پخش زنده
امروز: -
با استفاده از ابزارهای هوشمند نباید اجازه صدور بارنامه های صوری را بدهیم و در صورت بروز تخلف، جلوی کارت سوخت وسیله نقلیه گرفته شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، فولیان در کمیسیون هماهنگی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آخرین اصلاحات قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز در اسفند ۱۴۰۰ انجام و در طول ۱۰ سال این قانون ۳ بار اصلاح شده است.
وی افزود: در این قانون یک فصل مجزا برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در نظر گرفته شده و نکته برجسته قانون این است که پیشگیری مقدم بر مجازات است.
به گفته معاون دادستان؛ ماده ۳ این قانون ترک فعل دستگاه ها در حوزه قاچاق کالا را مستلزم برخورد قضایی دانسته و باید شاهد هم افزایی همه دستگاه های اجرایی باشیم.
فولیان ادامه داد: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هوشمندسازی مقابله با پدیده قاچاق تاکید شده است و باید به سراغ تجهیزات فناورانه برای جلوگیری از قاچاق کالا، سوخت و ارز برویم.
وی گفت: با استفاده از ابزارهای هوشمند نباید اجازه صدور بارنامه های صوری را بدهیم و در صورت بروز تخلف، جلوی کارت سوخت وسیله نقلیه گرفته شود.
معاون دادستان گفت: باید بررسی های دقیقی بر روی شرکت هایی که بارنامه های صوری برای قاچاق سوخت صادر می کنند انجام شود.
فولیان افزود: پرونده های تخلف ۴۵ شرکت صادر کننده بارنامه و ۱۷ شرکت مسافربری باید به همراه مستنداتشان به تعزیرات حکومتی ارسال شود و با متخلفان برخورد کنیم.
وی گفت: با ایجاد سامانه رصد تردد ناوگان حملو نقل عمومی می توانیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم.
معاون دادستان بیان کرد: عرضه داروهای قاچاق، سلامتی مردم را تهدید می کند و انتظار داریم نظارت ها بر این حوزه بیشتر باشد.
فولیان گفت: مشکلات و چالش های طرح دارویار و دلایل همکاری نکردن دستگاه ها در این طرح به دادگستری ارسال شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید بر ، برچسب اصالت بر روی تمامی محصولات سلامت محور نظارت کند. سازمان های بیمه گر هم باید بر اساس تاییدیه سامانه اصالت کالا باید به داروها یارانه و بیمه اختصاص دهد.
معاون دادستان گفت: گاهی شاهد دخالت برخی افراد در امور پزشکی هستیم و باید از فروش اقلام دارویی در عطاری ها پیشگیری شود. برخی از عطاری ها و سم فروشی ها قرص برنج را به صورت غیرقانونی می فروشند که این موضوع به شدت سلامت عمومی را تهدید می کند.
فولیان ادامه داد: تمامی انبارهای دارو در استان باید شناسه انبارداری داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به سودجویی از قاچاق سوخت گفت: سودجویان در سایه عدم نظارت برخی از دستگاه ها، در حال قطع کردن درختان مثمر و غیرمثمر هستند و حتی شاهد بی تفاوتی دهیاران نسبت به قطع درختان هستیم.
معاون دادستان گفت: کاداستر و سنددار کردن اراضی ملی استان به پایان رسیده و از این به بعد قابل قبول نیست که دهیاران مراتع ملی را به افراد دیگر اجاره دهند. همچنین نباید اجازه بدهیم درختی در استان قطع شود .
فولیان ادامه داد: کارگاه های خرید و فروش چوب اگر از اتحادیه درودگران مجوز فعالیت نداشته باشند، فعالیت شان متوقف خواهد شد.
وی افزود: تا ۵ سال آتی هرگونه قطع درختان مثمر و غیرمثمر در الموت شرقی و غربی و طارم ممنوع است و اگر کسی اقدام به این کار کند با برخورد قطعی دستگاه قضایی روبه رو می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار هم گفت: در حوزه غذا و دارو فقط ۲۰۰ میلیون تومان کشفیات داشتیم که به نسبت مقیاس استان و حجم بالای تخلفات این حوزه مطابقت و تناسب ندارد. انتظار داریم که در صورت طراحی سامانه های نظارتی، نظارت ها و کنترل ها دقیق باشند و با متخلفان به شدت برخود قضایی شود.
کبیری همچنین بیان کرد: برای شرکت های حمل و نقل که بارنامه های حمل کالا یا مسافر به صورت صوری صادر می کنند، پرونده تخلف تشکیل می دهیم و با موضوع قاچاق سوخت در استان مقابله می کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هم گفت: ۱۵ مرداد ماه دستورالعمل برخورد با اسناد حمل صوری و بهره برداری غیرمجاز سوخت به تمامی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شد.
حق لطفی، گفت: در حوزه حمل کالا بارنامه های کالاهایی که از فواصل بیش از ۷۰۰ کیلومتر پیمایش داشتند بررسی شدند و در حوزه مسافری هم صورت وضعیت های غیرعادی مانند مسیر قزوین به چابهار یا صورت وضعیت هایی که یک سر صادر شده اند تا شهریورماه رصد شدند.
وی اعلام کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۷۵۰ بارنامه مشکوک صادر شده توسط ۴۵ شرکت و همچنین ۶۵۴۰ صورت وضعیت مسافری مشکوک شناسایی شدند که برخی از آنها با هدف قاچاق سوخت انجام می شده است.
به گفته این مسئول؛ از قزوین به چابهار تاکنون هیچ اتوبوسی مسافر حمل نکرده است و اگر هم کسی قصد سفر به چابهار را داشته باشد حتما از تهران به چابهار عزیمت می کند.
حق لطفی گفت: از اربعین سامانه داپ یا سامانه دادا کاوی پلاک راه اندازی شده است و مشخص شد بارنامه ای که برای یک کامیون از قزوین به بندر امام صادر شده است، کامیون مذکور به غیر از استان قزوین به هیچ کجا سفر نکرده است. همچنین دوربین های پلاک خوان هم تخلف کامیونی که از بوئین زهرا به سمت بندر امام خمینی قصد عزیمت را داشت شناسایی کردند و مشخص شد این راننده به غیر از استان قزوین به هیچ کجا سفر نکرده و بارنامه فوق کاملا صوری بوده است.
وی گفت: در گام اول با شرکت های حمل و نقل متخلف مکاتبات انجام دادیم و مسئولان شرکت در راهداری حاضر شدند و جرم برخی از آنها ثابت شد و با دستورالعمل سازمان راهداری این شرکت ها جریمه شدند و به طور مثال یک شرکت ۷۸ میلیون و یک شرکت دیگر ۴۳ میلیون برای ۲۰ بارنامه صوری جریمه شدند.
این مسئول گفت: در گام اول شرکت های متخلف جریمه می شوند و در صورت تداوم و تکرار تخلف، شرکت صادر کننده صورت وضعیت یا بارنامه صوری پلمپ می شوند.
حق لطفی گفت: پس از برخوردهای راهداری و حمل و نقل جاده ای، میزان صدور بارنامه های صوری در حوزه مواد معدنی به شدت کاهش یافته است.