پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: ما هم اکنون ۱۷۵ هواپیما داریم که با تعداد بسیار زیادی کمبود ناوگان مواجهیم و باید بتوانیم با واردات هواپیما، ساخت هواپیما در داخل و سرپا نگهداشتن هواپیماهای موجود خدمات رسانی کنیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای کاپیتان محمدی، معاون محترم وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در رادیو تهران، برنامه سعادت آباد به نقد و بررسی وضعیت هواپیماهای کشور پرداختند که مشروح گفتگو به این شرح است؛
سوال: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
کاپیتان محمدی: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان
سؤال: یک خبری که خیلی وقت پیش شنیده ایم که وزیر وقت راه و شهرسازی گفته بودند یک مقداری وضعیت هواپیماهای کشورمان خوب نیست می پرسم الان در چه وضعیتی هستیم.
کاپیتان محمدی: طبیعتاً با توجه به شرایطی که این 43 سال از صنعت هوانوردی گذشته است، انتظار می رفت که این صنعت هر روز رو به رکود رود. اما به لطف خدا و توانمندی هایی که در داخل کشور ایجاد شد امروز که با شما صحبت می کنم 175 فروند هواپیما در حوزه های مختلف عملیاتی داریم و هر روز هم ناوگان ما گسترش پیدا می کند به دو دلیل هم ورود هواپیماهای جدیدی که وارد کشور می شود و هم اینکه هواپیماهای زمین گیر با عمق بخشی به حوزه تعمیرات و استفاده از شرکت های دانش بنیان و سرعتی که اینها دارند به مجموعه مان می دهند با استفاده از استانداردهای هواپیمایی به چرخه خدمت برمی گردند. به لطف خدا استانداردهای خیلی خوبی داریم و کنترل می کنیم اما قطعاً به این امر به هیچ وجه راضی نیستیم و شرمنده مردم هستیم، برای اینکه هنوز نمی توانیم نیازهای واقعی را پاسخ دهیم. نیاز واقعی مملکت مان با همین جمعیت و همین تعداد فرودگاه 550 فروند هواپیما است، الان ما 175 هواپیما داریم که تعداد بسیار زیادی کمبود ناوگان داریم که باید همزمان با همین دو سه مدلی که صحبت کردم یعنی هم واردات هواپیما هم ساخت هواپیما در داخل و هم سرپا نگهداشتن هواپیماهای موجود ما به آن تعداد برسیم و بتوانیم خدمات رسانی کنیم.
سؤال: ما الان 175 هواپیمای زمین گیر داریم؟
کاپیتان محمدی: از فاصله 335 تا 175 کم و زیاد کنید آن تعداد زمین گیر است یعنی جمع هواپیماهای ما 335 تا است 175 تا قابل استفاده است و مابقی زمین گیر است که باید برایش برنامه ریزی کنیم و آنها را بیشتر سرخط بیاوریم.
سؤال: الان این تعدادی که فعالیت می کند با ایمنی کامل و صددرصدی است؟
کاپیتان محمدی: بله خدا را شکر در حوزه هوانوردی ایمنی ما حرف اول را می زند و خط قرمز ما است و واقعاً با کسی تعارف نداریم هر جایی که نتوانیم ایمنی را رعایت کنیم و تعمیر و نگهداری را انجام دهیم حتماً متوقف اش می کنیم این را ما در این حوزه قول می دهیم که امانتدار باشیم و ایمنی را صددرصد رعایت کنیم.
سؤال: من یکی دو جا در این فضاهای تخصصی حوزه هواپیمایی چون می خواستم با شما گفتگو کنم صحبتی کردم یکی دو تا نقد وارد است، یکی در مورد هواپیماهای ای تی آری است که یکی دو سال پیش وارد شد، الان از آن تعدادی که وارد شد فقط 1 فروند فعال است؟
کاپیتان محمدی: خیر سه فروند فعالیت می کند جزء همان تعدادی که ما باید به چرخه برگردانیم.
سؤال: هواپیماهای نو مگر مشکلی برایشان پیش آمده است که باید به چرخه برگردانده شوند؟
کاپیتان محمدی: بله به هیچ عنوان کشور ایتالیا و کارخانه به تعهدات شان عمل نکردند و خدمات پس از فروش حتی درخصوص نشریات هم به تعهدات شان عمل نکردند و هواپیماهایی را که با یک زمانبندی مناسبی پشتیبانی می کردند، نه در حوزه نشریات و نه در حوزه قطعات به هیچ وجه پشتیبانی نکردند و متأسفانه تعدادی زیادشان امروز زمین گیر هستند.
سؤال: اصلاً آمدن ای تی آر برای آب و هوای ایران مناسب بوده است؟
کاپیتان محمدی: بالاخره این دوره یک نظری بود اعلام هم کردند اما غالب کارشناس های حوزه هوانوردی این هواپیما را دارای اولویت برای اقلیم ایران و فرودگاه ایران نمی دانستند یعنی اگر قرار باشد اولویت بندی کنیم حتماً اولویت 1 تا 5 ما در حوزه خرید نخواهد بود.
سؤال: بخاطر وضعیت آب و هوایی کشورمان و کوه هایی که دارد.
کاپیتان محمدی: شرایط اقلیمی، ارتفاع مان از سطح دریا، کوهستانی بودن کشورمان و شرایطی که داریم به نظر من هواپیمای مناسبی برای همه اقلیم ها و فرودگاه های ما نیست.
سؤال: قبل از پرواز ایمنی همه هواپیماها چک می شود و اینها، ممکن است مثلاً یک نقص ایمنی وجود داشته باشد بعد یک محصول عالی رتبه ای در سازمان هواپیمایی کشور مسئولیت را قبول کند و بگوید با مسئولیت من هواپیما بپرد؟
کاپیتان محمدی: خیر. هواپیما یک چک لیستی دارد خلبان و نفرات فنی براساس آن چک لیست اقدام می کنند اصلاً موضوع توصیه ای نیست منتها این اشکالات و نواقص دسته بندی دارد اینکه هواپیما در محل تعمیرات اصلی خودش باشد ما به آن می گوییم بیس تعمیراتی اصلی که دارد یک فرآیندی دارد خارج از بیس یک فرآیند دیگری دارد همه اینها تعریف شده است و اختیارات خلبان نفرات فنی سازمان هواپیمایی کشوری مطابق با استانداردهای دنیا کاملاً تعریف شده است هیچ کس نمی تواند خارج از آن چارچوب مسئولیت بپذیرد یا قانون را حذف کند.
سؤال: الان به طور متوسط عمر هواپیماهای ما چند سال است؟
کاپیتان محمدی: الان 27 سال است اما تلاش می کنیم که انشاالله با ورود ناوگان و ساخت هواپیما این را ناوگان مان را جوان سازی کنیم.
سؤال: استاندارد باید چقدر باشد؟
کاپیتان محمدی: ما نمی خواهیم مقایسه کنیم با کشورهایی که همه امارات و اینها، این مناسبت ها را بعنوان سیاست نپذیرفته ایم که برویم همه پول مملکت را بگذاریم و برویم ناوگان مان را نو کنیم دنیا یک تعریفی دارد ما در آن مدار تعریف استاندارد حرکت می کنیم قطعاً هم خارج از آن...
سؤال: تعریف استاندارد دنیا متوسط ناوگان چقدر است؟
کاپیتان محمدی: عمر پرنده های دنیا کشورهای مختلف متعدد است ولی به طور متوسط بین 15 تا 20 سال الان در دنیا دارند پرواز می کنند. بالاتر هم داریم و پایین تر هم داریم.
سؤال: پروازهای تهران – سنندج خیلی مثل اینکه کنسل می شود درست است؟
کاپیتان محمدی: خیر خیلی کنسل نمی شود خب شرایط کوهستانی سنندج شرایط خاصی است بخصوص در فصل سرد سال ارتفاع از سطح دریا موضوعاتی دارد که حتماً خلبان ها و نفرات ما با رعایت استانداردها پرواز می کنند با توجه به شرایط اش خلبان تصمیم می گیرد که پرواز انجام بشود یا نشود.
سؤال: خیلی درباره فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد هم صحبت می شود فرودگاه گیر و گرفتی دارد که یک مقدار حادثه خیز است باندش مشکلی دارد؟
کاپیتان محمدی: خیر واقعاً این موضوع بررسی شد و تیم سازمان به همراه شرکت فرودگاه ها رفتند هم از نزدیک مجدداً پروازها را مورد ارزیابی قرار دادند ما پروژه های متعددی را در فرودگاه داریم ازجمله بازسازی و بهسازی باند اصلی فرودگاه را در دستور کار داریم نگرانی جدی راجب به این موضوع نداریم و الحمدلله استانداردهای لازم را آنجا درحال حاضر داریم.
سؤال: درباره فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی خیلی صحبت شده است می دانم که البته شما شاید مسئول مستقیم در این حوزه نباشید اما در جلساتی که با دوستان مسئولان فرودگاهی کشورمان دارید حضور دارید خیلی صحبت از این می شود که باید شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی نو شود بالاخره آن مبدأ ورودی کشورمان است برای مهمان های خارجی، در آینده ای نزدیک قرار است آنجا اتفاقی بیفتد یا خیر؟
کاپیتان محمدی: ما برای فرودگاه حضرت امام می دانید که برنامه طرح جامعی تصویب شده است نقشه راه ما مشخص است به هیچ وجه وضعیت فعلی راضی کننده نیست و حتماً باید اصلاح شود علی رغم تلاش هایی که در سال های گذشته انجام شده است، ما کوتاهی های جدی ای داشتیم برای رسیدن به فرودگاه حضرت امام، امروز در شأن و تراز جمهوری اسلامی ایران این فرودگاه نیست حتماً بایستی با فازهای دوم و سوم فرودگاه را عملیاتی کنیم و انشاالله بتوانیم سرویس مناسب تری در حوزه رمپ، باند و ترمینال ها خدمت داشته باشیم برنامه ما کاملاً برنامه زمانبندی شده مشخصی است هم مهندس قاسمی مرحوم که یادشان را گرامی می داریم و هم برادر بزرگوارمان آقای بذرپاش که جدیداً به این مسئولیت را پذیرفته اند در وزارت راه و شهرسازی، واقعاً یکی از دغدغه های جدی و روزانه شان بحث فرودگاه حضرت امم است و تکلیف کرده اند به بنده که این را با جدیت و اولویت دنبال کنیم انشاالله در آینده ای نزدیک خبرهای خوبی را به صمع شما می رسانیم.
سؤال: این ایرباس هایی که آمده داخلی نمی پرند همه خارجی هستند؟
کاپیتان محمدی: داخلی و خارجی ندارد و با توجه به نوع بهره برداری از پرنده با توجه به بعد مسافت و اقتصادی بودن آن و نوع هواپیما شرکت ها تقسیم بندی می کنند در مسیرهای داخلی و خارجی استفاده می کنند.
سؤال: فقط دراختیار ایران ایر است و بقیه شرکت ها ندارند؟
کاپیتان محمدی: بله هواپیماهای ایرباس 330 مان قاعدتاً با توجه به نوع ساختار و کاری که دارند می کنند برای مسیرهای کوتاه یکی دارد استفاده می شود. در ایام حج در پروازها الان دارد استفاده می شود اما ما کوچک تر در مسیرهای داخلی استفاده می شود و هم در مسیرهای بین المللی این تقسیم بندی را ایرلاین ها انجام می دهند. امروز ما در نمایشگاه هوا و فضاهای بین المللی کشور هستیم از همین جا دعوت می کنم تا روز جمعه این نمایشگاه برقرار است و واقعاً مجموعه هوایی و فضایی با همه توان شان در این مجموعه شرکت کرده اند و اتفاقات خوبی اینجا رقم خورده است با شرکت های دانش بنیان، حوزه های تعمیرات و نگهداری، حوزه های هوایی و فضایی و واقعاً یک چشم انداز خیلی زیبا و دورنمای بسیار خوبی از صنعت هوانوردی می شود اینجا مشاهده کرد دعوت می کنم از همه عزیزان حتماً تشریف بیاورند و این مجموعه را بازدید کنند.