پخش زنده
امروز: -
مدیر کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر رشته در دبیرستان گفت: به جز آئین نامه جدید هدایت تحصیلی , تغییر رشته و شاخه دانش آموزان در کمیسیون های خاص بررسی می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, آقای دکتر کفاش , مدیر کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با رادیو فرهنگ درباره تغییر رشته در دبیرستان گفت: به جز آئین نامه جدید هدایت تحصیلی , تغییر رشته و شاخه دانش آموزان در کمیسیون های خاص بررسی می شود.
سوال : چند مورد برای برنامه ما پیامک آمده بود بحث تغییر رشته در مقطع دبیرستان بود ، یکی از این پیامک ها این بود که در مقطع نظری رشته ریاضی فیزیک درس می خواندند و بعد از امتحانات خرداد تصمیم گرفته که تغییر رشته دهد و در هنرستان هوا فضا ثبت نام کند ، بعد از رفتن به مدرسه و ثبت نام گفتند باید از پایه دهم دوباره شروع کنید چون علاقمند بوده گفته اشکالی ندارد دو سال برمی گردم عقب و دوباره درس می خوانم و هزینه پرداخت کرده و ثبت نام کرده و اول مهر که رفته سرکلاس گفتند شرمنده مجوز ندارد و قانونی نیست . با توجه به علاقه یک دانش آموز ، حق هر دانش آموزی است که رشته تحصیلی اش را انتخاب کند مثل دانشگاه ، می رود دو سال هم دانشگاه می خواند و انصراف می دهد و برمی گردد رشته دیگر می خواند الان چه قانونی وجود دارد که مشکل دانش آموزان این چنینی را رفع کند ؟
دکتر کفاش : ما در شورای عالی آموزش و پرورش آئین نامه آموزشی داریم برای دوره دوم متوسطه یا همین دبیرستان که اشاره فرمودید ، در این آئین نامه یک فصل ششم مربوط به تغییر شاخه و تغییر رشته است نکته بسیار درستی را شما فرمودید بالاخره دانش آموز این حقش است که در رشته ای که علاقمند است بتواند برود تحصیل کند ، منتها ما یک فرم هایی مربوط به هدایت تحصیلی داریم در دوره اول متوسطه که این فرم های هدایت تحصیلی با توجه به سوابق تحصیلی دانش آموز و نمراتی که اخذ می کند ,ما حکم هدایت این دانش آموز را داریم به آن رشته ای که می بینیم این دانش آموز در آن رشته بهتر می تواند موفق باشد البته بحث اجبار نیست این به نوعی هدایت دانش آموزان است .
سوال : ما در دهه ۶۰ در مقطع دبیرستان درس می خواندیم , آن زمان هم یک فرم هدایت تحصیلی بود برای دانش آموزان نظام قدیم که می گفتند انسانی و تجربی و ریاضی یا آن بخش کار و دانش ، بسیاری از دانش آموزان مثلا برایشان می آمد که در حوزه علوم تجربی خوب هستند بعد واقعا طرف در علوم تجربی موفق نبود ، مثلا خود من برای من زده بودند علوم تجربی ، انسانی و الی آخر ، انسانی سوم بود یادم است دهه شصت ، ما مهندسی صنایع غذایی خواندیم نه به دردمان خورد و نه علاقه ای به آن داشتیم و بعد دوباره دانشگاه رفتم و درس دیگری خواندم اما می خواهم بگویم الزامی ندارد این تائیدیه تحصیلی و تشخیص مسیر تحصیلی مسیر درستی باشد .
دکتر کفاش : فرمایش شما درست است ، الان در آئین نامه جدید هدایت تحصیلی آمده که ما باید هدایت تحصیلی دانش آموز را از همان دوره ابتدایی به آن توجه کنیم با توجه به علائق دانش آموز ، انگیزه هایی که دارد و نمراتی که در دروس مختلف فعالیت هایش را ثبت می کنند که ما بتوانیم دانش آموز را هدایت کنیم به رشته ای که براساس این بررسی ها به این نتیجه برسیم که موفق تر است اما اجباری در آن نیست ، ما حتی در دوره دبیرستان یعنی دانش آموز در دوره متوسطه اول که هدایت تحصیلی می شود به رشته ای ، این شرایط را در دوره متوسطه دوم فراهم کردیم در پایه دهم که دانش آموز رشته اش را انتخاب کرده حتی اگر بعد از آن به قول فرمایش شما ، احساس کند که در این رشته موفق نیست یا علاقه ای ندارد یا دوست دارد در رشته دیگری ادامه تحصیل دهد ، ما در همین فصل ششم آئین نامه شرایط تغییر شاخه و رشته را نوشتیم ، شاخه هم که عرض می کنم چون ما سه شاخه نظری، شاخه فنی و حرفه ای و شاخه کاردانش داریم ، شاخه نظری خودش شامل رشته های ریاضی فیزیک، تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی می شود ، شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش هم مشخص است لذا دانش آموز در پایه دهم اگر احساس کند که علاقه ای به رشته ندارد و یا تمایل داشته باشد که تغییر رشته دهد شرایط تغییر رشته را در ماده ۸۸ این آئین نامه آوردیم استحضار دارید تغییر رشته باید علی القاعده قبل از شروع سال تحصیلی اتفاق بیفتد. بنابراین ما در امتحانات خرداد ماه و شهریور ماه این فرصت را ایجاد کردیم که اگر دانش آموزی در پایه دهم بخواهد تغییر رشته دهد بیاید دروس تخصصی رشته جدیدی را که می خواهد آن جا ادامه تحصیل دهد را امتحان دهد در خرداد یا شهریور ماه و از مهرماه برود در رشته جدید ادامه تحصیل دهد .
سوال : حتی کسی که می خواهد از پایه دهم شروع کند ؟
دکتر کفاش : عرض کردم رشته اش در فرم هدایت تحصیلی مشخص شده است و آن جا باید برود در آن رشته بنشیند و ادامه تحصیل دهد اما برای اهم این ها هم اگر احساس کنند مدتی از سال تحصیلی گذشت و علاقه ای نداشت باید به صورت خاص در کمیسیون های خاصی که ما ایجاد کردیم در مناطق و استان بررسی شود و اگر واقعا به این بررسی رسیدیم که علاقه ای ندارد بشود هدایتش کرد.
سوال : الان مسئله همین است، مسئله این است که کمیسیون خاص شما در برخی از مناطق ، شهروندی که به ما پیامک داده همین است و یکی دو نفر دیگر هم گفته اند که این کمیسیون های خاص همکاری نمی کنند ، این همکاری نکردن مهم است آقای دکتر .
دکتر کفاش : ما هم در سطح منطقه کمیسیون خاص داریم و هم در سطح استان داریم و هم در خود شورای عالی آموزش و پرورش که من الان مسئولیتش را برعهده دارم کمیسیون خاص داریم ، هرکدام از این ها حدود اختیاراتی دارند در حدود اختیاراتشان کمیسیون خاص با ترکیب اعضایی که مشخص شده می توانند تصمیم بگیرند حالا اگر جایی همکاری نکردند یا مشکل خاصی دانش آموز داشت می تواند مراجعه کند یا تماس بگیرد ما خودمان موضوع را پیگیری می کنیم و مشکل را حل می کنیم. اکنون در شورای عالی هر چهارشنبه شاید نزدیک صد پرونده از دانش آموزانی که مشکلات متنوعی دارند که بخشی هم ممکن است مربوط به تغییر رشته و تکرار پایه و این موارد باشد بررسی می کنیم و با توجه به شرایط دانش آموز و درخواستی که اولیا دارند بیشتر رایی که خواسته دانش آموز است صادر می کنیم , البته بالاخره در آئین نامه برای تغییر رشته زمان تعیین شده و دوستان باید این را رعایت کنند برای انجام درخواست دانش آموز ، منتها عرض کردم اگر موردی خاص باشد مانند موردی که شما فرمودید دانش آموزی خوانده و حاضر است تکرار کند پایه اش را ، این شرایط مهیا است اگر عزیزی مراجعه کرده و همکاری نکردند می توانند با ما تماس بگیرند ما پیگیری می کنیم و انشاالله این مشکل را برای دانش آموز عزیز برطرف خواهیم کرد .