پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای عالی استانها برهمکاری همه دستگاهها برای حل مشکل آلودگی هوا تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،آقای پرویز سروری رئیس شورای عالی استانها در گفتگو با برنامه سلام صبح بخیر شبکه 3 سیمابه موضوع آلودگی هوا پرداخت . این گفتگو به شرح ذیل است :
سوال: مسائل کلان شهرها مسائلیست که با زندگی روزمره همه ما سر و کار دارد کوچکترین آن شاید همین آلودگی هوا باشد که با آن دست به گریبان هستیم، ولی به هر حال دستگاههای مختلف باید کارهایی بکنند خودشان را باید پاسخگو بدانند و امروز هم مبنای دعوت ما همین بوده که خدمت جناب آقای سروری هستیم . سلام صبح شما بخیر.
سروری: من هم خدمت شما و بینندگان محترم سلام عرض میکنم .
سوال: آقای سروری میدانیم که دستگاههای زیادی باید درباره هوا باید پاسخگو باشند.وظیفه دارند وباید عملکرد داشته باشند. پیگیری کننده این مسائل هم سازمان محیط زیست است که باید از همه دستگاهها جواب بخواهد که چرا کاری نکردند و کم کاری داشتند، اما فارغ از اینکه حالا در برنامههای دیگر ما خدمتشان هستیم . آنها که وظایفشان را انجام دادند ظرفیت پاسخگویی وجود دارد اما دستگاه هایی که وظایفشان رو انجام ندادند، معمولاً از پاسخگویی فرار میکنند. اما خوشحالیم در خدمت شما هستیم به عنوان رئیس شورای عالی استانها و مسئله حمل و نقل عمومی فرسودگی ناوگان چه در پایتخت و چه در سایر کلانشهرها یک مسئلهای است که بالاخره مستقیم به آلودگی هوا مربوط است این مسئله احتمالاً از گذشته است و یک شبه هم حل نمیشود، اما میخواهم از شما خواهش کنم بفرمایید برای بینندگان که شورای استانها و شورای تهران چه قدمهایی برای برطرف کردن دغدغه اصلی مردم در حوزه حمل و نقل برداشته است ؟
سروری: به نکته روز پرداختید و امروز دغدغه آلودگی هوا تقریباً در کشور به ویژه در کلان شهرها و پایتخت فراگیر است و طبیعیست که موضوع به یک دستگاه مربوط نمیشود، اما هر دستگاهی باید به وظایف خودش به طور کامل عمل کند تا اقدامات انجام بشود. در ابتدا به یک نکته مهم اشاره کنم موضوع آلودگی هوا مسئلهای است که نیازمند یک تصمیم ملی است .یعنی تصمیمی که ممکنست در ابتدا هزینههای زیادی را به بسیاری از بخشها وارد کند، اما در دراز مدت میتواند به راه حل اصولی دست پیدا بکند، اما آن چیزی که عنوان میکنند اینست که بیشترین سهم آلودگی را الان موضوع حمل و نقل عمومی دارد یعنی ۸۳ درصد از آلودگی تهران بر اساس بررسیها نشان میدهد که عوامل متحرکی مثل خودروها، موتور و موضوعاتی از این دست هستند .ما متاسفانه با یک توقف یا یک کندی بسیار بالایی در حدود ۵-۴ سال گذشته با آن مواجه بودیم و میشود گفت که روندی که باید حداقل وضعیت موجود را حفظ میکرد از بین رفت و ما فقط در تهران در شورای پنجم حدود ۶ هزار اتوبوس تحویل دادیم ۲۲۵۰ اتوبوس را تحویل گرفتیم که کارایی چندانی ندارند و خودشان هم در تولید آلودگی نقش دارند خوب چه باید کرد ما باید ابتدا عقب ماندگیها را جبران میکردیم بعد گامهای رو به جلو را چه در تهران و چه در کلانشهرها برمی داشتیم که بیشترین سهم آلودگی را الان باهاش مواجه هستند.نخستین اقدام این بود که دولت نقش خودش را ایفا بکند، چون دولت حداقل چهار سال یا بهتر است بگویم هشت سال وظیفه خودش را در جهت تقویت حمل و نقل عمومی ترک کرد و نتیجه این شد که ما در پس رفت قرار گرفتیم دولت در این یکسال با پیگیریهایی که صورت گرفت وارد این حوزه شد ما الان همین ۲۰۰ دستگاهی که در تهران اتوبوس دادیم ۸۰ درصدش را دولت متقبل شد در حالی که در گذشته مدیر شهرداریها باید صد در صد را پرداخت میکردند یعنی در این دورهای که عرض کردم عقب نشینی و عقب گرد و توقف داشتیم .این باعث شد شور و مشارکتی از مدیریت شهری کل کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود یا مثلاً در همین بحث موتورسیکلت خوب الان بیشترین نقش را حداقل در تهران موتورسیکلتها دارند چه اینها عموماً افرادی از محرومترین جامعه و کسانی هستند که غالباً با موتور کار می کنند خوب از یک طرف میتوانیم آنها را از این کار محروم کنیم از یک طرف هم نمیتوانیم حق مردم را هم نادیده بگیریم باید یک اقدامی صورت بگیرد ما الان یک خبر خوش را به بینندگان عزیز عرض میکنم که طبق تعاملاتی که با دستگاههای مختلف صورت گرفته، در تهران درباره حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با بانک عامل تقریباً به نتیجه رسیدیم که ۸۰ درصد قیمت موتور را با وام و بهره ۴ درصد در اختیار افراد بگذارند بعد از آن جا ما دیگه اعمال حاکمیت کنیم یعنی بگوییم که ما حالا کارمان را انجام دادیم برای شما امکان تهیه موتور پاک را با بهترین تسهیلاتی که ممکن است فراهم کرده ایم از این به بعد دیگر اجازه نمیدهیم بهانهای وجود داشته باشد .هر کس می خواهد وارد شهر شود باید این استانداردها را داشته باشد. خوب با کارخانجات هماهنگ شده تلاشمان اینست که حداکثر از ظرفیتهای داخلی هم تامین بشود و فکر میکنیم که با توجه به موضوع استاندارد از خرداد ماه دیگه شروع شود که ماهم تسهیلات بانک عامل وهم تحویل موتورها را شروع کنیم.ما اولویت مان را گذاشتیم روی موتورهایی که کار میکنند مثل اسنپ و موضوعات مختلف که بعد از این اجازه ندهیم به هیچ وجه در تهران به ویژه در مراکز میانی تهران که بیشترین آلودگی را دارد تردد با اتوبوس و ون انجام شود . خبر خوش دوم که باید خدمتتان عرض بکنم اینست که تا الان قرار داد بیست هزار ون را تقریباً تکمیل و با مجموعه خودروساز هماهنگ کردیم . آنها اعلام آمادگی کردند که انشاالله با توجه به وضعیتی که الان در بحث اتوبوس داریم ظرفیت تولید فعلا نیازهای ما را جواب نمیدهد ما با ۲۰۰۰۰ ون ایشالا بتوانیم سریعاً این کار را انجام بدهیم و تفاهمات صورت گرفته با جایگزین کردن ون به جای اتوبوس فعلا ما میتوانیم بگوییم که یک شبکه حمل و نقل روانی را در تهران در بحث حمل و نقل عمومی فراهم بکنیم ما الان که خدمت شما هستیم با کمک دولت ۳۳۰ ون خریداری کردیم که پولش را هم دادیم و ایشالا به زودی وارد شبکه میشود و ۳۴۰ اتوبوش را پولش را دادیم و الان آماده تحویل هستیم که مراکز تولید اتوبوس اینها را به ما تحویل بدهند. اینها اقداماتی است که دارد انجام میشود و در بحث مترو و موضوعاتی از این دست تلاش شده همه ظرفیتهای موجود بسیج بشود این بیشتر و بحث پایتخت است در بحث کلان شهرها هم همین اتفاق دارد میافتد، چون دولت دارد ۸۰ درصد هزینه هایش را میپردازد تقریباً همه کلان شهرها هجوم میآوردند و تقاضا دارند که ایشالا بتوانیم از ظرفیتهای تولید داخل به صورت حداکثری استفاده کنیم . اینجا یک نکتهای را باید عرض بکنم ببینید ما حداقل سابقه بنده در مجلس نشان میدهد که یکی از حامیان جدی تولید داخلی هستیم ما یک راهکار وسطی را پیشنهاد میکنیم و میگویم که ما بیاییم ۱۰۰ درصد تولید داخلی را تضمین کنیم و بگوییم که ۳ سال هر چقدر تولیدات داریدخریدش را تضمین میکنیم، ولی الان که تولید داخلی جواب مشکلات فعلی را نمیدهد برای حل مشکل حمل و نقل عمومی اجازه داده شود که علاوه بر تولید داخلی واردات اتوبوس داشته باشیم. من فکر میکنم اگر این موضوعات با هم جمع بشود میتوانیم امیدوار باشیم که انشاالله دربخشی از موضوع حل شود . البته بحث آلودگی هوا فقط حمل و نقل نیست بحث فضای سبز است که من عرض می کنیم سال گذشته ۱۲۰۰ هکتار به فضای جنگلی شهر تهران اضافه شد، ۱۵۰۰ هکتار هم تا پایان سال تحویل داده میشود اینها میتواند قسمتی از آن نگرانیها را برطرف می کند اما همانطور که شما فرمودید همه دستگاهها باید با هم این کار بزرگ را انجام بدهند.