پخش زنده
امروز: -
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه خودرو در بازار آزاد قیمتسازی میشود، گفت: متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میهمان برنامه امروز سلام صبح بخیر شبکه سه سیما بود و درباره وضعیت بازار خودرو و تغییرات قیمت خودرو گفتگو کرد.
سوال: از وقتی که دولت سیزدهم سر کار آمده تا الان وضعیت خودرو چه تغییراتی کرده است؟
قالیباف: از نظر تولید رشد بسیار خوبی داشته یعنی ما در نه ماهه امسال رکورد تولید سال قبل را زدیم، این نشان میدهد که رشد خیلی خوبی داشته هم سواری و هم کشندهها و ناوگان سنگین تقریبا ۵-۶ ماه یعنی کل تابستان و مهر هم ما بازار را انصافا نگهداشتیم از وقتی که این لنگر ارز جا به جا شد بازار خودرو هم به تلاطم قیمتی افتاد، ولی کل تابستان تقریبا این اتفاق افتاد حتی قیمتها کاهش هم پیدا کرد یعنی بازار را کد بود و تثبیت قیمت و در مواردی کاهش قیمت و مهر هم به همین صورت بود و آبان هم داشت خوب میرفت.
سوال: این فنر جمع شد یک دفعه ول شد یا نه اصلا فنری جمع نشده بود بنا به قیمت ارز این اتفاقات افتاده است؟
قالیباف: قیمت خودرو این که الان در بازار آزاد گفته میشود نیست، این قیمت من اعتقادم این است که قیمت سازی است، قیمت خودرو چیزی است که در بورس وقتی خودروسازان عرضه میکنند کشف میشود مثلا خودروی شاهین، ۲ هزار خودروی شاهین عرضه شد قیمتش شد ۳۴۶ میلیون تومان، همان روز در بازار آزاد ۵۲۰ میلیون تومان بود، قیمت ۳۴۶ میلیون تومان ۱۹ درصد نسبت به قیمت پایه رقابت خورد به عبارتی تمام آنچه که میتواند قیمت را از قیمت کارخانه بالاتر ببرد برای خودروی شاهین ۱۹ درصد بود، برای هایما که ۹ درصد بود، اما وقتی میبینیم در بازار آزاد قیمتها، من خودم زیر پل چوبی رفتم و از نمایشگاه داران پرسیدم روی این قیمت چندتا معامله کردید میگفتند یا اصلا معامله نکردیم یا یکی دو تا، معنایش این است که عمق این قیمت هم بسیار کم بوده است بنابراین خواهشم این است که اگر عزیزان میخواهند خودرو تهیه کنند از طریق بورس کالا باشد ما از این به بعد هم عرضهها را در بورس کالا تقویت میکنیم و بیشتر میکنیم مدیریت قیمتش آن جا خیلی راحتتر است، ولی قیمت بازار آزاد را به هیچ وجه قبول نداریم.
سوال: در بورس هم که میآید برخی خودروهای خاص مثلا حول و حوش یک میلیارد عرضه میشود گاهی هم کمی کمتر بعد چیزی که نهایتا به فروش میرسد دو میلیارد است.
قالیباف: بله یک استثنا داشتیم که این اتفاق افتاد و آن معامله را ابطال کردیم. علت این بود که وقتی در بورس هم شما تعداد کمی عرضه میگذارید روی آن تعداد کم رقابت زیادی میخورد، بعد از آن اتفاق یک کف عرضه تعریف کردیم برای خودروهای پرتیراژ دو هزار دستگاه، برای خودروهای کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه که این مورد شما کم تیراژ محسوب میشد و بعد از آن دیگر معاملات در بورس به این نحو که عرض کردم خیلی منطقی و خوب پیش رفت.
سوال: قرعه کشی کی حل میشود؟ وزیر هم در ابتدای کار وعدههایی دادند البته شرایط تغییر کرد متوجه این مسئله هستم، ولی مردم این وعده را شنیدند و دوست دارند روزی شود که به روز به شرکت خودروساز مراجعه کنند و بتوانند خودروی موردنظرشان را تحویل بگیرند، این محقق میشود در پایان ۴ سال وزارت آقای فاطمی امین؟
قالیباف: خیلی زودتر این اتفاق میافتد، ما الان در مورد قرعه کشی سایپا که کلا از قرعه کشی خارج شد محصولاتش و الان از طریق شرکت فروش دارد، مانده دو سه مدل از خودروهای ایران خودرو که هنوز در قرعه کشی است. این ها، چون قیمتش با قیمت بازار اختلاف زیادی دارد آنها هم به تدریج تا آخر امسال برنامه این است که از شمول قرعه کشی خارج شود مانند ۲۰۷ که این اتفاق برایش افتاد و الان در بورس عرضه میشود برنامه این است که سایر خودروها هم همان دو سه مدل باقی مانده برایشان این اتفاق بیفتد و قرعه کشی مدل مطلوب ما نیست، شعار و وعده وزیر صمت بوده که تا آخر امسال این اتفاق رخ دهد و انشاالله رخ دهد.
سوال: یعنی در این سه ماه این اتفاق میافتد؟
قالیباف: بله
سوال: میگوییم قرعه کشی حذف میشود، قرعه کشی حذف میشود و روشهای جایگزینش مانند بورس میآید یا نه واقعا، چون این هم یک بحثی است دیگه.
قالیباف: ما الان تعداد خودروهایی که دارد تولید میشود با رشدی که عرض کردم پیش بینی ما این است در شش ماهی که در پیش داریم سه ماه زمستان و سه ماه سال بعد حدود ۷۰۰ هزار دستگاه تولید داشته باشیم ۲۰۰ هزار دستگاه هم واردات، یعنی ما در شش ماه آینده حدود ۹۰۰ تا یک میلیون دستگاه خودرو میخواهد وارد بازار شود، بنابراین من تصورم این است که این یک میلیون دستگاه به قدری زیاد است که از نظر عرضه دیگر بازار اشباع میشود و دیگر موضوعیت ندارد چه قرعه کشی و چه هر روش دیگری ما به سرعت به سمت این میرویم که خود شرکتها بتوانند خودروهایشان را بفروشند.
سوال: این واردات خودرو، لیستی که من دیدم اکثرا خودروهای بالای یک میلیارد هستند یعنی خودروی متوسط خانوار در آن نبود.
قالیباف: طبق آئین نامه خودروها باید کمتر از ۲۰ هزار یورو باشند، اولویت ما کمتر از ۱۰ هزار یورو است مثلا ۸-۹ هزار یورو و ثبت سفارشهایی هم که شده که خودرو وارد شود در این دامنه قیمت در همین محدوده است.
سوال: این بخشی که وارد شد.
قالیباف: بله این خودروهایی بودکه، چون میخواستیم ببینید یک تابو شده بود این واردات و میگفتند نمیشود در حالی که اتفاق به نظرم بزرگی افتاد، من یک مقایسه کنم، ما سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، سال ۸۴ وارد شد یعنی دو سال طول کشید این هماهنگیها انجام شود، چون واردات خودرو که میگوییم اولا خوب شرکتها باید آمادگی داشته باشنداز نظر خدمات بعد از فروش و قطعات و. گمرک درگیر میشود، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش درگیر میشود میبینید که یک مجموعه باید هماهنگ باشند سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و این دو سال طول کشید در حالیکه ما در آبان ماه که آئین نامه نهایی شد و به صمت ابلاغ شد ما اوایل دی ماه این هماهنگی انجام شد میخواستیم این تابو بشکند که خدا را شکر شکست و دیگر کسی مدعی نمیشود که واردات خودرو انجام نمیشود، سرعت بیشتری خواهد گرفت و خودروهای اقتصادی با همان دامنه که عرض کردم وارد کشور خواهد شد و در بورس عرضه میشود به نظرم به زودی این را مردم خواهند دید.
سوال: آقای رئیس جمهور در دیداری که از وزارت صمت داشتند گفتند که شما وزارت خودرو نیستید.
قالیباف: دقیقا، ایشان نکته مهمی را فرمودند، واقعا وزارتخانه بزرگی است یعنی وظایف بزرگی دارد همان بخش معدن که این همه تاکید مقام معظم رهبری است و این همه ظرفیت در آن داریم چرا رسانهها از ما مطالبه معدن نمیکنند؟ چرا مطالبه تنظیم بازار هم حتی ما حاضریم جواب دهیم در حالیکه بخشی از به عهده ما است، بحث تجارت خارجی و تجارت داخلی با ما است، شرکتهای کسب و کارهای مجازی با ما است.
سوال: معدن را یک زمانی مفصل از شما دعوت میکنم هم راجع به مجوزهای بی رویه معدن که فعالان محیط زیست شاکی هستند و هم نسبت به پراکندگی انواع معدنها صحبت کنیم. اما راجع به تجارت حتی را جع به تنظیم بازار بالاخره خود آقای رئیس جمهور خواسته شان این بود که شفاف به مردم دلایل گرانیها را بگویید شما سالها همکار ما بودید و مطالبه گر بودید الان هم هستید میدانم لمس میکنیدو با مردم در ارتباط هستید بخشی شاید به وزارتخانه شما برنگردد، به اقلام خوراکی مانند شیر و گوشت و اینها که به شما ارتباطی ندارد، اما خیلی از موارد به این صورت است که امروز یک قیمت است و هفته دیگر قیمتی دیگر است این روح و روان مردم را آزار میدهد واقعا دلایل گرانی غیر از مسئله ارز چیست؟
قالیباف: آقای رئیس جمهور نکته درستی را گفتند که شاید در دستگاههای دولتی هم به آن کم توجهی میشود ما باید با مردم صادق باشیم مسائل مربوط به افزایش قیمت را مردم دقیقا دلایلش را بدانند به هرحال تورم ۴۰ درصد یک درک عمیقی میخواهد در جامعه که ما باید حتما این اطلاع را به مردم بدهیم، واقع مطلب این است که ما با شرایطی مواجه هستیم که فعلا باید سطح نقدینگی در کشور در رشدهای بالای ۳۰ درصد تا ۴۰ درصد انجام شود و این منبع تورم است، تورم هم یعنی افزایش سطح عمومی قیمت ها، بنابراین خودرو هم در آن است گوشت و مرغ و لبنیات هم در آن است، نکته دوم این است که البته هیچ ارتباطی مسئله پروتئینها و لبنیات با وزارت صمت ندارد، اما علت این که میبینید به خصوص این اقلام تغییر قیمتهای زیادی دارند برمی گردد به این که خانوارها عمده هزینه هایشان را در این قسمت متمرکز کردند و تقاضا زیاد است بنابراین کوچکترین تغییری در عرضه یا در قیمت تمام شده عرضه میتواند این طرف در تقاضا و در سطح بازار نوساناتی ایجاد کند.
سوال: غیر از اینها بقیه موارد، مثلا کسانی که ساختمان سازی میکنند میگویند مثلا قیمت سیمان این قدر اضافه شد یا مواد پروفیلی یا چیزهای دیگر، من قولی از شما بگیرم اگر گرانی غیرمترقبهای داشتیم در هر یک از اقلامی که مربوط به وزارت صمت میشد ما با شما تماس تلفنی بگیریم و شما دلیلش را به مردم توضیح دهید.
قالیباف: من این فرمایش آقای رئیسی را حداقل خود بنده میخواهم عملیاتی کنم هر موردی بود من در خدمتم، دلایل گرانی را حتما باید مردم بدانند مثلا در مورد همین مواردی که گفتید گاها قطعی گاز یا برق ممکن است یک شوک قیمتی به سیمان یا محصولات فولادی بدهد و مقطعی است که البته به زودی هم برطرف میشود.
سوال: یک سوال داریم که در مورد روند خصوصی سازی شرکتهای خودروسازی است، این هم جزو مطالباتی بود که دولت محترم دارد و هم خود شرکت مادر که ایران خودرو و سایپا باشند و هم دهها شرکتی که زیرمجموعه اش دارند و شاید از ظن خصوصی سازی بخواهند در امان بمانند.
قالیباف: در مورد واگذاری البته بهترین منبع سازمان خصوصی سازی است آقای دکتر قربان زاده و همکارانشان دارند این را انجام میدهند، در مورد خودروسازیها در مورد یکی شان به جمع بندی رسیده که، چون اینها بورسی هستند اجازه دهید اسم برده نشود در گام اول در مورد دو خودروساز بزرگ هم سهامهای تودلی اینها قرار است واگذار شود، تمام کارها به خصوص کارهای مربوط به تجدید ارزیابی داراییها، آگهیها انجام شده و من فکر میکنم که در این بازدیدی هم که آقای دکتر رئیسی از وزارت صمت داشتند این موضوع هم باز مطرح شد من فکر میکنم با آن مسائلی که خدمت رئیس جمهور ارائه شد به زودی شاهد یک تحرکی در واگذاری سهام باشیم.
سوال: یک سوالی هم دارم که این سوال قاطبه مردم نیست و سوال یک درصدی هم شاید نباشد شاید سوال نیم درصدی باشد منتها بالاخره روش سیاست گذاری و مدل حکمرانی در این مسئله شاید برای مردم مهم باشد که چه اتفاقی میخواهد بیفتد و آن هم واردات آیفون ۱۴ است، خیلیها مسافری آوردند و الان دارند استفاده میکنند و در شبکه است، ولی نگران هستند که این بالاخره قطع میشود یا نمیشود، رجیستر میشود یا نه و چه اتفاقی میافتد و خیلیها که به تکنولوژی روز علاقه دارند یا میخواهند از آخرین مدل هر چیزی استفاده کنند و علاقمند هستند که از این گوشی استفاده کنند و منتظر هستند که ببینند آیا وارداتش به صورت رسمی انجام میشود یا خیر، این جواب مشخص و صریحی دارد به مخاطبان بدهید یا خیر؟
قالیباف: واردات رسمی یا به عبارتی تجاری که انجام نخواهد شد، رویه مسافری ممکن است وارد شود که تا الان که با هم صحبت میکنیم تصمیمی برای رجیستر کردن گرفته نشده است، من هم صحبتی کردم گفتم در فرایند است متاسفانه این را برداشتند جور دیگری استفاده کردند که شده یا قطعا میخواهد بشود در حالیکه هنوز ما اطلاعی نداریم که میخواهد چه اتفاقی بیفتد
سوال: تصمیم گیری با چه کسی است؟
قالیباف: یک بخشی از آن با وزارت صمت است، ولی دستگاههای دیگری هم هستند و در مجموع باید بررسی شود و تصمیم نهایی گرفته شود.
سوال: کی فکر میکنید؟
قالیباف: من واقعا نمیدانم.