محققان کشورمان دوچرخههای هیبرید و برقی تولید کردند
با توجه به افزایش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، گروهی از مهندسان دانشگاه صنعتی شاهرود ، دوچرخههای برقی را در ۶ مدل تولید کردند که علاوه بر استفاده از پدال و موتور امکان بهره برداری از آن به صورت هیبرید نیز پیشبینی شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، سید وحید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه تحقیقات ما در مرکز دیناموتور مستقر در پارک علم و فناوری صنعتی شاهرود بر روی موتورهای الکتریکی متمرکز شده است، گفت: ما در این مرکز ساخت موتورهای الکتریکی را در دستور کار قرار دادیم و یکی از حوزههایی که در این مرکز آغاز کردیم، حوزه طراحی و ساخت دوچرخه برقی است.
وی با بیان اینکه مجموعه دوچرخه برقی و موتور آن را داخلی سازی کردهایم، افزود : دوچرخهای که ما ساخته ایم ، از نوع موتور "middle drive" یا موتور میانی است که از ثبات خوبی برخوردار است، ضمن آنکه عمر زیادی دارد.
حسینی تاکید کرد : در این پروژه با همکاری برخی از شرکتهای ایرانی موفق به داخلی سازی باتری این دوچرخه شدیم ، علاوه بر آن بدنه دوچرخه را ، هم از نمونههای خارجی میتوان تهیه کرد و هم قرارداد با شرکتهای داخلی تولیدکننده دوچرخه داریم.
وی افزود : بخش زیادی از قطعات مورد نیاز برای تولید این دوچرخههای برقی از شرکتهای داخلی تامین شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه دوچرخه برقی تولیدشده در ۳ حالت "دوچرخه معمولی پدالی"، "حرکت با موتور بدون نیاز به پدال زدن" و " حرکت هیبریدی" رانندگی میکند افزود : به این صورت که فرد در هنگام دوچرخه سواری توسط سنسوری، گشتاور پای راننده را اندازه گیری میکند و متوجه میشود که فرد قصد حرکت دارد یا خیر و در صورت حرکت، موتور به کمک فرد راننده میآید.
وی تاکید کرد: این قابلیت موجب میشود که در پیکهای حرکتی مانند رانندگی در شیب زیاد، پیکها جذب میشود و موتور به کمک راننده میآید و حرکت را برای دوچرخه سوار تسهیل میکند.
حسینی، سرعت دوچرخه را حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر در ساعت برشمرد و افزود:، ولی این دوچرخه به سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت نیز رسیده است.
وی درخصوص میزان ظرفیت زیاد این دوچرخه برقی، گفت : میزان کیلومتر باتری این دوچرخه برقی به میزان ظرفیت باتری که ما در مدلهای مختلف تهیه کردیم، ارتباط دارد. نمونهای که ارائه شده تا ۱۰۰ کیلومتر میتواند رانندگی کند، ولی متوسط رانندگیها ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر است.
وی افزود : این دوچرخه را در ۶ مدل تولید کردیم. یک مدل آن را برای کاربرد در شهرداریها، ادارات و سازمانها که به آنها "دوچرخه شهری" میگویند، به تولید رساندیم.
حسینی، دوچرخه بانوان، دوچرخه برای طی مسافت میان دو شهر، دوچرخه اقتصادی و دوچرخه کوهستان را از دیگر نمونههای تولیدشده در این شرکت نام برد و گفت: نمونه دیگر، ساخت دوچرخههایی است که باتری پکیج در داخل آن قرار میگیرد. همه انواع دوچرخههای تولید شده ما، برقی هستند و تا دو ماه آینده به بازار معرفی خواهند شد.
وی افزود : با توجه به اینکه این دوچرخهها از جنس آلومینیوم است، تفاوت وزنی زیادی نسبت به دوچرخههای متداول ندارد، ولی از سوی دیگر به شدت به افرادی که میخواهند دوچرخهسواری کنند و یا اینکه به محل کار بروند، این دوچرخه میتواند در شرایطی که آنها خسته هستند، با راحتی خود را به منزل برسانند و این مزیت خوبی است که میتواند فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری را در کشور توسعه دهد.