پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه گفت: خط ۶ در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار میشود و مسافران این خط از ایستگاه دولتآباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مسعود درستی گفت: نیروهای مترو در ۳۶۵ روز سال فعالیت میکنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، اظهار کرد: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی میشود و آلودگیهای تهدید کننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.
درستی با تأکید بر اینکه مترو در تمام دنیا یک شبکه محسوب میشود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابجا میکنند و اگر هر خط ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کند و ۶ خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی ۲۰ هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه ۳۰۰ هزار نفر را جابجا میکند و اگر خط ۲ و ۴ نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به ۳۰ هزار نفر نیز نمیرسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکهای فعالیت میکند. ما به خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.
وی افزود: عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی میکند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز میشود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام میرسد. سه خط ۸،۹ و ۱۱ نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد در سطح دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید ۵۰ میلیون دلار هزینه شود. برای برنامه ریزی یک خط ۴۰ کیلومتری بخشهای مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل شود که میتواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید نیازسنجی شود که میتوان همزمان از این دستگاهها در اجرای چهار خط استفاده کرد.
درستی با اعلام اینکه در مترو تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط ۸ تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند، گفت: مدیریت شهری تهران تلاش میکند این بازه ۲۰ ساله را به ۶ سال کاهش دهد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه در برخی کلانشهرها نگهداری خطوط دغدغه است، اظهار کرد: بهای بلیطی که از مسافر دریافت میشود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از ۲۰ درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت میشود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود.
درستی با بیان اینکه قرار بوده یک سوم بهای بلیط از مردم، یک سوم از شهرداری و یک سوم از دولت دریافت شود، گفت: یک سوم سهم مسافر بسیار کمتر شده و به یک پنجم کاهش یافته است؛ قرار نیست مردم تحت فشار قرار بگیرند و با همین رویکرد سهم مردم روند کاهشی داشته است.
کند. در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.
درستی گفت: همکاران ما در تلاش هستند که بخش میانی خط ۶ را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می کند به اتمام برسانند. خط ۶ در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا پایان سال وارد مدار می شود و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با اشاره به وضعیت مترو پرند تصریح کرد: مترو پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول ۵۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در حال خدمات دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا ۲۰ کیلومتر آینده به پرند می رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره برداری برسد. متولی مترو پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.