پخش زنده
امروز: -
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در برنامه صف اول گفت: اتفاقات بسیار خوبی در دولت سیزدهم در مناطق آزاد رقم خورده که یکی از آنها، مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای نخستین بار در سالهای گذشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شب گذشته آقای حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد مهمان برنامه صف اول بوده و در این برنامه به بررسی عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پرداخته است.
سؤال: با توجه به اینکه شما خب نقدهای جدی داشتید به عملکرد مناطق آزاد، الآن مهمترین دلیلی که پذیرفتید که اصلاً مسئولیت دبیری شورای عالی مناطق آزاد بفرمایید چی بوده و با چه دیدگاهی وارد کار شدید؟
عبدالملکی: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جزء بسیار مهم از اقتصاد کشور را تشکیل می دهند مناطق آزاد به لحاظ وسعت خیلی زیاد نیستند با مناطق جدیدی که مصوب شده نزدیک سه درصد کل سرزمین ایران را تشکیل می دهند، اما اثرگذاری این مناطق روی اقتصاد ایران فراتر از این سه درصد است؛ عملاً در نظریه اقتصاد مناطق آزاد به عنوان موتورهای محرکه برای پیشرفت اقتصادی کشورها تعریف شدند و ما این تجربه را در دنیا داریم و کشورهایی بودند که مناطق آزادشان باعث جهش اقتصادی در آنها شده که یکی از بارزترین مثال هایش کشور چین است.
مناطق آزاد در نظریه اقتصاد مقاومتی هم جایگاه مهمی دارند؛ میبینیم در بند ۱۱ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب در ۲۹ بهمن ۹۲ ابلاغ کردند؛ بند ۱۱ اختصاصاً در ارتباط با کارکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که آنجا روی توسعه عملکرد اینها در جذب سرمایه خارجی در افزایش تولید، انتقال فناوری و به اصطلاح حل مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ تأکید شده است.
این یک ظرفیتی است در کشور که به نظر ما اگر که از آن درست استفاده بشود می تواند اثرات قابل ملاحظه ای را روی اقتصاد کشور به صورت کلی بگذارد؛ خب بنده دلبسته اقتصاد مقاومتی هستم؛ سال ها به هر حال دغدغه داشتم مطالعه کردم از جمله در محور مناطق آزاد و ویژه به عنوان یکی از اجزایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای آن مأموریت در نظر گرفته شده اگر عملکرد مناطق آزاد و آن چیزی که در اقتصاد مقاومتی مطرح هست برسد قطعاً می تواند اثرات قابل ملاحظه ای هم روی اقتصاد خود این مناطق که مناطق کوچکی هستند هم اقتصاد ملی بگذارد به هر حال اراده آقای رئیس جمهور، آقای وزیر اقتصاد هم این بود که ما خدمتشان باشیم و کمک کنیم و بنده این مسئولیت را پذیرفتم.
سؤال: دقیقاً چه تغییراتی مدنظرتان است که در دوران مسئولیت بتواند در مناطق آزاد ایجاد کند؟
عبدالملکی: به هر حال مناطق آزاد به طور نسبی موفقیت هایی داشتند هر چند ناکامی هایی هم در واقع داشتند؛ آنچه که هدف اصلی ماست این است که مناطق آزاد را در واقع به آن مسیر اصلی در واقع هدایت کنیم و آن اهدافی که در اقتصاد مقاومتی مد نظر هست که عرض کردم افزایش صادرات و سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری و تأمین نیازمندی های کشور در واقع آنجا محقق بشود ما دو رویکرد یا دو راهبرد کلی را در دوره جدید مدیریت در واقع در مناطق آزاد پیگیری می کنیم رویکرد اولمان مردمی کردن مناطق آزاد و رویکرد دوممان جهانی کردن مناطق آزاد است.
سؤال: به چه مفهوم؟
عبدالملکی: در رویکرد مردمی کردن مناطق آزاد ما این را عرض میکنیم که تحت گفتمان دولت مردمی لازم است که همه اجزای اقتصادی کشور اعم از بانک اعم از سیستم مالیاتی اعم از نظام صنعتی همه اینها به نحوی در واقع تنظیم و بازطراحی شوند که منجر به انتفاع عموم مردم شود ما در مناطق آزاد اگرچه مثلاً ۱ میلیون، ۱ میلیون و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفر جمعیت الآن تحت شمول در این مناطق ساکن داریم، اما مناطق آزاد باید به نحوی در واقع عملکرد داشته باشند که نفعشان به کل ۸۵ میلیون نفر مردم ایران برسد.
یک مثالی دارم و آن این است که تازه از ایام جام جهانی هم عبور کردیم ما برنامه مان این هست که به آنجا برسیم که این ۱۵ منطقه آزادی که داریم را مردم ایران شبیه ۱۵ عضو تیم ملی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ببینند و نسبت به آن عِرق و علاقه داشته باشند.
سؤال: ولی انصافاً الآن اصلاً این جور نیست یعنی مردم هنوز نسبت خودشان را به مناطق آزاد درک نمیکنند البته فعلاً ما ۷ منطقه آزاد فعال داریم درست است؟
عبدالملکی: بله ما ۸ منطقه آزاد، فعال داریم. 7 منطقه هم که در واقع مصوب شده که محلق خواهند شد و ما حرفمان این است که منافعی که مناطق آزاد میتواند برای کل جمعیت ایران، داشته باشد مناطق قابل ملاحظهای است؛ برای این برنامه ریزیهایی را انجام دادیم بنده به محض اینکه این مسئولیت را به هر حال روی دوشم گذاشتند سریع یک سفر انجام دادم به همه مناطق آزاد فعلی و مصوب که در واقع آن هفتهایی که مشخصاً حالا فرودگاه امام خمینی (ره) هم هست که در واقع باید به آن مراجعه کنیم آنجا در گفتگویی که با فعالان اقتصادی با مردم آنجا با مسئولان آنجا داشتیم این مسأله را مطرح کردیم و برنامههایی را به تفکیک وارد به اصطلاح.
سوال: یک کلید واژه خاصی هم داریم که مناطق آزاد باید بهشت سرمایه گذاران بشود.
عبدالملکی: بله حالا همین مسأله بهشت سرمایه گذاران را ما به عنوان یکی از سیاستهای ما تحت راهبرد مردمی کردن مناطق آزاد به آن نگاه میکنیم به چه معنا؟ ببینید ما سه دسته مردم در ارتباط با مناطق آزاد داریم یک دسته سرمایه گذاران فعالان اقتصادی هستند که رفتند آنجا کارشان را شروع کردند اینها هم مردم اند گره گشایی کردن از کار اینها اولین کاری است که ما باید انجام بدهیم که این کار را شروع کردیم که حالا در ادامه خواهم گفت، بخش دومِ مردمی یا گروه دوم مردمی هستند که آنجا ساکن هستند و بخش سوم ۸۵ میلیون نفر مردم در واقع ایران هستند ما برای تک تک این سه تا سیاست، سه تا گروهی که داریم برنامهها و پروژههایی را در نظر گرفتیم، اما در بعد جهانی کردن فقط من یک جمله خدمت شما عرض بکنم که در سؤالات بعدی شما احتمالاً هست ما معتقدیم که مناطق آزاد دروازههای تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان هستند اقتصاد ایران ظرفیت تعاملات جهانی بسیار بالایی دارد حتی در شرایط تحریم و ما میخواهیم از این دروازهها با جهانی کردن مناطق آزادمان در واقع این فرصت را برای کشور ایجاد بکنیم که بتوانیم یک حضور مقتدرانه و قدرتمند در اقتصاد جهانی داشته باشیم.
سؤال: ان شاءالله که اینگونه باشد ما اگر موافق باشید با بررسی جزئیات کار، همه این محورهای کلی که اشاره کردید را به یک نحوی مرور بکنیم اولاً اگر موافقید بحث صادرات و واردات را، ظرف یک سال گذشته آمار گویای چه عدد و رقمی است؟
عبدالملکی: انصافاً اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم و در مناطق آزاد رقم خورده که یکی از آن همین مسأله در واقع مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد است که به عبارتی در واقع گفته میشود به عنوان اولین بار هست در سالهای گذشته که این اتفاق افتاده از ابتدای پاییز سال گذشته تا ابتدای پاییز امسال حدود یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار صادرات از مبدأ مناطق آزاد اتفاق افتاد یعنی داخل مناطق آزاد تولید و صادر شده وارداتی که برای مناطق آزاد اتفاق افتاده ۱ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار بوده یعنی به نوعی ۱۲۳ میلیون دلار تجارت در مناطق آزاد مثبت شده و تراز تجاری مثبت شده است.
سؤال: این ناشی از چی هست تولیدات بیشتر بوده یا اینکه با توجه به مسائل بالاخره ورود ارز و غیره ما واردات کمتری توانستیم انجام بدهیم؟
عبدالملکی: ببینید به نوعی هر دو آن هست واردات خب محدودتر شده اما میزان صادرات هم افزایش قابل ملاحظه ای داشته ناشی از دو اتفاق؛ اتفاق اول افزایش تولیداتی که قابلیت صادرات دارند در این مناطق است و بحث دوم ناشی از آن سیاست کلان دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی هست که خب این سیاست همسایه گرایی که در دولت سیزدهم شروع شده یک اثر قابل ملاحظه ای گذاشته که به طور کلی صادرات کشور الحمدلله رو به پیشرفت است و این افزایش صادرات طبیعتاً بخشی از آن هم از طریق مناطق آزاد و تولیدات مناطق آزاد بوده که خب این تراز تجاری مثبت شده ما الآن در واقع می توانیم بگوییم از آن نگرانی که همیشه گفته می شد که مناطق آزاد صرفاً شدند درگاه واردات از این نگرانی داریم عبور می کنیم و الحمدلله ارز می کنیم تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده ما برنامه های جدی داریم که این شکاف مثبت روز به روز افزایش پیدا کند و مناطق آزاد به قطب های واقعی صادرات کشور تبدیل بشود.
سؤال: حالا اشاره کردید به زحمات دوستان در گذشته و آن یکی از مباحثی کمک می کند به ثبات عرض شود که به نوعی تحقق سیاستگذاری ها بحث ثبات مدیریتی است در این زمینه واقعاً تصمیم در دولت چگونه است. آیا تغییرات را با توجه به رویکردی که هست همچنان باز هم شاهد خواهیم بود نمی خواهم بگویم آقا شما قرار است عوض بشوید یعنی مقصودم این نیست یعنی با توجه به اهمیتی که بالاخره پیگیری یک مدیر در رسیدن به نتیجه می تواند داشته باشد این موضوع را هم نمی شود کنار گذاشت، در این زمینه بفرمایید که سیاست ها، راهبردها چگونه است؟
عبدالملکی: ببینید ثبات مدیریت قطعاً یک اتفاق بسیار مهم است، اتفاقاً ما در تعاملاتی که با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در مناطق داشتیم در این مسأله یک قدری در واقع نگرانی داشتند طبیعتاً دولت بنایی بر تغییرات ندارد در هیچ سطحی اگر هم تغییراتی در این حدود یک سال گذشته اتفاق افتاده به هر حال بنا به ملاحظات و ضرورت هایی بوده که این ضرورت ها قرار نیست که مکرر اتفاق بیفتد از ثبات مدیریت مهم تر ثبات رویکرد هست ما رویکردی که پارسال در مناطق وجود داشته را به لحاظ سیاست های کلان، ما همان رویکرد را ادامه خواهیم داد و لذا می توانیم اطمینان کامل بدهیم به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و مردم عزیزی که در مناطق آزاد دارند زندگی می کنند که ان شاءالله رویکردها و آن ثباتی که مورد نظرشان است برقرار خواهد بود.
سؤال: بعضی از این چالش ها که به نوعی شاید مهمترین آنها و آنچه که بیشتر هم در عموم مطرح می شود را دوستان ما دسته بندی کرده بودند با هم دیدیم و شنیدیم. شما چالش دیگری دارید که بر این افزون بکنید یا خیر و اینکه بفرمایید با توجه به این چالش هایی که الآن وجود دارد و هر کدامشان را حالا بررسی می کنیم و پاسخ دادن به آنها رفع آنها هم هر یک برنامه های جداگانه ای می خواهد آیا با توجه به این شرایط ایجاد مناطق آزاد جدید را هم به نظر به صلاح می دانید؟
عبدالملکی: من از بخش آخر شروع کنم مناطق آزاد یک جای مصوبه قانونی دارند و ما قانون را اجرا خواهیم کرد بنده از زمانی که کار را شروع کردم از همان روزهای اول به همکارنمان که متولی در واقع راه اندازی مناطق جدید هستند این را عرض کردم که کارشان را با سرعت بیشتری پیش ببرند که حالا اگر نیاز شد من عرض می کنم که در چه مرحله ای است و به هر حال این مناطق را ان شاء الله از پایه به صورت درست و استوار ان شاء الله برقرار خواهیم کرد به نحوی که آنچه که هدف از ایجاد مناطق هست در این مناطق جدید ان شاء الله محقق بشود به صورت کامل، بعضی از چالش ها را در این گزارش در واقع مطرح شد که خب البته بعضی از آن توضیح دارد که بنده عرض خواهم کرد اما شاید مهم ترین چالشی که ما در ارتباط با مناطق آزاد داریم بی ثباتی در قوانین و مقررات است که خب ببینید اینجا حتی گاهی باعث نقض حق الناس هم به اعتقاد ما شده در ارتباط با کسانی که به خاطر مشوق های اولیه آمدند فعالیتشان را شروع کردند و بعداً با بعضی از قوانین و مقررات این مشوق ها کاهش پیدا کرده و تحت تأثیر قرار گرفته است.
مناطق آزاد اصلاً تعریف آزاد بودن در واقع منطقه چیست؟ مهمترین مؤلفه در آزادی منطقه مسئله نظام اداری است نظام اداری در مالیات، نظام اداری در امور گمرکی، نظام اداری در صدور مجوزها و مسائل دیگری که وجود دارد در کنار این یک سری معافیت های گمرکی و مالیاتی آنچه که در دنیا به عنوان تئوری مناطق آزاد مطرح است این است که کشورها می آیند و بخشی از سرزمینشان را از چنین فرآیندهای بروکراتیکی و مسأله مالیات و گمرک اینها معاف می کنند تا آنجا تبدیل بشوند به یک به اصطلاح نقاط خیلی ویژه و جذاب که سرمایه گذار در واقع برود آنجا سرمایه گذار خارجی بیاید و در نهایت باعث توسعه اقتصادی در واقع کشور بشود خب ما در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که اولین قانون و قانون پایه تشکیل این مناطق است آمده و معافیت ها و مشوق ها را در نظر گرفته برای کسانی که اینجا سرمایه گذاری می کنند متأسفانه به مرور زمان بخشنامه ها و قوانین و مقررات دیگری آمده بخشی از آن مشوق ها را نقض کرده است.
از جمله مثلاً در بخش گمرکی و در بخش مالیاتی، خب ما چرا می گوییم که این اشکال دارد و این چالش محسوب می شود به خاطر اینکه اولاً این بی ثباتی در مقررات گذاری باعث می شود که سرمایه گذاران خارجی، سرمایه گذاران داخلی که متأسفانه بخشی از آن سرمایه شان را از کشور خارج کردند رغبت پیدا نکنند که بیایند اینجا می آیند خب امروز این مشوق هستند و نمی دانم فردا هم هست یا نیست؟ مسأله بعدی آن این است که خب کسانی که آمدند و فعالیتشان را شروع کردند بر اساس این تصور و این مشوق ها را جزء محاسبات مالی و اقتصادی خودشان لحاظ کردند وقتی ما این مشوق ها را کمرنگ می کنیم عملاً بخشی از حقوق آنها را ضایع کردیم و تضییع می کنیم ما یکی از برنامه های بسیار جدی که داریم این است که به لحاظ قوانین و مقررات ان شاء الله برگردیم سر تنظیمات اولیه که همان قواعد و قواره اصلی مناطق آزاد هست که حداقل نظام اداری و معافیت های واقعی مالیاتی و گمرکی باشد.
در این زمینه یک کار مهمی که ما انجام دادیم و البته از دوره گذشته شروع شده بود که تشکر میکنم امروز به نتیجه رسید بحث تنقیح قوانین و مقررات بود که امروز رونمایی شد تمام قوانین، مقررات و ضوابطی که مربوط به مناطق آزاد است که تقریباً بیش از ۹۰۰ ما ضابطه و قانون و بخشنامه و موارد اینجوری داشتیم که اینها را همکاران ما نشستند در بررسیهایی که کردند آنهایی که معارض بودند آنهایی که لغو شده بودند آنهایی که بلااثر بودند که کنار گذاشتند شد تقریباً ۵۰۰ و خردهای ضابطه و بخشنامه که جمع بندی شد و این را به زودی در واقع چاپ انبوه میشود و در خدمت به اصطلاح همه فعالان اقتصادی خواهد بود، اما این گام اول است برای ما یک فعال منطقه آزاد این کتاب را که ورق بزند و مطالعه بکند مجموعه ضوابط دستش میآید، اما گام دوم ما چیست؟ گام دوم ما این است که این را نصفش بکنیم، این خیلی زیاد است یعنی فرض کنید در مناطق آزاد ما این همه سطح ضابطه داشته باشیم که تقریباً نزدیک ۸۷۰ صفحه ضابطه خب این چه منطقه آزادی است من قرار بوده که ضوابطم کم بشود ما معتقدیم که این کتاب میتواند حداقل نصف بشود یعنی ضوابط را میتوانیم حذف کنیم و ضابطه زدایی بکنیم.
سؤال: اصلاً چرا تا این اندازه ضوابط و آیین نامه برای آن در نظر گرفته شد که حالا که تازه منقح که شده رسیده به ۵۰۰ تا که بعد شما چرا میخواهید این را نصفش کنید؟ ببینید به نظر میآید یک جاهایی احساس تبعیض شد یک جاهایی این عملکرد است که قابل نقد بود. خیلی از کارشناسان از جمله شما نسبت به یک سری از حوزهها نقد جدی داشتید و این نقدها وارد بود. ما قرار بود بشویم واقعاً سکوی صادرات، تبدیل بشویم به یک مناطق جذابی که شما اشاره فرمودید، ولی شدیم سکوی واردات یعنی سوء استفاده شد ۱۰ هزار شرکت صوری در گزارش داشتیم آمدند ثبت کردند که فقط بتوانند معافیت بگیرند و عملاً کار دیگری نکردند صرفاً یک تجارت عرض شود که مضر انجام دادند به نوعی فقط واردات را رونق دادند پرسش اساسی که در ذهن مخاطب به نظر من شکل میگیرد این است که چرا، چرا اینقدر قوانین گذاشتیم که حالا بخواهیم دوباره کمش بکنیم با این همه هزینه؟
عبدالملکی: متأسفانه در سطح حاکمیت به طور کلی در موضوع قانونگذاری و ضابطه گذاری از شرایط بهینه فاصله بسیار زیادی دارد این یک مسأله کلان کشور است خود مجلس قانونگذار ما هم اغلب نمایندگان محترم همین اعتقاد را دارند خود رهبر انقلاب گاهی به این مسأله اشاره کردند که ضوابط دست و پا گیری که وجود دارد باید حذف شود ما در موارد مختلف ضوابط بلااثر یا زائد یا معارض زیاد داریم که از جمله در حوزه به اصطلاح مناطق آزاد، یک مسأله این است مسأله دوم این است که گاهی واقعاً ما از سر بی اعتمادی آمدیم و این همه ضابطه گذاشتیم حتی خود ما در دبیرخانه یعنی در گذشته در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هم ضوابط و بخشنامههایی گذاشته شده که دست و بال مدیران مناطق را بسته، ببینید طبق قانون مناطق به اصطلاح مستقل هستند مدیرعامل سازمان منطقه بالاترین مقام دولتی در آن منطقه است این هیأت مدیره دارد هم هیأت مدیره و هم مدیرعامل مصوبین و مورد تأیید شورای عالی مناطق آزاد و ویژه هستند که رئیس این شورای عالی خود آقای رئیس جمهور است و بقیه اعضاء هم وزراء و اعضای در واقع دولت هستند اینها اختیاراتی دارند و بر اساس صلاحیتی که شورای عالی برای آنها قائل است اجازه تصمیم گیری دارند ما گاهی آمدیم من باب اینکه نکند خطایی بشود نکند اتفاقی بیفتد نکند اینها مثلاً کج کارکردی داشته باشند مرتب ضابطه پشت ضابطه، بخشنامه پشت بخشنامه، و همین باعث شده که خیلی از این مدیران مناطق احساس کنند که در منطقه خودشان اختیار و آزادی عمل ندارند.
در همین مدت ۴۰ روز با بیش از هزار فعال اقتصادی دیدار داشتم عمدتاً هم در خود مناطق، چند تا خواسته جدی دارند یکی از آن این است که آقا به مدیران منطقه اعتماد بکنید اینها یک ضوابط چارچوب اساسی و مبنایی دارند در چارچوب همان اجازه بدهید تصمیم گیری بکنند ما یکی از بحرانهایی که واقعاً در کشور داریم بحران تصمیم گیری است این ضوابط آمده مثلاً به اعتبار اینکه نکند تصمیم غلطی گرفته بشود ما هی ضابطه آمدیم قفل زدیم روی قفل و کار را سختتر کردیم برای اینکه و این چابکی را واقعاً ما در مناطق احتیاج داریم اگر این نباشد که سرمایه گذار نخواهد توانست به راحتی کارش را در واقع جلو ببرد.
سؤال: قبول است آقای دکتر ضمن اینکه این نکته نکته بالاخره یک حرف پسندیده ای است و منطقی است اصلا ًهم طرفدار ازدیاد قوانین و ضوابط نیستم ولی آنجاهایی که سوء استفاده می شود را می خواهم آن تغییر رویکرد چگونه است؟
عبدالملکی: آن موارد مثلاً همین مثالی که در واقع در گزارش هم بود که شرکتهای صوری شکل میگیرد خیلی خب شرکتهای صورتی شکل میگیرند ضابطهای که به اصطلاح اصلاح کند یا تضمین کند که اتفاق نیفتد یک خط است نه ۹۰۰ صفحه، همین، همینی که مصوب شد که حرف درستی هم است اینها در واقع مالیات نرخ صفر خواهند داشت خب اظهارنامه بدهند وقتی اظهارنامه میدهند شفافیت ایجاد میشود و بقیه اتفاقات کسی هم به هر حال نمیتواند از آن قاعده به اصطلاح سوء استفاده کند خب این یک خط است که میتواند بیاید و ذیل خود قوانین مناطق آزاد اتفاق بیفتد.
ما دنبال این هم خدمت شما عرض کنم خبر خوبی که برای ان شاء الله فعالان اقتصادی مناطق هم فعالان فعلی و هم فعالانی که ان شاءالله به زودی به ما خواهند پیوست آن اینکه ما دنبال به اصطلاح قانون جامع هستیم این را خود معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم هم توصیه میکند و هم با ما همراه است که ما یک قانون و مجموع مقررات جامع داشته باشیم که از آن به بعد هر ضابطهای هر قانونی که میخواهند و هر بندی که میخواهد اضافه بشود یا مرتبط با مناطق گذاشته بشود ذیل همین بیاید قرار بگیرد الآن این جوری نیست مثلاً ما قانون چگونگی مناطق آزاد را داریم این درباره موضوعات مالیاتی مناطق آزاد صحبت کرده، اما از آن ور بعداً آمده در قانون مالیات بر ارزش افزوده که مصوب شده یک بندی در رابطه با مناطق آزاد آمده و گفته شده که واقعاً یک دردسر و مصیبتی برای مناطق آزاد ایجاد کرده که آن خب باید اصلاح بشود خب قرار بوده که هر قانونی که به هر مقرراتی که در ارتباط با مناطق آزاد است ذیل خود آن قانون مادر بیاید اضافه بشود و بحث بشود نه اینکه هر جایی که ما قانونگذاری میکنیم باز بیاییم یک به اصطلاح نکته را.