پخش زنده
امروز: -
تشریح طرح تحول آموزش عالی با حضور دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاههای استان گیلان به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست استان گیلان را مهد علم و دانش و ایمان و معنویت و شجاعت دانست و افزود: گیلان یکی از شاخصهای تاریخی استقلال کشور محسوب میشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان جزو دانشگاههای برتر کشور است، افزود: اگرچه در دوران کرونا شاهد کاهش کیفیت آموزش بودیم اما بعد از این دوران طی دو مرحله و به سرعت آزمونها و آموزشهای حضوری را آغاز کردیم و خوشبختانه به کیفیت مناسب رسیدیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل کمیته طرح تحول آموزش عالی در راستای سند تحول دولت سیزدهم، تصریح کرد: دانشگاهها جایگاه ویژهای در سند تحول دولت دارند و لذا وزارت عتف با تاکید بر آمایش سرزمین استان ها، کمیته مذکور را تشکیل داد.
دکتر عموعابدینی، نیازمحوری را ماموریت عام دانشگاه دانست و عنوان کرد: اساس طرح تحول مبتنی بر نیازمحوری و علوم نوین و و فناوریهای آینده و گام دوم انقلاب است.
وی با بیان اینکه علوم بین رشتهای و فناوریهای آینده اقتدار کشور را برای گام دوم انقلاب تامین میکنند، گفت: در راستای تحول در نظام پذیرش، حمایت و نگه داشت و به کارگیری استعدادهای درخشان و نخبگان و اساتید جوان را در دستور کار داریم.
دبیر کمیته طرح تحول آموزش عالی، گام دوم انقلاب را رکن رکین این طرح تحولی دانست و متذکر شد: نقش دانشگاه در تمدن سازی برجسته است و لذا باید نیاز علمی آینده کشور را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر توسعه علم و دانش و پژوهش با محوریت جوانان و محققین و دانشمندان تاکید فرمودند، اضافه کرد: دانشگاهیان عامل اصلی قدرت کشور هستند و لذا نقش اصلی بیانیه گام دوم به دانشگاهها سپرده شده است.
دکتر عموعابدینی ریل گذاری برنامه هفتم توسعه را دریاپایه دانست و متذکر شد: بخش مهمی از مرز کشور دریایی است و باید اقتصاد دریا را فعال کنیم لذا ماموریت خاص دانشگاه گیلان در طرح تحول آموزش عالی مبتنی بر اقتصاد دریا و تکنولوژی و فناوریهای دریایی است.
وی دانشگاه را اتاق فکر استان دانست و تصریح کرد: براساس ماده ۲۳ قانون بهره وری به دنبال راه اندازی نظام جامع آموزشی کشاورزی هستیم، یعنی دانشجوی حرفهای کشاورزی داشته باشیم که احتمال اشتغال را بالا میبرد.
معاون آموزشی وزارت عتف، نیازمحوری را از مصوبات شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور دانست و گفت: در طرح تحول آموزش عالی، علوم پایه را ویژه دیدیم؛ همچنین برخی از رشتههای علوم انسانی و کشاورزی در دستور کار قرار دارند.
وی دیپلماسی علمی را یکی از ظرفیتهای جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: ایران تمدن ساز بوده و نور علم طی قرنها از دریچه ایران به تمامی کشورها تتابیده است؛ امروز نیز در عرصههای نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادی در دنیا مرجع هستیم.
دکتر عموعابدینی، خواستار تشکیل کمیته راهبری طرح تحول در همه دانشگاهها شد و اضافه کرد: دانشگاههای استان براساس آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی دانشکدههای علوم و فناوریهای نوین و بین رشتهای و فناوریهای آینده را با تاکید بر دریا تاسیس کنند و هم افزا باشند.
دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به ایجاد دانشگاه جامع گیلان از سال ۱۳۵۵، افزود: پیشرفت دانشگاه گیلان بعد از انقلاب سرعت گرفت و اکنون ۱۳۷ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۵۳ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۴ رشته - گرایش در مقطع دکترا داریم.
وی با بیان اینکه مجموعا در ۵۴۴ رشته - گرایش پذیرش دانشجو داریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده، دو پژوهشکده و یک پردیس است.
دکتر نجفی دانشکدههای دانشگاه گیلان را شامل فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، فنی مهندسی شرق گیلان، معماری و هنری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و علوم ریاضی دانست و متذکر شد: پژوهشکده حوزه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی نیز در این دانشگاه فعال است.
رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به همکاری ۶۰۰ عضو هیئت علمی با این دانشگاه، اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فعال داریم که هم اکنون مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و روسیه و یمن و سوریه و... داریم.
دکتر نجفی از عضویت دانشگاه گیلان در اتحادیه دانشگاههای کشورهای حوزه دریای خزر در سال ۹۵ و راه اندازی دبیرخانه دائمی این اتحادیه در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: آموزش عالی استان گیلان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعالیت میکند.
وی با بیان اینکه گیلان بر خلاف برخی از استانها دانشگاههای زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: دانشگاههای جامع، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور و فرهنگیان در استان فعال هستند. در دانشگاه پیام نور ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو، در دانشگاه علمی و کاربردی ۱۶۰۰ دانشجو، در دانشگاه فنی و حرفهای ۶۰۰۰ دانشجو، در دانشگاه فرهنگیان ۱۶۰۰ دانشجو و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۳۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۱۱ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی داریم.
رئیس دانشگاه گیلان، این دانشگاه را جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور دانست و متذکر شد: استان گیلان از نظر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز جایگاه خوبی در کشور دارد و قطعا با به کار گیری این ظرفیتها شاهد پیشرفت چشمگیری در استان و کشور خواهیم بود.
دکتر محسن محمدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز در این نشست به تشریح رشتههای دایر در دانشگاه، برنامه ریزی برای ایجاد رشتههای تقاضامحور بین رشتهای با هدف رفع نیازهای استان و استفاده از پتانسیلهای موجود، برنامههای آمایش سرزمین، مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست، رویکرد حفاظت از منابع طبیعی، توسعه پایدار و اقتصاد دریامحور و دانشکدههای اقماری پرداخت.
ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، بازدید از دانشگاه و شرکت در نشست هیئت رئیسه و رؤسای دانشکدههای دانشگاه از دیگر برنامههای حضور معاون آموزشی وزارت عتف در دانشگاه گیلان بود.