلام خوراکی خیلی واضح است که افزایش آن مردم را اذیت میکند، بحث قیمت مرغ، گوشت قرمز، و ... کمیسون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی را انجام داده است؟
پژمان فر: اتفاقا همین امروز بعد از ظهر جلسه مان در ارتباط با همین موضوع بود، بحث میوههای شب عید در ارتباط با مشکلاتی که وجود دارد، یک اتفاقی افتاده که این اتفاق نوساناتی را درحوزههای مختلف ایجاد کرده که متولیان امور اقتصادی باید حتماً نوسانات را بتوانند جلوگیری کنند ما چیزی داشتیم به عنوان ارز ترجیحی که حذف شده ما امروز ارز نیمایی و آزاد داریم که امیدواریم فقط یک نوع ارز داشت باشیم کشور بر اساس آن اداره شود طبیعتاً در اینجا باید نوسانات را ضمن اینکه مراقبت از مردم کرد نوسانات را ماهم داشته باشیم، وقتی یک نهادههای دامی مثلا جویی که هزار و خوردهای بوده، اما الان به ۱۱ توامن افزایش پیدا کرده است طبیعتا ما باید در گوشت، مرغ این افزایش را داشته باشیم منتهی گاهی اشکال کار ما این است که وارد بازار میشویم و دستوری این کار را انجام میدهیم و وقتی دستوری این کار را انجام میدهیم تعادل بازار متاسفانه گاهی برهم میخورد و مشکلاتی را ایجاد کرده، سعی مان بر این است که مقداری نگرانیهای موجود در این مسیر را جلوگیری کنیم، جای دارد از مردم عزیزمان تشکر کنم که نسبت به این قضایا وجود پیدا کردند.
سوال: هر ماهی که ما یارانه را پرداخت میکنیم شما بفرمایید عدد دقیق چقدر است، برنامه مشخصی آیا وجود دارد؟
پژمان فر: الان با دولت صحبت شده دقیقا این کار را وزارت تعاون شروع میکند یعنی در واقع به صورت دل بخواه یعنی کسانی که مایل باشند میت وانند از کالاها استفاده کنند، مایل باشند از مسیر عادی، ما بالاخره یک مسیری را رفته ایم و باید کم کم برگردانیم جامعه را در مسیر درست قرار دهیم، در وزارت تعاون کارهایی انجام میشود به آرامی و دلخواه مردم این کار صورت میگیرد.
یکی از پیشرانهای اقتصاد ما بالاخره دراین زمینه بود، ولی گلایه مندی مردم از کیفیت و بحث عرضه و این شیوه ناپسندی که در حوزه قرعه کشیها برای فروش میگوییم، کمیسیون اصل ۹۰ چه رسیدگیهایی داشته برای اینکه ساماندهی در این زمینه، درخصوص این تعداد پروند قابل توجه که درحوزه خرید و فروش خودروهای دست دم اتفاق میافتد در این زمنیه باید بفهمونم که چه اقدامتی صورت گیرفت.
سوال: در خصوص این تعداد پرونده قابل توجه که در حوزه خرید و فروش خودروهای دسته اتفاق میافتد در این زمینه شکایتی قابل طرح بوده در محاکم قضایی، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
پژمان فر: بعضی از پرونده هایمان جاری است یعنی ممکن است سالیان متمادی این پرونده در کمیسیون باشد و براسس فراز و نشبها و شرایط مختلف موضوع جدیدی مطرح شود و دوباره ما دستگاهها را فراخوان کنیم، ما الان تقریاً شاید یکی از پروندههای قدیمی ما موضوع خودرو است که تقریا بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال است که پرونده مفتوح است و براساس این قضایا دعوت میکنند گزارشها تهیه میشود، گاهی گزارشها در صحن گاهی گزارشها در صحن قرائت میشود. ما بایدبه سمتی این برویم که فضایی را داشتهباشیم که این فضا نگرانی بدعدی پشت سرشنباشد ماامروز مشکلی را طرفمی کنیم، اما مممکن است فردا با مشکلاتی جدی دیگری مواجه میشود. به همین دلیل اقداماتی را انجام میدهیم، اما عمده قیمت گذاری در کمسیون صناعی صورت میگیرد که ما در این بحث ورود نمیکنیم آن چیزیه ما در حوزه خودرو در دستور کار داریم مصوبهای است که باز ما در قانو ن اسلام آوردیم و نگاه کردیم که پروندههای قضایی در ارتباط با دارایی مردم مسئله خودرو است، یعنی بعد از ملک بزرگترین دارایی مردم موضوع مردم است، در نقل و انتقال خودرو ما دیدیم مشکلات زیادی پیش میآید و پروندههای سالی که بیش از ۱۰۰ هزار پرونده در دستگاه قضایی ما ریز و درشت اختلافاتی که در این موضوع پیش میآید، ریشه این مسئله جهل و عدم اطلاع خریدار و فروشنده نسبت به ماشین است، به همین دلیل بعد از فشارهایی که داریم و در ایندهای بسیار نزدیک انشاءالله رونمایی کنیم، یک شرکتهای بیمهای از این اتفاقات ماشین کاملا اطلاع دارند، پلیس راهور نسبت به این خودرو کاملا اطلاع دارد آیا راننده پر خطرناک حرکات مارپیچی انجام میداده و ... در ارتباط با اداره ثبت که آیا مثلا این خودرو توقیفی بوده یا خیر، آیا مثلا چه شرایی داشته، ما همه اینها قوه قضاییه وزار ت راه، شهرداری ها، معاونت علمی رئیس جمهور به عنوان نخ تسبی آنها قرار شده که پلتفرمی را راه اندازی کنند و اختیار را بگیرند و در اختیار مردم قرار دهند، من گاهی اوقات که ماشین میخواهم بخرم میبرم به کسی که نمایشگاهی دارد که ایا این تصادفی است یا خیر، موتور ایراد دارد یا خیر، این کار را انجام میدهد و گاهی بر اساس آن قضیه ممکن است اطلاعات غلطی هم ارائه شود، اما وقتی من بیایم اینجا نگاه کنم شرکت بیمهای بگوید چند بار تصادف کرده و اطلاعات داشته باشد، این کار را درحال انجام هستیم.
سوال: بحث مهم مجوزها که واقعا میتواند اتصال دستگاه به درگاه ملی و پنجره واحد شفافیت را ارتقا دهد و سبب کم شدن شکایتها و موضوعات آتی شود؟
پژمان فر: ما این مسئله را با جدیت پیگیری میکنیم و حتماً کسانی که تخلف میکنند و نسبت به اجرای قانون تمکین ندارند حتما به دستگاه قضایی معرفی میکنیم، ما با کسی شوخی نداریم و ما احساسمان این باشد که انگیزه در انجام قانون ندارند، یکی از مسائل مان این است که زمان بندی میکنیم و دستگاه موظف هستند که در آن بازه زمانی به ما گزارش دهند، دوستان ما پیگیر این مسئله هستند، مشکلاتی که در طرز کار دستگاه هاست، ما مخلصیم، شکایتها جنبه شخصی دارد، اما شکایتی که از طرز کار دستگاهها باشد حتماً ورود پیدا میکنیم و حتماً پاسخ میدهیم.
سوال: بحث قانون هوای پاک وقتی به فصل زمستان و موضوع وارونگی هوا میرسیم، واقعیت این است که این شیوه قابل ادامه داد نیست دستگاههایی که ترک فعل داشتند و حتی فعلی داشتند که قابل توجه بود، موضوع بحث اعتبرات بیش از صد هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که خسارتهای جانی مادی ناشی از اجرا نشدن این قانون سالانه بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای ما خسارت به همراه دارد و بعد از ان طرف امسال که برای اولین بار اعتبار در بودجه دادند ۳۰۰ میلیارد تومان است این عملا یعنی اجرا نشدن قانون؟
پژمان فر: ما یک کمی با بعضی از مسائل به صورت شوخی برخورد میکنیم اینکه ما چنین اقداماتی را انجام میدهیم و اقداماتی که با جان مردم بازی میکند به نظرم یک مقداری برخورد شود با کسانی که متخلف هستند، مسائل محیط زست، مسائل جدی است که ما امروز در کل کشور با آن مواجه هستیم و خطراتی که در عدم رعایت موضوع دامن گیر مردم است و درآلودگیهای منابع آبی در ارتباط با آلودگی هوا و مسائلی که ایجاد میشود یکی از مسائل بسیار جدی است که ما خودمان در حوزه انتخابیه بحثرا پیگیری کردیم. دررابطه با الودگی هوا صادقانه میگویم پروندهای داریم ما پروندهای داریم که ۱۷ جلد است که از سال ۱۳۷۹ این پرونده در کمیسیون شکل گرفته و الان که با شما صحبت میکنم ۲۲ سال ازا ین پرونده میگذرد، در واقع البته به معنای این نبوده که کمیسیون کاری نکرده ما کمیسیون آوردیم و دستگاهها را جمع کردیم، اما نهایتاً این شده که ما گزارشی درصحن بوده گاهی برخی از افراد را به دستگاه قضایی معرفی کردیم، ما خودمان ورود پیدا کردیم، گفتیم با توجه به این شرایط چکار باید کنیم، ما چند دانشگاه را دعوت کردیم و توانمد هستند، گفتیم با این وضعیت بی پولی و این شرایط ما چه راهکاری را در رابطه با این موضوع باید داشته باشیم که بتوانیم حداقل اگر نمیتوانیم حل کنیم از شدتش کاهش دهیم.