پخش زنده
امروز: -
مدیر ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه تعداد بازیکنان در سال ۱۴۰۰ تا چند روز دیگر رونمایی می شود، گفت : در سال ۱۳۹۸ اعلام شد، ۳۲ میلیون بازیکن در کشور وجود دارد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدصادق دهنادی، مدیر ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانهای در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما درباره شرایط بازیهای رایانهای گفتگو کرد
سؤال: یک عدد و رقم اخیراً منتشر شده بود راجب به تعداد بازیکنانی که بازی میکنند، این یک عدد ۳۰ میلیون نفر است واقعیت دارد؟
دهنادی: بله ما از سال ۱۳۹۰ هر دو سال یکبار بنیاد ملی بازیهای رایانهای این پایش را انجام میدهد و عددی که برای تعداد بازیکنان در سال ۱۴۰۰ الان دوستان آماده کرده اند شاید تا چند روز دیگر رونمایی شود، ولی آن چیزی که در سال ۱۳۹۸ اعلام شد، ۳۲ میلیون بازیکن در کشور وجود دارد.
سؤال: یک سرانه ۳۰ دقیقهای هم اعلام شد؟
دهنادی: خیر ۹۰ دقیقه.
سؤال: یعنی سرانه از سرانه مطالعه بالاتر است؟
دهنادی: تقریباً ۳ برابر بالاتر از مطالعه است و برخلاف آن چیزی که تصور میشود متوسط سن بازیکنان در ایران ۲۲ سال است یعنی نمیشود گفت فقط برای کودک و نوجوان است و از بچههای ۳ یا ۴ ساله تا سالمندان را دربر میگیرد.
سؤال: بالاترین سنی که بازی میکنند چند ساله است؟
دهنادی: پایشهای سال ۹۸ نشان میدهد که ۱ درصد بازیکنان سالمند هستند یعنی در سالهای بالای ۶۵ سال تا ۹۰ سال دارند بازی میکنند کما اینکه آن نگرانیهایی که ما در سنین پایینتر داریم در حوزه اینکه بیش از هر حد وقت نگذارند و زندگی و تعادل شان مختل نشود این نگرانیها را ما برای سالمندان کمتر داریم و بالعکس. تحقیقات نشان میدهد که اینها دیرتر دچار آلزایمر یا فراموشی یا سایر مشکلاتی که مربوط به حافظه است میشوند بسیار روانشناسان و روانپزشکان حوزه سالمندی استفاده از بازیهای رایانهای را برای سالمندان توصیه میکنند از باب اینکه مغز و سیستم ادراکی شان بماند و احیا شود و بتوانند این سکوت و عدم تحرک سالمندی باعث از بین رفتن حافظه و فکر و ادراک شان نشود.
سؤال: از منظر شما که مدیر ارتباطات این بنیاد هستید آیا بازی کردن وقت تلف کردن است؟
دهنادی: بازی کردن بازی رایانهای مثل سایر بازیها است نمیتوانیم بگوییم که وقت تلف کردن است یا نیست. موضوعی که خیلی مهم است در فضای استفاده از هر رسانهای این است که ما تعادل را از بین نبریم بازی ما برای رشد شناختی همه کودکان نیاز است چه بازی غیررایانهای و چه بازی رایانه ای، رشد شناختی کودکان در بازی اتفاق میافتد بسیاری از نقشهایی که در آینده زندگی شان میخواهند انجام بدهند را در بازی یاد میگیرند امروز بازی ابزار کمک آموزشی در کل دنیا است که بسیاری از مفاهیم را در غالب بازی یاد میدهند پس بنابراین نمیشود گفت در ذات خودش بازی چه بازی رایانهای جه غیر بازی رایانهای وقت تلف کردن است.
سؤال: ماجرا این است که میگویند بازیهای غیر رایانهای یک عایدی دارد و ورزش است و برای سلامت جسمی فایده دارد آیا پشت دستگاه در روح آدم اثرگذار است؟ قبلاً میگفتند هوش و حواس را بالا میبرد خصوصاً در سنین پایین اجازه میدهد که طرف بتواند از دو طرف مغز استفاده کند؟
دهنادی: موضوع تعادل در استفاده کردن است. داستان دن کیشوت را خوانده اید آن زمانی که دستگاه چاپ آمدند کتاب را از یک کالای خیلی تشریفاتی و فردی تبدیل به یک کالای عمده کردند و یکهو جامعه بشری با یک اقیانوس کتاب روبرو شد، نگرانیهایی که آدمها داشتند درباره اینکه آدمها با کتاب خواندن تعادل زندگی شان بهم بریزد دن کیشوت را ساخت. یا مثلاً نگاهی که افلاطون نسبت به شعر دارد یا سایر هنرها هر چیزی که تعادل زندگی آدم را بهم بزند حالا هر رسانهای باشد، این را باید آدمها مراقب باشند.
سؤال: نسبی است؟
دهنادی: این میزان تعادل نسبی است نسبت به سبک زندگی است. اینکه میفرمایید آدمها در بازی رایانهای تحرک ندارند، این تحرک ممکن است جسمی نباشد کما اینکه بازیهای رایانهای که بازی حرکتی هم باشد ما داریم که بالاخره افراد تحرک ایجاد میکنند بدنشان اسکن میشودو مشارکت میکنند.
سؤال: آنها گران هستند؟
دهنادی: آنها نسلهای گذشته است و ارزانتر هم است. به نظر میرسد آن چیزی که باعث ایجاد نگرانی است این است که فرد به حدی از بازی استفاده کند که به کارهای دیگرش نرسد درس اش را نخواند و آن تعادل را تعادل ادراکی اش اول بهم بریزد و بعد تعادلی که در سبک زندگی اش باید وجود داشته باشد که به آن وابستگی یا اعتیاد به بازیهای رایانهای که تعاریفی دارد در فضای بین المللی برای کسانی که بیش از ۱۰ یا ۱۲ ساعت در روز بازی میکنند که اینها را...
سؤال: خیلیها در روزهای اخیر در سالهای اخیر با توجه به اینکه بازیهای برخط خیلی زیاد شده است نگاهشان به بازی کردن یک نگاه درآمدزایی است و درآمدهای خیلی خوبی هم دارند. یا خیلی از عزیزان هستند ۱۲ ساعت وقت میگذارند، اما کارشان است و شغل شان است؟
دهنادی: بله الان بازیکنان درآمدهای متنوعی دارند چه از بازی کردن چه از جایزه گرفتن و یک زیست بوم خیلی بزرگی دارد. در سال ۱۳۹۸ با همان قیمتها و ارزش پولی که درنظر بگیرید ما حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در ایران گردش مالی بازیهای رایانهای بوده تخمینهایی که بعضی از سایتهای خارجی درباره بازیهای رایانهای در ایران که الان موجود است در سال حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است که قاعدتاً در این پایش جدیدی که در چند روز آینده توسط معاونت پژوهشی و آموزشی ما رونمایی خواهد شد عدد دقیقتر اعلام میشود، ولی در ایران خانوادهها به دلیل اینکه عددها عددهای ریزی است شاید مثلاً خیلی دیده نشود، ولی مجموعاً هزینه بسیار خوبی را پیرامون بازی میکند.
سؤال: چه بازی هم باشد خیلی مهم است قطعاً برای بچه مثلاً ۸ ساله ۱۰ ساله خیلی از بازیها مناسب نیست به همان میزان آن بازی برای آدمی که ۲۰ ساله است مناسب است. دقیقاً کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای چه است؟
دهنادی: بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم وظیفه نظارتی و پایشی دارد همینطور که شما گفتید شاید یکی از مهمترین کارهایش هم بحث رده بندی سنی است بازی موبایلی و غیرموبایلی هم ندارد چه بازیهای تلفن همراه و چه بازیهای کنسولی و دستگاههای مختلف اینها رد بنیاد ملی بازیهای رایانهای بررسی میشود ما یکی از نظامهای پیشران در غرب آسیا و در کل جهان را داریم در حوزه رده بندی سنی که مشخص میکنیم مانند سایر محصولات فرهنگی مان مثل کتاب و تئاتر و سینما که چه چیزی مناسب چه سنی است درکنار آن یک وظیفه حمایتی هم داریم که توسعه پیدا کند ما بازی سازهای ایرانی خیلی خوبی داریم الان در رده و استانداردهای بین المللی کار میکنند بازیهای خیلی خوبی داریم بازیهای بالای ۱۰ میلیون نسل داریم بازیهایی داریم که در خارج از کشور حتی ایرانیان خارج از کشور یا علاقمندان به زبان فارسی دارند بازی میکنند. این حمایت که از بازی سازها انجام میشود یکی از کارهای بنیاد است یک کار دیگری که بنیاد انجام میدهد منابع آموزشی برای حوزه بازی، چون شما میدانید وقتی ما ۳۰ میلیون و بیش از ۳۰ میلیون مخاطب در ایران داشته باشیم قاعدتاً احتیاج به این داریم که در این فضا شغل تولید شود انیسیتو ملی بازی سازی را داریم و آموزش میدهیم این شغل را حدود ۲ هزار نفر در کشور الان شغل دائم و ثابت دارند در این حوزه، ولی در نهایت حوزه سواد بازی و سواد رسانهای که نحوه استفاده از این را به جامعه یاد میدهد و یک مرکز رایگان مشاورهای بازی با شماره تلفن ۰۲۱۵۸۱۲۹ برای خانوادهها راه اندازی کرده ایم.
سؤال: چه بازی از منظر شما بازی مفید و چه بازی مضر است؟
دهنادی: تناسب مخاطب و آن سرگرمی خیلی مهم است کتاب که دیگر مورد توجهترین و مورد توصیهترین محصول فرهنگی هم هست نمیشود بدون توجه به تناسب سنی مخاطب و نوشته کسی استفاده کند. قاعدتاً این تناسبها خیلی مهم است که متأسفانه بسیاری از خانوادهها به آن توجه ندارند همین مقداری که یک بازی را بچه خودش انتخاب کند خریداری میکنند. ما واقعیت قصه نمیتوانیم هر چیزی را که در جامعه رخ میدهد یا در خانواده رخ میدهد گردن بازیهای رایانهای بیندازیم. یک بنده خدایی روش تحقیق میخواند میگفت استاد من متوجه شده ام مهمترین عامل طلاق ازدواج است گفتم چطور مگه گفت، چون هر کسی که طلاق میگیرد ازدواج کرده است. بعضی از ما هم اینطوری است که میبینیم بزرگترین عدد کشور بازیهای رایانهای است درخانواده اگر بچه حرف ما را گوش نمیکند در جامعه اگر حرف ما را گوش نمیکند در مدرسه یا رفتار تراز و درستی ندارد و مهارتهای مختلف اش لنگ میزند میگویند، چون بازیهای رایانهای استفاده کرده است اینجوری است.
سؤال: بازیهای رایانهای یک جاهایی در شکل گیری شخصیت افراد واقعاً نقش بسزایی دارد؟
دهنادی: همین طور است، اما یک اینکه آدمها چه افراد و خانواده وها و چه نهادها مسئولیتهایی که دارند و داشته اند و باید انجام میدادند جذابیتهایی که باید برای جذب افراد انجام میدادند وانجام ندادند تحولات و بروزآوریهایی که باید در فضای سیستم آموزشی ما انجام میدادیم و بعضاً انجام ندادیم، شاید ما ۶۰ حوزه فرهنگی و نهاد فرهنگی در کشور بیش از ۶۰ نهاد فرهنگی داریم که شاید فراگیرترین آن آموزش و پرورش و خود صداوسیما است. ما نباید اینها را نباید فراموش کنی و بگوییم اینها، چون بازی رایانهای انجام میدهند حرف پدر و مادر را گوش نمیکنند ما باید هر اثری را هم که اگر به بازیهای رایانهای منتسب کنیم اولاً مبتنی بر پژوهش باشد همین الان حدود ۳۰ سال است در دنیا تحقیق میشود بین بازیهای رایانهای و خشنونت بین بازیهای رایانهای و ناامیدی بین بازیهای رایانهای و رفتارهای جدید نسلی که اینترنت پایه است. یک رابطهای برقرار کنند بعضی از پژوهشها این را تأیید میکند و بعضی از پژوهشها هم تأیید نمیکند. به نظر میرسد اگر آدمها و نهادها نقش خودشان را قبل از ارزیابی سایر عوامل ببینند شاید بازیهای رایانهای نه تنها یک عامل مخرب و بازدارنده نباشد بلکه بتواند به کمک اینها بیاید.
سؤال: بحث همان تناسب است یعنی شما هر محتوایی که در حوزه رسانه و بازیهای رایانهای دراختیار عموم مردم قرار میدهید خاصه قشر نوجوان و جوان آن تناسب اگر رعایت شود کاری که تمام دنیا دارد انجام میدهد حتی در محتوای تصویری که ارائه میدهد این را خودش را موظف میداند که رده بندی سنی داشته باشد یعنی اگر یک کارتونی قرار است پخش شود میگوید این را ۱۰ تا ۱۴ سال باید ببیند و آثار مخربی شاید برای سنین پایینتر داشته باشد برای سنین بالاتر هم به همین شکل و امیدوارم به اینجا برسیم یعنی فارغ از اینکه یک رده سنی داشته باشیم یک لگو بزنیم بگوییم از ۱۰ تا ۱۵ سال و اینها واقعاً میشود همان پژوهش انجام شود و برنامه ریزی شکل بگیرد و کمک کند یعنی بشود بال کمکی برای پدر و مادر حتی در حوزه آموزش و تربیت شان و این اتفاق میتواند بیفتد یعنی از این موارد جذاب که برای کودکان ونوجوانان وجود دارد ما میتوانیم بهره برداری کافی داشته باشیم.
پایان