در میز اقتصاد مطرح شد؛
از تأثیر مشارکت مردم در تنظیم بازار مرغ تا اقدامات وزارت کشاورزی
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: دغدغه مرغداران این است که با خرید مرغ مازاد و ذخایر خانگی توسط مردم در روزهای آینده با کاهش تقاضا در سطح بازار مواجه شویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حبیب اسداللهنژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با حضور در برنامه «میز اقتصاد» گفت: در مقطعی به دلیل مازاد تولید و عرضه مرغ به بازار، تولیدکنندگان زیانهای سنگینی متحمل شدند.
وی ضمن قدردانی از مردم و رسانه ملی بابت پویش بزرگ خرید مرغ و جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان و به ثبات رسیدن تولید مرغ بیان کرد: سیاست خرید مرغ به این منظور اعمال شد که فرصتی برای ورود شرکت پشتیبانی امور دام و جمعآوری مرغهای مازاد از بازار ایجاد شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: دغدغه مرغداران این است که با خرید مرغ مازاد و ذخایر خانگی توسط مردم، از یکطرف در روزهای آینده با کاهش تقاضا در سطح بازار مواجه میشویم و از طرف دیگر با افزایش جوجهریزی در آبانماه که بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجهریزی انجام شده، مرغ بیشتری تولید میشود که به اعتقاد ما ۱۵ میلیون قطعه مازاد بوده و هماکنون حدود ۳۰ هزار تن مرغ مازاد مصرف کشور وجود دارد.
در ادامه برنامه، مجید حسنیمقدم مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت ۱۸ هزار تولیدکننده در این بخش بیان کرد: تولید گوشت مرغ در اقلام پرتئینی از جایگاه ویژهای برخوردار است نزدیک ۱۵۰ همت ارزش تولید سالانه دارد.
وی بیان کرد: در دو هفته اخیر با حمایتهای رسانه ملی و اقدامات اتحادیه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی، قیمت مرغ در سطح عمدهفروشی و خردهفروشی حدود ۱۶ درصد افزایش یافت و هماکنون بازار این محصول مناسب است.
حسنیمقدم تصریح کرد: طبق گزارش از استانها، قیمت مرغ در عمده فروشی به حدود ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است.
مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه سود مردم از مشارکت در خرید مرغ گرم و افزایش قیمت این محصول چیست؟، گفت: وقتی قیمت برای تولیدکننده مناسب نباشد بهطور طبیعی در دوره بعدی تولید کاهش مییابد و با کاهش تولید، قیمت بیش از حد متعارف افزایش مییابد و مردم از این نظر ضرر میکنند.
وی ادامه داد: در صورتی که مردم خرید مرغ را مدیریت کنند و تولید در بازار جذب شود، دیگر شاهد مازاد مرغ در بازار نخواهیم بود و تولیدکننده با آرامش به تولیدش ادامه میدهد.
حسنیمقدم از مردم درخواست کرد، مرغداران مرغ را بیشتر از ۴۵ روز نگه ندارند و به سمت مرغ سایز که سالمتر است بروند تا به تولید و مصرف کمک کنند.
مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات با عوارض صفر، ذخیرهسازی مرغ و اطلاعرسانی از جمله اقداماتی است که انجام شده، همچنین تشکیل صندوق تثبیت درآمد، ایجاد شرکتهایی که مشاوره بازارهای هدف دهند و تولید قراردادی از دیگر اقداماتی است که میتوانیم انجام دهیم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور بیان کرد: طبق ماده ۲۰ قانون نظام دامپروی، شرکت پشتیبانی امور دام موظف است مبادرت به خرید و ذخیرهسازی مرغ کند.
اسداللهنژاد افزود: اگر از همان ابتدا تولید مرغ را به بخشخصوصی واگذار میکردند، میتوانست تولید را براساس نیاز کشور تنظیم کند ولی سیاستگذاری تولید در کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام میشود و تشکلها نقشی در سیاستگذاری و برنامهریزی تولید ندارند.
وی گفت: با برنامهریزی که دولت انجام داده است هماکنون با ۳۰ هزار تن مازاد مرغ روبرو هستیم و حالا از بخشخصوصی انتظار دارد بدون هیچ امکاناتی مازاد تولید را از سطح عرضه جمعآوری کند.
ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار ضمن قدردانی از مشارکت مردم و رسانه ملی گفت: میزان تقاضا با اطلاعرسانی رسانه ملی برای حمایت از تولید، سه برابر افزایش یافت و هماکنون میزان تقاضا نزدیک بیش از دو برابر در میادین میوه و ترهبار افزایش داشته است.
وی بیان کرد: هماکنون مرغ گرم در عمدهفروشی با قیمت ۵۵ هزار تومان و در سطح خردهفروشی با نرخ ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه میشود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار گفت: با توجه به اطلاعات موجود از مجموعه نیاز مردم، اتفاقات آینده و آیندهنگری از بازار، مسائلی مانند مرغ سایز، صادرات و غیره به این زودی جواب نداده و نخواهد داد و اگر بخواهیم به برنامههای خیالی بیندیشیم، اتفاقاتی در بازار روی میدهد که تا چند روز آینده دوباره مجبور میشویم برنامههای دیگری داشته باشیم.
فصاحت تصریح کرد: بخش خصوصی باید به اندازهای توانمند شود تا بتواند در مجموعه تصمیمسازی کشور ایفای نقش کند.
وی افزود: طبق پیشبینیهای ما، این افزایش تقاضا در بازار، با نوع دوستی مردم و فعالیتهای صدا و سیما ایجاد شد ولی قطعا این میزان تقاضا کاهش پیدا میکند و برداشت ما این است که با پایان یلدا شاید یکی دو روز قبل از آن میزان تقاضا کاهش پیدا کند و یقینا وزارتخانه جهاد کشاورزی باید برنامهای برای جذب مرغ مازاد تولیدکنندگان داشته باشد. همچنین بیش از صد میلیون قطعه جوجهریزی در ماه، شرایط عادی بازار مرغ را به هم میریزد و وزارتخانه باید در این خصوص تدابیر ویژهای بیندیشد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار با بیان اینکه هماکنون سامانههای سماصط و ستکاوا کارآیی لازم را ندارند، گفت: ما در این شرایط بحران کارآیی از این سامانهها ندیدیم، باید این نوع کارها با تدبیر صورت گیرد.
فصاحت تأکید کرد: سامانهها باید سامانههایی باشند که در مجموع برای هیچ شخص و هیچ دستگاهی ایجاد رانت نکند.
وی بیان کرد: تولید قراردادی باید شروع شود، متأسفانه تا کنون هیچ قدمی در این حوزه برداشته نشده است و میتوان تولید قراردادی را مبنای کار تنظیم بازار با تنظیم تولید انجام داد.
در ادامه این برنامه مهدی اناری خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، در ارتباط تصویری با برنامه «میز اقتصاد» با حضور در یک واحد مرغداری در رودهن که با ظرفیت تولید ۴۵ هزار قطعه مرغ گوشتی در حال فعالیت است، گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش میزان تقاضا برای خرید مرغ گرم و افزایش میزان عرضه مرغ از طرف تولیدکنندگان بودیم.
آقای عاشقی تولیدکننده مرغ گرم گوشتی در گفتگو با برنامه «میز اقتصاد»
با اشاره به میزان مشارکت مردم در تنظیم بازار گفت: تولیدکنندگان در دو هفته گذشته با کاهش قیمت مرغ مواجه شدند که با پخش درخواست مرغداران از مردم برای حمایت از تولید، شاهد افزایش نسبی تقاضا در بازار بودیم و به تبع آن قیمت مرغ در بازار افزایش یافت.
مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حوزه تخصصی وزارتخانه جهاد کشاورزی در آبانماه اعلام کرد حدود ۱۱۰ میلیون قطعه جوجهریزی شود و به تبع تولید هم افزایش پیدا کرد.
حسنیمقدم با بیان اینکه سامانه سماصط برای مدیریت جوجهریزی و سامانه ستکاوا برای مدیریت توزیع راهاندازی شده است، تصریح کرد: هر فردی که میخواهد جوجهریزی کند، باید فرآیند آن در داخل سامانه سماصط ثبت شود.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با گلایه از صحبتهای مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شما چرا میفرمایید سامانه ستکاوا، ستکاوا یکی از ۶ مجموعهای است که مقرر شده هوشمندسازی سامانه معاونت مرغ و جوجه را در سطح کشور مدیریت کند. ستکاوا به عنوان یک شرکت که حمایتهایی از جایی میشود، چرا باید به عنوان یک برند مطرح باشد. شما اگر میخواهید نام شرکتی را مطرح کنید باید نام همه شرکتها از جمله رهتاب، ستکاوا، ستکا، سبحان را بیان کنید. چرا شما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی فقط مُبلغ یک مجموعه به نام ستکاوا در سطح کشور میشوید؟.
اسداللهنژاد در پایان برنامه «میز اقتصاد» گفت: تا امروز تشکلهای مرغداران یک ریال تسهیلات دریافت نکردهاند و هیچ وظیفه و تکلیفی از لحاظ قانونی در بحث مدیریت و برنامهریزی برای تولید و تنظیم بازار به آنها محول نشده است، همچنین هنوز هیچ قراردادی هم بین ما و دولت منعقد نشده است.
و درصورتی که قراردادی منعقد شود تشکلها میتوانند در حد ۵ هزار تن و نهایتاً ۱۰ هزار تن کمک کنند، ولی شرکت پشتیبانی امور دام باید دو سوم مرغ مازاد را از بازار جمعآوری کند تا ما بتوانیم کمک کنیم.