پخش زنده
امروز: -
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: اگر در ارائه خدمات به کسبوکارهای دیجیتال از سوی سکوهای بومی (پلتفرم) کوتاهی صورت گیرد، صاحبان کسبوکارها میتوانند از آن سکو شکایت کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی از برنامههای مهم دولت افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور است و حمایت از سکوهای داخلی (پلتفرمها) ازجمله اقدامات مهم در این زمینه است. با محدودیتهای ایجاد شده برای پلتفرمهای خارجی، طرح حمایت از سکوهای داخلی با جدیت و سرعت بیشتری دنبال و مفاد آن به دستگاههای اجرایی مربوط ابلاغ شد.
برای اجرایی شدن این طرح با عنوان «آییننامه حمایت از سکوها و کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال» وزارتخانه های ارتباطات، امور اقتصادی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامهوبودجه کشور، معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور، بانک مرکزی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دارای تکالیفی هستند.
پس از تشکیل کمیته راهبری برای این آییننامه، درنهایت پنج سکوی بومی بهعنوان بازارگاه برای آغاز فعالیت کسبوکارهای برخط تأیید شدند که میتوانند به میزبانی از آنها بپردازند. تاکنون در حوزه آگهیهای اینترنتی شیپور، در حوزه تجارت اجتماعی روبیکا، در حوزه پیامرسانها ایتا و سروش پلاس و بازارگاههای حوزه کسبوکاری، کسبینو مورد تأیید قرار گرفتهاند. با توجه به این آییننامه، فعالانی که بر روی این سکوها قرار بگیرند، مشابه این است که در درگاه ملی مجوزها ثبت شدهاند.
برای اطلاعرسانی در حوزه اقدامات و تسهیلاتی که به کسبوکارها ارائه میشود، سامانهای باعنوان ۱۶۴۹ بهعنوان پنجره واحد اطلاعرسانی پیرامون حمایت دستگاهها و سکوهای مشمول راهاندازی شد.
«حامد منکرسی» معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات در راستای آییننامه حمایت از کسبوکارهای دیجیتال دارای تکالیفی است که رییس سازمان فناوری اطلاعات بهعنوان نماینده وزیر ارتباطات آن را پیگیری میکند. سامانه ۱۶۹۴ در راستای پیگیری تکالیف مندرج در مصوبه حمایت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی شده است.
وی افزود: در اجرای این آییننامه بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند و تکالیفی بر عهده آنهاست. سامانه ۱۶۹۴ بهمثابه نقطه تماس واحد برای اطلاع از خدماتی است که باید از سوی سکوهای مشمول به آنها ارائه شود. همچنین در این سامانه آخرین اخبار و اطلاعاتی که مربوط به این حوزه است نیز منعکس میشود.
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات تأکید کرد: علاوه بر آن، روند آمادهسازی قواعد و دستورالعملهای جدیدی که باید ذیل این آییننامه آماده شود نیز از طریق این سامانه منعکس میشود.
منکرسی افزود: کسبوکارها با مراجعه به این سامانه میتوانند بستههای متنوع حمایتی که سکوها برای آنها تدارک دیدهاند را مشاهده و بهواسطه آن بستر جدید فعالیت خود را انتخاب کنند.
وی افزود: در این سامانه بخشی را برای طرح شکایت کسبوکارها از سکوهای متخلف در نظر گرفتیم. به این صورت که اگر آنها برای ادامه فعالیت خود سکویی را انتخاب کردند؛ اما آن سکو، تسهیلاتی که قول داده بود را ارائه نکرد، صاحب کسبوکار بتواند از آن سکو شکایت کند.
منکرسی با بیان اینکه این شکایات از سمت کارگروه اقتصاد دیجیتال و کمیته راهبری آییننامه حمایت از کسبوکارهای دیجیتال دنبال میشود، گفت: شکایتهای ارسالی را بررسی و به آن رسیدگی میکنیم. به صاحبان کسبوکار نیز کد پیگیری داده میشود تا از روند رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.
وی درباره قدم بعدی که در راستای حمایت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مهمترین بندهای این آییننامه تسهیلاتی برای کمک به کسبوکارهایی است که در این مدت آسیبدیدهاند. آنها بسته به حجم فعالیت و تعداد دنبالکنندگانی (فالوئر) که از دست دادهاند میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات افزود: دستورالعمل اجرایی ارائه این تسهیلات آماده شده است و منتظر تخصص اعتبار هستیم تا ثبتنام برای دریافت آن آغاز شود. نتیجه را نیز از طریق سامانه ۱۶۴۹ به اطلاع عموم مردم میرسانیم.