پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص زیرساختهای حمل و نقل تهران عقب ماندگی هایی داریم، گفت : این مسئله به خاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده ولی قطعا این مشکل به زودی برطرف می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، جلال بهرامی در حاشیه بازدید خبرنگاران از سامانه ۵ اتوبوسرانی و سوله بازسازی و بازآماد (اورهال) اتوبوسها، در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدات داخلی در بحث اتوبوسها و ونها زمانبر است تصریح کرد: به هر ترتیب این خط تولیدها چند سالی بود که از رده خارج شده بودند و در واقع ۶ ماهی است که این خط تولیدها فعالیت خود را آغاز کردهاند و به هر ترتیب این کار زمانبر است.
وی اظهار داشت : متاسفانه ما در حال حاضر با عقبماندگی در خصوص زیرساختهای حمل و نقل تهران مواجه هستیم که این مسئله به خاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده و باید تلاشهایی صورت بگیرد تا این مشکل برطرف بشود.
بهرامی درادامه با بیان اینکه بسیاری از خودروهایی که تحت عنوان خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند به کشورهای همسایه فروخته میشوند گفت: در برخی از کشورها عمر تاکسیها صد ساله است و در این دوره از مدیریت شهری نیز سیاست ما به جای تملک، خرید خدمت و سرویسدهی مناسب به شهروندان در حوزه حمل و نقل است.
وی گفت: یکی از سیاستهای این دوره از مدیریت شهری استفاده و مشارکت با بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این مسیر در طی این دوره اقدامات خوبی بویژه در حوزه حمل و نقل انجام شده است.
اولویت با توسعه مترو ؛ انجام ۱۰ میلیون سفر در روز در پایتخت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل و اولویتهای این حوزه گفت: قطعا اولویت ما مترو و توسعه آن است البته در کنار این مسئله باید توجه ویژهای را نیز به اتوبوس و تاکسی هم داشته باشیم.
بهرامی با بیان اینکه بر اساس آمار از ۱۰ میلیون سفری که در روز در پایتخت انجام میشود کمتر از ۲۰۰ هزار سفر توسط تاکسی انجام میپذیرد گفت: ما باید بتوانیم با برنامهریزی مدون و مناسب از ظرفیت قابل توجه مترو استفاده کنیم به طوریکه هم اکنون روزانه از هفت خط احداث شده یک میلیون و ۵۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ سفر جابجا میشوند که البته پیش از دوره جدید مدیریت شهری این آمار یک میلیون جابجایی بوده است.
وی ادامه داد: قطعا ما با تامین واگنهای مورد نیاز در هفت خط اشاره شده میتوانیم ظرفیت جابجایی را به ۴ میلیون سفر برسانیم، اما متاسفانه به دلیل کمبود واگن نتوانستیم از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا باید ۴ خط مترو ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ در پایتخت احداث شود یا خیر گفت: قطعا باید این کار انجام شود، اما قبل از این باید بتوانیم از ظرفیت موجود به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنیم.
بهرامی در ادامه با بیان اینکه برای هر کیلومتر مترو بجز واگن به اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است گفت: قاعدتا برای احداث ۴ خط، ۹، ۹، ۱۰، ۱۱ با احتساب ۳۰۰ کیلومتر نیازمند به یک اعتبار ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بجز واگنهای مورد نیاز است.
تهران نیازمند ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس تا ۱۴۰۴
وی ادامه داد: آن چیزی که اولویت مردم بر روی زمین است بحث اتوبوس است و بر اساس طرح جامع حمل و نقل تا پایان ۱۴۰۴ ما باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابجایی مسافران مهیا بکنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تا دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران ۲ هزار دستگاه اتوبوس با اولویتهای دو کابین به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود.
وی همچنین به موضوع اورهال و نوسازی اتوبوسهای دوکابین و تک کابین اشاره و تصریح کرد: این موضوع در دو سطح یک و دو به صورت ویژه پیگیری میشود. همچنین برای اورهال و نوسازی و بازسازی اتوبوسهای دو کابین و تک کابین از ظرفیت شهاب خودرو و بخش خصوصی استفاده میشود که در واقع اتوبوسهای دوکابین توسط مجموعه شهرداری و شهاب خودرو و اتوبوسهای تک کابین توسط بخش خصوصی انجام میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همچنین قرارداد ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت ایرانخودرو و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان به امضا رسیده است. علاوه بر اینکه مکاتبه ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیز با تولیدکنندگان انجام شده است و در کنار همه این موارد تلاش ما این است که از ظرفیت بخش خصوصی نیز به طور کامل استفاده کنیم که در این بخش نیز قرار است دو هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
اتوبوسهای روسی و چینی در مسیر ایران
وی ادامه داد: اتوبوسهای قرار است از کشورها روسیه، چین، اروپا و ... وارد شوند البته شهرداری برای مزایده اتوبوسهای قطری نیز که در جام جهانی به کار گرفته شدهاند نیز ورود پیدا کرده است.
بهرامی افزود: در کنار همه این موارد مذاکراتی نیز برای ورود اتوبوسهای سه کابین و یا تراموا و همچنین اتوبوسهای دوکابین انجام شده است که همه این موارد به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود میدل باس تولید داخل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دستگاهها اتومات نبودند شهرداری تهران رایزنیهایی را انجام داده تا این میدلباسها اتومات شوند و در همین زمینه ۵۰۰ دستگاه وارد خط تولید داخل شدند و به زودی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی میشود.
۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می شود
وی همچنین از تامین و خرید ونهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: متاسفانه ونهایی که در حال حاضر در قالب تاکسی ونها مورد استفاده قرار میگیرد فرسوده هستند و از ۷ هزار ونی که به صورت تاکسی فعالیت داشتهاند هم اکنون یک هزار دستگاه ون در سطح شهر فعالیت میکنند.
بهرامی ادامه داد: شهرداری تهران همچنین قراردادی را با وزارت کشور برای خرید ونهای جدید به امضا رسانده که در این زمینه قرار است ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود که شهرداری تهران نیز قدرالسهم خود را در این زمینه پرداخت کرده و قطعا پس از پلاکگذاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران برای خرید ۶۳۰ دستگاه ون اشاره شده ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه قدرالسهم پرداخت کرده است و در نهایت پس از تشکیل پرونده برای رانندگان تاکسی و ثبت پلاک وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.
وی افزود: یکی دیگر از برنامههای شهرداری تهران افزودن ون به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی است که قرار است ۱۳ هزار دستگاه ون به این ناوگان افزوده شود.
پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی به متقاضیان از سوی شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت : بر اساس برنامهریزی انجام شده و با مشارکت شهرداری تهران، ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی در قالب وام قرضالحسنه به متقاضیان پرداخت می شود.
وی ادامه داد: بحث موتور، دوچرخه و اسکوتر برقی از مواردی است که شهرداری تهران مذاکراتی را با تولیدکنندگان داخل داشته و در این زمینه از ظرفیت آنها استفاده خواهد کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توجه ویژهای را به موضوع موتورسیکلتهای برقی دارد گفت: در این زمینه با شرکتهای مذاکراتی شده و قرار است شهرداری تهران ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلتهای برقی را به صورت وام قرضالحسنه به شهروندان پرداخت کند.