به گزارش
خبر گزاری صدا وسیما: شبکه یک سیما در برنامه صبح بخیر ایران با آقای دکتر داود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد:
سوال: اخیرا موضوع تلفن ثابت خبر ساز شد سر بحث افزایش آبونمان که یک حداقل ۲۰ هزارتومانی روی قبوض مشترکین لحاظ کردند و آن طور که اعلام شد بعد از ده سال این تعرفه تغییر پیدا کرد و یکی از دلایل توسعه پیدا نکردن خطوط تلفن ثابت همین ثابت بودن تعرفه بوده است. آقای زارعیان از بحث قبوض شروع میکنم که الان حداقل ۲۰ هزار تومان همه روی قبوضشان است چه کسی که اصلا استفاده نمیکند یا استفاده کم دارد و بعضیها این را عادلانه نمیدانند و میگویند که چرا این حداقل ۲۰ هزار تومان برای همه باید اعمال شود و من میزان استفاده ام کم است و البته شورای رقابت هم اشکالی را بر تصمیم ستاد تنظیم بازار گرفتند که این تصمیم، تصمیم درستی نبوده یا لااقل مخابرات آن فرمول قیمت گذاری را در اختیار ما بگذارد، بفرمائید که آن موضوع به کجا رسید؟
زارعیان: عرض کنم که دو سه تا نکته در سوال شما است اول این که من اصلاح کنم که ۲۰ هزار تومان برای همه مردم نیست، ۲۰ هزار تومان در تهران، ۱۵ هزار تومان مراکز استانها، ۱۰ هزار تومان شهرستانها و صفر ریال مراکز روستایی، بنابراین میانگینی که مشمول این تعرفه شده حدود یازده هزار تومان در کل کشور است، چون ما حول و حوش ۴ میلیون تلفن روستایی داریم که آبونمان آن صفر است. داستان این تعرفه برمی گردد به سال ۱۳۸۲ که شورای اقتصاد وقت تعرفه مخابرات را هر پالس ۴۴ ریال تعیین کرده بود به اضافه حداقل ۱۰۰ پالس مکالمه یعنی اگر مشترکی هیچ کارکردی در طول ماه نداشت باید ۱۰۰ پالس را پرداخت میکرد متاسفانه از سال ۸۲ تا سال ۱۴۰۱ که حول و حوش ۲۰ سال بود اتفاق خاصی در بحث تعرفه مخابرات نیفتاد. البته چند بار فرمول عوض شد، روش عوض شد، اما متاسفانه به دلایل مختلف یک بار شورای رقابت، یک بار سازمان تنظیم مقررات، یک بار دیوان عدالت تعرفه را برگرداند تقریبا به سال ۸۲، به نحوی تعرفه ما پایین آمد که ما سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اعلام کردیم که اگر دولت موافق باشد حاضریم تعرفه سال ۸۲ را اجرا کنیم یعنی علیرغم هزینههای ۵۰ برابری از سال ۸۲ تا به امروز این قدر شرکت مخابرات تحت فشار قرار گرفت که حاضر شد اعلام کند که تعرفه سال ۸۲ را اجرا میکنیم نهایتا سال ۱۴۰۰ ما پیشنهادی را به شورای عالی رقابت دادیم و قرار شد که با توجه به افزایش هزینه نگهداری تلفن ثابت، یک عدد ثابت برای مشترکین درنظر گرفته شود منتها در قبال این به هر مشترک با توجه به منطقه جغرافیایی مکالمه رایگان داده شود در واقع اگر ما در تهران ماهانه ۲۰ هزار تومان از مشترکی اخذ کنیم میتواند ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان داشته باشد، در مراکز استانها ۳۳۳۳ دقیقه، در سایر شهرستانها ۲۵۰۰ دقیقه میتواند مکالمه رایگان داشته باشد بنابراین تعرفهای که الان از مشترک اخذ میشود یک تعرفه ثابت است به علاوه این پیشنهادی که برای مکالمه به مشترک داده شده است.
سوال: یعنی توفیق اجباری است.
زارعیان: نه این نکته را اصلاح کنم که در حال حاضر حول و حوش ۳۵ درصد مشترکین بالای این مبلغ مکالمه دارند یعنی عددی نمیپردازند یعنی من مشترکی که در گذشته در تهران ماهانه بالای ۲۰ هزار تومان مکالمه داشتم اصلا افزایش تعرفه برای من اعمال نشده است. پس ما تعرفه را این جوری بگوییم که چه اتفاقی افتاده، یک برای ۴ میلیون مشترک روستایی هیچ تغییری نکرده است، دوم برای ۳۵ درصد مشترکینی که بیشتر از حداقل مکالمه داشتند باز اتفاقی نیفتاده است.
سوال: آن نسبت ۶۵ درصدهم کم نیست یعنی قاطبه نشان میدهد که به آن میزان صحبت نمیکنند.
زارعیان: ببینید ۳۵ درصد این جا و حول و حوش ۱۵-۲۰ درصد هم روستایی است در مجموع ۵۰ درصد مشترکین شامل حداقل مکالمه میشوند که ما توصیه میکنیم به آنها که من موظفم تلفن را نگهداری کنم یک ماه باید به یک پیمانکار ۲۵ هزارتومان بدهم خط تلفن و بوق را نگه دارد پس از تلفنش استفاده کند، من فکر نمیکنم مشترکین مکالمه نداشته باشند وقتی که مقایسه کنیم هزینه تلفن همراه با تلفن ثابت را آن جا دقیقهای ۶۲ تومان است، این جا دقیقهای ۴۵ ریال است یعنی ۱۵ برابر است و به صرفه است که از تلفن ثابت استفاده کنند.
سوال :یک نکتهای است که میگویند انحصار دست خود مخابرات است حالا چرا هزینه نگهداری و توسعه شبکه را مشترک باید بدهد؟
زارعیان : انحصار در اختیار مخابرات نیست، اتفاقا سوال خیلی خوبی است، سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ دولت به ۱۷ شرکت مجوز داد تلفن ثابت واگذار کنید، بنابراین این که میگویند تلفن ثابت انحصار است به نظر من یک جمله کلیدی انحرافی است، این سوال را چرا نمیپرسیم که وقتی دولت به ۱۷ شرکت مجوز واگذاری تلفن ثابت میدهد، هیچ شرکتی آماده نیست تلفن ثابت دهد طبیعی است دقیقهای ۴۵ ریال برای هیچ شرکتی نه در حال و نه در آینده به صرفه نیست که تلفن ثابت واگذار کنند ما اعلام کردیم که هر شرکتی که میخواهد بیاید تلفن ثابت واگذار کند اگر لازم است ما به آنها کمک هم میکنیم.
سوال: این شرکتهای خصوصی قرار بود از زیرساخت شما استفاده کنند؟
زارعیان: تلفن ثابت نه، تلفن ثابت خودشان میتوانستند شبکه ایجاد کنند، اما در اینترنت شرکتهای خصوصی میتوانند از زیرساختها ما استفاده کنند کما این که بیش از هشت و نیم میلیون مشترک اینترنت داریم، سه و نیم میلیون همین شرکتها هستند که از ما زیرساخت گرفتند و اینترنت واگذار میکنند بنابراین اتفاقی که در حوزه توسعه تلفن ثابت افتاده است سیاست گذاری نادرست در سالهای قبل موجب شد که هیچ شرکتی انگیزهای برای توسعه تلفن ثابت نداشته باشد و این تنها مخابرات بود که در کل کشور با هزینه چیزی حدود دو و نیم تا سه میلیون تومان یک خط تلفن را دایر میکند.
سوال: شما حدود ۲۰۰ هزار تومان از مشترک میگرفتید که تعرفه حداقلی است، چون خطوط میلیونی هم دارید که شمارهها رندتر است.
زارعیان: نه آن شمارهها استثنا است یعنی اگر مشترک کار تجاری داشته باشد یا شرایط خاصی داشته باشد وگرنه تلفنی که به مشترک واگذار میشود ۲۰۰ هزار تومان است.
سوال: شما معتقد هستید یک دهم آن چیزی است که
زارعیان: بله با توجه به تحولاتی که در عرصه اقتصادی ما داریم و به ویژه مسائلی که درحوزه ارز و تورم شاهد هستیم درحال حاضر هزینهای واقعا از مشترک گرفته نمیشود البته ما این آمادگی را داریم که با اصلاح تعرفهها به سمتی برویم که تلفن را بتوانیم با قیمت مناسب واگذار کنیم که مشترکین بتوانند بگیرند.
سوال: بهتر نبود مثل بعضی از مجموعههای خدماتی دیگر شما پلکانی میدیدید افرادی که استفاده بیشتری دارند هزینه بیشتری پرداخت کنند الان ما خیلی پیام از سمت مردم داشتیم که اعلام کردند مثلا تلفن ما قطع بوده دو دوره ۸۰-۱۰۰ هزار تومان برای ما قبض آمده است، به تعبیر شهروند این چه پول زوری است که من باید بدهم؟
زارعیان: ما حول و حوش ۲۹ میلیون تلفن در حال حاضر دایر داریم که مشترکین استفاده میکنند، تعداد مشترکینی که در این شرایط هستند تعداد بسیار کمی است شرایط را ما برایشان فراهم کردیم مشترک میتواند اعلام کند که تلفنش را جمع آوری کند، مشترک میتواند اعلام کند که اگر از تلفنش استفاده نمیکند در مرکز رزرو کند بنابراین شرایطش برای مشترک فراهم است، اما من اپراتور وقتی مشترک به من اعلام میکند که من حتما باید ارتباط را داشته باشم من موظف هستم خط او را نگهداری کنم، ۲۵ هزار تومان در تهران به پیمانکار میدهم برای من خط را نگهداری کند بنابراین این اتفاق به نظرم اصلا اتفاق عجیبی نیست شاید یکی از اقدامات خوبی باشد که هم تلفن ثابت را بهره ور کند و هم این که برود به سمت توسعه، من یک نکته عرض کنم در مصوبهای که دولت به ما داد برای افزایش تعرفه یا تغییر تعرفه، ما را مکلف کرده که تا پایان این دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار فیبر نوری توسعه دهیم یعنی از این محل یک و نیم میلیون فیبر نوری توسعه دهیم که میدانید هزینه آن تقریبا معادل درآمدی است که از این جا حاصل میشود، دوم شبکه انتقال ۱۲ استان را توسعه دهیم به نحوی که بتوانیم امکانات را در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهیم برآوردی که ما کردیم افزایش این تعرفه حتی به اندازه این دو تکلیف قانونی ما نیست و ما هم الحاقیه پروانه را امضا کردیم که این توسعه را انجام دهیم و الان هم این کار را شروع کردیم.
سوال: شورای رقابت چه شد؟ شما فرمول قیمت گذاری را به آنها دادید و آنها بالاخره تائید کردند؟
زارعیان: شورای رقابت مصوبهای که به ما داده بود برای افزایش تعرفه سال ۱۴۰۰ نبود، برای ۱۴۰۱ بود علیرغم این با توجه به اصراری هم که داشتند ما قیمت تمام شده را به آنها دادیم و روی کدال هم گذاشتیم و بررسی میکنند و نهایتا به جمع بندی میرسند.
سوال: موضوعی که است اشاره شده که این بحث عقب ماندگی توسعه شبکه، الان ما در عصری که در دنیا دارند به سمت متاورس میروند بعضی شهروندان مراجعه میکنند دنبال خط تلفن ثابت میگویند این منطقه پر شده ما نداریم به شما بدهیم الان قرار است چه اتفاقی بیفتد با افزایش این قبض آبونمان؟
زارعیان: اتفاق، اتفاق نامبارکی است که ما هم قبول داریم که عدم تغییر در تعرفهها در برخی مناطق توسعه اتفاق نیفتاده است خوشبختانه با سیاست اخیری که دولت اعلام کرده در بحث توسعه فیبر نوری و ما هم توسعه فیبر نوری را در کشور شروع کردیم انشاالله در همه مناطق به ویژه مناطقی که این حالت را دارد فیبر نوری واگذار میکنیم روی فیبر نوری هم اینترنت پرسرعت است و هم تلفن ثابت است و مشترکین میتوانند سرعت اینترنت را حتی تا ۳۰۰ مگ هم داشته باشند.
سوال: الان اولویت با کدام شهرها است در بحث فیبر نوری؟
زارعیان: خود دولت تقسیم بندی کرده برای شهرهای ضعیفتر مشوقهایی را در نظرگرفته است برای کلان شهرها، چون امکاناتشان بیشتر است مشوق در نظر نگرفته است، برنامه ما در همه کشور است، ما در کل کشور توسعه را شروع کردیم.
سوال: زمان میتوانید به ما بدهید، چه زمانی چه مقدار این توسعه پیدا میکند؟
زارعیان: سیاست دولت پوشش ۲۰ میلیونی تا پایان این دولت است، یعنی اگر مشترکی درخواست کند اپراتورها بتوانند در عرض یک ماه واگذار کنند، در بحث ارتباط و اتصال بسته به میزان متقاضی دارد که ما پیش بینی میکنیم از این ۲۰ میلیون حدود ۴۰ میلیون منجر به اتصال شود، چون اتصال وابسته به درخواست مخاطب است.
سوال: صف انتظار افرادی که تلفن ثابت میخواهند چقدر است یعنی چند نفر در صف هستند؟
زارعیان: صف انتظار جدی نیست، حداقل در حوزه ما کمتر از حالا اگر بخواهم دقیق بگویم کمتر از صد هزار تا است در حوزه شرکت مخابرات ایران.
سوال: چند وقت است که منتظر خط هستند؟
زارعیان: متفاوت است با توجه به مناطق مختلف، ما براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات بیشتر از یک ماه نمیتوانیم مشترک را در انتظار نگه داریم البته مناطقی است که جدید است و شهرکهای جدید است، شهرکهای مسکن مهر است که هنوز شبکه برایشان به صورت کامل اجرا نشده است البته خوشبختانه کل کشور زیر پوشش تلفن همراه است و ما از جمله کشورهایی هستیم که بیش از ۹۹ درصد کشور شهری و روستایی زیر پوشش تلفن همراه است و مردم به حداقل ارتباط دسترسی دارند.
سوال: الان خیلیها در شهرهای بزرگ مستاجر هستند و یک اشکال جدی دارند در بحث اطلاع یابی از میزان قبضی که برایشان لحاظ شده است و در پرداختش و این خط قطع میشود راههای ارتباطی شما هم خیلی سنتی است یعنی طرف پرداختی هم که میکند باید دو سه روز معطل شود تا خطش وصل شود.
زارعیان: ببینید دو سه تا اتفاق افتاده است که شاید اطلاع رسانی نکردیم یکی این که ما در بخش سی آر ام مشتریان، غیر از شماره تلفن همراه صاحب تلفن، شماره تلفن همراه استفاده کننده را پیش بینی کردیم پس همه مشترکین میتوانند شماره تلفن را در سایت بگذارند به سایت شرکت مخابرات مراجعه و پرداخت کنند، دوم این که ما الان اپلیکیشن مخابرات من را راه اندازی کردیم همه مشترکین میتوانند به آن جا مراجعه کنند و صورتحساب خودشان را ببینند بنابراین امکانات و راههای ارتباطی الکترونیکی فراهم است مشترکی که از این دو طریق میپردازد به علاوه شماره ۲۰۰۰، کمتر از یک تا ۵ دقیقه خطش وصل میشود.
سوال: البته ما تماسهایی داشتیم که مردم گفتند با ۲۰۰۰ گرفتیم، ولی آخر هفته بوده و دو سه روز طول کشیده تا وصل شود.
زارعیان: برای مشترکینی که بیش از دو دوره نمیپردازند داستان یک مقدار فرق میکند یعنی مشترکی که خطش دو طرفه میشود داستان با مشترکی که خطش یک طرفه است کاملا متفاوت است استثنائاتی ممکن است باشد به دلیل ایراد در شبکه، ولی این قابل تست است از مخابرات من، شماره ۲۰۰۰ و سایت مخابرات ایران وقتی پرداخت شود اصولا کمتر از ۵ دقیقه وصل میشود.
سوال: بحثی هم در بحث فروش خطوط است که من مالک خطی دارم که میخواهم بفروشم به مخابرات مراجعه میکنم میگویند ۲۰۰ هزار تومان خط میتوانی بخری، ولی وقتی میخواهیم بفروشیم ۱۰۰ هزار تومان از ما میخرند این تفاوت چیست؟
زارعیان: مخابرات دیگر خطی را نمیتواند بخرد. شما میتوانید مشتری پیدا کنید به مشتری بفروشید.
سوال: مثلا درسایتهای آگهی، آگهی دهم؟
زارعیان: نه الان امکان خرید و فروش دارد.
سوال: مشتری از کجا پیدا کنم؟
زارعیان: مشترکینی هستند که به ما ودیعه دادند در زمان خرید خط، آن دسته از مشترکین قطعا کامل ودیعه شان را از مخابرات میگیرند میتوانند خطشان را برگردانند، اما مشترکینی که ودیعه ندارند و براساس مصوبه دولت حق اتصال به شرکت مخابرات ایران دادند اصولا شرکت مخابرات ایران نمیتواند به آنها پولی را بپردازد مجوز ندارد.
سوال: اشکالی هم که به وجود میآید اگر چند ماه هم استفاده نکند شما خط را میسوزانید و به نفع مخابرات ضبط میشود یعنی من مالک خط متضرر میشوم، چون مشتری نمیتوانم پیدا کنم.
زارعیان: نه، شما میتوانید به عنوان مالک خط به مخابرات مراجعه کنید درخواست رزرو خط را بدهید براساس مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات، اگر مشترکی بیش از یک سال از خطش استفاده نکند و مراجعهای به اپراتور نداشته باشد مهم نیست مخابرات باشد یا اپراتور دیگر، مخابرات موظف است که خط را تخلیه کند چرا که امکان سوء استفاده از آن خط است، اگر رزرو کند میتواند با یک مبلغ ناچیزی سالها این خط را نگهدارد تا هر زمان که دوست داشت.
سوال: بحث مزاحمین تلفنی هم است مثلا اورژانس تهران عدد داده که ما در یک هفته بیش از ۳ هزار مزاحم تلفنی داشتیم این پیگیری مخابرات چیست؟
زارعیان: قانون مزاحمین تلفنی، برخورد است و قطع یک هفتهای و قطع سه ماههای، اورژانس و همه دستگاههای خدماتی که با چنین مزاحمتی مواجه هستند به ما اعلام کنند ما طبق قوانین با آنها برخورد میکنیم. پایان
یک ماه پیش بدهی را دادم .
باز هم برایم بدهی زدند و پیامک می آید که آبونه باید بپردازم تا وصل کنند .وگرنه امتیاز تلفنم را می گیرند .
یعنی ۲۰ هزار تومان چیه هر ماه بیش از ۱۰۰ هزار تومان باید آبونه بدهم .