پخش زنده
امروز: -
١٢٠ کیلومتر راه آهن داخلی در بندر امام خمینی زمینه پیوند حمل و نقل دریایی و ریلی در منطقه جنوب غرب کشور را فراهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: بندر امام خمینی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور از ١٢٠ کیلومتر راه آهن داخلی برخوردار است که دسترسی مستقیم شبکه ریلی کشورمان به ٣٠۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و یک میلیون متر مربع محوطه و بارانداز را فراهم کرده است.
او افزود: این میزان دسترسی، در توسعه تجارت خارجی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما باید تلاش کرد تا صاحبان کالا برای بکارگیری از این ظرفیت موجود در بندر امام خمینی بیش از پیش ترغیب شوند.
آقایی با بیان اینکه مخزن روغن خوراکی به ظرفیت ٣٠۰ هزار تن، سیلوی غلات با حجم ١٢٠ هزار تن، مخازن نگهداری مواد نفتی به میزان ١۴٠ هزار تن از جمله مراکز بار در مجاورت شبکه ریلی موجود در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی محسوب میشوند، ادامه داد: در مجموع، به صورت روزانه امکان بارگیری بیش از ۵۰ هزار تن انواع کالا از طریق راه آهن این بندر وجود دارد.
این مقام مسئول میگوید: علیرغم شرایط موجود، سهم شبکه ریلی از حمل و نقل بار در بندر امام خمینی کمتر از ١۵ درصد برآورد شده که دربرگیرنده روزانه کمتر از ١۰ هزار تن است.
آقایی اضافه کرد: باید توجه داشت که حمل و نقل ریلی به علت برخورداری از مزیتهای منحصر به فرد از جمله؛ صرفهجویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار، کاهش هزینهها و امنیت بالا همواره به عنوان گزینهای مناسب در زمینه حمل و نقل کالا محسوب میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی در مقایسه با سایر روشهای حمل و نقل همواره مورد توجه دولتها قرار دارد، گفت: این درحالی است که توسعه این زیرساخت بسیار با اهمیت در حوزه حمل و نقل باید همواره مورد توجه ویژهای قرار گیرد.
وی افزود: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین المللی شرق به غرب و شمال به جنوب و نیز با برخورداری از شبکه گسترده ریلی متصل به مرزهای ترانزیتی از امکانات بالقوهای برای نقشآفرینی در تجارت بین المللی و جذب کالاهای ترانزیتی برخوردار است.
آقایی با تاکید بر اینکه سرعت حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی در کشور نیاز به بازنگری و بهبود زیرساختها دارد، گفت: استفاده از راه آهن، علاوه بر بهره وری از تحمیل هزینههای مازاد در مقایسه با حمل و نقل جادهای نیز جلوگیری میکند.