پخش زنده
امروز: -
اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در بخشهای مختلف راهداری، حمل و نقل کالا، ایمن سازی و نگهداری راهها و... خدمات ارائه میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با تبریک ۲۶ آبان ماه، روز حمل و نقل و آغاز هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری گفت: مکاتبهها و مذاکرههای متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای پیرامون تخصیص و تامین مشوقهای مختلف در قالب روغن و لاستیک به رانندگان انجام شده است.
محمد جولانژاد با بیان اینکه تامین این اقلام در چندین مرحله در پایانههای بار میان رانندگان توزیع شده است، افزود: اخیرا پیگیریها در رابطه با مشکلات معیشتی و مالی انجام شده و وزارت صمت قول مساعد برای توزیع روغن و لاستیک در مراحل بعدی را داده است.
وی درخصوص امنیت جادهای برای رانندگان و فعالان در زمینه جابجایی کالا میگوید: باتوجه به تهدیدهایی که اخیرا شاهد بودیم، جلسههای مختلفی با فراجا برگزار شد که نتایج خوبی به دست آمد و تاکنون گزارشی مبنی بر ناامنی جادههای استان نداشته ایم.
جولانژاد با اشاره به برگزاری رزمایش زمستانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه در استان، ادامه داد: حدود ۳۰۰ کیلومتر از محورهای درون استانی متاثر از پوشش برف هستند، ضمن اینکه احتمال ریزش و انسداد در جادههای کوهستانی هنگام بارندگی زیاد است.
این مقام مسئول گفت: باتوجه به شرایطی که در زمستان در جادههای خوزستان شاهد هستیم، حضور فعال گروههای راهداری در سطح محورهای استان ضروری است، به همین دلیل این رزمایش با هدف نمایش آمادگی گروههای راهداری و سایر ارگانهای خدمت رسان از جمله؛ پلیس راه، جمعیت هلال احمر و اورژانس برگزار شد.
خدمت رسانی ۳۶۰ نیروی راهداری در جادههای خوزستان
وی مدت زمان اجرای طرح زمستانه راهداری را از ابتدای فصل زمستان تا ۲۵ اسفندماه امسال اعلام و اضافه کرد: ماشین آلات و تجهیزات راهداری و راهسازی به منظور پیشگیری از انسداد مسیرها و رفع آنها آمادگی کامل دارند.
جولانژاد گفت: ۳۳ گروه با ۳۶۰ نیروی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در جاده استان به ویژه مقاطعی با سابقه انسداد مسیر دارند، با ۱۸۰ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین آمادگی کامل دارند تا همانند سالهای قبل به هموطنان خدمت رسانی کنند.
وی پدیده مه گرفتگی در بخشهایی از جادههای خوزستان را تهدیدی برای خودروها و رانندگان دانست و افزود: به همین منظور تلاش کرده ایم روشنایی محورها را بروزرسانی کنیم، ضمن اینکه نگهداری روشناییها نیز در دستور کار داشتیم، بطوریکه حدود ۳۴۰ کیلومتر روشنایی در جادههای خوزستان درحال حاضر مشکلی ندارند.
جولانژاد به خط کشی مسیرها با اولویت محورهای مه گیر و تداوم این کار در استان اشاره و اضافه کرد: همچنین ایمن سازی حاشیه مسیرها از جمله نصب مسیرنماهای ارتجاعی کامپوزیتی و نصب بازتاب ایمنی حاشیه راهها در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۶۴ هزار بازتاب نصب شده است.
رفع ۳۲ نقطه حادثه خیز در خوزستان
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان درخصوص نقاط حادثه خیز گفت: در سال ۱۳۹۴ یک شاخص برای نقاط پرحادثه تعریف شد که براساس آن ۱۲۰ نقطه حادثه خیز در استان احصا شد که در گام اول همه نقاط با استفاده از تابلوهای آشکارسازی، مشخص شدند.
وی ارائه و تدوین طرحهای کوتامه مدت، میان مدت و بلندمدت را گام دوم در رابطه با نقاط حادثه خیز و کاهش حوادث رانندگی در این محدودهها عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۳۲ نقطه حادثه خیز رفع شده اند که عمدتا به دلیل محدودیتهای اعتباری مربوط به رفع نقاطی پرحادثه با طرحهای کوتاه مدت و میان مدت و برخی دیگر نیز طرح بلندمدت نظیر چهارخطه سازی مسیرها بود که توسط شرکت ساخت و توسعه راهها انجام شد.
شناسایی نقاط حادثه خیز جدید
محمد جولانژاد با بیان اینکه رفع ۱۰ نقطه حادثه خیز دیگر در دستور کار قرار دارد، افزود: تلاش داریم این نقاط تا پایان تیرماه سال آینده رفع شود، البته با همکاری از دانشگاههای معتبر سطح کشور و استفاده از ظرفیت آنها، شاخصهای نقاط حادثه خیز تغییر پیدا کرده است، به این صورت که در یک مقطع ۳۰۰ متری و شعاع ۱۵۰ متری، چنانچه در ۳ سال اخیر ۲ حادثه منجر به فوت، ۳ تصادف منجر به جرح یا یک تصادف منجر به فوت و جرح اتفاق افتاده، جزو نقاط پرحادثه محسوب میشود.
وی میگوید: براساس شاخص جدید نیز این نقاط احصا و به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده منعکس شدند تا در جلسه مشترک با پلیس راه و فراجا رفع آنها مصوب شود تا بدانیم چه تعداد نقاط حادثه خیز داریم.
رتبه پنجم خوزستان از لحاظ شاخص سلامت روسازی
جولانژاد به رتبه اول خوزستان در حمل کالا و رتبه سوم جابجایی مسافر اشاره کرد و گفت: براساس برداشت رویه راهی که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که پارسال در خوزستان و سایر استانهای کشور انجام داده است، شاخص سلامت روسازی استان نمره ۷۸ را دارد، این در حالی است که میانگین کشوری ۷۳ است و ۵ واحد از میانگین کشوری بالاتر هستیم، به عبارت دیگر از این حیث رتبه پنجم کشور را داریم.
اجرای عملیات بهسازی و روکش حفاظتی در جادههای خوزستان
وی با بیان اینکه بدون شک مشکلات و خرابیها بر کسی پوشیده نیست، افزود: در ۴۲۰ کیلومتر از محورهای استان انواع نگهداری راه شامل؛ درزگیری، لکه گیری، روکش آسفالت، روکشهای حفاظتی و... انجام شده است، البته درحال حاضر نیز ۱۰ گروه راهسازی در محورهای شریانی استان فعال هستند.
جولانژاد با بیان اینکه تعدادی طرح دیگر از محور اهواز-شوش، اهواز-اندیمشک و اندیمشک-پل زال و سایر محورهای شریانی با ترافیک بالا و خرابیهای زیاد تعریف شده و در آیندهای نزدیک اجرایی خواهند شد، ادامه داد: در یک مرحله نیز ۶۰ کیلومتر روکش حفاظتی اسکراپسیل و ۲۲ کیلومتر میکروسلفیسینگ را به مناقصه گذاشته ایم و تا پایان امسال هم ۸۲ کیلومتر به بهره برداری میرسد.
پیگیری مشکلات عرصه حمل و نقل، راهداری و رانندگان
این مقام مسئول با بیان اینکه تامین قطعهها و سایر ملزومات خودروهای سنگین خارج از حوزه وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان است، گفت:، ولی همه مشکلات پیرامون عرصه حمل و نقل، راهداری و رانندگان است به راگانهای متولی منعکس و پیگیری میشود.
حمل ۳۲ میلیون و ۶۰۰ تن کالا از خوزستان به استانهای دیگر
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از مبدا استان در قالب یک میلیون و ۶۷۸ هزار سفر به نقاط مختلف کشور بارگیری و ارسال شده است که از این مقدار ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در قالب ۸۲ هزار سفر از مبداء بندر امام خمینی که بزرگترین پایانه فله بر کشور محسوب میشود، به سایر نقاط کشور انتقال یافته اند.
جولانژاد با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد کالاهای اساسی که عمدتا نهادههای دامی هستند، از طریق بندر امام خمینی حمل و ارسال میشوند، گفت: باتوجه به این امر، زیرساختها و امکانات رفاهی شامل؛ استراحتگاه رانندگان، رستوران، سرویس بهداشتی و... در این مجتمع بندری و پایانه جابجایی کالا که به طور میانگین پذیرای بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ خودرو است، تقریبا مناسب است.
نوبت دهی به رانندگان به صورت مجازی و غیرحضوری
وی درخصوص سیستم نوبت دهی رانندگان در بندر امام خمینی میگوید: به منظور تسهیل فرایند نوبت دهی و آسایش رانندگان، نوبت دهی به صورت مجازی و غیرحضوری از اقصی نقاط کشور از طریق سامانه انجام میشود و پس از اعلام، براساس نوبت ثبت شده، بار را دریافت میکنند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان دلیل احتمالی معطلی رانندگان در پایانه بندر امام خمینی را وجود بار در محل عنوان کرد و ادامه داد: چنانچه بار و کالای موردنظر رانندگان وجود داشته باشد، هیچگونه مانعی برای حمل مبدا مجتمع بندری امام خمینی به سایر نقاط کشور وجود ندارد.
تامین زیرساختها در پایانههای مرزی در گرو تعیین متولی
وی درخصوص مشکلات پایانه تجاری چذابه گفت: پایانههای مرزی مانند شلمچه و چذابه دارای طرح جامع مصوب از شورای ساماندهی مدیریت مبادی ورودی و خروجی مرزهای کشور هستند.
محمد جولانژاد با بیان اینکه زیرساختهای لازم در این پایانههای مرزی ویژه استفاده زائران وجود دارند، افزود: مقاطعی که ترانشیب و تخلیه و بارگیری کالا انجام میشود، خارج از طرح جامع پایانههای مرزی هستند و مدیریت بازارچههای مرزی بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نیست.
وی به تلاشهای مستمر برای مشخص کردن متولی مدیریت پایانههای مرزی اشاره کرد و ادامه داد: درحال حاضر منطقه آزاد اروند متولی پایانه تجاری شلمچه و شهرداری بستان متولی پایانه تجاری چذابه است، البته جلسههایی برای تعیین مدیریت یکپارچه بازارچههای مرزی و پایانهها برگزار شده تا پس از آن سرمایه گذار برای آماده سازی زیرساختهای لازم به منظور رفاه حال رانندگان در منطقه حضور پیدا کند.
جولانژاد در پایان گفت: جلسههای مختلفی درحضور انجمنها و تشکلهای صنفی بخش کالا و مسافر و مشکلات آنها برگزار و قول مساعد برای رفع مسائل داده شد و اگرچه رفع آنها زمانبر است، ولی بدون شک حل میشوند.