پخش زنده
امروز: -
فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام رسان سروش پلاس : ارائه سرویس خوب و ارائه مواردی که نیاز کاربر است و رفع مشکلاتشان برای حیات ما مهم است و ما حتما به آن اهمیت میدهیم.
به گزارش خبر گزاری صدا و سیما:شبکه دو سیما در برنامه صبحانه ایرانی با آقای فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام رسان سروش پلاس گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد:
سوال: این روزها حتما شما هم به سختی از پیام رسانهای قبلی استفاده میکنید، خیلیها ممکن است به اقتضای فیلتر شدن پیام رسانهایی که قبلا استفاده میکردند از جمله تلگرام، واتساپ، حتی قابلیتهای پیام رسانی که اینستاگرام داشت مهاجرت کرده باشند به پیام رسانهای داخلی یکی از اولین پیام رسانهایی که به شکل خیلی جدی کار خودش را آغاز کرد، پیام رسان سروش بود خیلی شبیه تلگرام هم بود و این شباهت هم باعث راحتی یک سری از کاربرها بود آن زمان برای سروش و بعضیها هم میگفتند این که همان است، بعدتر سروش یک ارتقاء جدی پیدا کرد و تبدیل شد به سروش پلاس که تبدیل شد به پیام رسانی که جنبههای کاربری دیگری هم دارد.آقای مرادی چه پیام رسانهایی روی گوشی تان دارید؟
آقای مرادی: من تقریبا تمام پیام رسانهای داخلی را دارم به خاطر این که کارمان است و استفاده میکنیم و با مدیرانشان در پیام رسانهای خودشان در ارتباط هستیم و سروش پلاس.
سوال: پیام رسان خارجی چه دارید؟
آقای مرادی: آن هم به نوعی مطالعه بازار محسوب میشود و تقریبا همه پیام رسانهای خارجی را هم تست کردیم، من الان استفاده نمیکنم، ولی بعنوان مطالعه بازار روی گوشی ام داشتم و تمام پیام رسانها حتی آنهایی که شناخته شده نیست را تست کردیم و ببینیم چه اتفاقی دارد میافتد و دردنیا کجا هستیم و مقایسهای با خودمان داشته باشیم، همین موضوعی که شما فرمودید خیلی سروش پلاس شبیه تلگرام بوده، یک موضوعی در یو ایکس مطرح است تجربه کاربری به نام این که سلیقه کاربر چیست وقتی شما از محصولی استفاده میکنید به آن محصول عادت میکنید این که عادت را بخواهید عوض کنید کار کوتاه مدتی نیست گاهی برای تجربه کاربری بهتر، شما به آن سلیقهای که شکل گرفته تن میدهید و سعی میکنید آرام آرام این را عوض کنید این یکی از دلایل مهمی بوده که شاید ما شبیه تلگرام بودیم زمانی.
سوال: شما خودتان کارتان با پیام رسانهای داخلی راه میافتد و با آن مشکلی ندارید؟
آقای مرادی: نه تقریبا تمام کارهایم در طول روز دارد انجام میشود، تمام کارهای سازمانی که با سروش پلاس است، سرکار تمام دادو ستدها است، اتفاقا من تجربه جالبی چند روز پیش داشتم رفتم پرینت بگیرم دیدم پیام رسانهای خارجی را خط زده و نوشته سروش پلاس، ایتا، بله و روی خود سروش پلاس فرستادم و پرینت را گرفت و کار را انجام داد تقریبا میتوانم بگویم کارها دارد انجام میشودو مشکلی ندارد.
سوال: پیام رسانهای خارجی حتما این را شاید کاربران عادی خیلی در این فضا نباشند، ولی ما گاهی استفاده میکنیم از این پیام رسان خارجی و میبینیم خیلی کاربری اش راحت است در صورتی که این هم روز اول این گونه نبوده و خودش را ارتقا داده و بهتر کرده و افزونههایی را اضافه کرده و شده این که الان میبینیم، حتی در مورد بارگذاری فایل حجمی که میشده بارگذاری کرد در یک پیام رسان برای انتقال یک داده، این اتفاق در مورد پیام رسانهای داخلی هم افتاد، اما به شدت با کندی مواجه شد، از بیسفون که اولین پیام رسان داخلی ما بود که متاسفانه تعطیل شد تا الان پیام رسانهایی که الان بله، ایتا، سروش و آی گپ و اینها که در حال فعالیت هستند این امکانات را آیا نمیشده که دقیقا و به شکل کامل الگوبرداری شود حالا که مثلا پیام رسان خارجی این مسیر را رفته، ما دقیقا همان را پیاده کنیم و یا نه این کار را تبدیل میکردیم به یک پروژه خیلی سنگین.
آقای مرادی: کپی برداری شاید خودش همه جایش کار راحتی نباشد و کار درستی نباشد به لحاظ فنی.
سوال: چرا؟ خوب یک نفر درست کرده و بقیه کپی کرده اند اشکالش چیست؟
آقای مرادی: در پیام رسانهای بین المللی همه امکانات یکی نیست مثلا شما واتساپ را با تلگرام مقایسه میکنید خیلی تفاوت دارد از جنس ذخیره سازی و ارائه خدمات تا نقاط کاربردی که دارد ارائه میدهد.
سوال: واتساپ خودش هم از سر مجبوری بود وگرنه هیچ امکان خاصی به کاربر نمیدهد.
آقای مرادی: ما هم میگوییم خیلی از واتساپ بهتریم به لحاظ امکاناتی که ارائه میدهیم.
سوال: واقعا پیام رسانهای سروش و بله به لحاظ کارایی که دارند به مراتب از واتساپ جلوتر هستند، ولی مثلا پیام رسان دیگر شبیه تلگرام یک جوری روی یک ساز و کاری، روی یک پلت فرمی پیشرفت کرد که درست پیش رفته است.
آقای مرادی: سال اول یک محصولی را با سال دهم یک محصول دیگر نمیشود مقایسه کرد این یک موضوع مهم است که به هرحال چندسالی پیام رسانها بین المللی از ما جلوتر بودند، موضوع دوم این که ما هم به این که یک پیام رسان کیفی و یک پیام رسان پرسرعت و راحت ارائه کنیم کاملا قائل هستیم برای همین کار تقریبا یک پروژه موازی پیام رسان سروش پلاس ارائه میکردیم بیش از سه سال است که شروع کردیم نسلی را طراحی کنیم که بسیار ساده و روان و با سرعت خوب باشد، چون زمانی که ما ده میلیون کاربر را رد کردیم به این نتیجه رسیده بودیم که حتما شما باید یک کیفیت عالی ارائه کنید که مردم استفاده کنند این را فارغ از هر اتفاقی در پیام رسان خودمان میدیدیم و این موضوع را از سال ۹۷ شروع کرده بودیم و تقریبا اوایل آذر از این نسل جدید بهره برداری کردیم و نسخه جدیدی به بازار دادیم و حتما دنبال این هستیم که سرویس خوب ارائه کنیم و خیلی از موارد هم داریم رعایت میکنیم مثلا ما هیچوقت فایلهای قبلی را پاک نکردیم و کاملا براساس خدمات ابری میرویم و همانطور که شما در تلگرام میفرمائید در سروش پلاس هم هرجا لاگین کنید اطلاعاتتان دسترسی دارید.
سوال: یعنی دادههای در فضای ابری شما وجود دارد؟
آقای مرادی: بله دادههای شما پاک نمیشود و شما میتوانید تا دو گیگ آپلود کنید این محدودیت هم ندارد تعدادش، تقریبا به لحاظ تجربه کاربری سعی کردیم آن نیازهایی که در سطح جامعه است مردم از پیام رسانهای خارجی استفاده میکنند روی سروش پلاس هم رعایت شود، ولی حتما مسیر ادامه دارد ما به این قائل هستیم و داریم تمام تلاشمان را میکنیم که هر روز خدمات را بهتر کنیم و کیفیت را ارتقا ببخشیم، یک سری موارد هم به ما بر نمیگردد مثلا سرعت یک سری جاها خارج از دست سروش پلاس است.
سوال: اتفاقا همین را میخواستم بپرسم، شما میگویید تا ۲ گیگ فایل میشود بارگذاری کرد، ما یک فایل ۵۰۰ مگ دارم میخواهم بارگذاری کنم و میبینم در فواصل قطع میشود، خود پلت فرم این خاصیت را دارد که به درستی بارگذاری کند، ولی ممکن است ایراد از خود نرم افزار یا خود اپلیکشین نباشد درست است؟
آقای مرادی: بله در این روزها ممکن است اختلالاتی در سطح اینترنت و شبکهها وجود داشته باشد که شما برنامههای دیگر هم نه فقط پیام رسانها، در برنامههای دیگر هم ممکن است این اختلالات و کندیها را ببینید، اما ما در شرکت خارج از فضای نت ورک سراسری تست میکنیم سرعتها بسیار خوب است و بسیار برای ما مهم است، ما اصلا موضوعمان پیام رسانی است و این کسب و کارمان است، ارائه سرویس خوب و ارائه مواردی که نیاز کاربر است رفع مشکلاتشان برای حیات ما مهم است و ما باید به این اهمیت دهیم و حتما اهمیت میدهیم، اما یک سری جاها باید صبر کنیم یا دنبالش هستیم و پیگیری میکنیم که مشکلات در سراسر کشور، شبکه نت ورک هم کمی بهبود پیدا کند امیدوارم بتوانیم در نهایت این تجربه خوب را منتقل کنیم. یک گزارش ببینیم.
سوال: خیلیها در پیام رسانهای داخلی نگران تیک سوم هستند یعنی میگویند یک تیک میخورد دو تیک میخورد، آن تیک سوم کجا دارد میخورد و چه کسی نگاه میکند؟ این نگرانی وجود دارد چه صحت داشته باشد و چه نداشته باشد این نگرانی را چطور میشود برطرف کرد؟ اصلا شخص سومی میتواند از محتوای گفتگوی من با کس دیگری مطلع شود؟
آقای مرادی: قبل از این که سوالات را پاسخ دهم، چون در گزارش به سروش اشاره شد ما سروش پلاس هستیم و از ۹۷ کاملا سروش مجزا در بازارها قرار گرفت و از ابتدا پیام رسان مجزایی بوده و در رابطه با موضوع حریم خصوصی و امنیت این موضوع بسیار مهم است اولا این که ما سالها در بازارها بودیم و امنیتش ثابت شده است و تا حال هیچ نشت اطلاعات نبوده کما این که در موضوعات اخیر ما انواع و اقسام حملات را دیدیم، اما شکر خدا موضوع منفی است .
سوال: یعنی حمله هکری به پیام رسانها شده است؟
آقای مرادی: حمله در سطح زیست بوم فناوری و اطلاعات زیاد بوده است. این چند وقت اخبار زیادی در موردش شنیدید، اما در مورد پیام رسانهای داخلی حتی موضوعی نبوده است، موضوع بعدی در مورد حریم خصوصی است که ما به فتوای مقام معظم رهبری در مورد حریم خصوصی مراجعه میکنیم و هم این که آن حد بسیار مهم ما، آن خط قرمز اصلی ما است به دلیل این که کل کسب و کار ما زیر سوال میرود و به آن بسیار اهمیت میدهیم یک نکته دیگر هم مباحث فنی است که کلا در مسیرهای رمزنگاری شده و مسیرهای امن اطلاعات جا به جایی میشود و دسترسی به آن نیست و نمیشود پیامها را مشاهده کرد، کلا معماری تمام اتفاقات به سمتی است که ما چه به صورت فنی و چه به صورت حقوقی این را به شدت ازش محافظت کنیم، چون حس میکنیم که جایی است که کوچکترین شائبهای کل کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار میدهد، شما ببینید الان مراجعه که به پیام رسانهای داخلی میشود در روز تقریبا بین ۱۲۰ تا ۱۷۰-۱۸۰ هزار نصب جدید داریم. الان ما مثبت ۲۸ میلیون کاربر ثبت نام شده روی سروش پلاس داریم و ده میلیون کاربر فعال داریم که هر روز هم بیش از ۱۲۰-۱۳۰ هزار کاربر جدید دارند نصب میکنند و این نشان میدهد که مردم نگرانی خاصی نسبت به این موضوع ندارند، شاید بخش کوچکی از جامعه نگرانی خاصی داشته باشد، ولی بخش بزرگی از جامعه در موردش بحث میکند و ما هم به این موضوع اهمیت میدهیم و وظیفه سنگین خودمان میدانیم که حریم خصوصی بسیار مهم است و سعی کردیم در این سالها برایش کارهای خوبی انجام دهیم و شکر خدا تجربه هم تجربه مثبتی بوده شما اخباری نمیبینید که گوشهای از این اطلاعات درز پیدا کرده باشد و استقبال مردم هم نشان میدهد آنچنان نگرانی که در بعضی اخبار مطرح میشود و اسامی مثل تیک سوم و این چیزها مطرح میشود نیست، بخش خوبی از جامعه دارد استفاده میکند و نگرانی خاصی هم ندارد.
سوال: این ده میلیون کاربر فعال که فرمودید الان آیا امکان ویژهای هم در سروش پلاس وجود دارد که در پیام رسانهای رقیب داخلی و رقیب خارجی وجود نداشته باشد یا امکان تجربه کاربری بهتری حداقل نشان دهد؟
آقای مرادی: ما اولین موضوعی که به آن میپردازیم موضوع فنی و تجربه کاربری خوب و سرعت است حس میکنیم که مخصوصا در نسخه پنجم یا نسل پنج این سرعت بسیار ارتقا پیدا کرد یعنی کاملا روان میتواند کارهای پیام رسانی اش را انجام دهد، تعداد ویژگی هاییکه در پیام رسان است خیلی بالا است بیش از ۱۴۰-۱۵۰ سرویس را اگر بخواهم باید نام ببرم که خارج از حوصله برنامه است، ولی میتوانم اشاره کنم به این که ما کاملترین بسته تماس را داریم، تماس صوتی، تماس تصویری، حتی جدیدا سمت تماس بیرونی رفتیم یعنی شما میتوانید به شمارههای ثابت و شمارههایی که سروش پلاس ندارند راحت تماس بگیرید و این دارد مراحل آخریش را طی میکند کما این که در اربعین هم به صورت تستی ارائه شد.
سوال: عراق که بیخ گوش خودمان است، ولی مثلا اگر عزیزانی در کشورهای مختلف دنیا در اروپا یا قاره آمریکا میتوانند با آن ارتباط تصویری داشته باشند؟
آقای مرادی: بله از تمام کشورهای خارجی میتوانند از سروش پلاس استفاده کنند و ما پیامک تائید هم میفرستیم ما از ابتدای امر موضوع ارسال پیامک به خارج از کشوررا مدنظر داشتیم و در کشورهای مختلف هم کاربر داریم، از کشورهای همسایه ما نند عراق و افغانستان بگیرید تا کشورهای اروپایی و آمریکایی که تعدادشان در بعضی از کشورها بالای چند ده هزارتا است و روزانه پیام میدهند و هیچ مشکلی هم ندارند از تمام امکانات سروش پلاس هم میتوانند استفاده کنند چه بحث تماس، چه بحث خدمات ویترین و چه بحث امکانات پیام رسانی مان است که داریم ارائه میکنیم ما جدیدا در نسل پنجم امکان ارسال ویدئو مسیج یا پیام ویدیویی هم اضافه کردیم و شما زمانی که طرف مقابلتان در دسترس نیست میتواند یک ویدئوی ساده از خودتان بگیرید و بفرستید که هم صدای شما را بشنوند و هم شما را ببینند و دوباره به شما پاسخ دهند همه این امکانات در دسترسشان است جدیدا نسخه وب هم ارائه کردیم و نسخه پی دبلیوای یا نسخه وب اپلیکیشن که برای کاربران آیفونی نام آشنا است میتوانند از سایت ما بگیرند و نصب کنند و دیگر مشکلاتی که در بازار اپل یا اپ استور داشتیم درگیرش نشوند و اینها را استفا ه کنند، به نظر ویژگیهای خوبی است و حس میکنم بخش بزرگی از ویژگی و خدماتی که به صورت روزمره از پیام رسانهای خارجی استفاده میکردند الان در پیام رسانهای داخلی به خصوص سروش پلاس الان در اختیار کاربران است.
سوال: بسیار عالی، ولی من همچنان فکر میکنم که مهمترین چالش کسانی که به سمت پیام رسانهای داخلی نیامدند همان حس نگرانی بود که ابتدای این بخش از گفتگو عرض کردم که با توضیحی که شما دادید مرتفع است و امنیت اطلاعات چه به لحاظ این که شخص ثالثی بخواهد ببیند و چه به لحاظ این که حک شود چه به لحاظ این که بخواهد مقطعی از روی آن درگاه ابری شما بخواهد پاک شود وجود ندارد واین تضمین از سمت مدیرعامل پیام رسان سروش پلاس وجود دارد و در مورد پیام رسانهای دیگر هم قاعدتا همین قاعده است، ولی این را از زبان آقای مرادی میشنویم و امیدواریم که کاربران ایرانی پیام رسانهای ایرانی هم روز به روز افزایش پیدا کند و این پیام رسانها هم خودشان را ارتقا خواهند داد همانطور که مسیریابهایی که الان دارد توسط رانندگان محترم ناوگانهای حمل و نقل استفاده میشود الان مسیریابهای داخلی است. به اندازهای که نیاز است حداقل جوابگو است انشاالله بیشتر از این هم پیشرفت میکند و دقیقتر میشود و پاسخگوی نیاز کاربران خودش خواهد بود.