پخش زنده
امروز: -
کارشناس حوزه رسانه ،خط خبری رسانه های بیگانه تکرار و برجسته سازی موضوعات فرعی در مقابل موضوعات اصلی و اغتشاش ذهنی مخاطب است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای هادی البرزی کارشناس محترم حوزه رسانه در رادیو مقاومت با برنامه سلام سردار به بررسی و نقد سرخط خبرها و تحلیل های رسانه های بیگانه پرداخت .
سوال: ببینیم امروز آقای البرزی برای ما چی دارند از سرخط خبرها و تحلیلها و آنچه که در رسانههای بیگانه مورد بحث و گفتگو و نقد قرار میگیرد.
سلام و صبح بخیر
سوال: به نظر میرسد که کم کم رسانههای غربی در کنار پرداختن به اتفاقات داخلی ایران دارند میروند به سمت مسائلی که مربوط به حوزه مقاومت و مناسبتهای این روزهاست از زبان شما بشنویم که چه کردند و چه میکنند و چه برنامهای دارند؟
آقای البرزی: رسانههای بیگانه را که ما بررسی میکنیم همچنان خط خبریشان روی موضوع ایران بحث اتفاقات اخیر است هر چند ما که در فضای واقعی ایران داریم زندگی میکنیم در واقع فضای آرامی در ایران حاکم است و کار و زندگی مردم و جنب و جوشها را میبینیم، اما این رسانهها فعلاً نمیخواهند عبور کنند از خط خبری که در گذشته داشته اند و کماکان سعی میکنند به قولی چارچوب بندی و قاب بندی خودشون را در مورد اتفاقات اخیری که در مهرماه و آبان ماه بوده و این موضوعات قرار بدهند نمیخواهند از این مسائل عبور کنند در مورد مسائل حوزه مقاومت الان به طور مستقیم دقیقاً ورود نکرده اند دیروز هم در واقع موضوعاتشون و خط خبری شون باز همان موضوع اغتشاش ذهنی در مخاطب بوده و سعی میکنند موضوعات فرعی را در مقابل موضوعات اصلی برجسته کنند کماکان تکنیک تکرار و موضوعات گذشته را برجسته کردن و روی آن تمرکز کردن در دستور کار این رسانهها است.
سوال: یعنی هنوز هم دنبال این هستند که از آن آب گل آلود ماهی بگیرند؟
آقای البرزی: بله دقیقاً همان خط خبری که در چند ماه اخیر داشتند با همان فرمان انگار خبر دیگری در ایران و جهان اتفاق نمیافتد الان ما خبرهای مهمی در دنیا داریم که حالا و کشور خودمان بحث همین موضوع کرونا که در ایران تعداد فوتیها تک رقمی و چند روزیست که به صفر رسیده است ، ولی در بیشتر کشورهای جهان از جمله آمریکا و ژاپن تعداد فوتیها خیلی زیاد شده است .روی این موضوع اتفاقاً سکوت کردند در دورهای که ما در کشورمان تعداد فوتیهای کرونا خیلی زیاد بود تمرکز اصلیشان روی ایران بود به نوعی یک استاندارد دوگانه را ما داریم میبینیم . درحال حاضر موضوعات و رویدادهای اصلی در کشور و بارشهایی که کل کشور را تقریباً فراگرفته است، در این رسانهها دیده نمیشود و به نوعی این رسانهها ارزشهای خبری را هم جابه جا کرده اند .همان ارزشهای خبری که روی آن حرف میزنند و خود را حرفهای میدانند به این موضوعات در واقع تمرکز ندارند و بیشتر یک خبر را روی آن تمرکز نمیکنند حواشی موضوعاتی که در چند ماهه گذشته بوده به آنها میپردازند و به نوعی میخواهند همچنان نشان بدهند که فضای کشور ما آرام نیست در صورتی که ما در فرانسه شاهد بودیم که چه اتفاقاتی افتاده و اعتصابات انگلیس بحثهایی که در فرانسه هست ناآرامیهای این کشور ها را اصلاً پوشش نمیدهند.
سوال: درگیریهای آلمان یعنی همه کشورهای اروپایی که در این حوزه حامی این رسانهها هستند ،خودشان الان شرایط خیلی بدی دارند به نظر میرسد که این رسانهها در توهم هستند آقای دکتر البرزی یعنی نمیخواهند از این خواب بیدار بشوند و به این نتیجه برسند که ایران خبری نیست و آرامش برقرار است؟
آقای البرزی: فکر میکنند مخاطبشان فقط این رسانهها را نگاه میکنند در صورتی که در اصل شبکههای اجتماعی مخاطب هوشمندتر شده اخبار مختلفی دستش میرسد و اگر مخاطب یک ذره دقیق نگاه کند به این رسانهها میتواند پشت صحنه آنها را بداند که در واقع چه طراحی رسانهای دارند و چرا در مورد برخی از موضوعات، روی کاستیها تمرکز کردند. دقیقاً همان تکنیکهایی که در عصر جنگ جهانی دوم دروغ بزرگ در واقع استفاده میشد از همان تکنیک دوباره دارند استفاده میکنند و تمرکز کرده اند روی تکنیکهایی که به نوعی جهان رسانهای از آن عبور کرده و جامعیت خبری را در بحث هایشان ندارند.
سوال: بسیار خوب ، فقط میتوانیم امیدوار بشویم که انشاالله هدایت شوند چیز دیگری نمیشد گفت به این سبک کار کردن رسانههای بیگانه یعنی خیلی عجیب است که شما واقعیت را مثل روز ببینی و انکارش کنید؟
آقای البرزی: البته هدف طراحی اصلی رسانهها همین است ما در واقع در قدیم که در نظریههای ارتباطات الان هم هست که بحث برجسته سازی را میگویند باید به چی فکر کنید در واقع اینها میخواهند به مخاطب خودشان بگویند که باید به موضوعی که ما میگوییم فکر کنید موضوع دیگری در واقع موجود ندارد و سعی میکنند همین موضوعاتی که خودشان در نظر دارند در رسانه هایشان بیاورند و یک نگاه تک سویه به موضوعات مختلف دارند.
سوال: یعنی میخواهند ذهن مخاطبشان را غیر مستقیم و نامحسوس مدیریت و فرماندهی بکنند ؟
آقای البرزی: این البته در بعضی موارد شاید جواب داده ، اما مخاطب با بررسی که میکند با اینکه خود مخاطب ایرانی در جامعه حضور دارد شاید برای مخاطب بین المللی که در جای دیگری از دنیا زندگی می کند اینها بتوانند موضوع را تعریف کنند، اما مخاطبی که در داخل کشور هست ،دارد در این کشور نفس میکشد و کار میکند دقیقاً این کلی بافی و تکنیکهای پوشالی را درک میکند.