پخش زنده
امروز: -
در نماشگاه فناوری CES، از نسل جدید کشتی بدون ملوان رونمایی شد که می تواند با کمک هوش مصنوعی به سمت بندر حرکت کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نمایشگاه فناوری CES در لاس وگاس، سازندگان قایق تمرکز زیادی بر فناوریها و هوش مصنوعی دارند که هم برای قایقرانان تفریحی و هم برای ملوانان کارکشته رفتن به دریا را آسانتر میکنند.
یوهان ایندن، رئیس تجارت دریایی شرکت سوئدی ولوو پنتا میگوید: هنگامی که روی آب قرار دارید، باد، جریان آب و گاهی امواج وجود دارند و قایق در جای خود باقی نمیماند.
برای بیش از ۱۰ سال، قایقهای این شرکت به دریانوردان کمک میکردند تا با استفاده از یک اهرمک ساده کشتی را در موقعیت خود نگه دارند یا آن را به سمت راست یا چپ حرکت دهند.
به گفته ایندن، ولوو پنتا در سال ۲۰۱۸ از نمونه اولیهای رونمایی کرد که به ملوانان امکان پهلو گرفتن خودکار را میداد، اما مشتریان حاضر نبودند کشتیهای خود را تنها با فشار یک دکمه در بندر پارک کنند.
در ازای آن این شرکت یک سیستم کمکی در اسکله را توسعه داد که به ملوان سطح خاصی از کنترل را هنگام پهلوگیری قایق میداد. پهلوگیری یکی از استرسزاترین لحظهها در قایقرانی است.
او گفت که به طور کلی، ایده آنها بهبود ایمنی، آسایش، آرامش و در نهایت فراهم کردن امکان قایقرانی برای افراد بیشتر است.
نمونه اولیه این قایق توسط شرکت آمریکایی «Brunswick» بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکانهای موجود برای لنگر انداختن قایق بدون دخالت انسان ارائه میدهد.
یکی دیگر از برنامههای نرم افزاری ارائه شده توسط هوش مصنوعی آویکوس شرکت هیوندا (Hyundai's Avikus)، میتواند لذت حضور در دریا را به حداکثر برساند.
یکی از تنظیمهای این برنامه تضمین میکند که قایق در موقعیتی ایدهآل برای آفتاب گرفتن قرار میگیرد یا بهترین نقطه و زمان را برای تماشای غروب خورشید پیدا میکند.
قایقرانی خودران برای دریانوردی تجاری، در مرحله آزمایشی قرار دارد. در نروژ، یک کشتی باری الکتریکی خودران از سال گذشته کود را از کارخانه به بندر منتقل میکند و هدف آن کاهش ترافیک کامیونها است. در ژاپن نیز یک کشتی خودکار از سال گذشته بین دو جزیره در حال فعالیت بوده است، البته در حال حاضر یک خدمه در کشتی حضور دارد.
جان کراس (John Cross) از دانشگاه مموریال در کانادا میگوید که سفر با هدایت رایانهای امکان انجام حمل و نقل بسیار مطمئنتری را فراهم میکند.
بنابر اعلام تکاکسپلور، استفاده از قایق خودران در آبهای بینالمللی همچنان ممنوع است و پیشبینی نمیشود که تا پیش از سال ۲۰۲۸ مقررات جدیدی وضع شود.