پخش زنده
امروز: -
یک شرکت دانش بنیان تاکنون چهل محصول پتروشیمی با کاربرد در صنایع برق، لوازم خانگی،نساجی و خودرو سازی را بومی سازی و به بازار عرضه کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ مدیر شرکت دانش بنیان فعال در حوزه محصولات پتروشیمی در شهرک علمی - تحقیقاتی اصفهان گفت: دلیل دستیابی به رتبه برتر در بین اعضای انجمن پارکهای علمی آسیایی این بود که توانستیم به دانش سازمانی تبدیل ایده به تجارت دست بیابیم.
محمد کریمیان افزود: این شرکت تا کنون چهل محصول پتروشیمی با کاربرد در صنایع برق، لوازم خانگی، نساجی و خودرو سازی را بومی سازی و به بازار عرضه کرده است.
وی گفت: این شرکت تا پیش از این به عنوان وارد کننده همین محصولات در بازار فعالیت میکرد، اما اکنون پانزده درصد محصولات خود را به کشورهایی صادر میکند که قبلا از آنها محصول وارد میکرد.
کریمیان افزود: اما دلیل موفقیت اصلی این شرکت، بومی سازی دانش سازمانیِ تجاری سازی محصولات بوده است که یکی از حلقههای مهم مفقوده در چرخه رشد فن اوری در کشور است.
وی گفت: دو مشکل مهم نبود سرمایه گذار و توانمند نبودن در تجاری سازی ایدهها از مشکلات اصلی شرکتهای دانش بنیان در ایران است.
کریمیان افزود: فرد محور بودن ایدهها و نبود برنامه ریزی سازمانی و بازار محور برای تبدیل ایده به محصول از دیگر مشکلات سر راه شرکتهای دانش بنیان در ایران است.
مدیر شرکت دانش بنیان گفت: تمرکز بر رشتههایی همچون فن اوری اطلاعات و غفلت از مزیتهای رقابتی کشور در بازار بین الملل موضوعی است که در ایران رواج دارد در حالیکه رشتههایی همچون کشاورزی، نفت، پتروشیمی، گردشگری، نساجی و از این قبیل میتوانند به عنوان مزیتهای رقابتی ایران در رشد فن اوریهای دانش بنیان محسوب شود.
وی افزود: ایده برای اینکه تبدیل به محصول تجاری شود نیاز است تا مراحل تولید نمونه امکان سنجی، ازمایشی، کاربردی و نیمه صنعتی را پشت سر بگذارد تا بتواند اعتماد سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری برای تولید صنعتی جلب کند.
وی گفت این نیاز دارد تا شرکت دانش بنیان توانمندی مالی لازم برای ایجاد یک کارخانه کوچک نیمه صنعتی را داشته باشد تا بتواند این مراحل را پشت سر بگذارد و این نیاز به حمایت دولت دارد.
مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: ما در این شرکت با سرمایه گذاری مناسب توانستیم با راه اندازی نخستین ازمایشگاه نواوری جامع در حوزه پتروشیمی کارخانه نیمه صنعتی کوچکی ایجاد کنیم تا با انجام فرایند پیروزی و شکست در تبدیل ایده به تجارت، چهل ایده تجاری شده را به بازار عرضه کنیم.
کریمیان افزود: رصد نیاز مشتریان در بازار و دوری از ایدههای غیر ضرور در بازار از ویژگیهای این شرکت در کسب موفقیت بوده است.
این شرکت توانست در نشست ۲۰۲۲ کره جنوبی در بین ۱۶۶ عضو از ۷۷ کشور جهان بر اساس ارزیابی انجمن پارکهای علمی اسیا رتبه عالی را در کنار سه شرکت جهان کسب کند.