پخش زنده
امروز: -
رئیس اداره امور ناظرین و تالارهای بورس کالا گفت: هر کسی که در بورس کالا بخواهد خرید انجام دهد باید کد بورس کالا را داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رحمتی رئیس اداره امور ناظرین و تالارهای بورس کالا در برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران درباره خرید خودرو از بازار بورس کالا گفتگو کرد.
سوال: اگر کسی بخواهد در بورس کالا خودرو خریداری کند چگونه باید نام نویسی کند؟
رحمتی: اگر کسی بخواهد در بورس کالا خودرو بخرد ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کند و عزیزانی که سهام عدالت دارند قاعدتا این ثبت نام را قبلا انجام داده اند و احراز هویت شده اند، اما دوستانی که احراز هویت نشده اند به این سامانه مراجعه و ثبت نام کنند و یک کد پیگیری از این سامانه دریافت کنند بعد از دریافت کد در موتورهای جستجوگر میتوانند این کلمه اخذ کد برخط بورس کالای ایران را جستجو کنند و برایشان صفحهای باز میشود و آن جا میتوانند کارگزاری که مدنظرشان است را انتخاب کنند و با واردکردن کد ملی و شماره موبایلی که در سامانه سجام وارد کرده اند یک کدی برایشان ارسال میشود آن کد را وارد کنند وارد یک پنل کاربری میشوند و اطلاعات خودشان را میتوانند مشاهده کنند و یک سری فرمهای الکترونیکی هم است که باید به صورت برخط پر کنند.
سوال: این فرمها چه هستند؟
رحمتی: اینها فرم هویتی است یعنی اطلاعات آن شخص را میپرسد و یک سری اطلاعاتی که مربوط به اطلاعات حساب بانکی است و نهایتا مدارکی که باید آن جا بارگذاری کنند عکس، شناسنامه و کارت ملی است. در انتهای این فرایند یک نام کاربری و رمز عبور از سمت آن کارگزار برایشان پیامک میشود. ضمن این که یک نمونه فرم وکالتی هم برای مشتری در آن صفحه نمایش داده میشود و میتواند آن بانکی که مدنظرش است را انتخاب کند و آن نمونه فرم را دریافت کند و در آن بانک یک حساب وکالتی باز کند یا یکی از حسابهایی که در آن بانک دارد را اصطلاحا وکالتی کند، حساب وکالتی حسابی است که مشتری به کارگزار و بورس کالا وکالت میدهد که بتواند از آن حساب پول برداشت کند، چون کلیه فرآیندهای خرید در بورس کالا به صورت الکترونیک است و نقل و انتقالات پولی بصورت برخط انجام میشود. مشتریان برای این که بتوانند تقاضای خرید و ثبت سفارش کنند و آن مبلغ پیش پرداخت را در حسابشان بتواند کارگزار مسدود کند در حساب خود مشتری باید آن کارگزاری وکالت داشته باشد و بانکها توجیه هستند؛ و خیلی از بانکها در اپلیکیشنهای خودشان این مسئله را به صورت برخط در اختیار مشتری هایشان قرار داده اند که نیاز به حضور مشتری در شعبه نباشد و بانکهایی که این امکانات را نداشته باشند نهایتا یک ربع وقت مشتری در شعبه گرفته میشود که حسابشان را اصطلاحا وکالتی کنند. اگر هم آن شعبه اظهار بی اطلاعی کرد،همان جا میتوانند با کارگزارشان تماس بگیرند و کارگزار میتواند آن شعبه را در شهرهایی که مقداری دورتر از پایتخت است یا آن جا اطلاع کافی وجود ندارد، این اطلاعات را از طریق کارگزار به آن شعبه منتقل کند که فرایند زمان بری نیست. نهایت شاید کل این فرایند الکترونیک ثبت نام کردن، حدود ده دقیقه وقت شخص را بگیرد و نهایتا مراجعه به بانک است، بیشترین زمانی که میتواند از مشتری بگیرد.
سوال: این شرایط عمومی است؟ برای همه دارندگان کد بورسی است یا فقط مختص بحث خرید خودرو است؟
رحمتی: هر کسی که در بورس کالا بخواهد خرید انجام دهد باید کد بورس کالا را داشته باشد یک بار باید این فرآیند را انجام دهد.
سوال: حالا یک مقدار تخصصی روی بحث خودرو، افرادی که میخواهند خودرو خریداری کنند صحبت بفرمایید. چون این روزها عمومی شدن بورس کالا با همین مبحث خودرو خیلی رنگ و بوی جدید گرفته است، این عزیزان شرایط خاص تری یا نوع ثبت نامشان متفاوت است با شرایط عمومی بورس کالا؟
رحمتی: نه هیچ شرایط خاصی ندارد. وقتی آنها کد بورس کالا را دریافت میکنند در همان زیر مجموعه خرید خودرو در سایتی که گفتم آن جا ثبت نام که میکنند از آنها پرسیده میشود که برای خرید چه کالایی در بورس میخواهند اقدام کنند و خودرو را انتخاب میکنند و اگر این کار را هم نکنند خود کارگزار برایشان این کار را انجام میدهد. خرید در بورس کالا منوط به یک سری شرایط است، ولی در مورد خودرو شرایط خاصی نیست و برای عموم آزاد است.
سوال: خود خرید خودرو به صورت عمومی یک شرطهایی دارد مثلا در ۴۸ ماه گذشته خودرو خریداری نکرده باشند و پلاک تعویض نکرده باشند، داشتن گواهینامه و ...، آیا آن شرطهای عمومی پیش خرید خودرو در بحث بورس کالا هم دخالت داده میشود، یعنی مبنای گزینش افراد در نظر گرفته میشود؟
رحمتی: هر شرطی که در خرید خودرویی که اطلاعیه عرضه اش از طریق سایت ما منتشر میشود، شرط خریدش هم آن جا منتشر میشود. معمولا تا امروز ما شرایط خاصی برای خودرو نداشتیم یعنی صرفا همان افراد بالای ۱۸ سال بوده و یا کسانی که یک بار خودرو در بورس کالا خریداری کرده بودند، نمیتوانستند دوباره اقدام به خرید خودرو کنند و جدیدا صحبتهایی که با وزارت صمت انجام شده، گفتند که محدودیتهایی مانند این ۴۸ ماهه اخیر که کسی که خودرو خریداری کرده نتواند بیاید و خودرو بخرد. فهرست اینها را وزارت صمت به بورس کالا داده، ولی صرفا همین محدودیت است. نهایتا ۴۸ ماه گذشته خودرو خرید نکرده باشد و سنشان هم بالای ۱۸ سال باشد.
سوال: مبنای گفتگوی امروز ما درخواست خیلی از شنوندگان بود درباره این که ثبت نام کردند، اما از بورس کالا برایشان پیامک آمد که مثلا شما نمیتواند خرید کنید یا پولتان برگشت داده میشود یا مسائلی از این دست.
رحمتی: کل این محدودیتها یا شرایط در زمان ثبت سفارش انجام میشود. قاعدتا نقل و انتقال پولی صورت نمیگیرد و پول هم در حساب مشتری اگر ثبت سفارششان نهایی شود مسدود میشود. اگر پول مسدود نشود یا مشکلی در ثبت سفارششان وجود داشته باشد این را پیامک میدهد که شما مثلا به این دلیل نمیتوانید ثبت سفارش داشته باشید. چیزی که این روزها خیلی برای مشتریها پیش آمده همین خرید ۴۸ ماهه بوده است. از سال ۹۸ به بعد دوستانی که برایشان سند فاکتور خودرو صادر شده از هر یک از خودروسازیها این محدودیت برایشان وجود دارد و گاهی دوستان فراموش میکنند این مسئله را و نام نویسی میکنند و خطا میدهد که شما نمیتوانید ثبت سفارش را انجام دهید این به خاطر این است که دوستان در این مدت خرید داشتند.
سوال: پس کنسلی بعد از واریز وجه و خرید به افراد داده نمیشود دیگر.
رحمتی: اصلاح میکنم، واریز وجهی در فرایند خرید بورس کالا انجام نمیشود تمام وجه مشتری در حساب خودش است.
سوال: بله اگر فرد بلاک شد برای مسائلی که شما فرمودید، بعدا دیگر قرار نیست چیزی کنسل شود یعنی اگر بلاک شد و پول برداشت شد یعنی تمام.
رحمتی: بله پول در حساب مشتری مسدود شد بعد مشتریها میآیند در روز عرضه در فرآیند حراج شرکت میکنند. اگر در فرآیند حراج موفق به خرید خودرو شدند، مشتری موظف است بنابراطلاعیه عرضه، مابقی وجه را تکمیل کند در حساب خودش، وقتی پول در حساب خودش تکمیل باشد این وکالت به کارگزاری و بورس کالا داده شده است تا آن مبلغ ارزش قرارداد را برداشت میکند یعنی بعد از خرید خودرو این اتفاق میافتد و اگر هم مشتری موفق به خرید نشد، به صورت برخط و در لحظه بعد از این که فرآیند حراج به پایان رسید، پول درحساب مشتری آزاد میشود و مسدودی اش برداشته میشود.