پخش زنده
امروز: -
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: عمدهترین بخش آلودگی هوا به منابع متحرک باز میگردد که همان وسایل نقلیه و خودروها هستند.
سرهنگ رازقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: خودروهای عمومی مانند اتوبوسها و تاکسیها و ناوگان باربری ما به دلیل اینکه مدام در حال حرکت و فرسوده هستند بخش عمدهای از آلودگی هوای شهر تهران متوجه این دسته از خودروها است.
وی گفت: به جز آلودگی هوای شهر تهران، معضل دیگر ایمنی، تعداد تصادفات و بی انضباطی ترافیک است که متاسفانه برخی از رانندگان رعایت نمیکنند.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: توسعه حمل و نقل عمومی با استفاده از سوخت پاک علاوه بر اینکه افزایش ایمنی را در پی دارد به نظم و انضباط ترددها نیز کمک میکند و از همه مهمتر وضع معضل آلودگی هوا را بهبود میبخشد.
سرهنگ رازقی بیان داشت: منشا اصلی آلودگی شهر تهران قطعا خودروها هستند زیرا که آلودگی هوا را اگر به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم بندی کنیم، بخش اول آن به صنعت و مصارف خانگی که همان منشا ثابت هستند باز میگردد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت:، اما عمدهترین بخش آلودگی هوا به منابع متحرک باز میگردد که همان وسایل نقلیه و خودروهاهستند که عمدهترین بخش را تشکیل میدهند.
وی افزود: متاسفانه، چون خودروهای ما استاندارد نیستند و ملزومات لازم زیست محیطی را ندارند، اکنون ۵۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران، وسایل نقلیه و خودروها میباشند.
سرهنگ رازقی گفت: خودروهای عمومی مانند اتوبوسها و تاکسیها و ناوگان باربری ما به دلیل اینکه مدام در حال حرکت و فرسوده هستند بخش عمدهای از آلودگی هوای شهر تهران متوجه این دسته از خودروها است.
وی ادامه داد: ملاک عمل، قانون هوای پاک است که حدود بیست و چند دستگاه در زمینه آلودگی هوا دخالت و نقش دارند و پلیس راهنمایی و رانندگی در برخورد با کسانی که این موضوع را رعایت نمیکنند وارد عمل میشود.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: متولی اصلی در این امر مثلا در بحث ارائه معاینه فنی بخشهایی است که باید وضع حفظ استاندارد خودرو را پس از چند سال تولید بررسی نمایند و الزام مردم به اخذ معاینه فنی و همچنین اگر معاینه فنی ندارند برگه معاینه فنی ندهند و ملزم کردن رانندگان به اینکه تعمیر خودرو برای اخذ معاینه فنی انجام دهند، از مسئولیتهای این دستگاهها است.
وی گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وظیفه دستگاههای دیگر است که اگر خودرویی نباید تردد کند، باید تسهیلاتی برای آنان برابر قانون قائل شوند تا شهروندان بتوانند این جابه جایی را انجام دهند و از خودروهای مناسب استفاده کنند.
وی بیان داشت: مهمتر از همه اینها استفاده از سوخت پاک است. در شهر تهران ترددها زیاد است و حتما برای اینکه هوا آلوده نشود باید از سوخت مناسب و پاک استفاده شود.
سرهنگ رازقی افزود: همچنین از دیگر راهکارهایی که برای کاهش آلودگی هوا در قانون هوای پاک ذکر شده اگر این موارد رعایت شود قطعا وضع از الان خیلی بهتر خواهد شد و امید است روزی مانند دیگر کشورهایی که ترافیک حتی بیشتر از ما هم دارند، ولی معضل آلودگی هوا ندارند شویم.