پخش زنده
امروز: -
ایرادات و ابهامات لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای از سوی شورای نگهبان به مجلس داده شد که آخرین گام برای عضویت ایران در سازمان شانگهای است و از لحاظ ترانزیتی یک معامله برد - برد برای هر دو طرف تلقی میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مزایای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای وجود خط سراسری از مبدا چین به مقصد اروپا و خط ریلی متصل کننده به کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به چین و امتداد بندر اکتائو در شرق دریای خزر تا آذربایجان و ترکیه برای جابه جایی کالای کشورهای منطقه به وسیله مسیرهای دریایی و ریلی ایران است وبه طور کلی تنها در بخش تجارت حمل ونقل در حوزه اوراسیا از لحاظ اقتصادی و تجارت دسترسی اعضای کریدور شمال - جنوب و شرق را آسان میکند.
ایران بعد از ۱۵ سال در سازمان همکاری شانگهای که به صورت ناظر در این سازمان بوده شهریور امسال به حالت عضویت دائم درآمد واین موضوع علاوه بر مزیتهای اقتصادی - امنیتی - سیاسی - انرژی برای طرفین در پروژ ههای حمل ونقلی نیز مزیتهای بی شماری را در پی دارد.
بنا بر این گزارش محدوده جغرافیای سازمان شانگهای حدود ۶۰ میلیون کیلو متر مربع با جمعیتی حدود ۳ میلیارد نفر است که با توجه به شرایط جغرافیایی ایران در روند تسهیل ترانزیت کالا بین کشورهای عضو میتوان از آن بعنوان معامله دو سر سود برای ایران و دیگر اعضا یاد کرد.
تسهیل ترانزیت در محور کریدور شمال و جنوب که اکثر کشورهای عضو سازمان شانگهای در مسیر آن قرار دارند بیانگر نقش و اهمیت ایران در این سازمان است که با عضویت ایران بهرمندی از مزایای اقتصادی حذف محدودیتهای تجاری و اقتصادی تلقی میشود.
رابطه با ایران برای اکثر کشورهای عضو سازمان شانگهای بویژه - چین و روسیه برکسی پوشیده نیست. ایران میتواند حلقه اتصال هند به روسیه و دیگر کشورها از طریق آبهای آزاد باشد که جایگاه ایران در طرح کمربند و جاده را ارتقا میبخشد.