حضور با ثبات در بازار لوازم خانگی منطقه؛ اولویت وزارت صمت
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت بازارسازی, نفوذ و حضور با ثبات در بازار لوازم خانگی منطقه را از اولویتهای این وزارتخانه عنوان کرد.
به گزارش گروه صنعت
خبرگزاری صداوسیما از وزارت صنعت، معدن و تجارت، آقای محسن شکراللهی گفت: امروزه برای اینکه فرصتها را از دست ندهیم توأمان چرخه یادگیری و برنامهریزی را برای بازار سازی باید انجام دهیم و محصولات ساخت ایران را به بازارهای منطقه و سایر نقاط جهان معرفی کنیم.
وی ادامه داد: نمایشگاه لوازم خانگی فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی و شرکتهای لوازم خانگی است تا از آخرین توانمندیها، دستاوردها و ابتکارات خود در تولید انواع لوازم خانگی برای بازدید عمومی رونمایی کنند و مردم، نخبگان و متخصصان از آخرین دستاوردهای صنعت لوازم خانگی بهرهمند شوند.
شکراللهی یکی از مزیتهای نمایشگاه لوازم خانگی را فرصت تعامل و گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه بین صنعتگران و اشتراک گذاری تجربههای موفق و همچنین تجارب ناموفق صنعتگران در سالهای اخیر عنوان کرد و. گفت: این گفتگوها موجب شکل گیری محیط هم افزا برای پیشبرد عمومی صنعت در حوزههای مختلف و آسیب شناسی روشهای تأمین، تولید و فروش و بازاریابی، میشود همچنین خلأهای سیاستگذاریها، تنظیم گری و اقدامات مختلف در طرحهای اجرایی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صمت ادامه داد: این نمایشگاه میتواند به یادگیریهای جدید در روشهای تولید و فروش و صادرات کمک نماید به طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلق فرصت چرخه یادگیری در کشور هستیم و برنامهریزی کلان کشور باید از راهبرد جایگزینی واردات به سمت راهبرد توسعه صادرات حرکت کند و این مهم نیازمند گفتگوی بیشتر حول تحول و پیشرفت صنعت و اتخاذ رویکرد همکاریهای مشترک و ارتقای دانش فنی در سرلوحه برنامه ریزیها است.
شکراللهی افزود: نگاه ما به صنعت لوازم خانگی راهبردی و اجتماعی است و ارتقای کیفی صنعت لوازم خانگی، منجر به جلب رضایت مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید ملی میشود و برعکس آن، در صورتی که به کیفیت در لوازم خانگی توجه نکنیم موجب از دست رفتن فرصتها و سرمایههای اجتماعی خواهد شد.
وی ادامه داد: لذا حرکت صنعت لوازم خانگی باید در لبه دانش و فناوری برای تامین رضایت مصرف کننده، خانوار ایرانی و بازار داخلی باشد و همچنین منجر به حضور پررنگ در بازار منطقهای شود، زیرا بهبود رضایت مردم و افزایش کیفیت راهی جز شتاب صادرات لوازم خانگی و ایجاد تحول در تولید ندارد و در صورتی که صنایع و شرکتهای ایرانی بتوانند صادرات به کشورهای منطقه داشته باشند در آن صورت از مقیاس تولید مناسب و به صرفه اقتصادی استفاده خواهند کرد و تولید باکیفیت افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع لوازمخانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت: بدون تحقیق و توسعه، طراحی مناسب، تنوع محصول و تولید عالی نمیتوان انتظار کالای با کیفیت داشت؛ لذا باید تولید کنندگان تشویق شوند که در کنار افزایش کیفیت، صادرات خود را نیز افزایش دهند تا میزان تولید بیشتر شود و از این طریق امکان توسعه محصولات و بهبود کیفیت را شاهد باشیم. زیرا با میزان اندک و بازار کوچک نمیتوان انتظار تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت.
شکرالهی افزود: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را میشناسند و محصولات با کیفیت و برندهای معتبر را حمایت میکنند بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوارهای ایرانی و توسعه خدمات پس از فروش در کشورهای هدف نسبت به بهبود بهره وری صنایع لوازم خانگی و تشویق برندهای معتبر و تنوع محصولات و شرکتهایی که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه میدهند، اقدام کرده و با رتبه بندی فعالین صنعت و نامها و نشانهای مطرح در صنعت لوازم خانگی بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: تعامل دو طرفه مصرف کننده و تولید کننده باعث کارآمدی و بهره وری بالاتر صنعت خواهد بود.
شکرالهی گفت: این وزارتخانه و دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال تحول در حوزههای مختلف صنعت لوازم خانگی است و برنامههای مشخصی را برای تحقق آن در نظر دارد تا روشهای جدید در تولید، تامین مالی، فروش و خدمات پس از فروش در همه زمینهها ارتقا یابد.
وی گفت: با کمک خود تولیدکنندگان، باید از بازیهای کوچک و واگرا فاصله گرفته و به سمت بازیهای بزرگ و همگرا حرکت کنیم.
وی ادامه داد: نمایشگاه لوازم خانگی در سالهای اخیر به طور نسبی روی فروش و خدمات پس از فروش و بازاریابی و معرفی محصولات و امضای قراردادها اثرگذار بوده است، اما نقش نمایشگاه تنها محل معرفی محصول نیست بلکه در کنار معرفی محصول باید اقدامات هم افزا در یادگیریهای جدید و گفتگوها پیرامون تحول صنعت در تکمیل زنجیره ارزش در قطعه سازی، طراحیهای صنعتی و فروش و صادرات توجه شود.