پخش زنده
امروز: -
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه "صف اول" به سوالاتی درباره عملکرد این وزارتخانه در مصوبات حوزه عفاف و حجاب، دیپلماسی فرهنگی، فرهنگ در برنامه هفتم توسعه و حوزه نشر کتاب پاسخ گفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مشروح سخنان محمد مهدی اسماعیلی در این برنامه به این شرح است:
سوال : ما در حوزه عفاف و حجاب انقدر که به سمت کارهای سلبی رفتیم و اقداماتی که از جنس برخورد بود پررنگ کردیم، اگر به سمت امور ایجابی حرکت کرده بودیم و قوانینی که بر زمین مانده و دستگاههایی که وظایفشان را عمل نکردند، آن را اجرایی کرده بودیم امروز هم شرایط بهتر بود و هم شاهد یکسری از موضوعاتی که اخیراً رخ داد نمیبودیم، این موضوع چرا به اینجا رسید و چرا این دستگاهها به هر دلیلی نقصان در عملکرد داشتند، اگر بخواهیم یک خبر در مورد صحبت های هفته قبل در وزارتخانه شما در مورد این محورها بدهیم، یکی از محورهایی که مصوب و اقدام کرده چه بوده است؟
آقای اسماعیلی: مصوبه عفاف و حجاب به صورت یک برنامه کامل اولین بار در شورای فرهنگ عمومی که مسئولیتش را وزیر ارشاد دارد در اوایل دهه ۸۰ بررسی شد و بعداً همان مصوبه، چون شورای فرهنگ عمومی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب شورای عالی رسید و در سال ۸۴ اجرایی شد چیزی نزدیک به ۱۷ سال است که از اجرای این قانون و ابلاغ آن میگذارد، ما در حوزه وزارت فرهنگ بیش از ۲۰ وظیفه را بر عهده داریم، روح حاکم بر این قانون یک روح ایجابی، متناسب با فرهنگ ایرانی است، شاید بیش از دو دهه است خودم در حوزه افکار سنجی شاید بیش از چندین طرح پژوهشی در حوزه عفاف و حجاب را اجرا کردم. جامعه ایرانی یک جامعه عمیقاً عفیف است، دچار یک فراز و نشیبهایی است. درخصوص کیفیت اجرا بین گروههای مردم اختلاف نظر وجود دارد که این قانون به چه گونهای در جامعه جلو رود، بنده منکر این نیستم که در شیوههای اجرا اختلاف نظرهای مختلفی است، بعضیها به شیوههای مرسوم و مستقیم اعتقاد دارند، برخیها به شیوههای با کمی فاصله میدانی از موضوع اعتقاد دارند و هر کدام از اینهایی که طبق نظر قانون گذار عمل شود. مردم ایران مردم عفیف هستند که سابقه چند هزار ساله دارد، در غرب با پدیدهای به نام برهنگی در ذات فرهنگی شان شاید کم نیست مثلا مجسمههایی در شهرهای اروپایی میبینید عمدتاً اینها کاملاً مکشوف است، اما در فرهنگ و میراث تاریخی ما از قبل از اسلام از آثار تاریخی که امروز داریم به راحتی میشود فهمید که جامعه ایرانی هویتش با موضوع عفاف نسبت دارد، در تار و پود جامعه ایرانی، در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود. ما در تاریخ معاصر داریم کاری که دوره رضا خان اتفاق افتاد کشف حجاب اجباری، زنان ایران قهرمانانه ایستادند و آن مقاومت تاریخی اتفاق افتاد. از زمینههای بروز انقلاب اسلامی اساساً اعتراضات یک بخشی اعتراضات به نظام فرهنگی حاکم بود، مردم در قانون اساسی امتناع همه قوانین بر مبنای احکام اسلامی را رای ۹۹ درصدی پذیرفتند بر اساس آن قانون اساسی قوانین عادی نوشته شد و امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار موضوع شرعی در نظام اسلامی است. به هر حال ما باید این موضوع را در کشور اجرا کنیم، ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقتی به پرونده و سابقه کار نگاه میکنیم این یک مقدار دچار آن حرکت مطلوب نبوده یعنی ما فاصله داشتیم در اجرا در دورههای مختلف به سلایق مدیران گره خورده، ما در دوره اخیر تلاش کردیم همه آن تکالیف قانونی را انجام دهیم. ما در حوزه برنامههای نمایشی، در برنامههای موسیقی، در بحثهای تئاتر، کتاب و نشر، مد و لباس و سایر بخشها مسئولیتهای روشنی را داریم، در ابتدای کارم در وزارتخانه جانمایی جدیدی انجام دادم، مثلا کارگروه مد و لباس که یکی از کارگروههای اصلی ماست این را ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار دادم که در ذیل معاونت هنری بود، دلیل این بود که شورای فرهنگی عمومی تقریباً عملیاتیترین شورای ما در حوزه فرهنگ است.
آقای اسماعیلی: ما شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قرارگاه فرهنگی داریم که ذیل آن شورای فرهنگ عمومی است که در ۳۰۰ شهرستان داریم، در تمام مراکز استانها نماینده، ولی فقیه رئیس شوراست، استاندار نایب رئیس است و مدیر کل ارشاد ما دبیر است، در واقع یک فرایند کاملاً شکل یافته و تکامل یافتهای دارد، همیشه در انجا گلهمند بودند که از قاعده گذاری فرهنگی به دو ر هستند، من حوزه مدل و لباس را ذیل این دبیر خانه قرار دادم و در دولت هم مصوبه گرفتیم و آوردیم که الان تقریباً بخش عمدهای از کارهایمان در مد و لباس مثلا آیین نامههایی بود که در حوزه پوشاک بود در تولید پوشاک بود، نیروی انتظامی همیشه گله داشت که من مجری قانون هستم. آیین نامه را وزیر فرهنگ باید ابلاغ کند، ما اینها را تماماً انجام دادیم، الان بسترهای اجرای قانون به صورت کامل فراهم شده، یک هماهنگی بسیار خوبی هم است که از سال ۸۷ مدیریت موضوع عفاف و حجاب از وزارت فرهنگ به وزارت کشور منتقل شده است، به همین دلیل این شیوه فعلی مرسوم است. آنها در شورای اجتماعی کارهایی را انجام میدهند. ما در شورای فرهنگ عمومی، اخیراً با تدبیری که رئیس جمهور داشتند مقامات مسئول در این حوزه کنار هم نشسته اند در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاش کردند مطابق با اقتضائات فعلی متناسب با آن قانون را بروز رسانی کنند، این اتفاق افتاده است و ما در حال تجربه جدیدی هستیم.
سوال: اشاره کردید به بحث مد و لباس، سامانه طراحان آیا راه اندازی شد؟
آقای اسماعیلی: در حوزه مد و لباس به دلیل حساسیتی که دارد اکتفا نمیکنم به بحثها در دو سه هفته قبل با عده ای از طراحان جلسه داشتیم، تقریباً همه کارهای لازم انجام شده، در مورد سامانه مطالعات خوبی دوستانمان انجام دادند. قرار است انشاءالله به زودی به صورت تکامل یافتهتر هم رونمایی شود که ما بتوانیم بخش مهمی از طراحان در سراسر کشور و حتی در منطقه ما نمایشگاههای مد و لباسمان. الان میدانید بین المللی برگزار میشود، ما از کشورهای اسلامی در برج میلاد تابستان سال گذشته داشتیم، چون کشورهای اسلامی با ما در این مسئله همراه هستند و لباسهای بسیار خوبی دارند، از دی به مدت دو ماه با همکاری دوستانمان در مصلی تهران نمایشگاه دائمی عفاف و حجاب را بررسی میکنیم که یک فضای کاملا بدون واسطه است. مثلا ما امتحان کردیم در نمایشگاه قرآن که بخش عفاف و حجاب داشتیم وزرا و همکاران من در دولت تشکر میکردند که خانواده مان میگفتند جایی نیست که بتوانیم برای لباس متناسب با انگارههای خودمان باشد که این امر اتفاق افتاد با برگزاری نمایشگاه که مناسب بوده است.
آقای رئیس جمهور به بنده دستور دادند که شما این نمایشگاه را در نقاط مختلف کشور دائمی برگزار کنید که الان به صورت دو ماهه در تهران و در محل مصلی که در مرکز شهر است، برگزار میکنیم و ابتکار بسیار خوبی است که تا به حال سابقه نداشته است.
سوال: باید حوزه طراحان، حوزه ثبت انگاره ها، حوزهای که تعمیم پیدا کند به نوع تفکر و انشاءالله به فرهنگ عمومی تبدیل شود، اگر بخواهیم به سراغ دیگر آثاری که در حوزه عفاف و حجاب باید تولید میشد، ما انقدر که به نقش پلیس اهمیت دادیم که در صف مقدم باشد، کمتر در حوزههای سینمایی و کمتر در حوزه نشر بوده ایم اگر بخواهیم بگوییم آمار چقدر است کمتر به اینها توجه کرده ایم، الان برای حمایت چه مادی و چه معنوی از آثار فرهنگی و هنری در مقوله عفاف و حجاب چه اقدامی را در دستور کار دادید؟.
آقای اسماعیلی: اولا باید از نهادهایی که در این زمینه کار میکنند به ویژه پلیس که واقعاً خیلی زحمت کشیدند تشکر کنم. اگر در واقع ما در این حوزه صحبت میکنیم و برنامه جدیدی ارائه میدهیم به عنوان نقد کسی یا دستگاهی در این زمینه نیست. معتقدم اگر دستگاههای فرهنگی مانند خود مجموعه وزارت ارشاد، صدا و سیما و سایر مجموعه ها، پیشتاز این عرصه نباشند حتماً دچار مشکل خواهیم شد.
سوال: شاید پلیس هزینه کم کاری در آن عرصهها را داده؟
آقای اسماعیلی: به پلیس نیازی نیست در جامعه اگر ما کارهایمان را درست انجام دهیم. عرض میکنم قانون سابقه ۱۷ سالهای دارد، عقب افتادگیهای جدی هم داریم، حوزه برنامههای نمایشی را مثال میزنم. ما خودمان در صدا و سیما، مسئولیت این کار را داریم بعضاً خیلی فاصله دارد با آن سبک زندگی ایرانی اسلامی وقتی که نظام برنامه ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف در مدرسه، در دانشگاه، سینما، تلویزیون، آن معیارهای سبک زندگی عفیفانه ایرانی اسلامی را به نمایش نمیگذارد و بعضاً به آنها تعرضهای متعددی میکند در ساخت خودش در قالب خودش، طبیعی است که ما با نسلی ممکن است مواجه شویم که بخشی از آنها با این مسائل فاصله گرفته باشند. اینها حتماً نقدی است که در وهله اول به نظام آموزشی، تربیتیٍ و فرهنگی ما وارد است تا بخشهای دیگر. اگر میخواهیم در این بخش اصلاحی اتفاق بیفتد حتماً باید این بخشها بیایند به وظایفشان عمل کنند. ما در یکسال گذشته آمده ایم سلیقه را تا حد زیادی حذف کرده ایم، یعنی اینکه مثلا ما سابق ببینید معیارهایی که در صدور مجوزهای مختلف در وزارت فرهنگ که یک نوع وزارت خانه صدور مجوز و نظارت و تنظیم گر است، یک موضوع واحد در یک مقطعی به آن ایراد میگرفتند که در مقطع دیگر ایراد نمیگرفتند، یک زمانی با تهیه کننده مطرح تلویزیون هم همین ایراد را داشتند و میگفتند مثلا فلان اثر من آمده است بدون مشکل مجوز گرفته است حالا بعد از مدتی همان موضوع و همان سبک کاری مجوز نگرفته، من ایراد را وارد میدانستم که آنها را حل کردیم، الان یک نظام جدید مجوز دهی بر اساس معیاریهای دقیق و شفاف در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب میرسانیم که انشاءالله بتواند بخش عمده از این مشکلات را حل و سلیقه را کم کند. تهیه کننده ما و شورای نمایش بدانند معیارها چیست و با یک تفاهم و یک اشتراک فکری و ذهنی بخواهند در مورد یک اثر قضاوت کنند نه اینکه من امروز اینجا نشستم با یک شیوه کار انجام میدهم و فردا شما بنشینید و با یک شیوه دیگر کار را انجام دهید. ما در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف قانون گرایی حوزه فرهنگ را به عنوان یک اصل مسلم توجه میکنیم.
سوال: بحث بازنگری چه مقدار متناسب سازی با شرایط جامعه توجه میشود، الان ما اصلا بحث قلت و کثرت نیست بالاخره ما متناسب با شرایط جوان امروز نسلی که پرسشگر و کاوش گری است، برای متناسب سازی با شرایط جامعه چه مقدار سیاست گذاریها به این موضوع توجه دارد؟
آقای اسماعیلی: ما در آنجا که این کار را انجام میدهیم در یک نهاد فرادستگاهی است، که در آنجا نمایندگان گروههای حقوقی خارج از دولت حضور دارند در آن شورا سه صاحب نظر و استادان برجسته عضو هستند، نهادهای تربیتی، دانشگاه هنر، فرهگستان هنر، صدا وسیما، سازمان تبلیغات، حوزه هنری و همه بخشهای دولتی و غیر دولتی با هم مفاهمه میکنند، که این امتیاز مهمی است. یک وقتی این بود که در اختیار وزیر فرهنگ بود که آیین نامه آن را در یک محیط خارج از دخالت عناصر و نقش آفرینهای دیگر این موضوع طراحی میکردند که غالباً ایجاد اختلاف میکرد. ما همه را با هم نشانده ایم که همه در حال مشارکت کردن هستند، ما با یک مشارکت جمعی این کار را انجام میدهیم، مثلا الان بحث بسیار مهمی که دوستان میگویند که شما بنگاههای تولیدی را به رسمیت بشناسید این حرف جدیدی است که قبلا با اشخاص کار میکردیم و با تهیه کننده، امروز یک بنگاههایی درست شده در حوزه تولید فیلم از جمله شبکههای نمایش خانگی از جمله برخی از نهادها که آمده اند در سال چهار پنج اثر تولید میکنند و میگویند شما شیوه ارزیابی را عوض کنید به جای اینکه با فرد طرف شوید با بنگاه طرف شوید، امروز تولید رسانهای ما با ۱۰ سال گذشته فرق کرده است، ما همین را در این آیین نامه میبینیم که مثلا بخشی از مجوزهای صدور پروانه را دیگر با همین بنگاهها انجام دهیم هر بنگاهی که مجوزها را دارد خودش اثر را بسازد، قاعده آنقدر روشن باشد و بیاید طبق قواعد بسازد و ما فقط پروانه نمایش را دهیم، پروانه صدور ساخت را در اختیار خود بنگاهها بگذاریم، مثلا همین فهم اتفاقات جدید است.
سوال: در فصل بودجه هستیم وضع فرهنگ در لایحه سال آینده چگونه است؟
آقای اسماعیلی: الحمدالله رویکرد خوبی را شاهد هستیم در لایحه بودجه دولت با حمایت شخص آقای رئیس جمهور ویژه امسال ایشان ورود کردند که خیلی خوب همکاران من در سازمان برنامه و بودجه همکاری کردند، همکاران در دولت که در تبصره ۹ بودجه در حوزه فرهنگ و آموزش و پژوهش به این تبصره که رسید شاید بیش از سه ساعت جلسه تک تک اعضای دولت در واقع وقت گرفتند از رئیس جلسه صحبت کردند و همگی تاکید داشتند که باید حوزه فرهنگ امسال قویتر باشد، الحمدالله هم ما هم دوستانمان در صدا وسیما، پیشنهادهای خوبی داشتیم. در جلسات جمع بندی شد بخشی در تبصرهها جانمایی شده یک بخشی در ردیفها انشاءالله به تصویب نهایی خواهد رسید. امسال اتفاقات خوبی را پایه گذاری کرده ایم. پارسال در بند " ز " در تبصره ۹ داشتیم هه همه دستگاههای اجرایی مجاز بودند دو درصد در حوزه فرهنگ هزینه کنند تا ما بخواهیم آیین نامه آن را تصویب کنیم به ماههای ششم و هفتم رسیدیم، الان این را داریم و امسال اجرا شروع شده است و یک ترکیب خوبی دارد.
سوال: واقعاً جذب امور فرهنگی میشود یا اینکه نه به اسم بودجه فرهنگی هزینههای جاری میشود؟
آقای اسماعیلی: خیر آیین نامه دقیقی دارد طبق دستور یک کمیته برایش تشیکل شده که رئیس آن وزیر ارشاد است. سازمان تبلیغات عضو آن است، سازمان برنامه و بودجه، وزارت میراث اینها یک کمیته قوی اجرایی دارند به این نحو نیست، کاملا طراحی شده است. من فکر میکنم با اراده خوبی که در دولت به ویژه شخص آقای رئیس جمهور انشاءالله امسال این اتفاق مهم رخ خواهد داد و بخشی از زحماتی که همکاران من برای اصلاح ریل گذاری فرهنگی در حوزه بودجه و ساختار به نتیجه خواهد رسید. امیدوارم انشاءالله مردم به ویژه اهالی فرهنگ و هنر طعم این را در آیندهای نزدیک بچشند و شاهد اتفاقات خوبی باشیم. دوستان ما در معاونت هنری همیشه این توقع را دارند که درست هم است که باید بیش از سایر بخشهای هنری به آن توجه شود. این کار را ما انجام داده ایم امسال تلاش کرده ایم که بخشی از نیازهای این دوستان حل شود، شما میدانید ما همین الان جشنوارههای منطقهای تئاتر باشکوه برگزار شد یعنی فوق العاده بود. استقبالی که اتفاق افتاد، چهار منطقه هر منطقه ۸، ۹ استان درگیر بودند تا این آثار برگزیده بیاید برای جشنواره فجر. گزارشی که همکاران ارسال کرده بودند استقبال بی نظیری نسبت به سالهای گذشته بود، ما زیر ساختهای تئاتر را تقویت میکنیم، در یک سال اخیر چندین سالن مجهز دقیق کاملاً استاندارد برای تئاتر افتتاح کردیم در ساری، ارومیه، کرمان این هفته افتتاح میشود. بنده به استانبول رفته بودم برای اجلاس وزرای اطلاع رسانی که ما برای بازدید از ابنیه جدیدی که در استانبول ساخته شده بود رفتیم. من آنجا به همکارانم گفتم قطعاً سالنهایی که ما در ارومیه و ساری افتتاح کرده ایم به مراتب از این سالنها بهتر است، ما الان سالنهای موسیقی مان اصلا نیازی به استفاده از ابزار صوتی ندارد. طراحی سالن به گونهای است که بدون استفاده از سیستم صوتی میتوانند اجرا داشته باشند و همه به یک اندازه بشنوند، سالنهای ۴۰۰ نفره موسیقی و ۱۱۰۰ نفره تئاتر و این یک حجمی است. تعداد بسیار زیادی هم در حال آماده سازی است. امسال هم در بودجه با پیشنهاد وزارت فرهنگ و همراهی سازمان برنامه و تصویب دوستان در دولت امتیازات جدیدی گذاشته شده است که ما بخش مهمی از این طرحهای نیمه تمام را انشاءالله به سرعت با استفاده از راهکارهای قانونی که دیده شده در سالهای آینده به افتتاح برسانیم.
سوال: در مورد برنامه هفتم، جایگاه فرهنگ در برنامه هفتم چگونه است، آیا همچنان قرار است فرهنگ بخش مظلوم باشد یا اینکه یک توجه جدی و یک محور قابل تحقق باشد؟ ما محور نویسی و آرمان نگاری میکنیم که محقق هم نمیشود، اما اینکه مثلا چند محور را بنویسیم و این محورها را به هر ترتیب برایش یک برنامه دقیق تنظیم که به هدف برسیم، آیا در حوزه فرهنگ چنین چیزی را شاهد خواهیم بود؟
آقای اسماعیلی: کار خوبی که امسال انجام شد، کمیته فرهنگ، هنر، رسانه، فضای مجازی، فعالیتهای قرآنی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و با حضور همه دستگاهها که جلسات را خود بنده اداره کردم، چند جلسه خوب چند ساعته برگزار کردیم و الحمدالله برای اولین بار احکام بسیار خوبی وضع شده است. من این خبر خوش را به اهالی فرهنگ و هنر بدهم که تقریباً از آن صحبتهای کلی که من شاید جزو افراد کمی باشم در این حوزه تخصصی کار کرده است، همین هفته قبل پایان نامه دکتری استاد راهنما بودم در واقع در موضوع مقایسه برنامههای توسعه قبل انقلاب و بعد انقلاب، یعنی کار تخصصی در حوزه توسعه برنامه و کاملا با ادبیات این بحث آشنا هستم، در یک طرح دیگر دانشگاهی تمام برنامههای پنج گانه سابق در بخشهای مختلف را ارزیابی کردیم که کتاب آن هم در حال انتشار است. مواردی که الان در بخش فرهنگ و هنر و رسانه دیده شده تقریباً هیچ وقت چنین احکامی نبوده است، مثلا سهم حوزه فرهنگ و هنر در بودجه را آوردیم و با یک زمانبندی مشخص کردیم، البته حتما باید به تصویب دولت و مجلس برسد، ولی همراهی وجود داشته است و ما این کار را کردیم. من تشکر میکنم از دوستان در سازمان برنامه و بودجه که کاملاً با ما همراه بوده اند، احکام دقیق قابل اندازه گیری، سال به سال، نه اینکه یک چیزی بنویسیم و حرفها و بحثهای کلی که در هیچ ترازویی قابل اندازه گیری نباشد. دقیق، متقن و با اشراف حرفهای قابل اجرا آن هم با مستلزم این بود که ما آسیب شناسی از وضع موجود داشته باشیم. در آستانه این کار همایش بسیار خوبی را در وزارت ارشاد برگزار کردیم و برنامه خوبی بود یک آسیب شناسی شد، بیش از ۱۷ پژوهش در دو سال اخیر انجام شد برای نوشتن این احکام، این کار بسیار خوبی بود که با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که جای دارد از دبیر و اعضای دبیرخانه تشکر کنم که با همکاری پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجان شد. مخصوصاً اینها تقریباً ۱۷ پژوهش انجام دادند که خروجی شان را باز ما در کارگروههای مختلفی با دقت تدوین کردند. الان در بخش پیشنهادها کمیته فرهنگ و هنر نهایی شده است و انشاءالله در کمیسیون مشترک در سازمان برنامه و بعد به دولت میرود که دولت متعهد شده است که برنامه هفتم را در اسرع وقت به مجلس برسانیم که تا سال آینده بتوانیم در سال اول اجرای برنامه هفتم باشیم، چون این نگاه را هم داشتیم در تدوین برنامه بودجه سال آینده هم تلاش کردیم تا این رد پای دقیقی از این احکام در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود.
سوال: ما الان در حوزه بین الملل نمیتوانیم کتمان کنیم که تحت فشار هستیم اینکه ما در حوزه داخلی با اعتراضاتی به حق مواجه هستیم که با ید به آنها پاسخ دهیم، در حوزه بین الملل باید بگوییم فشارهایی میآید اینجا اگر بخواهیم اکتفا کنیم به عملکرد معمول رایزنیهای فرهنگی به نظر میآید نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد باید شرایط قدری از این حالت که بعضی از کارشناسان معتقد هستند که منفعلانه است، برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه چیست که بتواند با استفاده از فرهنگ ایرانی، این فرهنگ اصیل را در این زمان خاص عرضه کند؟
آقای اسماعیلی: یکی از برنامههای مهم در دولت، اصلاح رویکرد بین المللی در حوزه فرهنگی است، شما مستحضر هستید که دیپلماسی عمومی یکی از مهمترین وجوه فرایند دیپلماسی است که میتواند بسیاری از اهداف دیپلماسی رسمی را زمینه سازی کند برای تحقق. ما در وزارت فرهنگ متولی حوزه بین المللی فرهنگ هستیم این رویکرد را در سازمان فرهنگ و ارتبا طات اسلامی دنبال میکنیم. ما در انتخاب رایزنهای جدیدمان به این نکته توجه کردیم. ما ۲۰ رایزن جدید که همین تابستان امسال اعزام کردیم، اولین خانم رایزن در فرانسه داشتیم که ایشان استاد دانشگاه هنر فارغ التحصیل خود پاریس و مسلط به فرهنگ آنجا بوده که امروز رایزن ما در فرانسه است. در اتفاقات اخیر گزارش عملکرد ایشان را در دولت برای اعضای دولت خواندم همه از جمله اقای رئیس جمهور تحسین کردند که چقدر ارتباطات عمومی گرفته شده با رسانه ها، صاحب نظران، برای رساندن پیام واقعی انقلاب اسلامی، برای از بین بردن ابهاماتی که ایجاد کردند، البته ما امکانات بودجه مان برای چنین ماموریت بزرگی کافی نیست، حالا ما یک نفر نهایتاً در بعضی جاها یک کارشناس هم دارد، مثلا ما در مصر اولین رایزن از برادران اهل سنت را میفرستیم. ما داریم یکی از برادران خوب دانشگاهی اهل سنت را به عنوان رایزن میفرستیم یعنی این کار را انجام دادیم که هیچ کسی را خارج از تخصص و سابقه حضور میدانی و مردمی به عنوان رایزن نمیفرستیم و باید آشنا باشد با این ظرفیتهای بزرگ. در لبنان یک شخصیت علمی فاخری را انتخاب کردیم، در تونس به همین شکل، دوستان بسیار خوب و مسلط در ازبکستان، تاجیکستان، دنبال تاسیس رایزن هستیم. بنده به عنوان وزیر فرهنگ شاید در همین مدت یکسال بیش از هفت، هشت وزیر فرهنگ را در تهران میزبانشان بودم و تفاهم نامههای بسیار خوبی را منعقد کردیم. هفتههای متعدد فرهنگی با تغییر رویکرد، بخش عمدهای از آثار فارسی متقن را در حوزه نشر ترجمه میکنیم به زبانهای محلی، عربی، انگلیسی و سایر زبان ها. یک کار مجاهدانهای را همکاران ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شروع کرده اند که همه بخشهای نظام همکاری میکنند، چون در شورای عالی یک شورای فرا قوهای است با حضور افراد خارج از دولت، شخصیتهای منصوب رهبر انقلاب که به ریاست وزیر فرهنگ تشکیل میشود در آنجا سیاست گذاریهای خوبی صورت گرفته است. انشاءالله در حوزه فرهنگی و در بخش بین الملل اتفاقات مبارکی را تجربه میکنیم.
سوال: چرا وزارت ارشاد از طریق درگاه کار مجوز را صادر نکرده است؟
آقای اسماعیلی: این هم یکی از مسائلی است که در دولت مرتب بحث میشود البته همانطور که در گزارش دیدید در بحث برقراری سامانه ما در همین دو ماه اخیر چهار بود. در گزارش اخیری که همکارانم دادند رتبه دو را در بین همه دستگاههای کشور، رتبه ما در منطقه سبز رتبه ۲ است، اما دو سه نکته وجود دارد مثلا در بسیاری از این بخشها قانون به ما الزام کرده، صدور مجوزهای ما مثل مجوزهای کسب و کار در حوزه اقتصادی نیست، یکی از اشکالاتی که باید دوستانمان توجه کنند تفاوت فعالیت فرهنگی با فعالیتهای اقتصادی و عمرانی صنعتی است این یک دست دیده شده است، دوستانی هم که الان مسئولیت کار را دارند چنین نگاهی را دارند و با اقای وزیر صحبت کردیم و با همکارانمان و بعد با دولت بنشینیم بحثها را با هم تبادل کنیم، اما در مورد صدور مجوزها چند اشکالی که دوستان گفتند یک بخش همین بود که در مصاحبه گفتم، این سامانه ثبت را نشان میدهد که چند صدور مجوز ثبت شده، اما نشان نمیدهد که حالا این ثبتها بعضی هایشان ممکن است نقص مدرک داشته باشند. به دوستانم گفته ام که هر دو روز یک بار موسسهای ما در حوزه فضای مجازی، بخش عمدهای از اینهایی که در گزارش دوستان وزارت اقتصاد گفتند اساساً نقص مدرک دارند، اما آنجا به عنوان ثبت میشود برای اینکه در وزارتخانه در فرایند معطل شده یک بخش مهمی ما استعلامات داریم، استعلامات خارج از دستگاه است مثلا برای مجوزی اینجا میآید مثلا در حوزه نشر ما در برخی از موضوعات نیازمند قانون نظر دستگاه تخصصی هستیم به آن مجموعه میفرستیم در مورد فلان کتاب نظر دهد. اینها به جای ده روز ممکن است دو ماه زمان ببرد، حالا این موارد را باید حل کنیم. من معتقدم این قانون یکی از مترقیترین قوانین ماست به آن ملزم هستیم، در پنجره واحد خدمات که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال آن هستند آقای وزیر هر کجا گزارش میدهند وزارت فرهنگ و ارشاد به صورت کامل این قانون را اجرا کرده است، این قانون مترقی است خود ما هم در این حوزه واقعاً مدعی هستیم. ما الان در ماده ۱۸ قانون بحث شفافیت و انتشار اطلاعات، اینجا ما سه مجموعه داریم در دولت در مجوز کسب و کار وزارت اقتصاد، در پنجره واحد خدمات وزارت ارتباطات و در بحث شفافیت ما هستیم. من تشکیل میدهم من رئیس کمیسیون هستم، ماده ۱۸ قانون مصوبه مجلس، ما در انجا کار را به نوعی انجام میدهیم که گزارش هایش سه ماه یکبار منتشر میشود.