پخش زنده
امروز: -
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله رشاد در اختتامیه سومین همایش "علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری" که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در سخنانی با تاکید بر ضرورت تقسیم کار در جریان تولید علوم انسانی- اسلامی افزود: با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاهها میتوانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم.
وی گفت: همه ما سال هاست که مسأله علوم انسانی، اصلاح، ارتقاء، آسیب، تولید، توسعه، ترویج و احیانا کاربردی سازی این حوزه وسیع را در دستورکار داریم و رهبر خردمند و آینده نگر نیز به این مسأله اهتمام دارند و مرتب در خلال رهنمودها و تدابیرشان به این موضوع میپردازند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: عموم دستگاهها خاصه دستگاههای حاضر در این محفل نیز به این مساله اهتمام دارند، ولی یک سری مشکلاتی پیش روی ماست که چندان که باید کار به نحو مطلوب پیش نمیرود.
.
آیت الله رشاد ادامه داد: شاید راه حل مسأله یا مهمترین راه حل آن این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاههای هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشتهها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند.
رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران اظهارداشت: در هر حوزهای باید به آن مجموعه بگوییم در این حوزه تعیین شده شما باید پاسخگو باشید، یعنی زمانبندی کنید، فرایند تعریف کنید، سالانه کارکرد سنجی کنید و این کار را اگر انجام دهیم بنظر میرسد بتوانیم یک برآورد قابل پیش بینی و نقد و ارزیابی را در یک بستر و بازه زمانی معینی پیش بینی کنیم.
وی خطاب به اعضای مجمع پژوهشگاههای علوم انسانی – اسلامی گفت: در حال حاضر هیچ کدام از ما نمیتوانیم بگوییم که در این فرایندی که درحال طی شدن است در کجا هستیم یا هرکدام از ما بعد از ده سال به کجا خواهیم رسید.
آیت الله رشاد با بیان اینکه قطب گذاری تخصصی باید انجام شود گفت: باید بتوانیم بگوییم که این دستگاه قطب فلان حوزه است و آن دستگاه قطب فلان حوزه و بعد کلیاتی از یک الگو طراحی کنیم که همه حول محور آن الگو فعالیت کنند .
وی افزود: همایش سالانه علوم انسانی- اسلامی را نیز باید به یک باشگاه کارکرد سنجی سالانه تبدیل کنیم که هم فرابخشی باشد که در کل ببینیم به کدام نقطه رسیده ایم و هم بصورت بخشی باشد که ببینیم هر دستگاه به کدام نقطه رسیده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه ما در این پژوهشگاه در حوزه فرهنگ کارکردیم خاطرنشان کرد: در موضوعات ساختار فرهنگی و در زمینه فرهنگ مقاومتی کارهای مفصلی کرده ایم و میتوانیم گزارش بدهیم که سال گذشته در این نقطه بودیم و الان در این نقطه هستیم.